Kijk jij eerst naar het paard of naar jezelf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:45

Ik kijk naar mijn paard, zij geeft voor mij nl. perfect aan wat ik verkeerd doe :)
Iedere fout, komt hoe dan ook door mij, ik ben degene die niet de juiste vraag steld, of de vraag niet op de juiste manier stelt, zij toont mij altijd of het goed is of niet :j
Edit: dat maakt paardrijden ook zo gemakkelijk, veel minder frustraties en nooti boosheid of teleurstelling, ik ken mijn grenzen en als ik twijfel, geeft zij aan waar die liggen.

fibitje

Re: Kijk jij eerst naar het paard of naar jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:38

Ik kijk ook altijd naar mijn paard. Uiteraard moet je je eigen ook wel wat in het oog houden, maar het paard gaat altijd voor bij mij. Een paard weerspiegelt wat je goed of fout doet. Uiteraard kan een paard ook fouten maken, maar uiteindelijk ben jij verantwoordelijk om deze op de fouten te wijzen en hen de boodschap wel duidelijk over te brengen.
Als beginner keek ik veel meer naar mezelf en minder naar het paard, maar met de jaren ben ik van die methode afgestapt. Je voorkomt veel accidenten als je gewoon de subtiele signalen leert herkennen bij je paard ! En nu kijk ik altijd eerst naar het paard en omgeving en dan pas naar mezelf. Het paard geeft het altijd subtiel aan als je wat fout doet en omgekeerd.

nikki23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:52

Ik kijk altijd eerst naar mezelf of ik iets fout heb gedaan en of ik ervan kan leren (maar soms kun je dat ook aan je paard zien :o )
Daarna kijk ik naar de omgeving en het paard (bijv. is hij/zij misschien ergens van geschrokken?) :j
Wanneer ik het echt niet weet vraag ik het altijd in de les eventjes na: wat gebeurde er nou??? ;) (dit vraag ik aan degene die les geeft of iemand die ook in de les mee heeft gereden) /3
Laatst bijgewerkt door nikki23 op 15-02-12 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:54

Cupcake112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:08

Ik zoek de fout eerst bij mezelf. Omdat het 9 van de 10 keeer aan de ruiter ligt. Dus dan ook bij mij als er iets niet goed gaat..

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:35

ligt eraan waarbij, ben ik net aan het warmstappen en doet hij anders dan normaal dan ga ik overal zoeken wat hem markeerd, terwijl het ook goed kan zijn dat ik iets raars doe :+ , als ik sirieus aan het rijden ben en iets gaat niet zo lekker, dan is dat meestal omdat we even een communicatie foutje hebben, ik werk te streng in, of hij snapt het even niet, dan nemen we altijd even een pauze en daarna is het weer over :D,

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:39

wanneer hij bokt en ik val ga ik niet eerst een hele analyse maken over waarom ie bokte, dan zeg ik ook "hij bokte en daardoor viel ik". Gaat het echter mis in de proeven oid, dan kijk ik eerst wat er mis ging en dan wat ik gedaan kan hebben dat ie zo reageerde.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:43

Als mijn paard vervelend is of weer net in díe hoek schrikt, kijk ik nu eerst naar mezelf. In eerste instantie vond ik hem gewoon een stress peerd (nu is hij ook wel gevoelig, dat is gewoon zo) maar de laatste tijd ben ik eens meer gaan kijken in hoe ik hem beïnvloedt.

Hij is namelijk heel erg gevoelig voor mijn stemming/spanning. Als ik bijvoorbeeld denk 'Hmm, hij is geschrokken in die hoek gisteren' bereid ik me er onbewust al meer op voor dat hij nu misschien weer kan schrikken, dus ga ik gespannender zitten. Waarop paardlief denkt 'Hé, ik voel spanning, laat ik maar even wegrennen want er is vast iets engs' :j
Dit is misschien wel heel overdreven zo, maar ik heb echt het idee dat mijn paard enorm reageert op dit soort dingen. Sowieso zegt iedereen dat hij heel erg op mij gericht is en ik probeer er dus echt op te letten zelf geen spanning te hebben tijdens het rijden en de omgang met hem.
Van de week reed er bijvoorbeeld iemand met een harde (vervelende :o ) stem bij ons in de bak, elke keer als zij in de buurt kwam met haar paard en ondertussen aan het praten was (en dat deed ze best vaak :)) ), had hij een vluchtreactie.

Vind dit soort dingen wel interessant om te zien, mijn vorige pony was bijvoorbeeld veel minder gevoelig voor dit soort 'stemmingen.'

Vampirequeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 16:41

Ik heb geen eigen paard en weinig ervaring, maar ik kan wel mjin mening geven :)

Tijdens mijn rijlessen werd geleerd dat het vooral aan de paarden ligt als er wat mis ging. Het was gewoon een kwestie van ze even flink laten voelen (op een pijnlijke manier) wie de baas was. Inmiddels heb ik geleerd dat dit niet de juiste manier is en heb ik ook geleerd om eerst naar mezelf te kijken:
Wat kan ik verbeteren aan mijn manier van rijden?
Wat kan ik verbeteren aan mijn emotionele reactie op dingen?
Heb ik wat verkeerd gedaan in mijn communicatie, waarom begreep het paard mij niet?

melissa_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:20

ik kijk eerst ook naar wat het paard verkeerd deed, maar als ik dan wat langer nadenk dan denk ik ineens: tjaa het lag toch aan mij! :P

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:54

Haha toevallig ben ik daar vandaag ontzettend mee bezig geweest,
Ik heb vandaag weer sinds een hele lange tijd gereden,
Ben sinds zaterdag naar een nieuwe stal verhuist, dus vandaag voor het eerst in de bak was even spannend,
Ook was de ontspanning in het begin heeel ver te zoeken,

Toen ging ik weer even helemaal na, wat mij ooit allemaal is verteld over me houding,
Zit ik recht, hoe liggen me benen, waar houd ik me handen, zitten mijn teugels correct, oke dat is goed,
Toen kijken, hoe is me stelling ect ect, en rijden maar,
Het ging dan weer even goed, hij liep lekker rustig en ontspannen, en ineens ging die weer harder,
Eerst dacht ik pfff dusty relaxt, toen dacht ik onee, hoe zit ik en wat doe ik,
En als ik me zelf weer op "orde" had, liep die weer netjes,

Dus ja bij mij ligt het aan mij :)

Dorien_68

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:50

Als iets me niet lukt, gooi ik het zadel eraf, gooi ik hem aan de lange lijnen. Doet ie het dan wel, dan doe ik dus wat fout en vind hij het niet zo moeilijk.

Showem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:58

Tja, ik probeer altijd wel naar mezelf te kijken en meestal ligt het ook aan mezelf maar soms ook wel aan het paard ;)

parelliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:41

ik ben een keer van het paard gevallen dit kwam door dat ze schrok van een deur die openzwaaide naast de bak en door de wind hard knalde het was in de buiten bak ze steigerde en zwiepte naar links met een rot vaart gaf haar nergens schuld van alleen dat ze schrok en ik viel omdat ik het niet zag aan komen en ook nog niet heel erg veel ervaring had toen heb het een tweede keer mee gemaakt tijden binnen rijden 2 meisjes waren in de stal aan het vervelen en zij schrok er van toen we er lang reden ze schoot in eens naar links ik zag dit niet aan komen viel er bijna af maar net niet misschien kwam dit door dat ik toen al iets langer reed

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:18

mijn paard is een zééér gevoelig en energiek type. zij komt hoog uit de sport en is daarbij ook nog eens een schitterende spiegel! zeer onderdanig, dus ik moet ze eigenlijk nooit "op haar plaats zetten"
ik moet nooit de fout bij mijn paard gaan zoeken want zij weet perfect wat er gevraagd wordt, is zeer goed opgeleid.
dus als iets niet loopt zoals ik het wil, dan is dat absoluut mijn fout, en moet ik goed bij mezelf gaan zoeken wat ik verkeerd doe. gelukkig is ze zéér vergevingsgezind ^^

het andere paard dat ik soms rijdt, is zéér dominant van karakter, en bij haar moet ik soms wel eens naar haar kijken ipv naar mezelf.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:41

Ik kijk naar mijn (verzorg)pony, zij spiegelt me precies en door haar kan ik zien of ik fout reageer/iets verkeerds doe :)

Fouten zoek ik eerst bij mezelf ;)

Esry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:46

Ik probeer altijd eerst het probleem bij mezelf te zoeken, als ik dan tot de conclusie kom dat ik iets verkeerd doe en dat verbeter, en het paard loopt nog steeds te kloten dan zoek ik wél het probleem bij mijn paard.

Melanie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:23

Ik kijk eerst altijd naar mezelf, het komt bijna altijd wel door jezelf als een paard iets doet. maar dat is natuurlijk niet altijd zo. als je bijvoorbeeld na de winter weer voor het eerst met je paard in de buitenbak gaat rijden kunnen ze nogal fris zijn. als een paard er dan vandoor gaat en gaat bokken komt dit waarschijnlijk niet door jou maar omdat het paard fris is en zijn energie kwijt wil.

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:20

ik probeer altijd eerst naar mn eigen te kijken! maar ik moet eerlijk toegeven dat, dat niet altijd lukt :) als iets nie lukt dan denk ik soms echt wel van grrrrr!

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:24

Het ligt er een beetje aan. Ik denk dat iedereen inmiddels wel weet dat het paard reageerd op de ruiter.. Maar Spring maakt graag misbruik van situaties waarbij ik ook maar minimaal in mijn hulpen verander dan normaal. Wat het nog wel eens moeilijk maakt, met een pols die niet altijd even stabiel is, waarna ze bijvoorbeeld ipv netjes doorgaat op de volte, een wissel springt en de andere kant op spurt.. Oh en die momenten waarbij ze bijna het bloed onder mijn nagels vandaan haalt als ze in protest gaat om niks, waarbij ik dan ook echt niet kan ontdekken wat ik fout doe.. En als ik dan eenmaal boos ben geworden, voel ik me daarna zoooo schuldig tegenover haar. Oneerlijk, want het is samenwerken en niet altijd jezelf de schuld geven van alles.
Daarnaast heb ik het idee dat het ook wel lastig is als het paard door 4 verschillende mensen wordt gereden om daarna weer op je eigen niveau door te gaan..

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 16:46

Ik probeer altijd eerst naar mijzelf te kijken, maar JUIST ook naar het paard, want soms kán zij dingen nog niet die ik misschien wel verwacht.

noekie70

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 15:26

ik kijk meestal eerst naar mezelf voordat ik mijn paard beschuldig. maar ontdek toch wel dat ik makkelijk mijn paard de schuld geef. O:)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 15:51

Ik kijk eigelijk naar beide...

Lies_1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 16:52

Ik probeer eerst het probleem bij mezelf te zoeken, maar zoals hier boven ook al wordt gezegd, geef ik toch ook wel makkelijk t paard de schuld.

Eeffjjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:43

Ik kijk eerst naar mijn paard WAT er fout gaat. Daaruit kan je vaak al bepalen wat je zelf fout doet. Bijvoorbeeld.... Te veel naar binnen vallen in de volte = zelf niet meer recht zitten, maar extreem naar binnen hangen.