Jong paard met bijzetters rijden....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 07:26

x_Marr schreef:
MyWishMax schreef:
Maar X_Marr; even een vraagje. Hoe kijk jij aan tegen het gebruik van een thiedeman (op zijn allerlost) bij een paard die af en toe als hij schrikt zijn nek erop zet en dan gaat rennen(dus onbestuurbaar). In combinatie met een amazone die het nog eng vindt door een zware val? Paard kan nog steeds hoofd omhoog doen, maar niet zijn nek erop zetten. Van het half uur rijden zit 98% van de tijd de thiedeman los en die 2% komt hij er licht tegenaan, waarna hij weer zakt. Amazone kan best zonder, maar heeft zetje in de rug nodig door angst.

Dit hebben wij dus enkele keren gedaan, hij werd 3 dagen zonder gereden en 1 dag een half uurtje met. Het gedeelte omhoog door onkunde van ruiter kon nog steeds. Daar moest amazone doorheen leren rijden.

Ik heb haar ook enkele keren aan de longe zonder bijzet erop gehad. Het ging er meer om dat ik hem 'tegen' kon houden. Nu rijdt ze met veel plezier rond zonder hulpteugel

Voor het vertrouwen van de ruiter vind ik het minder verkeerd. Zelf had ik dan eerder gekozen om te zorgen dat het paard het niet (niet in de zin van niet bij het minste geringste, paard blijft een vluchtdier) meer er vaak vandoor ging, lijkt mij sowieso beter voor het vertrouwen van de ruiter om op een paard te stappen dat niet snel schrikt en er dan ongecontroleerd vandoor gaat. Bepaalde spanning geef je toch over, en die spanning kan dan minder zijn door het vertrouwen van de hulpteugel. Is wat anders dan dat je hem als 'oplossing' gebruikt voor een paard wat gaat sterrenkijken.

Mee eens :j Ware het niet dat het een nieuw paard was van ons samen en mams er ook graag een keer opzat. Nog jong ding, net nieuw op stal. Daarom heb ik der ook paar keer aan de longe gepakt om te laten merken/voelen hoe ze het op moest lossen.

Maar dan denken we er wel hetzelfde over :j

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 07:58

Chaos, ik vind het frappant dat ik eerst Mindfields zou moeten zijn om te mogen zeggen dat je hulpteugels niet nodig hebt. Waarom zou dat moeten? Jij zegt toch ook dat topruiters ook met hulpteugels rijden, ben jij dan wel opeens een topruiter?

Daarbij heb je de essentiele vraag nogsteeds niet beantwoord, daarmee worden al je beweringen niet waar... zit geen onderbouwing aan.
Dat het paard zijn 4 benen onderplaatst is geen reden tot ontspanning in de rug als diezelfde hinderende ruiter er nog op zit.

Setteke: Dat is toch helemaal nergens gezegd? Beter lezen zou heel handig zijn.
Het gaat erom dat die hulpteugel niet nodig is, en dat er beweert wordt dat je met een hulpteugel je paard opeens nageeflijk zou kunnen rijden terwijl hij daarvoor nog last van je had als ruiter.
Als een paard niet nageeft heeft dat altijd een oorzaak, nog weinig balans, scheef, nog een te zwakke achterhand, hinderende ruiter, hinderend zadel en ga zo maar door. Met een hulpteugel haal je die oorzaak niet opeens weg.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 08:27

JoviBan schreef:
_Daniquee schreef:
Dat vind ik ook, als je goed vertrouwen met je paard hebt enzo, en dat hij wel rustig onder je kan blijven lopen, dan vind ik pas persoonlijk dat je er iets aan mag hangen.

Tja en aan de hand was die al goed. Maar onder het zadel van beide kanten nog niet. Dan hang ik er liever een losse thiedemann aan(die dus maar 1 of 2 keer per rijden inwerkt) om ze zo allebei vertrouwen te geven. Mijn moeder doordat ze zo ontspannen verder kon rijden en paard omdat moeders ontspannen was. Als je erbij denkt dat mijn moeder anderhalf jaar daarvoor haar rug brak door val van een paard

Dan word het een ander verhaal, dan snap ik het wel aan de ene kant ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 08:31

Zo een groen paard inrijden met slof, daar ben ik dus tegen, dat zou ik dus niet doen..zeker ook als er erg met hand gereden wordt, om steeds maar dat hoofd naar beneden te zagen.....zie het helaas wel in mijn omgeving.

Ik heb hier thuis een paard staan dat 2,5 jaar alleen maar met slof gereden is door 1e eigenaar, van groen paard af aan, dat haal je er nooit meer uit...type verpest en verkeerd in gereden...is veel opknap werk aan geweest...toen bij mij de slof er niet om ging, ontspoorde het dier helemaal...

Doe ik slof er om, dan meteen hups hoofd in juiste houding, maar wel nep aanleuning, wel nep rug gebruik en verkeerde spieren die gebruikt worden. Eeuwig zonde...opknap werk verschilt per paard, deze is erg duidelijk dat hij niet meer opgesloten wil lopen...waardoor hij voor de sport onbruikbaar is. Zonde van het paard, een pracht paard met fijn karakter en mooie gangen...maar bij hem slijten nare ervaringen gewoon diep in....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 08:41

Chaos schreef:
Ik vind jezelf nogal hoog van de toren blazen met opmerkingen als weinig mensen kunnen het echte verschil tussen een valse knik, beneden de loodlijn etc en een juiste aanleuning en nageeflijkheid zien. Maar jij kunt dat natuurlijk wel! :))

Toppie!

Nou zo moeilijk is dat niet om te zien hoor....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 09:28

JoviBan schreef:
_Daniquee schreef:
Dat vind ik ook, als je goed vertrouwen met je paard hebt enzo, en dat hij wel rustig onder je kan blijven lopen, dan vind ik pas persoonlijk dat je er iets aan mag hangen.

Tja en aan de hand was die al goed. Maar onder het zadel van beide kanten nog niet. Dan hang ik er liever een losse thiedemann aan(die dus maar 1 of 2 keer per rijden inwerkt) om ze zo allebei vertrouwen te geven. Mijn moeder doordat ze zo ontspannen verder kon rijden en paard omdat moeders ontspannen was. Als je erbij denkt dat mijn moeder anderhalf jaar daarvoor haar rug brak door val van een paard

Deze quote klopt niet.
Mijn naam staat er boven, maar dit is niet van mij afkomstig.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 09:37

Ook in deze situatie ligt het eraan hoe je deze hulpteugels gebruikt. Heb er laatst zelf nog is mee gereden, (wel zaten ze redelijk los, zodat ze nog ruimte had om haar eigen houding aan te nemen) maar door die constante druk liep ze wel heel erg fijn en als ze ontspande, liet ze los en stond er helemaal geen druk meer op haar mond. Heb dit ongeveer 10 minuten gedaan, alleen in stap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:01

MyHorseGirl schreef:
maar door die constante druk liep ze wel heel erg fijn

Voor jouw gevoel dan. Maar het paard zelf loopt niet "fijn" en zal het ook niet als "fijn" ervaren.
Constante druk is niet "fijn". Constante druk is vervelend en pijnlijk.

MyHorseGirl schreef:
en als ze ontspande

Onmogelijk. Het paard ontspande niet, maar geeft het op die momenten gewoon op. De pijn wordt ondraaglijk en het paard merkt dat zodra hij z'n hoofd laat zakken, dat het geen pijn meer doet. Dit is dan ook het enige wat er gebeurt: het hoofd gaat naar beneden. Dit is géén ontspanning.

MyHorseGirl schreef:
liet ze los en stond er helemaal geen druk meer op haar mond

Voila, het resultaat van constante druk en pijn in de mond. Is dit wat je wilt? Dat je paard uit pure ellende, noodzaak en zelfbehoud loslaat?
Wil je eerst/uitsluitend resultaat boeken aan de voorkant van je paard? Zodat het plaatje klopt?
Of wil je dat je paard in het hele lijf ontspannen, rechtgericht en in balans loopt, met als gevolg dat de voorkant ook vanzelf ontspant?
Sta hier eens bij stil...
Door continue met de voorkant bezig te zijn, richt je schade aan, hoe dan ook.

MyHorseGirl schreef:
Heb dit ongeveer 10 minuten gedaan, alleen in stap.

Dat is 10 minuten te lang.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:02

russel schreef:
Chaos schreef:
Ik vind jezelf nogal hoog van de toren blazen met opmerkingen als weinig mensen kunnen het echte verschil tussen een valse knik, beneden de loodlijn etc en een juiste aanleuning en nageeflijkheid zien. Maar jij kunt dat natuurlijk wel! :))

Toppie!

Nee, daarom ook. :))

X.Marr. Die essentiele vraag van jou heb ik wel degelijk beantwoord, meerdere malen.
Nee, ik ben geen topruiter, maar handig genoeg evt. met hulpteugels te trainen.

En je hoeft Mindfields niet te zijn, maar zij heeft érvaring. Dat was meer mijn punt. Haar mening is gebaseerd op haar eigen werkwijze..
En lees de rest eens goed wat ik erover gezegd heb. ;)

Ik heb trouwens wel degelijk onderbouwt, maar als je uit 10 zitten contstant 3 woorden onthoudt snap ik dat het moeilijk te begrijpen is. :)
En met een hulpteugel haal je de oorzaak niet weg, dat zeggen wij ook niet, wij zeggen dat je er prima icm. hulpteugel aan kunt werken, maar om de een of andere reden lees je contstant over die zin heen.

Verder heb ik het idee dat je denkt dat wij allemaal dagelijks met slof of bijzet rijden.. Nou, het valt allemaal mee gelukkig, ik heb er nu 6 die ik rijdt, en heb met geen van hun een hulpteugel nodig. Met les gebruik ik het af en toe wel, afhankelijk van ruiter en pony. Met longeren overigens natuurlijk wel. :))

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:25

Ik kan het echt nergens terugvinden, zou je het dan even kunnen qouten? Je hebt het alelen over de 4 benen gehad en het niet hebben van aanleuning erbij, maar dat is geen argument waarom het paard opeens wel zou ontspannen in de rug met een hulpteugel eraan wanneer die hinderende ruiter er nog op zit, en niet als de hulpteugel eraf is.

Dus ik mag mijn mening niet hebben als ik de ervaringen deels van andere mensen heb? En waarom dan niet volgens jou? Jij bent toch exact hetzelfde aan het doen. Wat je nu weet kon niet zonder dingen te leren van andere mensen.

Met longeren een hulpteugel gebruiken is niet vanzelfsprekend trouwens. Hoeft ook niet omdat je prima je paard zonder kan trainen. Dan maakt het niks uti wat 9 van de 10 mensen volgens jou doen.
Gebruik van meer is minder vanzelfsprekend dan gebruik van minder.

Chaos

Re: Jong paard met bijzetters rijden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:35

Hangt ervan af. Goed longeren gaat voor mij vanzelfsprekend met een hulpteugel. Gelukkig is het gros uit de omgeving het met mij eens. In mijn longeercursussen vertel ik deze mening ook. Mijn longeercursussen heb ik zelf overigens bij Lammert gevolgd, puur ter info dat je weet welke methode het aangaat.

Ik zeg niet dat jij geen andere mening mag hebben, ik zeg alleen dat ik het niet zo heel serieus neem als je alleen ervaringen uit andere hand kunt vertellen.. :)

Het staat volgens mij in hetzelfde stuk als hetgeen je hierboven aanhaalt. Alleen heb ik het dan dus ook over de ruiter. Goed lezen. ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:47

Chaos schreef:
Omdat het paard kan ontspannen door gewoon los door zijn lijf te bewegen en aan het werk te gaan, daar heb je de ruiterhand niet per defenitie voor nodig, immers hoe longeren we anders. :)

En waarom kan ie niet ontspannen? Als hij fijn over 4 benen loopt, en in plaats van een licht meeverende vering alleen nog maar druk krijgt op het moment dat het paard zijn hoofd in de lucht gooit en dus nageeft op het moment van tegendruk, dus wel degelijk in een eigen houding kan ontspannen.

Dat is het enige wat je gezegd hebt, heeft dus niks te maken met antwoord op mijn vraag.

Lezen is moeilijk. Waar heb ik gezegd dat ik ervaringen alleen uit andere hand heb?

Zoals ik al zei gaat er dus nog een wereld voor je open als je je ook open gaat stellen. Dat jij denkt dat goed longeren alleen kan met een hulpteugel zegt niet dat het zo is. Sterker nog, ik vind het behoorlijk logisch dat het ook zonder prima kan.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:02

russel schreef:
Chaos schreef:

Toppie!

Nog even reageren op dit.
Blijkbaar is het wel heel moeilijk want als ik zie dat er zelfs in het Z paarden zitten die vastzitten in de schouder en/of rug en dus niet correct kunnen nageven en ook niet correct de oefeningen kunnen uitvoeren vraag ik mij af waarom ik dat dan al wel zie en een jury nieteens, terwijl ze daar toch ook voor opgeleid zijn.
Ook als ik zie wat er rondrijdt in de paardenwereld, veel gezaag, gepluk en geruk en verkeerd gebruik van hulpteugels weten dus veel mensen toch niet hoe het er uit hoort te zien.
Dat je het dan niet kan herkennen/zien betekend niet dat het er niet is.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:27

Er zitten er ook heel veel die het wel goed doen. Je hebt altijd mindere en betere. :)

En ik durf toch wel te zeggen dat iedere jury met een goede scholing, dus jurycursus dat verschil kan zien. Of ze ernaar beoordelen is een tweede.

Er staat in een van mijn posts een opsomming, die bedoel ik. Als het daarna nog niet duidelijk is is het jammer dan, ik blijf aan de gang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:45

x_Marr schreef:
Nog even reageren op dit.
Blijkbaar is het wel heel moeilijk want als ik zie dat er zelfs in het Z paarden zitten die vastzitten in de schouder en/of rug en dus niet correct kunnen nageven en ook niet correct de oefeningen kunnen uitvoeren vraag ik mij af waarom ik dat dan al wel zie en een jury nieteens, terwijl ze daar toch ook voor opgeleid zijn.
Ook als ik zie wat er rondrijdt in de paardenwereld, veel gezaag, gepluk en geruk en verkeerd gebruik van hulpteugels weten dus veel mensen toch niet hoe het er uit hoort te zien.
Dat je het dan niet kan herkennen/zien betekend niet dat het er niet is.

Dat makkelijk te zien is, daar blijf ik bij, dat mensen het daarom niet correct uitvoeren is een andere koek...er is veel rommel in de dressuur dat kennelijk door mag gaan.....er zijn er maar weinig die correcte aanleuning hebben en dat zijn de echte ruiters...

Het wordt eens tijd dat ruiters er voor worden afgestraft op de dressuur...maar dat zal nog heel lang gaan duren..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 17:17

Chaos: Dat is geen antwoord op de vraag die ik stel ;)

Idd. Russel, dan zijn we het eens :j

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 17:39

Het is wel degelijk een antwoord op jouw vraag, alleen niet het antwoord dat jij wilt! ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 19:36

Nou nee, je hebt nog nergens uitgelegd waarom het paard dan opeens zou kunnen ontspannen in de rug door de slofteugel, terijl diezelfde hinderende ruiter nog op die rug zit.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 11:30

JoviBan schreef:
MyHorseGirl schreef:
maar door die constante druk liep ze wel heel erg fijn

Voor jouw gevoel dan. Maar het paard zelf loopt niet "fijn" en zal het ook niet als "fijn" ervaren.
Constante druk is niet "fijn". Constante druk is vervelend en pijnlijk.

MyHorseGirl schreef:
en als ze ontspande

Onmogelijk. Het paard ontspande niet, maar geeft het op die momenten gewoon op. De pijn wordt ondraaglijk en het paard merkt dat zodra hij z'n hoofd laat zakken, dat het geen pijn meer doet. Dit is dan ook het enige wat er gebeurt: het hoofd gaat naar beneden. Dit is géén ontspanning.

MyHorseGirl schreef:
liet ze los en stond er helemaal geen druk meer op haar mond

Voila, het resultaat van constante druk en pijn in de mond. Is dit wat je wilt? Dat je paard uit pure ellende, noodzaak en zelfbehoud loslaat?
Wil je eerst/uitsluitend resultaat boeken aan de voorkant van je paard? Zodat het plaatje klopt?
Of wil je dat je paard in het hele lijf ontspannen, rechtgericht en in balans loopt, met als gevolg dat de voorkant ook vanzelf ontspant?
Sta hier eens bij stil...
Door continue met de voorkant bezig te zijn, richt je schade aan, hoe dan ook.

MyHorseGirl schreef:
Heb dit ongeveer 10 minuten gedaan, alleen in stap.

Dat is 10 minuten te lang.

Dat weet je toch helemaal niet of stond je derbij en keek je ernaar?
Elk paard reageert compléet anders op hulpteugels, en het kan ook heel goed zijn dat het paard zich wel degelijk ontspande.
Dit is wat jij ervan maakt :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:16

Ik rij nooit met hulpteugels, dus ook hier het advies: nooit doen.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:22

germie schreef:

tenzij je weet HOE je hem moet gebruiken en WAAROM je hem gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:29

Geldt dat ook voor de mensen die sinds 5 maanden een groen paard elke dag rijden met slof? Of is dat even 5 minuten om door een dood punt heen te rijden, zoals ook weer vaak wordt gezegd.?

Kun je het ook oplossen door oefeningen te doen waardoor ze betere bespiering ontwikkelen en sterker worden, balansoefeningen en dan ahv de training steeds meer ontwikkeld raken. Is dat dan niet het moment dat de scholing laat zien hoe de aanleuning is?

Of is het het paard leren te begrensen en zo zijn hoofd hals houding aan te leren, van zo moet je de boel houden dan is het goed?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:35

Olster4ever schreef:
germie schreef:

tenzij je weet HOE je hem moet gebruiken en WAAROM je hem gebruikt.

Maar eigenlijk zijn ze gewoon niet nodig. Enige wat ik wel eens doe is longeren met touwtjes of gogue.

Je mag nog precies weten hoe en waarom je een hulpteugel gebruikt, maar op het moment dat je altijd met traint, dan mag je je wel afvragen of je het wel goeddoet.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 14:00

x_Marr schreef:
Een hulpteugel is nooit de enige keuze, ook niet de beste ;)

Voor jou misschien niet. Jou mening is geen feit.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 14:14

zolang een hulpteugel gebruikt wordt om te begrenzen en niet om te dwingen, vind ik het geen probleem om er tijdelijk een te gebruiken. Dan is hij imo namelijk niet in verkeerde handen.

Met longeren gebruik ik een pessoa, lekker lang en laag over de rug.
Dat is de enige hulpteugel die ik gebruik.