Waarom "hulpteugels" of bijzetten dubbele longe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 14:52

FaberSmid schreef:
Juist en waarom dan het tegen overgestelde met een kaptoom?

Het Branderup-kaptoom is niet zo smal.

Maar voordat ik besluit om een kaptoom aan te schaffen, wil ik eerst nog verder zien en ontdekken.

Die ik nu heb, is van nylon en niet goed.

FaberSmid

Re: Waarom "hulpteugels" of bijzetten dubbele longe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 15:16

Hoe breed is niet zo smal?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:18

FaberSmid schreef:
Hoe breed is niet zo smal?

Op paardenbegrijpen.nl staat een afbeelding van het Branderup-kaptoom. Heb het kaptoom in het echt, maar één keer, even gezien.

Heb net nog even op de site gekeken, die daar afgebeeld staat is smaller.

De prijs is ook verschillend met degene die ik gezien heb.

Dus weet nu even niet meer, welke ik dan gezien heb, op Horse-Event

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 11:21

Een goede kaptoom is een deel van de basis correct longeren.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:37

Citaat:
BBreedveld kunt u me uitleggen wat de voordelen en nadelen zijn van een Weens kaptoom? Als voordeel kan ik het gewicht zien, maar als nadeel de scherpe inwerking?
De Weens kaptoom zie ik als een hoofdstel met ringen? Een "normale" kaptoom, zie ik geschikter voor longeren?

Excuses voor de late reactie. Dit is een plaatje van mijn paard aan de longe, mét Branderup kaptoom:
http://smg.photobucket.com/albums/v639/BBreedveld/?action=view&current=vwnwlonge.jpg

Voordeel is de buigzaamheid van de neusriem. Daar zit een motorfietsketting in, bedekt met zeer zacht en buigzaam leer (en ik vermoed een plastic tussenlaag, maar dit weet ik niet zeker aangezien ik er veel te blij mee ben om 'm open te snijden ;) ). Hoewel die ketting erg gruwelijk klinkt, zorgt het voor een flexibele maar stevige band om de neus die zich vormt naar het neusbeen en er indien nodig enigzins overheen kan glijden.

Er zit in het koppelstuk van bakstuk naar neusriem een dwarsbalkje; dit zorgt ervoor dat de twee riemen niet te ver naar elkaar toe gedraaid kunnen worden het kaptoom zijn vorm behoudt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:40

Wat mij zo direkt opvalt, bij dat lopen laten aan de longe.
Is het volgende, waarom niet minstens peesbeschermers of bandages aan de voorbenen??
Het aantikken van de binnenhoef tegen de pijp van het buitenbeen is zo gebeurd bij longeren, dat zijn vaak die griffelbeenbreuken die dan onstaan, en die later kreupelheid veroorzaken.

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:20

Nooit geen pijpkousen omgedaan! *D Al heel erg lang niet
En ook nooit geen aantikproblemen met longeren gehad.
De griffelbeenbreuk, die is er wel, en niet geheeld, maar dat had een andere oorzaak, moeder was op het been gestapt met een maand oud.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:28

Idem hier. Heb nog nooit meegemaakt dat hij zich aantikt.

Wel strijklappen toen ik hem net had. Hij was toen zó zwak dat hij nieteens lang genoeg een voetje kon geven om zijn achterhoef grondig uit te kunnen krabben, dus toen waren strijklappen geen overbodige luxe (maar toen longeerde ik hem natuurlijk ook niet...)

Ik weeg tegenwoordig het risico van oververhitte benen en beschadigingen door zand onder de beschermers af tegen het risico van een rare sprong o.i.d. en het aantikken van zijn voorbenen. Het eerste is aanzienlijk vaker gebeurd, dus kies ik ervoor om zonder bescherming te rijden en longeren.

Ga ik echt door diep zand in de duinen rijden o.i.d., dan overweeg ik het wel. Maar ik vind het risico op oververhitting ook griezelig...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 16:35

Welke hulpteugels en bijzet gebruiken jullie?

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:59

Heel eenvoudig: geen.

Mijn paard vond het heel moeilijk om correct voorwaarts-neerwaarts te lopen maar met de juiste hulpen heeft hij dit op een kaptoom prima geleerd.

Ik ben heel sceptisch over het aan banden leggen van het hoofd en de hals van een paard. Zijn hals is tenslotte zijn 'balanceerstang'. Die heeft hij m.i. juist als hij het nog moeilijk vindt, hard nodig.

Ook vind ik dat goed werken met je paard begint bij ontspanning. Dat is voor mij een basisvoorwaarde. Het in een houding dwingen van een paard vind ik daar niet aan bijdragen (zeker niet in het geval van mijn paard). Verder werken alle hulpteugels in meer of mindere mate in op de mond en dat doe ik liever zelf dan dat ik dat overlaat aan een al dan niet rigide hulpteugel.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 18:43

Longeren is net als rijden, een paard niet dwingen maar longeren (rijden).

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:37

Ik gebruik mijn dubbele longe puur omdat ik iets anders wou dan maar wat overgangen met een lange longe ;).
Ik kan niet zo vaak rijden in de week, dus longeren, en ik maar longeren eigenlijk 50% van het trainen en de rest gewoon dressuur met mij erop ;).
Met dubbele longe was voor mij weer wat anders, net als jij weer wat anders gaat trainen in dressuur of een nieuwe hindernis gaat uitproberen ;).

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 07:03

Citaat:
Longeren is net als rijden, een paard niet dwingen maar longeren (rijden).

Absoluut 100% mee eens.

Van dwang leert een paard nog zoveel méér dan alleen wat je van hem afdwingt, helaas...

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 07:26

Brede neusriem of smalle neusriem moet niets uitmaken. Tenzij je het strak aansnoert.

Ik ben wel wat benieuwd naar het rijniveau van enkele bokkers in dit topic. Als ik het zo lees dan is alles ubervriendelijk maar ik vraag me werkelijk af of dat jullie weten wat echt paardrijden inhoudt. De gedachtengang van enkele mensen in dit topic is mooi maar mij soms te pennyachtig.
Daarnaast vraag ik me af op welke wijze jullie de grenzen verleggen in jullie paardrijden.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 16:51

Wat bedoel je precies met grenzen verleggen?

Waarom zou ik niet weten wat paardrijden inhoudt als ik geen hulpteugels gebruik? Heb je die in jouw ogen dan nodig om 'echt' paard te rijden of begrijp ik je nu verkeerd? (oprechte vraag, geen aanval)

*edit* stomme typo

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 17:08

hopla schreef:
Brede neusriem of smalle neusriem moet niets uitmaken. Tenzij je het strak aansnoert.

Hoe komt u er bij dat de smal of breed niks zal uitmaken? Natuurlijk zal de druk wel verschillen bij smal en breed. Denkt u eens aan naaldhakken en werkschoenen, zou u als paard de naaldhakken op u neus willen hebben?