Anoeska schreef:Half bokt valt over mensen heen die (dressuur)wedstrijden rijden, terwijl ze zelf het bos niet uitkomen. Niets mis met wat zij doen, maar waarom dan een mening hebben over wat de dressuurruiters doen, als je er zelf de ballen verstand van hebt. Dat zou ik in het dagelijks leven (met geen enkel onderwerp) doen, waarom dan wel op bokt.
Ik zie in dit soort discussies eigenlijk vooral onbegrip over mekaars belevingswereld, en onwil om kritiek te aanvaarden, te evalueren en indien nodig op een volwassen manier te weerleggen.
Wat jij daar zegt werkt in twee richtingen. Als ik hier het topic eens schuin doorlees merk ik dat de samengeduwde (en in de praktijk zeer grote en diverse) groep van mensen die eigenlijk gewoon geen interesse hebben in competitiedressuur (of andere paardensport) even zeer bedolven worden onder vooroordelen. Steeds talrijker, de posts waarin de stemming gezet wordt door gelijk wie wegens een kritische opmerking over de huidige dressuur gelijk een neerbuigende post terug te geven met zo veel mogelijk van de trefwoorden 'bos' 'sloffen' 'uit mekaar' 'bitloos' 'boomloos' 'goeroe' 'knol' 'natural' 'softie' 'geen kennis' enz.. er in.
En vervolgens volgt de stelling, 'geen verstand van - geen recht van spreken'.
Gelukkig is dat geen waarheid, iedereen heeft recht zijn mening te geven. Ook een shetlandhouder mag kritiek uiten als hij iets leest of ziet waar hij het niet mee eens is.
Het is ook opmerkelijk hoe beide partijen niet in staat lijken afstand te nemen van hun eigen paard/rijden/achtergrond in discussies. In zowat iedere discussie die hier op Bokt bv. gevoerd wordt over paardenwelzijn zit je na 10 posts in hetzelfde straatje. Het draait steeds uit op rijtechnisch argumenteren, zinloos gehakketak over bitloos of niet (vreemd genoeg dé angel momenteel), en tegen blad 5 zijn ze mekaar op vlak van rijden al op de man aan het spelen 'in jouw profiel staat een foto waarop..' of erger..
Dat terwijl bv. voor zo'n onderwerp enkele een objectieve blik of een mening over ethische principes wordt gevraagd. Niet wat jij toevallig zelf op vlak van rijden op je paard doet.

en weten wát je moet voelen) en de mooiste: "het werkt toch???" (dan verschillen onze ideeën daarover)