Stelling: recreatieruiters hebben geen les nodig.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Stelling: recreatieruiters hebben geen les nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:50

wat noem je veel? Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, maar aan de andere kant vind ik les echt een investering in mezelf. Ik les zo af en toe bij een bekende eventing amazone uit de UK, en dat kost me een vrije dag + diesel + 55 euro voor les van een uur met 4 personen en daar heb ik iedere cent voor over.

MM, dan weet ik zeker dat ze er in de bak thuis ook onvoldoende over te zeggen heeft. En dat is in een les zo te toetsen Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:53

IndianLady schreef:
Dat snap ik, maar de dicipline waar ik les in wil hebben kost mij iets te veel. Centered Riding

Ik doe ook Centered Riding.... kost me €15,- euro per les. Ik maak zelf een combi van verschillende disciplines waarvan ik vind dat ze goed bijelkaar passen. CR is daar een belangrijke in, omdat er ook heel erg ingegaan wordt op de houding van de ruiter, en hoe storend die kan zijn.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:54

Nou ja manier van rijden en omgaan met je paard dan. De personen die dan aan huis komen aangezien ik geen trailer bezit, dan betaal je dus lestijd, benzinekosten en de persoon die ik vorig jaar voor ogen had kostte me 40 a 50 euro. Sorry maar dat vind ik veel te veel. Inmiddels ben ik verhuisd, maar heb het idee eigenlijk aan de kant geschoven.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:56

mijn instructrice komt ook aan huis les geven, en dat kost me toch echt maar 15 euro.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:56

Lielle schreef:
wat noem je veel? Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, maar aan de andere kant vind ik les echt een investering in mezelf. Ik les zo af en toe bij een bekende eventing amazone uit de UK, en dat kost me een vrije dag + diesel + 55 euro voor les van een uur met 4 personen en daar heb ik iedere cent voor over.

MM, dan weet ik zeker dat ze er in de bak thuis ook onvoldoende over te zeggen heeft. En dat is in een les zo te toetsen ;)

In de lessen thuis gaat het goed, op de rijvereniging ook, zie haar regelmatig daar rijden. Denk meer dat het paard te weinig buiten komt, te vaak de verplichte rondjes moet lopen. Buiten is dan ontzettend leuk voor dat paard. Kan hij eindelijk eens de benen strekken zal hij vast denken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:57

Het zal best goed gaan. Maar het valt snel genoeg te toetsen of hij echt gehoorzaam is Knipoog door eens uit de 'comfort zone' te stappen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:57

De enige instructrice die CR deed woonde 40 km verderop. Ik ben verhuisd naar Ede en de dichtsbijzijnde instructeurs wonen in Arnhem. Waar mijn tante dus ook staat en waar zij dus via CR les krijgt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:08

Mijn vorige instructrice die CR in haar 'pakket' had, woont in de buurt van Utrecht. Ik heb erg fijn les van haar gehad, maar het was praktisch gezien op een gegeven moment niet meer te doen, helemaal niet meer toen mijn paard ging verhuizen en ik dus niet meer mijn lessen op dezelfde dag als drie of vier stalgenoten kon plannen. Tijdje later kwam ik erachter dat er twee CR-instructrices in mijn regio zaten, heb van beide een paar lessen gehad en de tweede bleek het beste bij mij en mijn paard te passen. Ze woont nog wel een half uur rijden bij mij vandaan, maar ik vind 35 euro voor een uur inclusief reiskostenvergoeding heel prima te doen en ik les gemiddeld eens in de drie weken. Met de handvaten die ik in haar lessen krijg kan ik in mijn situatie weer even een tijdje vooruit.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:10

IndianLady schreef:
De enige instructrice die CR deed woonde 40 km verderop. Ik ben verhuisd naar Ede en de dichtsbijzijnde instructeurs wonen in Arnhem. Waar mijn tante dus ook staat en waar zij dus via CR les krijgt.

Hier staan alle instructeurs in NL op:
http://www.centeredriding.org/listinstr ... mit=Search

Maar je zou ook eens op marktplaats kunnen kijken of hier een advertentie zetten (voor een CR instructeur). Veel instructeurs zijn nog met de opleiding bezig, maar hebben dus al wel de vaardigheden om je op weg te helpen en kosten nog niet zoveel.
Wanneer jouw niveau dan zou groeien, en je wilt er nog meer uit slepen kun je altijd nog omkijken naar een 'duurdere' instructrice.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:12

Ja die site ken, die staat in mnn favorieten Knipoog. Ik zal er eens over denken om een ad neer te zetten

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:02

Lielle schreef:
R0X, als je onder verzameling de verzameling zoals je die in het Z en hoger ziet verstaat, ben ik het met je eens. Maar 'verzamelen' kan ook al betekenen dat je paard met een aangespannen rug en een actief dragende achterhand loopt, en dat is IMO een basisvoorwaarde.

Nee inderdaad hij moet niet onder je vandaan lopen, of 'uit elkaar vallen'. Knipoog

Ik heb wel gemerkt dat toen ik mijn recreatief paardje dressuurmatig ging trainen (1 zomertje lang) dat ze dan wel beter bestuurbaar ging lopen. Ze liep een half jaartje onder het zadel en wilde haar doorrijden voor de gallop enzo, nageeflijk voltes, daar worden ze sterk van! Maar dat was dus een kwestie van inrijden.

Het zou niet verkeerd zijn hoor, af en toe dresuurmatig trainen maar ik weet dat veel ruiters recreatief rijden omdat ze er de fysieke middelen (bak) niet voor beschikbaar hebben. En dan neem je ook niet zo snel les. Ik ben er ook zo een Knipoog

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:43

hobbelen er maar wat op los?

als ze maar weten wat ze doen.

ze hoeven geen les maar ik zou sowieso 1x per week wel les nemen

Monikske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:46

Iederreen weet niet alles je kunt altijd bijleren ook al ben je een wedstrijdruiter dat is toch?

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 06:48

Persoonlijk vind ik de stelling nogal zwart-wit. Wat versta je onder recreatieruiters? Je hebt er bij die nauwelijks een paard uit kunnen zitten, tja, die zijn natuurlijk gebaat bij lessen. Ik heb zelf al ongeveer 10 jaar geen les meer gehad, op een manegelesje in de winter na, maar daar leer je niks van, vind ik. Ik ben mezelf bewust van mijn zit en onvolkomendheden daarin, maar zolang het blijft bij wat ronde schouders, verlichte zit in de galop, en piano handjes? Ik vind het onlogisch dat mijn paard hierdoor last van mij zou hebben. Mijn paard loopt ontspannen voorwaarts-neerwaarts, met ondertredend achterbeen, is aan het bit, en voor het been. Soepel in de wendingen, en rechtgericht, maar toch kom ik zelden tot nooit in een bak. Ik speel liever op een breed bospad met zijgangetjes, verzamelen en wegrijden, en stelling. Als ik ooit les zou nemen, zou ik kiezen voor zitlessen. De hulpen zitten er na zo'n 30 jaar wel in. Dan is het ook nog zo, dat ik kies voor een niet-standaard manier van rijden. Dat hele gedoe voor bv. een volte: buitenteugel begrenzen, binnenteugel stelling, binnenbeen op de singel, buitenbeen erachter om uitbreken te voorkomen, binnenzitbeenknobbel licht belasten en naar voren, "meekijken" met je schouders..... Pfff, knap paard dat je nog begrijpt! Elke stap drijven is taboe, maar tijdens figuren mag je ze schijnbaar overladen met tegenstrijdige hulpen? Hoezo afstompen?
Mijn hulpen zijn simpel; iets draaien met je bovenlichaam naar waar je toe wilt, lichte druk met je binnenbeen, en hup, daar gaat ze, valt ze toevallig weg over de schouder, dan corrigeert een korte, lichte teugelhulp dat, gooit ze d'r kont opzij, dan corrigeert een kortstondige beenhulp, verder doe ik niks.. Als jij een paard zou zijn en je mocht kiezen, wat koos jij dan....?

Oeps, dat was even off-topic vrees ik... Tja, het blijft een stokpaardje van me, of een kast om op te zitten, al naar gelang wie ik voor me heb... Haha!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 11:13

@ Anne Marie: ik ben bang dat je de toch wat meer 'traditionele' instructeurs heb getroffen, ik herken namelijk niet veel in jouw omschrijving van instructie.
Wel ben ik van mening dat alles JUIST begint met een goede zit, dat is de basis van alles.... pas daarna komt de rest aan bod.
In het huidige aanbod van instructeurs (Centered Riding/ Academische Rijkunst/ etc...) is van alles te vinden dat meer aansluit bij je beleving van hoe rijden eruit zou moeten zien. Je hebt dan echter wel iemand die jou eens even kritisch onder de loep neemt, wie kan zichzelf nu rijdend in helicopter view beoordelen?
Ben het overigens met je eens dat oefeningen doen/ trainen ook heel goed buiten kan...

Het is eigenlijk jammer dat je hier je stokpaardje van hebt gemaakt. Want veel huidige instructeurs werken heel erg vanuit het welzijn van het paard, en dat is een goede zaak en niet direct iets om tegenaan te schoppen. Ik heb misschien hiervoor ook zo'n 8 jaar niet gelest, maar daar ben ik nu helemaal van terug!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 20:49

ik sta bij mijn instructrice op stal Haha! ik betaal 10 euro per keer. in principe een half uur, maar als het uitloopt nooit geen probleem. ze helpt ook wel eens gewoon zo zonder les. ik heb meestal 2 keer in de week les.

met mijn overleden paard reed ik 2 keer in de maand wedstrijd, ging ik naar buiten, sprong ik, hobbelde ik zonder zadel. ik deed er alles mee. dat vind ik belangrijk in een paard.. dat je er alles mee kan doen, zowel wedstrijd gericht als recreatief.

en gelukkig is mijn nieuwe paard net zo. doordat hij niet zo goed in zijn bespiering zit(beetje arm bespierd) en hij redelijk scheef gereden is zijn we nu veel dressuurmatig bezig.. athans.. we zijn bezig met rechtrichten, buiging, stelling het correct nageven, de valse krul eruit rijden. en daar heb ik toch echt les voor nodig.
geld speelt geen rol.

Christieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 20:53

Ik denk dat er inderdaad wel recreatieruiters zijn die er 'op los hobbelen', maar denk dat het merendeel wel serieus bezig is ermee. Ik denk dat les sowieso voor niemand verkeerd is.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 10:12

Ik vind dat als de ruiters weten hoe ze moeten lichtrijden (bij wijze van) geen les meer nodig hebben. Als het goed is weten mensen uit zichzelf dat ze geen paarden moeten hinderen, dus ook niet in de mond, en daar hoef je geen 100 euro per maand aan uit te geven. Vaak rijden deze mensen zelfs constant met een losse teugel door het bos, dus dat is een en al genieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 10:54

nou...met lichtrijden ben je er niet...
jeetje dat kun je na les 1 al

En juist dat met de lange teugel door het bos slenteren...daar gaat je paard kapot aan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:09

_Question schreef:
Ik vind dat als de ruiters weten hoe ze moeten lichtrijden (bij wijze van) geen les meer nodig hebben. Als het goed is weten mensen uit zichzelf dat ze geen paarden moeten hinderen, dus ook niet in de mond, en daar hoef je geen 100 euro per maand aan uit te geven. Vaak rijden deze mensen zelfs constant met een losse teugel door het bos, dus dat is een en al genieten.

Met alleen lichtrijden ben je er niet. Wanneer je alleen maar kunt lichtrijden, en niet goed kunt zitten, dan kukel je bij het minste geringste van je paard. Les krijgen in 'zitten' is dus essentieel.

Verder is weten dat je je paard niet moet hinderen heel wat anders dan dat ook kùnnen. Vandaar dus les, om het weten om te zetten in kunnen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 17:17

runningkawa schreef:
nou...met lichtrijden ben je er niet...
jeetje dat kun je na les 1 al

En juist dat met de lange teugel door het bos slenteren...daar gaat je paard kapot aan...

Niet persé natuurlijk.. je kunt ze ook leren met lange teugel over de rug te lopen.

Iedere dag slenteren en van links raar rechts schuiven in halve telgang is natuurlijk niet goed.
Maar zo soms doe ik er Lan wel een plezier mee.. mag ze volkomen uit elkaar een beetje schuiven.
Niet goed voor het lijf, wel goed voor het koppie Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 17:19

maar niet diegene die net kan lichtrijden kan dat Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 17:21

ja daar heb je gelijk in.. sorry, ik dacht dat je algemeen bedoelde Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 17:22

R0X schreef:
Cassidy schreef:
...
Werk je aan verzameling, rechtrichten, gymnasticeren van je paard?
...

Volgens mij is verzamelen een aspect van dressuurmatig rijden, en niet van recreatief. Althans, in míjn ogen!

Dressuurmatig en recreatief staan op dusdanige wijze los van elkaar dat een recreatieve ruiter ook prima dressuurmatig kan rijden. Niet iedere dressuurruiter rijdt recreatief, maar vrijwel iedere recreatieve ruiter rijdt dressuur. Hoewel verzameling onderdeel is van de dressuur, heeft dat er dus niks mee te maken of dat ook een aspect is van recreatief rijden ja of nee.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 17:26

_Question schreef:

Tja, dat kan inderdaad vrijwel iedereen wel na een paar lessen....
Je gehele post klopt wat mij betreft niet. Ten eerste hoeft het je geen €100,- euro te kosten, ten tweede is het niet zo vanzelfsprekend dat mensen weten HOE ze hun paard zo min mogelijk belasten en tegelijkertijd HOE ze het paard het beste rijtechnisch kunnen ondersteunen.... En ten tweede, zoals iemand anders al terecht opmerkte, zijn kennis en de uitvoering daarvan 2 verschillende zaken....