3 jarige @ les!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

Re: Phoebe,3 jarige @ les! (Veenstra's PromisexCasper)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:47

lees nog even het laatste stuk van mijn bericht heb hem geedit.

het is toch veel leuker om het zelf allemaal te doen en te leren zonder stiek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:47

Rodi, laat mijn post desnoods even aan je instructrice lezen. Zoals zij met je bezig is, wordt alleen de voorhand van de pony aangepakt en in een krul getrokken, maar waar het bij een jong dier om gaat, is dat je de achterhand, die motor aan de achterkant, aan het werk zet. Jouw instructrice lijkt in een soort van volgorde te werken die verkeerd om is. Zij begint zo te zien met de voorhand, waardoor de pony veel te diep loopt, extreem op de voorhand valt en van achteren niks doet en niks hoeft te doen. Meiske al lopen ze eerst met de neus een halve meter naar voren, dát hindert helemaal niks maar het paardje moet eerst leren zichzelf te dragen met jou op de rug, en daarbij opnieuw, dus met ruiter, haar evenwicht zien te vinden. Vanuit die positie kun je haar sterk maken van achteren en dit hoef je zelfs nog niet eens in een bak te doen. Een stuk wei of een zandpad kan ook prima. Tempowisselingen rijden, in galop aanspringen, terugnemen, opnieuw aanspringen, afgewisseld met stappen en draven natuurlijk, ondertussen paar pasjes lekker verruimen in draf, en hup weer terugnemen. Je zult zien dat je pony dan na een maandje al echt sterk in de achterhand is geworden. En niet vergeten, elke keer als ze je hand opzoekt en zakt, belonen en weer loslaten, het aantal passen zal vanzelf toenemen.
Ondertussen eerst even de geboorte afwachten en naderhand op deze manier lekker met haar aan het werk.
En, ik sluit me aan bij Nathalie, altijd van achteren naar voren rijden en niet andersom. Succes gegarandeerd bij deze methode, heeft bij mij altijd feilloos gewerkt bij jonge dieren. Zoals ik heb omschreven rij je haar van achteren naar voren door haar hele lijf en dáár is de pony bij gebaat!
En doordat je haar op die manier echt sterk maakt, kun je rekenen op een lange levensduur.

IkbenMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:49

Ik word zo verschrikkelijk moe van die drammerige reacties van mensen die het altijd beter moeten weten. Op de eerste pagina was al wel duidelijk dat die mensen gelijk hadden. Maar 9 pagina's lang zeggen mensen steeds hetzelfde en vaak ook nog op een enorme k.utmanier, wat denken jullie nou? Dat Rhody het nu nog niet begrepen heeft?
zo hehe, ik had zo'n jeuk onder mn nagels na het lezen van dit topic
Laatst bijgewerkt door IkbenMarije op 17-04-09 14:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:49

Sommige mensen willen nu eenmaal nooit luisteren...
Ok, je hv staat langer, maar waarom gebruik je hem nog steeds? en kun je een foto tonen hoe dat het nu is?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:52

IkbenMarije schreef:
Ik word zo verschrikkelijk moe van die drammerige reacties van mensen die het altijd beter moeten weten. Op de eerste pagina was al wel duidelijk dat die mensen gelijk hadden. Maar 9 pagina's lang zeggen mensen steeds hetzelfde en vaak ook nog op een enorme k.utmanier, denken jullie nou niet dat Rhody dat nou eens in de gaten heeft?

zo hehe, ik had zo'n jeuk onder mn nagels na het lezen van dit topic

Het zijn geen drammerige reacties. Het zijn reacties om ts wat duidelijk te maken. Dat het ook op een andere (betere) manier kan.
Ts is al de goede richting op gegaan door de hv langer te maken.
Maar ts heeft ook een hoop aan de andere dingen die gezegt worden en tot nu toe ziet het er nog niet naar uit dat ze er ook wat mee doet verder

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:53

Ik wou toch even reageren dat het filmpje er goed uit ziet, 10 x beter dan de foto's. Ben blij dat je dat zelf ook ingezien heb :)

Rody01 schreef:
Om spieren te kweken. Ik zie haar spieren pas NU, en nu moet je niet zeggen dat ze hier geen spieren van krijgt, want ik zie ze zitten!
Meerdere instructeurs hebben gezegt dat ik met elastiek moest gaan rijden.

Misschien moet je jezelf afvragen of je het geduld kan opbrengen om de pony de 'juiste' training te geven, en niet de training met het 'snelste' zicht/voelbare resultaat...

Met goede training kan het soms maanden duren voordat je het resultaat voelt en ziet, maar omdat je het op de juiste manier doet houdt het paard veel meer plezier in het werk en gaan andere dingen straks veel makkelijker en sneller omdat de basis goed voor elkaar is. Ga maar eens een paar boeken lezen, alle 'bekende' ruiters zeggen het al: de basis is het aller belangrijkste!

Even een voorbeeld uit eigen ervaring: ik heb zelf ook eens les gehad van iemand waarvan ik de teugels moest vastzetten achter m'n knieen om haar na te laten geven op druk. Dit was een uiterst onvriendelijke methode, ook moest ik m'n pony 'een rondje de bak doorschoppen' als ze niet reageerde op een hulp. Dit resulteerde in een pony die compleet van slag was, en de rest van de les bijna niet meer te rijden. Na enkele lessen ben ik gestopt, en ik had eigenlijk nader inziens bij de eerste les al moeten stoppen.
Andere gingen door omdat hun paard er 'mooie halsspieren van kreeg', terwijl het paard er zelf psychisch niet beter van werd :n

Daarna heb ik les gehad van iemand die mij de totaal andere kant liet zien van dressuur rijden, daar heb ik pas 'echt' leren rijden (en toen reed ik al 18 jaar!) Ik was kapot na 45 minuten, maar mijn pony liep fantastisch. Geen geruk en getrek aan de teugels, maar gewoon 'basis' werk, houding, zit en hulpen. Mijn pony gebruikte daar van haar nek tot haar staart alle spieren. Een heerlijk gevoel...

Hiermee wil ik dus zeggen dat ik weet hoe moeilijk het is om een goede instructrice te vinden en dan kan het nog wel eens misleidend wezen als je iemand denkt te hebben gevonden die je snel resultaten laat boeken, maar eigenlijk het basiswerk links laat liggen.

Dit is allemaal goed bedoeld advies, en instructie is ten alle tijden je eigen keus. Ik wou hier alleen even mee zeggen dat je misschien later wel inziet dat dit niet de juiste manier was.
Maar hopelijk gaat het allemaal beter nu :) veel succes en hopelijk hebben jullie straks een mooi veulen!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:55

Iedereen hier trekt zich nou eenmaal het lot van die pony aan. En dus wilt iedereen zijn zegje doen. Er staan heel veel duidelijke en goede tips in het topic. Als TS hier tegenin blijft gaan is het logisch dat daar telkens reakties op komen.
En het zou ook wat zijn: er worden foto's geplaatst, één iemand verwoord wat er fout is, en daarna zou niemand meer iets mogen zeggen? Dan is het snel gedaan met menig discussieforum denk ik :+

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:56

__Nathalie__ schreef:
Pas nu? De pony is 4. Spieren kweken heeft tijd nodig zeker bij een jong dier, ze is nog in de groei. Daarbij is ze drachtig. Ik zou me nog helemaal niet druk maken om die spieren.
Die spieren komen vanzelf.

Ze krijgt ook spieren zonder die halsverlenger.
Als jij haar maar op de goede manier rijd.

Nu heeft ze haar hoofd naar beneden, loopt ze te opgekropt (te kort in de hals) en achter de teugel. En verder doet ze niks.

Als je met haar aan het werk gaat zonder de halsverlenger, van achter naar voren zal ze vanzelf jou hand op gaan zoeken en zal ze vanzelf zakken met haar hoofd en dan loopt ze wel nagevelijk.
Dan loopt ze met haar achter hand er beter onder, gebruikt ze haar rug en loopt ze nagevelijk ipv in de krul zonder dat de rest wat doet. Want met die stiek er zo aan loopt ze in de krul en niet nagevelijk.

Dan zet je haar hele lichaam aan het werk ipv alleen de hals.

Normaal rijd je van achter naar voren. En nu ga je andersom van voor naar achter.

Edit ik kwam een bericht van je tegen dat je in 4 jaar bij een ander niks geleerd had en nu eindelijk wat leert.
In feite leer je nu nog niks, je pony heeft zijn hoofd naar beneden omdat er een stiek aan zit die hem daar toe dwingt. En niet omdat jij hem zo rijd dat hij nageeft.
Je leert nu dus niet hoe je je pony zelf van achter naar voor nagevelijk rijd. En dat word een probleem op het moment dat de stiek er af gaat!
In feite leer je nu dus net zo min wat. Je leert misschien hoe je er netjes op moet zitten omdat je pony toch wel met zijn hoofd naar beneden loopt. Maar vind je het niet veel leuker als jij je pony zelf door jou eigen harde werken nagevelijk kan rijden? Dat als je op wedstrijd gaat je trots kunt zijn op wat jij door jou rijden met je pony hebt bereikt?

Ik zou tegen je intructrice zeggen dat je graag zelf leert om je pony goed aan het lopen te krijgen zonder stiek ;) En als jou intructrice echt zo goed is als je zegt dan kan ze je dat prima leren zonder stiek ;)

helemaal mee eens. TS rijdt geen dressuur nu ( het lijkt meer op vrijheidsdressuur )
Nageeflijkheid is geen kunstje.

ts, ik heb een paard, ook altijd met hulpmiddelen nageeflijk gereden bij vorige eigenaars.
Ik weiger dat, en geloof me, ik heb er een hele kluif aan om hem te laten zakken vanvoor en wat ben ik blij als ik merk dat hij na een uurtje wat lager loopt en losser door zijn lijf. En dan loopt hij nog voor de loodlijn, maar hij is ontspannen en voorwaarts. Nageeflijkheid is een gevolg daarvan.

filmpje ziet er beter uit :)

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 14:57

We hebben de eerste lessen met dee basis gewerkt. Ik vind het vervelend dat iedereen gelijk conclusies gaat trekken. Als er nog een aantal écht vervelende reacties komen gaat dit topic op slot!

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:58

TS , als ze , zo als je zegt niet meer op de halsverlenger steunt doe hem dan af, een jonge pony mag rustig met zijn hoofd in de lucht lopen tijdens het losrijden, dit doen ze ook om hun balans te zoeken en met goed rijden komt dat hoofd naar beneden en gaan ze jouw hand opzoeken ,jouw pony maakt door haar dracht veel veranderingen in haar lichaam door waardoor haar balans , voor zover aanwezig, verandert [zware buik-druk op rugspieren-laat spieren in de rug niet makkelijk los want dan moet die dikke buik alles opvangen] verder vind ik het een tekortkoming van welke instructie dan ook om een pony zo strak op te knopen als op jouw 1e foto's, op jouw filmpje ziet het er zoveel paardvriendelijker uit en rijtechnisch beter.
neem mijn tip[lekker loswerken en weinig vragen] geen les meer voor het veulen er is en daarna weer rustig oppakken serieus en ik weet dat je niet kunt leren rijden uit boeken maar verdiep je er toch eens in , je hebt er zometeen alle tijd voor en je word er niet slechter van.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:59

Helaas TS... zo werkt het niet... een topic gaat niet op slot om dat de TS het niet meer leuk vindt.

Ga je de volgende lessen iets doen met de tips? Het filmpje zag er al een stuk beter uit, en ik ben wel benieuwd naar foto's van een volgende les zonder elastiek?

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 15:01

Ik vind het helemaal niet erg dat mensen mij dingen uitleggen/leren, maar op zo'n manier vind ik dat niet fijn.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:03

Rody01 schreef:
We hebben de eerste lessen met dee basis gewerkt. Ik vind het vervelend dat iedereen gelijk conclusies gaat trekken. Als er nog een aantal écht vervelende reacties komen gaat dit topic op slot!

Met een paar lessen kom je er niet. Was het maar zo makkelijk :D
De basis is nog niet goed, anders had je het stiek niet nodig. Als de basis niet goed is kun je ook niet verder leren. En ik neem aan dat dat is wat je graag wilt?

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 15:04

Daar voor heb ik al een half jaar met de basis gewerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:08

Tja, over de basis doe je niet een paar lessen maar meestal een paar maanden, een paard moet bevestigd worden en dat krijg je alleen door herhalen, herhalen en herhalen, Rodi.
Maar wat verwacht je van ons, dat je krijgt te horen dat je goed bezig bent met een stuk elastiek aan je pony knopen?

Als je de basis er straks goed in hebt gereden, zonder elastiek, heb je een superfijne pony waar je ook in de sport in de toekomst nog het nodige mee kunt bereiken. Dat moet toch wel heel mooi zijn om te horen?
Maar ga je door mét elastiek en alle goedbedoelde tips naast je neergooien, dan denk ik niet dat je ver komt.
Denk daar maar eens goed over na, zonder boos te worden maar neem maar gewoon aan, dat het zo is.
Ik rij niet op pony's, allang niet meer, die zijn allang verruild voor paarden, maar de eerste tijd hoeft een paard van mij niet in de krul te lopen, alleen zijn gewicht met dat van mij goed te leren dragen, en de rest komt vanzelf.
Dat je een half jaar aan de basis hebt gewerkt kan best zijn, maar dan zijn er toch dingen fout gegaan, meis.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:10

Je hebt toch tijd genoeg om met haar te werken? Dan hoeft het toch ook niet allemaal zo snel?

Heb je liever een pony die nu met stiek op een snelle manier zijn hoofd omlaag houd en het plaatje mooi is en verder niks doet?

of heb je liever een pony waarbij het meer tijd nodig heeft, jij zelf wat harder moet werken, het plaatje even minder mooi is (omdat je dus meer tijd nodig hebt) en die zijn hoofd uiteindelijk naar beneden doet omdat ze nageeft en de rest van het lichaam ook goed gebruikt?

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:11

Rody01 schreef:

Zoals ik al zei, het was alleen advies en goed bedoeld. Wat je er zelf mee doet (of niet) moet je helemaal zelf weten, het is alleen erg jammer dat je zelf totaal niet open staat voor goed bedoelde adviezen en opbouwende kritiek...
Je heb bijna 9 pagina's vol met mensen die er anders over denken, je kan je kop in het zandsteken als een struisvogel en lekker doorgaan zoals je nu bezig bent, of een keer je ogen openen en zien dat dit niet de goede weg is...

Van mij zul je het niet meer horen, zonde van m'n typenergie...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:12

Rody01 schreef:
Ik vind het helemaal niet erg dat mensen mij dingen uitleggen/leren, maar op zo'n manier vind ik dat niet fijn.

Het is inderdaad wel confronterend, maar je moet maar zo denken: iedereen heeft het beste met jou en je paardje voor! Je paardje is gewoon echt TE leuk om te verrijden. ;)

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:13

Rody01 schreef:

Aan de foto's te zien mogen de eerste lessen nog wel een heel eindje verdergezet worden voor je aan andere dingen begint :) paardje loopt in geen enkel opzicht ontspannen en aan de elastiek te zien is dit niet doordat ze het even moeilijk heeft met wat nieuws maar wel degelijk doordat ze de druk die op 'r gezet wordt niet aan kan of die haar zelfs pijn doet (als ze drachtig is trekt het veulen ook nog eens aan de rugspieren die nog verre van goed ontwikkeld zijn gezien r leeftijd). Ze heeft volgens mij gewoon de spieren nog niet om het werk dat jij van r verwacht aan te kunnen, waardoor jij hulpmiddelen gaat gebruiken (ja jij,, instructrice of geen instructrice, jij bent nog steeds diegene die moet beslissen wat wel of niet goed is voor je paard) zodat ze het toch zou doen waardoor ze wel grote schade kan oplopen ...
Luister alsjeblieft naar je paardebeest, je kan zelf ook wel zien dat 't er niet goed uit ziet en dat er dringend iets moet veranderen. Er zijn al genoeg mensen die paarden kapot maken, al dan niet bewust.

Sorry als ik in herhaling val :o ik denk dat je een voor zo'n jong dier veel te 'prestatiegericht' bent en als je écht snel aan de slag wil dat dit paardje niet geschikt voor je is en je beter een ouder ervarener paardje dat de basis al kent zou nemen :) niks mis met ambities, maar die mogen je paardje niet schaden ...
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 17-04-09 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:13

:oo wat posten gelezen maar ik denk dat jouw instructice zelf terug moet naar de basis.

Loopt op de voorhand achter loodlijn in de krul getrokken met compleet verkeer zadel.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 15:14

Ik zeg helemaal niet dat ik er niets mee doe. Maar ik hou niet van aanvallende en nare reacties.

Ik ga zowiezo een nieuw zadel kopen, misschien dat ze dat ook fijner vind. En nee, ik koop geen zadel van 100 euro maar een GOED zadel! Heb al een goeie op het oog.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:15

en je moet ook maar zo denken je bent niet de enige die het op jonge leeftijd niet helemaal op de goede manier doet. (in dit geval is het nog de schuld van je instructrise ook want jij weet niet beter)
Iedereen die nu een stukje ouder is heeft vroeger ook weleens de dingen niet helemaal gedaan zoals het moest.
En juist dat is de reden dat je 10 pagina's vol met advies hebt staan!
Omdat mensen met ervaring je daar op willen wijzen.

En die tips zorgen er juist voor dat als jij een jaartje verder bent, je pony het veulen heeft uit gepoept je een hartstikke leuke sport pony hebt :D

Ipv dat je dan nog steeds bezig bent met het in de krul rijden omdat het niet goed gaat.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:16

Niet zelf kopen en niet naar advies luisteren van andere mensen laat een zadelmaker komen of een passervice

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 15:17

Dat doe ik ook hoor, koop natuurlijk niet zomaar een zadel. Hij wordt helemaal op maat opgevuld, en ga er pas mee rijden wanneer hij echt goed ligt.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:18

Klinkt goed :) maar ik denk wel dat je best wacht tot je pony 'r dikke buik kwijt is,, want anders past je nieuwe zadel tegen de tijd dat ze die kwijt is alweer niet meer ... :+