fury schreef:Nou heb alle negen pagina's gezien, maar tkan best zijn dat ik nog ergens overheen gelezen heb;). Heb in ieder geval begrepen dat je naar het zadel gaat laten kijken? Top! Kan echt alles uitmaken zowat, een passend zadel. Je kan zelf ook alvast even kijken of als je zadel is aangesingeld, of je dan nog met gemak je hand er aan de voorkant (dus vanaf de ruimte bij de schoft tot aan de onderkant van de zweetbladen) tussen je zadel en je paard door kan trekken. (Is maar een dingetje en lang niet alles wat goed moet zijn maar het is best handig om even te proberen).
En over je houding, daar is al genoeg over gezegd, lekker trots gaan zitten gewoon;). En als het zadel niet lekker ligt kan jij ook niet lekker zitten.
Verder over het rijden, als hij niet aan je been is en ook niet lekker zn achterhand eronder zet kan je veel overgangen maken. Half rondje draven, stappen tot je de volgende letter in bak tegen komt, weer een half rondje draven. Zo ben je namelijk zelf ook meteen gecontreerd bezig en zie je mooi of je hulpen netjes en duidelijk doorkomen.
Als je hem meer naar beneden wilt vragen, inderdaad eerst lekker lang en laag beginnen zoals je volgens mij ook al doet. Als dit paard erg vastzit, heel erg opletten dat jij niet ook vast gaat zitten. Daar bedoel ik mee, als jij een ophouding geeft, meteen weer loslaten (vaak laat je onbewust je handen nog gesloten staan omdat je paard maar niet wil nageven en jij dat zo graag wilt). En blijven opletten dat je paard actief blijft.
Kan ook heel goed zijn dat als je je paard eenmaal in draf hebt en lang en laag dat die van achter helemaal uitelkaar valt. Het is hartstikke zwaar voor hem om en actief te lopen en netjes met zijn hoofd naar de grond. Dus als die voor een moment uitelkaar valt, maar wel ontspannen is zou ik me er nog niet al te druk over maken. Wel natuurlijk de volgende keer weer proberen om de achterhand er weer actief bij te hebben. Maar ik denk dat je met dit paard heel veel geduld nodig hebt en niet alles tegelijk moet willen. En vervolgens een prachtpaard krijgt (vind hem namelijk helemaal niet zo moeilijk gebouwd om te zien).
Dikgedrukt: Dit is volgens mij nu ook het geval, heb hem vandaag gereden met teugels gewoon op maat maar zonder iets te vragen, hij kwam lekker naar beneden maar had niet echt het idee dat zijn achterhand actief was.. maar vond dit ook niet zo erg.. zolang hij ontspannen is en ik het lekker vind aanvoelen ben ik al blij
Al had hij wel aan het eind even dat hij *naar mijn gevoel* actief was met zijn achterhand:D
Vriendin van me heeft hem vandaag ook nog even met een pessoateugel en een stiekje gelongeerd *eerst de ene, dan de andere natuurlijk*.. hier reageerde hij wel redelijk goed op.. ben dus van plan om hem nu vaker met stiek te gaan longeren:D