Dressuur onder vuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:50

Citaat:
Ik vind het goed dat er vanalles geschreven wordt, en dergelijke boeken gepubliceerd worden. Ik zou het nog beter vinden als de mensen die dergelijke boeken lezen, de informatie vooral gebruiken om hun eigen kennis en deskundigheid naar een hoger level te tillen.
Ik zie hier echt niet alleen maar stuurlui die vanaf de wal met het boek van Heuschmann in de hand bezig zijn anderen de les te lezen hoor ... kennis doe je in het algemeen toch vooral op om er zelf van te leren?

Anoniem

Re: Dressuur onder vuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:02

Jasmijn, het boek van Heuschmann kraakt eigenlijk ook niets af, maar legt wel wat dingen naast elkaar. Dan is het inderdaad aan de lezer om daar iets nuttigs mee te doen, een van die nuttige dingen is (imho) het bij laten dragen aan het vormen van je eigen mening.
Wat dit boek betreft vind ik sommige gevolgtrekkingen ook niet zo handig gekozen en de eindconclusie dat je door het rijden met losse teugel de minste schade toebrengt op z'n minst onbruikbaar te noemen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:48

Askja schreef:
Ik zie hier echt niet alleen maar stuurlui die vanaf de wal met het boek van Heuschmann in de hand bezig zijn anderen de les te lezen hoor ...

Niet iedereen, maar wel een aantal doen dat... Ik doelde met mijn opmerking op de post van Sweatdreams...

Lovely schreef:
Dan is het inderdaad aan de lezer om daar iets nuttigs mee te doen, een van die nuttige dingen is (imho) het bij laten dragen aan het vormen van je eigen mening.

Vooral je eigen mening/inzicht t.a.v. je eigen rijden lijkt mij?

Verder zeg ik niets van de inhoud van het boek hoor! Het staat nog steeds op mijn verlanglijstje het te lezen. Het ging mij er alleen om dat het boek voor anderen kennelijk weer een aanleiding is om anderen te becommentariseren, en dat dat juist imo zo nutteloos is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:59

In mijn geval voor mijn eigen rijden, het rijden van anderen waar ik mij mee mag bemoeien en mijn zicht op rijderij in het algemeen en hoe het 'zou moeten'.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:09

Lovely schreef:
Wat dit boek betreft vind ik sommige gevolgtrekkingen ook niet zo handig gekozen en de eindconclusie dat je door het rijden met losse teugel de minste schade toebrengt op z'n minst onbruikbaar te noemen.

Nou ja in zoverre... Ik las het meer als 'je brengt het minste schade toe als je met losse teugel rijdt, maar áls je dan met constante aanleuning wil rijden, doe het dan wel op de juiste manier'

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:42

Die losse teugel kun je natuurlijk ook op meerdere manieren interpreteren. Ik heb het boek niet bij de hand hier.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:56

Wat iig niet bedoeld wordt, is volkomen vrijblijvend met een losse teugel rondkachelen op een op de voorhand lopend paard. Eerder wordt bedoeld de rijwijze van bepaalde klassieke rolmodellen (en hun navolgens) die een paard zonder teugeldruk toch heel verzameld rijden. Vind ik persoonlijk ook niet wat, omdat het voorwaartse dan vaak erg ver te zoeken is. Maar volgens Heuschmann is dit niet schadelijk voor de betreffende paarden.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:12

Askja schreef:
Wat iig niet bedoeld wordt, is volkomen vrijblijvend met een losse teugel rondkachelen op een op de voorhand lopend paard. Eerder wordt bedoeld de rijwijze van bepaalde klassieke rolmodellen (en hun navolgens) die een paard zonder teugeldruk toch heel verzameld rijden. Vind ik persoonlijk ook niet wat, omdat het voorwaartse dan vaak erg ver te zoeken is. Maar volgens Heuschmann is dit niet schadelijk voor de betreffende paarden.

Waarom zou dat niet bedoelt worden? Het gaat toch ook over de hefboomwerking van de halsspieren en de rugspieren? Als je goed leest tenminste! Ik maak mij op een buitenrit echt niet druk of mijn paard op de voorhand loopt of niet. Als ze maar ontspannen loopt en als dat aan de losse teugel is vind ik dat prima. Daar kan ze heel oud mee worden en zonder noemenswaardige blessures een leuk leven hebben.
Waar zie jij dan dat voorwaartse niet, wat bedoel jij daarmee?
En D.o.Vuur schrijft: dat paarden die zonder contact gaan, dus los van het bit!!!!!! minder fysiologische problemen hebben!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:15

Endurance paarden en manegepaarden kunnen heel gezond, heel oud worden, schadelijk is het volgens mij zeker niet.
Heb ik tenminste nog nooit ondervonden.

Hem op een verkeerde manier in de krul trekken, zal een paard zeker meer schade opleveren.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:08

Askja schreef:

Als je rondkachelen op de voorhand met een los teugeltje begrepen hebt als de boodschap van die boek, heb je het echt niet begrepen.

Ik ben het met Askja eens, het is ook niet mijn ding, voorwaarts moet, zonder beweging geen training. Maar om je paard gezond te houden moet je echt leren paardrijden. Het is alleen jammer dat niet iedereen daar voor open staat. Je paard kan je zoveel vertellen als je goed leert luisteren....

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 08:26

Esperanza schreef:
Askja schreef:
Je paard kan je zoveel vertellen als je goed leert luisteren....

Weet ik ,ik kan goed luisteren!!!!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 08:56

shan schreef:
Endurance paarden en manegepaarden kunnen heel gezond, heel oud worden, schadelijk is het volgens mij zeker niet.
Heb ik tenminste nog nooit ondervonden.

Hem op een verkeerde manier in de krul trekken, zal een paard zeker meer schade opleveren.

Hmmm, maar de conclusie dat losse teugeltjes goed zijn voor het paard, dat komt zeker niet goed. Alleen maar bij weinig belasting.

En als je denkt dat endurance paarden niet dressuurmatig gereden worden is een hele foute! Veel endurance ruiters hebben dat (of loopscholing zoals het door sommigen genoemd wordt) als grootste deel van de training. Je kunt geen endurance rijden zonder een dressuurmatige basis. Juist door een goede basis waarin het paard leert zijn lijf goed te gebruiken, daardoor kan het paard die afstanden gedragen lopen.

Je ziet wel ruiters die hun paard op de voorhand laten rondshouwen, maar die zie je vaak na een jaar niet meer terug omdat het paard problemen krijgt. Je ziet het vaak aan het heupbot bovenop het kruis, dat steekt dan zo lelijk uit. Maar de aanleg van het paard en de mate van de belasting bepalen hoe lang het paard dat vol kan houden zonder problemen....

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 09:43

Heuschmann, p. 62:
Citaat:
Men ziet de losse rug vaak bij paarden die zonder schwung en zonder enige impuls draven of galopperen (...) Bij paarden met deze rugpositie ziet men vaak een andere aanleuning. In deze toestand ontstaat er geen correcte vwnw beweging van hoofd en hals, waarbij de rug omhoog komt. Deze paarden komen op de voorhand, omdat de achterhand weinig impuls heeft. Deze specifieke spierwerking ziet men vaak bij paarden die volgens zeer fijne principes van de klassieke leer worden getraind. (...) Deze manier van werken is voor het paard volledig onschadelijk.

Dit bedoel ik hierboven. Het gaat hierbij om rijden met een vrijwel doorhangende teugel. De klassieke meesters waarop gedoeld wordt, konden (kunnen) dat ongetwijfeld perfect, maar het lijkt me heel moeilijk voor een doorsnee ruiter om een paard zo te rijden.
Zoals gezegd mis ik bij veel klassiekers het voorwaartse, de nadruk ligt erg op verheven gangen, opwaarts ipv voorwaarts. Dat zal ook vaak te maken hebben met het type paarden (barok). Maar dat voorwaarts denken en rijden mis ik op een bepaalde manier ook wel bij veel moderne dressuurruiters, er zijn er toch een hoop die hun paard niet eens durven laten gaan in een lekkere rengalop buiten, die ueberhaupt nooit buiten rijden.
Paarden gaan trouwens echt niet vanzelf in de juiste houding lopen, de ruiter moet het paard zo rijden dat het uitgenodigd wordt om zijn spieren op de juiste wijze te gebruiken. Een losse teugel is niet per se paardvriendelijk als jij je paard daarbij niet ertoe kunt brengen in een gezonde houding te lopen. Dat is een denkfout die m.i. ook veel ruiters (niet alle!) maken die kiezen voor bitloos rijden: laat de druk weg, en het paard loopt in een natuurlijke, vrije en dus goede houding. Nee dus, een paard wordt niet als rijpaard geboren, maar door een goede ruiter tot rijpaard ontwikkeld. Het vwnw rijden is hierbij een absoluut noodzakelijke basis, dat wordt in het boek van Heuschmann ook heel duidelijk gemaakt.
Tot slot, ter illustratie dat Heuschmann de losse teugel ook niet als het ultieme ideaal ziet:
Citaat:
De gedragen rug komt alleen tot stand als een impulsrijke achterhand stuwkracht door een niet-verkrampte rug laat vloeien tot aan de ruiterhand, in een zachte, tempogerelateerde aanleuning. De gedragen rug geeft de ruiter het gevoel op een golf te zitten. Het scala van de dressuur kan alleen met een gedragen rug doorlopen worden, omdat swingende gangen hiervan afhankelijk zijn.

Sweetdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:35

jasmijn78 schreef:
Sweetdreams schreef:
Ja het is onvoorstelbaar. Ik rij sinds de zomer op de AdB methode en ik zie nu in dat een slof totaal geen enkel nut heeft.

Ik vind het altijd zo grappig dat denken dat ze onlangs 'het licht' hebben gezien direct commentaar gaan leveren op anderen ;)

Volgens mij zie je qua paardrijden nooit helemaal 'het licht'. Hooguit wordt het pad naar goed paardrijden hier en daar een klein beetje verlicht. Maar het kan heel goed dat je, eenmaal op dat punt aangekomen, je realiseert dat je er nog lang niet bent en je inzicht en mening over bepaalde zaken toch weer moet bijstellen.

Ik vind het goed dat er vanalles geschreven wordt, en dergelijke boeken gepubliceerd worden. Ik zou het nog beter vinden als de mensen die dergelijke boeken lezen, de informatie vooral gebruiken om hun eigen kennis en deskundigheid naar een hoger level te tillen. I.p.v. met het boek in de hand anderen te gaan becommentariseren. Dressuur en paardensport in het algemeen zouder er echt bij gebaat zijn als ruiters zich vooral op zichzelf en hun eigen paard concentreren en het beoordelen overlaten aan juryleden, officials en alle andere instanties zoals de dierenbescherming die toezicht houden op welzijn en het al dan niet correct uitvoeren van de kunstjes :Y)

Het is niet mijn bedoeling om iemand te bekritiseren. Wat ik bedoel is, dat ik verbaasd was toen ik professionele ruiters op een internationaal concours met slof zag rijden (en springen). Terwijl Heuschman aangeeft dat een slof slecht inwerkt om het maar even kort door de bocht te zeggen.
Ik ben dus benieuwd waarom die ruiters met slof rijden. Aangezien ik altijd nog opensta om te leren ;)

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:20

Wil ik ook wel eens weten. Bij ons op stal zie ik er erg veel mee rijden. Het word ook nogal eens gebruikt als de ruiter net begint met lessen en ze zetten er "sportpaarden" voor in.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:23

Oh ja ik heb een recreatie paard. Is anders zegt men. Vertel dat ook eens aan al die mensen die op de sportschool recreeren, zonder aan wedstrijden mee te doen }> !

ierrie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 08:23

Ik heb het boek ook :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 08:32

ierrie123 schreef:
Ik heb het boek ook :)

Topic is 5 jaar oud :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:41

5 jaar oud topic inderdaad. Ik zet een slotje :-)