Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Varekaj schreef:Ik heb de sperriem er hier afgehaald toen ik met dubbel gebroken trens werkte. Paard ging plots aangenamer op het bit lopen, maar reageerde bij de minste druk nog steeds hypergevoelig: mond helemaal opendoen, hoofd de lucht in bij minste contact...
Dus dan maar rondgekeken naar ander bit en er een ongebroken rubbertje voor uitgekozen. Ik kan nu zonder sperriem rijden, paard houdt mond mooi dicht (al durft ze wel luidruchtig kauwen haha), loopt veel makkelijker in aanleuing, zoekt veel makkelijker de hand op, is algemeen ook rustiger en schuimt nu ook lekker. Bij idioterij kan ik ze nu ook veel makkelijker terugnemen!
Een sperriem kan misschien wel nodig zijn als het paard echt extreem gaat lopen kauwen of knarsen op een bit (al heb ik dan wel meer bedenkingen bij het bit + hand van de ruiter) of om het its rustiger te laten liggen.
Jammer genoeg wordt het inderdaad nog steeds het meest gebruikt om de mond dicht te snoeren "want dan kunnen ze niet onder het bit vandaan lopen".
Ik doe het bewust omdat het me ook veel bewuster laat zien wat ik fout doe, hoe onrustig mijn hand is etc etc etc zodat ik daarheen kan werken. Het straft eigenlijk ook de ruiter af, want het paard krijgt de optie om te tonen hoe rustig/onrustig je bent...
Slofje schreef:lyanne_sanne schreef:Ik heb ook een sperriempje.
Niet zozeer om het bit stil te laten liggen, maar omdat de neusriem breekt als m'n pony gaat flemen :p
Huhwr.. Een brekende neusriem? *denkt aan papieren neusriemen, dunne houten en neusriemen van chips*
Er kwam zeg maar teveel druk op staan en toen knapte hij xD
Maritje1991 schreef:nee dit heeft 2 bitten en de neusriem houd dat stil.. en stang heeft een kinriempje voor de scherpere inwerking.. dus geen sperriem 'nodig'
jamiroquai schreef:Ik gebruik de sperriem puur om het bit op zijn plaats te houden, anders schuift het door zijn mond. Hij kan gewoon zijn mond opendoen hoor.
Maar ik erger me wel als mensen mij zien rijden en roepen: Doe die sperriem strakker!
Of- als paardje met zijn mond open loopt-: Zie je wel? Hij mag dat niet doen! Moet je de sperriem maar strakker doen!
En als ik dan zeg dat IK iets fout doe, en niet mijn paard, schudden ze maar eens met hun hoofd....
Twiggy2008 schreef:idefix4 schreef:Bitloos, tja, dus dan op de neus druk uitoefenen. Volgens mij is dat al eens onderzocht en ook bitloos niet altijd paardvriendelijk is. Dus om daar nou mee te schermen in dit topic.Ik rijd met bit en heel losse sperriem. Ik heb al eens gezien, dat een goed passend zadel ook niet strak aangesingeld hoeft te worden. Vind ik persoonlijk ook niet echt paardvriendelijk. Het zijn paarden, geen rollades.
Heb je het tegen mij? Mag jij mij vertellen wat er zo onvriendelijk is aan een bitloos hoofdstel als een Marylot sidepull???![]()
Ik zou zeggen, verdiep je eerst eens in die optoming en de werking daarvan. Ik zeg ook niet dat ik met alle bitloze optomingen akkoord ga, maar ga niet schermen met onvriendelijke opmerkingen over mijn optoming, die onwaar zijn!
En verder ben ik met je eens dat een strakke singel ook niet echt paardvriendelijk is.