3 Jarige Wiz-Kid gaat met sprongen vooruit!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: 3 Jarige Wiz-Kid gaat met sprongen vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 16:30

Ik heb het inderdaad weggehaald omdat ik er niet zeker van was :) Vind dat ook doodzonde en dat mogen ze ook gerust aanpakken van mij, vind het flauwekul om een paard zo vroeg, dat er noch fysiek noch mentaal aan toe is al te trainen. Ook al is het een hengst die op 8 jaar 10 miljoen waard is als je hem vroeg beleerd. Beleer je hem later word ie tenminste onder dan 12. :=

Je scheert ook ineens iedereen over een kam, er zijn ook mensen die haar niet aanvallen. :-)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 16:39

pharagirlke schreef:
Je scheert ook ineens iedereen over een kam, er zijn ook mensen die haar niet aanvallen. :-)

Nee hoor dat laatste is alleen bedoeld voor mensen die beginnen met persoonlijke aanvallen en alleen maar kunnen vertellen dat TS verkeerd bezig is zonder ook daadwerkelijk opbouwend commentaar te geven. Jij hebt wel degelijk opbouwend commentaar gegeven en goede adviezen, dus trek het je niet aan. ;)

Blijkbaar is het niet zo slecht die verrichtingsonderzoeken als ik zie hoeveel hengsten er nog gewoon oud worden en tot op hoge leeftijd in de sport meelopen.
En zo heb ik ook paarden gekend die pas op 6-jarige leeftijd werden ingereden (op een goede manier, voordat daar weer misverstanden over komen) en op 8-jarige leeftijd met blessures stonden.

Even de basis er in brengen en daarna weer in het land gooien vind ik persoonlijk zo verkeerd nog niet. Eigenlijk nog wel beter misschien dan te wachten tot de dag dat het dier precies 3 jaar oud is (alsof het dan ineens allemaal anders is) en dan inrijden en blijven rijden.

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 16:45

Wat een ontzettend leuke pony heb je zeg!

De strekking van het merendeel van de reacties hier heb ik wel meegekregen (na 2 pagina's al maar goed). Daar ga ik verder ook niets over zeggen want commentaar is al gegeven.

Wel wil ik je 1 ding meegeven uit eigen ervaring. Bij ons op stal hadden we een leuk New Forrest staan, met 3,5 jaar rustig aan ingereden en toen met 4 jaar naar een ander meisje gegaan. Meisje was ontzettend fanatiek; gevolg met 6 jaar was de pony volledig naar zijn knoppen en moest hij sowieso een half jaar op rust. Hij wilde helemaal niets meer. Niet de trailer in, geen springen, geen dressuur, stal niet in, stal niet uit etc etc.

Inmiddels is het weer helemaal goed gekomen en loopt de pony in het Z2. Springen kon hij echter ook als de beste maar dat is helaas nooit meer goed gekomen.

Pas dus echt goed op dat je niet te veel te snel wilt want je krijgt de rekening echt gepresenteerd.

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:20

kazary schreef:
Wat Ts denk ik nog het meeste moet beseffen dat als ze hem stil zet en ze begint dadelijk weer, dat ze versteld zal staan hoeveel het paard onthouden heeft. Eigenlijk gewoon alles.
Ik heb zelf ondertussen best wat paarden zadelmak gemaakt.
De meeste gingen na ongeveer 1 maand rijden, dan konden ze alle gangen wat wat groot stuurwerk, nog lekker de hele zomer het land weer op.
En als je ze dan in het najaar het land uit haalde, je zadelde ze op, longeerde een keer en je reed gewoon weg in waar je gestopt was.
Alleen merkte je bijna altijd dat het paard er meer klaar voor was. Het klinkt misschien raar, maar net alsof ze het in hun koppie verwerkt hadden.
En daardoor de training veel beter vlotte dan bij de paarden die niet op de wei terug waren gezet.

Idd :j ik heb mijn paard gekocht toen ze 3 was, even doorgereden en toen een jaar op stil, ga in mei weer beginnen. Ze is nu 4 jaar.

Ook als je tegen een probleem aanloopt, en je zet je paard een tijd stil, zal het je verbazen hoe goed het kan gaan ineens..

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:34

Ik merk aan alles dat je jezelf erg goed vind. Maar kom op. Je bent nog een jong meissie. Met een beetje ervaring. Zet eens 10 passen op de plaats. Kijk naar jezelf. Laat je filmen.
Meid, je moet echt nog heel veel leren. Dat geeft niet, maar zoek er wel goede hulp bij want zo gaat het echt helemaal mis.

Je zou juist heel veel kunnen leren van ervaren paarden. Het ene paard is het andere paard niet. Van elk paard leer je wel weer wat anders.

Ik hoop van harte dat het goed komt en dat je pony geen blijvende schade heeft opgelopen. Tuurlijk kan het allemaal goed gaan, maar je moest een weten wat er ook allemaal mis kan gaan. En dat gun ik niemand.

Ik ben blij dat je wel iets met het commentaar doet. Nu even jezelf niet zo vreselijk ophemelen en doen alsof je nummer 1 van de wereld bent. Je bent gewoon een mens, net als iedereen hier.

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:44

ThePast03 schreef:
pharagirlke schreef:
ThePast03: het verschil is wel dat die mensen weten waar ze mee bezig zijn :) Als je professionele gaat vergelijken met TS + begeleiding ben je IMO niet reëel bezig.

Ik lees in haar profiel dat ze regelmatig begeleiding krijgt van Marrigje van Baalen, denk dat ze daar toch echt wel wat weten.
En je hebt het weg gehaald zie ik, maar het verrichtingsonderzoek is in maart al begonnen, van die hengsten zijn de meeste nog geen 3 jaar en die krijgen ook echt geen vakantie deze zomer.

Het verbaast je of niet, maar heel vaak worden de (jonge) paarden op bijv. dressuurstallen met een hulpteugel gereden. En wie zegt dat die paarden geen last krijgen van rugklachten of atrose of of of..?
Mensen die hoog rijden en lang paarden houden weten misschien veel over paarden, maar niet alles wat ze doen hoeft goed te zijn.. :) Ze doen alleen waarvan ze denken dat dat het beste is.

Net als de ts hier, zij doet ook waarvan zij denkt dat wat zij doet het beste is. En dan is echt echt respectloos wanneer veel mensen hier in dit topic haar helemaal de grond in boren.
9 van de 10 mensen hier die haar hier af loopt te katten zou wat zij hier op zo'n achterlijke manier zegt in het echt haar mond niet eens uitkrijgen. ;) Dus, hou het ff netjes..

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:48

Dat komt omdat veel bokkers schrikken van deze foto's. Natuurlijk doet de TSer niet alles verkeerd. Ze doet ook heel veel goed. Maar het is nou eenmaal gewaagd om zulke foto's op Bokt te zetten en haar eigen commentaar schiet bij veel mensen in het verkeerde keelgat. Ook bij mij. Dat heb ik de post boven jou ook duidelijk geprobeerd te maken.

Als ze zichzelf wat bescheidener opsteld zou dat een hoop schelen. Natuurlijk snap ik dat ze zich wil verdedigen, maar om nou te zeggen dat je zoveel ervaring hebt dat je echt wel weet waar mee je bezig bent en dan met deze foto's erbij, klopt dit niet.

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:53

Nee dat klopt idd niet, het is ook slim dat als je ergens mee begint (in dit geval dus een hulpteugel) je weet hoe je zo'n ding als beste kunt gebruiken. En dan zou je dus bijv. op bokt of op internet kunnen gaan zoeken naar informatie over die hulpteugel en over de manieren waarop hij gebruikt kan worden, en wat de beste manier is voor jouw training en voor jouw paard, en of het wel iets is voor jou.
Ik weet niet of de ts dat had gedaan of niet, maar dat had ze wel kunnen doen.

Alleen ik denk dat iedereen hier hetzelfde had reageert als haar als er zulke berichten tegen je geplaatst worden..

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 18:42

Er wordt hier door een aantal mensen kritiek geleverd op de reacties van posters. De toon zou te aanvallend zijn, de TS zou de grond in geboord worden etc. Ik ben het hier volstrekt niet mee eens. Er zijn inderdaad posts waarvan het toontje leuker zou mogen zijn, maar het merendeel is prima onderbouwd en is bedoeld om de TS (en haar pony) verder te helpen. De TS is echter zo overtuigd van haar eigen kunnen dat ze niet open staat voor opbouwende kritiek. Dit is erg jammer en frustreert velen onder ons. Dat de TS in een ander topic zich verlaagd heeft tot het niveau "moet je hier (dít topic dus) eens komen kijken daar is het lachen" zegt mij genoeg. Dit meisje heeft nog een lange weg te gaan...

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 18:54

Ik heb alles weer bijgelezen en ik ga er een lang verhaal van maken, niet om weer alles uit te leggen maar om op te reageren wat ik van sommige reacties vind.

Wat denken jullie nou allemaal wie of wat ik ben? Ik ben geen Anky. Ik kan daar zo boos om worden, wat denken jullie nou ?! Dat ik GVD niet van mijn pony's houd? Dat ik alleen aan mezelf denk, me onrespectloos opstel tegen mijn pony's en het belangrijkste bij mij de wedstrijden zijn!?
Jezus Christus. :roll:
En dan zeggen dat ik fel reageer, bedenk voor je iets zegt dat dit punt 1. Internet is, punt 2. Ik veertien jaar oud ben en punt 3 dat jullie mij niet eens in real life kennen. Hoe weten jullie dan hoe ik met mijn pony omga, hoe ik ze behandel, wat voor begeleiding ik krijg en wat denken jullie al helemaal dat ik mijn pony mishandel? Doe alstjeblieft even normaal.

Mijn pony is dus wél goed aan mijn been, en gaat wanneer ik been geef hardstikke goed vooruit. Het beestje loopt super op eigen benen, heeft een goede balans en is altijd ontspannen.
Hij word niet door het elastiek in de houding gedwongen, het is geen pony die snel je hand opzoekt, het is een pony die alles eerst moet leren snappen en als hij het snapt doet hij het ook voor je. Met het elastiek dwingen wij hem niet in de houding, wij leren hem iets bij.

Ik ben helemaal niet bang dat hij straks gaat bokken, en wij hebben hier geen plekken om mee naar buiten te nemen. We gaan volgende week beginnen om een x op de club te rijden, en pas als het veilig genoeg is en ik hem genoeg vertrouw daarvoor gaat hij mee naar buiten. Hij loopt 5 minuten aan de longe, stap draf galop ene kant en stap draf galop andere kant, dan rijd ik hem 15/20 minuten en met de les is alles in totaal 30 minuten en dat kan hij makkelijk aan.

Het ergste vind ik nog dat jullie vinden dat ik slechte begeleiding heb? Lees ik dat nou goed?
Mijn instructrice heeft meer ervaring met jonge paarden dan iedereen hier bij elkaar geloof ik. Zei heeft al té veel ervaring en weet heus wel waar ze mee bezig is. Zei leid mij en mijn pony's supergoed op, en meerdere combinatie's zijn door haar hulp succesvol in de sport. Het belangrijkste is het paard en het plezier wat je eraan beleefd. Als je iemand niet kent, oordeel er dan ook niet over.

Iedereen mag zijn mening geven, maar denken jullie nou echt dat ik respect heb voor sommige hier? Dat ik dan normaal ga reageren? Nou jullie maken mij gewoon ontzettend boos. Gelukkig zijn er ook mensen die normaal iets kunnen verwoorden zonder me gelijk voor dierenmishandelaar uit te maken!

Klopt Punck, deze pony heeft een luizenleven vergeleken met de dekhengsten die voor de hengstenkeuringen staan ;).

Proffesioneel en ons maakt dan geen bal uit, die pony's zijn ook nog 2,5 en in dezelfde staat als een andere 2,5 jarige. Zit geen verschil in, of hij nou door anky of door een recreatieruiter word opgeleid.

Nee ik heb geen respect meer voor velen van jullie.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:00

Maakt niet uit wie hem op leidt, 2,5 is en blijft 2,5 en dat is veel te vroeg! # jaar ook en 3,5 jaar ook nog! Minimaal 4 en liever nog later!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:01

Kijk, dit soort reacties bedoel ik nou. Je moet echt even beter lezen, dan snap je het misschien.
Dan kun je wel zeggen ik ben pas 14, maar aan de andere kant heb je het over AL je ervaring en kijk maar eens in mijn profiel wat ik allemaal kan.

En dat sommige Bokkers denken dat je een slechte instructrce hebt door de foto's die je hier neerzet is iets wat ik nog best kan begrijpen. Zij weten niet wat er buiten deze moment opnames gebeurd. Dus til daar maar niet zo zwaar aan.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:07

Tja, het is wel enigszins actie = reactie in dit topic. TS plaatst foto's, mensen denken met TS mee en stellen vragen, TS geeft als antwoord dat ze het zelf beter weet (staat niet open voor tips/feedback) wat logischerwijs niet in goede aarde valt bij posters hier. Als je een topic opent vraag je om feedback. Simpel.

*edit*
Ja, ik ben uit mijn slof geschoten, en daar sta ik nog steeds achter, of het nu hard is of niet. Ik begrijp gewoonweg niet dat je wetenschappelijke informatie over het inrijden van een paard zo kan negeren. En dat doet pijn. Pijn omdat ik weet dat dit dier hoogstwaarschijnlijk op niet al te late leeftijd tegen allerlei problemen aan loopt door het te vroege belasten. En pijn omdat TS haar kop in het zand steekt uit onwetenheid.
Laatst bijgewerkt door RoodZonnetje op 24-04-09 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 19:09

Ik heb dat helemaal niet gezegt om te laten zien wat IK kan maar om te laten zien dat ik al een pony heb die z heeft gelopen. ;)

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:10

Nog nooit zoveel tekst gelezen waar zo weinig in gezegd werd x-tico, petje af...
En toch ook heel bijzonder dat jij wel in staat bent oordelen te geven over hoeveel ervaring posters hebben met het opleiden van jonge paarden terwijl je ze niet in real life kent, hoe ze met hun paarden omgaan en weet wat voor begeleiding ze krijgen enz.
En zoals AnnemiekvM zo treffend hiervoor aanvecht is je argument dat je pas 14 bent, terwijl je in dit topic continu hoog van de toren blaast over je ervaring en dat je niets meer leert van Z-paarden (!). 8)7

Heino en AnnemiekvM, helemaal met jullie eens :Y)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:21

x_tico schreef:
Ik heb dat helemaal niet gezegt om te laten zien wat IK kan maar om te laten zien dat ik al een pony heb die z heeft gelopen. ;)

Zozo, fantastisch..... Z ... bij de pony's..... whiow, ben niet onder de indruk!( overigens wel vreemd dat deze Z pony dan nou net niet in je profiel staat..... ik zie alleen maar pony's zonder oprichting waarbij jezelf aangeeft B en L niveau)

Maar goed, waarom wil je eigenlijk zo snel? Dit beest heeft het in zich om alles te bereiken wat een pony maar kan!
Maar, jij bent al 14 en dus uitgekakt in de pony sport over 2 jaar...... Dus als jij wat wilt bereiken zal je een oudere pony moeten gaan rijden!

Blijft over de pony.... voor wie moet het eigenlijk zo snel? Wie help je ermee? De volgende eigenaar?

Hij mag pas in het Z worden uitgebracht als ie 6 is, dan ben jij al voorbij de Fei of kader leeftijd.
Want daar ga je uit als je niet meer internationaal kan starten!

Of te wel, even logisch nadenken en deze wereldpony alle tijd geven die je kan!

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 19:44

Dus jij vind dat een pony die Z heeft gelopen in de B en L dressuur met oprichting moet lopen?

In welke post heb ik gezet dat ik hem internationaal wil starten? hem z.s.m. in de z wil hebben?

Als ik zou willen zou ik nog 4 jaar door kunnen gaan bij de pony's dus waarom zou ik 'uitgekakt' zijn, waarom zou ik persé iets willen bereiken?

En waar zeg ik dat het snel moet? hij gaat mee om ervaring op te doen, niet om te presteren.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:20

Lieverd, je snapt het niet.... ik laat je alleen zien dat het voor jou geen drol kan uitmaken hoe snel deze pony kan.... Je mag hem toch niet hoger starten!

( volgens mij mag je trouwens een pony pas starten als ie 4 is.... dan zou je sowieso in oktober niet kunnen beginnen met wedstrijden, maar dat zullen anderen beter weten dan ik)

En je bent uitgekakt met 16 bij de pony's hoor! Daarna kan je uitsluitend regionaal of landelijk starten, niet meer internationaal of bij een kader!
Laatst bijgewerkt door Frantic op 24-04-09 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:21

Volgens mij begrijpen jullie elkaar even niet :P Tico, de pony heeft Z gelopen met een ander, toch? Jij hebt toch geen Z gereden begrijp ik?

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:47

Moderatoropmerking:
Ondertussen is bijna alles al gezegd wat er gezegd kan worden rond het vroege inrijden van dit paard. Willen jullie er op letten om niet meer in herhaling te vallen?
Daarnaast gaat dit topic over deze combinatie en niet over een andere pony van de TS.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:03

TS, denk dat je in je achterhoofd moet houden dat de meeste mensen die reageren alleen maar het beste met jou en je pony voor hebben. Door schade en schande wordt je wijzer ;)
Probeer hier wat van te leren en gooi niet gelijk alle adviesen in de wind. Jou instructrice is ook niet alles wetend...zelf heb ik op hoog niveau gereden, mijn instructeursopleiding gedaan en ben Z-jury..houd dit in dat ik alles weet?..nee absoluut niet, ik leer ook nog steeds, en dat vooral door naar andere mensen te luisteren en te kijken, discussies aan te gaan en ervaringen delen. Daar leer je van. Je kont tegen de kribben gooien geeft alleen maar aan dat je niet bereid bent te leren.

En dan nog even een reactie op het feit dat de hengsten voor de keuring vroeg worden ingereden, of dat de paarden op professionele stallen ook met hulpteugels worden gereden...tijd is geld in dat wereldje..maar is niet per defenitie goed of gezond voor een paard ;)

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 22:07

amondi schreef:
Lieverd, je snapt het niet.... ik laat je alleen zien dat het voor jou geen drol kan uitmaken hoe snel deze pony kan.... Je mag hem toch niet hoger starten!

( volgens mij mag je trouwens een pony pas starten als ie 4 is.... dan zou je sowieso in oktober niet kunnen beginnen met wedstrijden, maar dat zullen anderen beter weten dan ik)

En je bent uitgekakt met 16 bij de pony's hoor! Daarna kan je uitsluitend regionaal of landelijk starten, niet meer internationaal of bij een kader!

Hij mag in het jaar dat hij 3 word vanaf oktober starten. ;) 4 jaar mag hij al L starten.
Misschien is mijn doel niet om in een kader te komen of internationaal?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 07:40

Dan zou ik dus helemaal niet meer snappen waarom je zo snel wil...

Laat anders de dressuur even zitten, ga lekker het bos in, hou zijn koppie fris! Of doe wat Parelli of NH met hem, heerlijk grondwerken!

Dat zal je band met hem zoveel versterken en goed doen( voor allebei) Dan leer je dingen die je je rest van je leven in de paarden kan gebruiken!

Daar kan geen dressuur instructrice tegenop! En je geeft hem dan de broodnodige afwisseling.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 08:21

Ts, ik weet niet zo goed wat we nog tegen jou kunnen zeggen om jou je ogen te laten openen.

Jouw reactie die je hierboven schreef zit zo vol afweer naar andere bokkers.
Wat wil je daar nou mee bereiken? Waarom voel je je met je 14 jaar (want dat je je heel wat voelt laat je duidelijk merken) zoveel beter dan al die bokkers bij elkaar die alleen maar het beste met jou en vooral je paardje voor hebben.

Misschien zijn niet alle reactie´s even vriendelijk geschreven, maar waarom????
Iedereen is vriendelijk begonnen, maar jij hebt meteen al een toon gezet in jouw eigen reacties.
Waarom verlang je dan wel dat iedereen vriendelijk tegen jou blijft? Iedereen doet zo z´n best voor jou en het enige wat jij doet is je kop in het zand steken.

Misschien is het slim om alle reactie´s van bokkers nog eens rustig door te lezen en om ze dan te relativeren.
Dus niet meteen het kwade eruit vissen, maar bekijken wat ze precies bedoelen, of er iets van gelijk in zit en of je er iets mee kunt.
Misschien ga je dan heel anders tegen dit topic aankijken, waardeer je de reactie´s en ga je eindelijk inzien dat iedereen je probeert te helpen, met als gevolg dat je zelf ook een heel stuk rustiger gaat reageren. Op deze manier win je geen respect en ik weet uit eigen ervaring, dat je dat op Bokt heus wel kunt krijgen. Maar daar zul je zelf wel aan mee moeten werken.

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 09:25

Ik ben niet begonnen met botte reacties hoor ;), kijk maar in het begin.