Longeer dagje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 18:44

Ze houden hun balans dus en raken niet uit evenwicht, want ze lopen in balans. Je moet even uit je hoofd zetten dat een paard dat zo rond loopt per defenitie op de voorhand loopt, want dat is dus niet zo. Als je dat combineert met longeren op een goede bodem, waarom zou hij dan struikelen?

Ik heb Nescio in een zeer drakerige bui wel eens zo aan de longe geknoopt met het doel hem letterlijk te longeren tot hij er bij neer zou vallen. Dat paard was zo'n verschrikkelijke draak, en ik wilde hem een keertje op de grond hebben in de hoop dat hij dan eens een paar toontjes lager zou gaan zingen. Dat is me dus niet gelukt. Nescio had niet de meest geweldige voorbenen en struikelde nog wel eens, maar op de grond kreeg je hem niet hoor!

Ik heb trouwens wel eens een hengst gelongeerd, die had ik wat horizontaler ingesteld maar wel heel erg diep en dus met erg korte touwtjes. Hij begon nogal te klooien toen er een paar pony's de baan in kwamen en is toen wel gevallen. Als er iets breekt is het het touwtje of het hoofstel. En in dat soort gevallen ben ik misschien heel hard over het feit dat hij valt: had hij z'n kop er ook maar bij moeten houden.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 19:33

Citaat:
Inderdaad!
Als ik een paard op de 'Anky' manier wil rijden en dus diep erdoorheen (geef het maar een naampje) kan hij in het begin nog zoiets hebben van: auw mijn spieren, dat doet pijn! Je kan een paard nooit dwingen om zo diep te lopen als hij het echt nog niet kan, met veel trainen komt het vanzelf misschien, maar aan de longe dwing je wel. Want die touwtjes zijn zo kort, als het zeer doet kan hij niet zijn neus er meer uit doen, hij moet in die houding blijven lopen. Ik ben niet zo goed in het uitleggen wat ik bedoel geloof ik, maar hier komt het ongeveer op neer. Ik vind het gewoon geen eerlijke manier van longeren. Met touwtjes bijzetten vind ik een goede manier, maar niet zo ontzettend strak.

Ik geef niet op, sommige kunnen het wat beter overbrengen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 19:42

Ik denk dat dwang helemaal niet goed is in je training. Als je een paard dwingt tot iets dat hij niet aan kan zal hij het plezier in het werk verliezen. Wat we graag willen is een paard dat met je mee gaat denken en dat voor jou zijn best gaat doen. Niet uit angst voor pijn, dat geeft angstige gespannen paarden. Door deze manier van longeren willen we juist een los en vrolijk paard en bij Ozep werkt dit prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 19:59

Een paard wat dit als niet prettig ervaart of pijn heeft, zal er voor 300% zekerheid tegen in vechten.
Dan zie je uitgerekte mondhoeken en zeker geen boogje in de touwtjes.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-03 20:06

Anneke,
hoevaak heb ik nu verteld dat die touwtjes NIET strak staan?

Als hij te kort en te vast had gezeten had hij niet zo gelopen, sterker nog, dan had hij òf door de beveiliging getrokken òf zijn hoofdstel aan gort geholpen met de longeersingel over zijn hals.
Als een paard niet wil of kan is het onmogelijk om hem met deze middelen te dwingen, dan zou je moeten bijzetten met een stalen hoofdstel en kettingen als bijzet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 21:48

Als je een paard probeert te dwingen, dan zul je dat met kracht moeten doen en waar het op kracht aankomt, ben je toch nergens met een paard, dat is al 1 reden om dwang niet te proberen. Daarnaast heeft het inderdaad niet het resultaat van een fijn bewegend, vrolijk, vrijmoedig, ijverig paard en dat is toch wat we willen???

Trouwens, als je je paard aan een gogue hebt waarbij hij vw-nw loopt en zat ruimte heeft, dan heb je alsnog een probleem als ie struikelt, want hoe je hem ook bijzet, bij struikelen heb je een probleem.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 22:21

Als je paard gewoon vrij loopt heeft hij imo meer ruimte om zijn evenwicht terug te krijgen als hij struikelt en het lijkt mij het moeilijkst als hij zo laag vastgebonden is.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 22:28

Zep schreef:
Ik heb Nescio in een zeer drakerige bui wel eens zo aan de longe geknoopt met het doel hem letterlijk te longeren tot hij er bij neer zou vallen. Dat paard was zo'n verschrikkelijke draak, en ik wilde hem een keertje op de grond hebben in de hoop dat hij dan eens een paar toontjes lager zou gaan zingen. Dat is me dus niet gelukt. Nescio had niet de meest geweldige voorbenen en struikelde nog wel eens, maar op de grond kreeg je hem niet hoor!

Hmm, vind dit niet de meest prettige instelling om met dieren om te gaan Lips are sealed Ik ben blij dat Sjuimpje met wat andere motieven te werk gaat...

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-03 23:16

Nou Promptertje, als ik zo'n paard als Zep gehad zou hebben...
Knipoog

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 09:12

promptertje"]
[quote="Zep schreef:

Hmm, vind dit niet de meest prettige instelling om met dieren om te gaan Lips are sealed Ik ben blij dat Sjuimpje met wat andere motieven te werk gaat...
[/quote]

Promptertje, je haalt me de woorden uit de mond...

"Je werkt niet aan het paard, je werkt aan jezelf"

blup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 09:14

Als ik dit zo allemaal lees lijkt het wel of mensen de paardensport zien als 'paardje plagen' en niet als een sport waarbij men met dieren om gaat. En of dit paard nu wel of niet valt ik zie er niets natuurlijks aan af maar er zijn zat mensen die zo hun paarden longeren zonder dat iemand het ooit ziet maar nu wordt het dus hier neergezet en dan kun je op commentaar wachten zowel negatief als positief. Ik zou de touwtjes persoonlijk iets losser doen want ik hou er meer van als het paard lekker door zijn lijf beweegt met zijn neus iets eruit maar wel zodat hij nog wel 'bukt'. Het bukken gebeurt hier wel maar het neusje mis ik. Ik ga meer voor de longeermethode van de bruine dan van de vos. Maarja iedereen denkt dat hij de paardensport op de juiste manier beoefend dus ook de persoon die dit paard zo longeert (hoop ik).

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 10:12

Geduld is een schone zaak, en ook dat is voor de meeste mensen niet
weggelegd lees ik. Ga geen machtswedstrijd aan met je paard, je verliest het. En op een vriendelijkere manier kom je er ook wel en heb je daar straks veel meer profijt van. Wat is het nut van je paard opzettenlijk pijn doen ? Hij zal dat niet snappen. Want een paard dat angestig is zal het niet snel snappen. En natuurlijk heb je er wel draken bij, maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden hoor.

moekoekoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 11:30

Huh???? Verward Volgens mij zie ik geen paard wat pijn gedaan wordt. En wordt er steeds gesproken over een lange weg voordat je paard dit kan.
En los door zijn lijf is iets anders als uit elkaar lopen. Frusty

En volgens mij is Sjuimpje niet bang voor kritiek. Zeker niet als die opbouwend is...wat ik nog nauwelijks gezien heb.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 11:43

suzanne schreef:
Huh???? Verward Volgens mij zie ik geen paard wat pijn gedaan wordt. En wordt er steeds gesproken over een lange weg voordat je paard dit kan.

En volgens mij is Sjuimpje niet bang voor kritiek. Zeker niet als die opbouwend is...wat ik nog nauwelijks gezien heb.

Er wordt nu vooral gedoeld op het stukje van Zep...

En mijn argumenten waren opbouwend bedoeld, i.m.o. is het zeker niet aanvallend geschreven.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-03 11:47

Liever Zep haar paard op zijn knieën als Zep zelf in het ziekenhuis...
Ik heb zelf genoeg paarden gezien om te kunnen zeggen welke je niet als lieverdje bestempeld, neem van mij aan dat ik er nog nooit zoéén heb gezien.

Zep heeft overigens jaren geduld gehad met dat paard,
dat had ik nooit volgehouden Sando.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 11:54

Het was misschien ook niet echt op Zep gericht, een beetje wel, maar ik ken het paard verder niet, ik kan daar dus ook niet over beoordelen.
Tuurlijk ga je voor je eigen veiligheid. En op een gegeven moment is je geduld helemaal op, ik moet zeggen dat ik wel genoeg paarden ken die echt het bloed onder mijn nagels uit hebben gehaald, maar zo erg als jullie omschrijven...nee, ken ik niet.. misschien is dat ook maar goed..hihi....
Wat jou longeren betreft. Niet mijn favo aanpak, maar je paardje kan het aan zo te zien.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 11:56

Ik blijf erbij dat je door deze manier van omgaan met je paard totaal niet bereikt wat je zou willen.
Maar goed, dan zouden we een nieuw topic moeten openen over de wijze van omgaan met je paard.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-03 11:59

Ga je gang zou ik zeggen!
Wel een idee

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 12:01

Sjuimpje schreef:
Ga je gang zou ik zeggen!
Wel een idee

Oké, ik zal me er over buigen en voor het eind van deze dag gaan we weer een leuk nieuw topic openen Knipoog

blup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 12:20

Sjuimpje schreef:

Dat hele diepe van Ozep niet imiteren als je het nog nooit gedaan hebt!

Jij bent toch ook een keer begonnen door je paard zo te longeren? Voor iedereen moet er een eerste keer (als ze er behoefte aan hebben om hun paard zo te longeren). Ik denk dat je bedoelt als het paard het nog nooit heeft meegemaakt.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-03 12:35

blup"]
[quote="Sjuimpje schreef:

Dat hele diepe van Ozep niet imiteren als je het nog nooit gedaan hebt!

Jij bent toch ook een keer begonnen door je paard zo te longeren? Voor iedereen moet er een eerste keer (als ze er behoefte aan hebben om hun paard zo te longeren). Ik denk dat je bedoelt als het paard het nog nooit heeft meegemaakt.
[/quote]
Ik weet wat ik bedoel Haha!
Ik bedoel dat je niet aan de hand van deze foto's maar aan de slag kunt gaan,
ik ben er zelf ook onder begeleiding mee begonnen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 12:41

ik zelf longeer ook zo, met gogue of met pessoa, maar ik heb er nooit echt begeleiding in gehad. Het is overigens wel zo dat ik een bepaald beeld voor ogen heb hoe ik ze wil laten lopen en dat probeer ik na te streven.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 12:43

Nee Desiree. jij longeert niet zo diep.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 13:06

Sando schreef:
Nee Desiree. jij longeert niet zo diep.

uiteindelijk wel. maar misschien heb je me bezig gezien in een beginfase. Ik zet ze namelijk niet direct zo bij, in het begin lopen ze zelfs helemaal los/niet bijgezet bij het longeren. Ik ben bang dat als ik ze direct zo strak bij zet en de spieren nog niet warm, dat er scheurtjes of zo in de spieren komen. Het lijkt me gewoon niet prettig.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 13:26

Ik hoef Peru echt niet zo te longeren hoor, hij zal het niet met me eens zijn. Hij is erg lang in zijn rug en hier naartoe werken zou voor hem niet slecht zijn, zijn achterhand heeft nogal moeite namelijk