Fantast voor het eerst op de foto

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Re: Fantast voor het eerst op de foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:32

Ik denk dat je wel genoeg kommentaar hebt gehad, is denk ik wel duidelijk....ik heb een simpele, goeie en goedkope tip voor je:

kijk of je in de bieb het boek ruiters en rechters van Ernest van Loon te pakken kan krijgen, besteed daar even wat tijd aan het lezen, dan begrijp je ook meer van de tips die sommigen hier al aanhaalden. Kun je veel goede dingen uit halen Cool

Verder heel veel geduld, gezien de voorhistorie heeft dit paard gewoon veel tijd nodig, en inderdaad niet willen rennen als je nog niet eens lopen kan.....dan schrijf je dat hij in het bos ontspannen loopt, waarom bouw je daar niet een deel van je oefeningen in, niet heel de tijd, maar geleidelijk aan en opbouwend, ook daar kun je oa overgangen rijden en rechtrichten.
Wellicht hebben jullie daar allebeide meer plezier van,

Gr.Jacqueline

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 12:34

WowAmigo schreef:
Dus ik zou zeggen, begin met je teugels "op maat" (dus niet "kort" in de zin van "trekken"/"in de krul") en probeer vervolgens hem lager in te kunnen stellen, hij moet zijn koppie lekker ontspannen laten hangen als het ware, net of ie gras gaat eten.

Dat is nou net het punt, dat 'gras eten' doet hij niet, niet met instappen of uitstappen..
Gisteren met longeren deed hij het een paar keer een paar sec. daarna vloog z'n hoofd weer de lucht in.. zou dit dmv tijd dan beter gaan? Denk het wel dan?

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 12:37

@ Sassy: In het bos wil ik eigenlijk niks van hem vragen. Dit moet lekker relaxed zijn zonder verplichtingen.. in het bos is hij de baas;)

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:43

Hoe heb je hem gelongeerd??

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 12:44

Gewoon aan een longeerlijn.. geen poespas eraan..
15-20 minuten

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 14:24

Fantastico schreef:
WowAmigo schreef:
Dus ik zou zeggen, begin met je teugels "op maat" (dus niet "kort" in de zin van "trekken"/"in de krul") en probeer vervolgens hem lager in te kunnen stellen, hij moet zijn koppie lekker ontspannen laten hangen als het ware, net of ie gras gaat eten.

Dat is nou net het punt, dat 'gras eten' doet hij niet, niet met instappen of uitstappen..
Gisteren met longeren deed hij het een paar keer een paar sec. daarna vloog z'n hoofd weer de lucht in.. zou dit dmv tijd dan beter gaan? Denk het wel dan?

Uiteindelijk waarschijnlijk wel. Kun jij na een hele tijd niks gerekt te hebben zo in de split? Heb je ook tijd en oefening voor nodig Ja

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 15:30

Je moet terug naar de basis...maar eerst jij en dan je paard.
Begin met een dozijn longeer/zitlessen .

Ik vin dhet eigenlijk diep triest dat mensen zo leren rijden. En daarmee val ik de TS NIET aan maar de mensen die haar les gaven of nog steeds geven. Er wordt veels te veel naar het paard gekeken en de houding van de ruiter wordt gewoon verwaaloosd terwijl die juist zo belangrijk is.

zonde.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 15:32

Verwaarloosde zit is een tikkeltje overdreven. De TS moet nodig wat aan haar armen en handen doen! Dat is de eerste noodzaak. De rest van haar zit is niet zo heel ernstig. Die wordt ook wel beter als ze beter met haar armen en handen leert rijden!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 16:13

Dus wel een verwaarloosde zit Ashley. Armen, benen en nek gaan vaak een eigen leven leiden als je er niet op gewezen wordt.
En dan moet ze gaan werken aan het écht zitten, ook zoeits wat 9 van de tien keer over het hoofd gezien wordt.

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 18:45

Hey, hier even een reactie van mij op een mailtje die ik heb gekregen.. Gaat over vandaag:

Alleen het probleem bij mijn paard is dat hij niet heel snel is. (In het bos wel, in de bak wat minder) Niet te sloom, maar gewoon alles chill;)
Toevallig heeft een vriendin mij vandaag *les* gegeven, ik moest idd de teugels gewoon helemaal los laten en maar blijven aandrijven.. op een gegeven moment ging hij af en toe zijn achterhand gebruiken maar dan moest hij wel heel hard lopen.. en dit was ook maar voor even.. Ondertussen was ik dood moe van het bijdrijven;)
leek mij dus niet echt de manier..

Daarna heb ik heb gewoon in een normaal tempo laten lopen, teugels op maat maar voor de rest niks vragen.. hij ging toen zelf naar beneden.. maar of zijn achterhand echt actief was? Ben bang van niet Boos!.. maar vond het al heel wat dat hij vanzelf naar beneden ging:D

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 18:50

Dat is een kwestie van oefenen. Conseequent zijn (been eraan is weg) en belonen als hij het goed doet.

Maar wel goed, dat je niet aan de voorkant komt, maar goed op de achterhand let. Je rijd een paard van achter naar voren, de achterkant is de motor (is waarschijnlijk al een aantal keren gezegd Tong uitsteken) En verder een tip voor als je wel wat aan de voorkant doet, neem je teugels wat meer op maat

Verder is bijna de enige manier wil je deze houding, deze manier van rijden afleren en op de juiste/correcte manier rijden: les!

Verder vind ik wel dat je een heel leuk paardje hebt! Ziet er heel vriendelijk uit

jump_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:27

Ik vind dat je wel genoeg commentaar hebt gekregen over hoe 'triest' het wel niet is...
Zorg gewoon voor een leuke en GOEDE instructrice...
en dan ben ik benieuwd naar nieuwe foto's Haha!

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 19:46

oke

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 21:18

Zo superslecht ziet het er niet uit hoor, niet te overdreven doen hier op bokt.
Ze houd hardstikke veel van haar paard, en bedoelt het zeker niet verkeerd.
Probeer je teugels wat meer te ontspannen, dan zoekt hij zelf je hand op en dan ziet het er een stuk beter uit! Lachen
Succes verder! Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 21:23

Ashley__ schreef:
Verwaarloosde zit is een tikkeltje overdreven. De TS moet nodig wat aan haar armen en handen doen! Dat is de eerste noodzaak. De rest van haar zit is niet zo heel ernstig. Die wordt ook wel beter als ze beter met haar armen en handen leert rijden!

Niet alleen handen, armen en hoofd, de benen, voeten en zit (=billen) kan ook veel beter.

Daarbij lijkt me je zadel ook vrij groot, ziet eruit alsof je met een 18" zadel rijd terwijl je prima in een 16" zou passen. Misschien slim om een zadel te zoeken wat beter bij je past, kan veel verschil maken voor je manier van rijden.
Verder viel mij ook op dat je erg streng bent met je hand maar dat is vast al gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 21:30

Moderatoropmerking:
En opnieuw berichten verwijderd die niet aan de nieuwe HAW regels voldoen, wellicht kan men de nieuwe regels even doorlezen alvorens te reageren.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 22:17

x_tico schreef:
Zo superslecht ziet het er niet uit hoor, niet te overdreven doen hier op bokt.
Ze houd hardstikke veel van haar paard, en bedoelt het zeker niet verkeerd.
Probeer je teugels wat meer te ontspannen, dan zoekt hij zelf je hand op en dan ziet het er een stuk beter uit! Lachen
Succes verder! Haha!

Dat ze het niet verkeerd bedoelt, en ze haar paard geen pijn wilt doen omdat ze er van houd geloof ik meteen, maar zegt niet dat ze hem geen pijn doet met het bit & dat het maar goed is. Lachen

(bedoel ik niet gemeen gericht op TS hoor!!!!!)

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 10:47

Wat een leukerd! En flink ook, hoe groot istie? Ik heb ook zo'n moeite met mijn zit, afentoe moet je je er zelf op wijzen van; even weer op m'n kont gaan zitten, knikjes in de ellebogen en lekker ontspannen niet vastzetten. Ben je in de lessen ook bezig met zijn hals? Ik vind eerlijk gezegd wissels wel vroeg en denk dat eerst de basis in orde moet zijn (overgangen, stilstaan, en zijn koppie/hals iets ronder en korter) Lekker oefenen dus en veel lessen en moet wat spanning vanaf, het lijkt alsog je zijn hoofd tilt. Komt allemaal goed! Succes!

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 11:18

hey meid, ik vind het heel super dat je dit paard een nieuwe kans geeft. hij ziet er verder weer goed en gezond uit, hij glanst echt super. over je zit heeft iedereen het al gehad, maar het valt niet mee met een stijf paard en volgens mij is je zadel ook nog eens veel te groot. Het helpt echt om een keertje bij iemand anders bijvoorbeeld op een echt dressuurzadel te zitten. je merkt gewoon dat je wat beter zit. Je zadel nu is zo groot dat je alle kanten op kan schuiven, een beter zadel zorgt ervoor dat je wat 'opgeslotener' zit.

Veel succes met het rijden, en wees niet bang om nog een topic aan te maken. Er zijn veel mensen op bokt die je willen helpen, ook al heb je soms het gevoel dat ze je helemaal de grond in stampen en totaal niet luisteren naar jouw commentaar. heb ik ook al vaak gehad.

fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 11:22

Nou heb alle negen pagina's gezien, maar tkan best zijn dat ik nog ergens overheen gelezen heb;). Heb in ieder geval begrepen dat je naar het zadel gaat laten kijken? Top! Kan echt alles uitmaken zowat, een passend zadel. Je kan zelf ook alvast even kijken of als je zadel is aangesingeld, of je dan nog met gemak je hand er aan de voorkant (dus vanaf de ruimte bij de schoft tot aan de onderkant van de zweetbladen) tussen je zadel en je paard door kan trekken. (Is maar een dingetje en lang niet alles wat goed moet zijn maar het is best handig om even te proberen).

En over je houding, daar is al genoeg over gezegd, lekker trots gaan zitten gewoon;). En als het zadel niet lekker ligt kan jij ook niet lekker zitten.

Verder over het rijden, als hij niet aan je been is en ook niet lekker zn achterhand eronder zet kan je veel overgangen maken. Half rondje draven, stappen tot je de volgende letter in bak tegen komt, weer een half rondje draven. Zo ben je namelijk zelf ook meteen gecontreerd bezig en zie je mooi of je hulpen netjes en duidelijk doorkomen.
Als je hem meer naar beneden wilt vragen, inderdaad eerst lekker lang en laag beginnen zoals je volgens mij ook al doet. Als dit paard erg vastzit, heel erg opletten dat jij niet ook vast gaat zitten. Daar bedoel ik mee, als jij een ophouding geeft, meteen weer loslaten (vaak laat je onbewust je handen nog gesloten staan omdat je paard maar niet wil nageven en jij dat zo graag wilt). En blijven opletten dat je paard actief blijft.
Kan ook heel goed zijn dat als je je paard eenmaal in draf hebt en lang en laag dat die van achter helemaal uitelkaar valt. Het is hartstikke zwaar voor hem om en actief te lopen en netjes met zijn hoofd naar de grond. Dus als die voor een moment uitelkaar valt, maar wel ontspannen is zou ik me er nog niet al te druk over maken. Wel natuurlijk de volgende keer weer proberen om de achterhand er weer actief bij te hebben. Maar ik denk dat je met dit paard heel veel geduld nodig hebt en niet alles tegelijk moet willen. En vervolgens een prachtpaard krijgt (vind hem namelijk helemaal niet zo moeilijk gebouwd om te zien).

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 17:46

fury schreef:
Nou heb alle negen pagina's gezien, maar tkan best zijn dat ik nog ergens overheen gelezen heb;). Heb in ieder geval begrepen dat je naar het zadel gaat laten kijken? Top! Kan echt alles uitmaken zowat, een passend zadel. Je kan zelf ook alvast even kijken of als je zadel is aangesingeld, of je dan nog met gemak je hand er aan de voorkant (dus vanaf de ruimte bij de schoft tot aan de onderkant van de zweetbladen) tussen je zadel en je paard door kan trekken. (Is maar een dingetje en lang niet alles wat goed moet zijn maar het is best handig om even te proberen).

En over je houding, daar is al genoeg over gezegd, lekker trots gaan zitten gewoon;). En als het zadel niet lekker ligt kan jij ook niet lekker zitten.

Verder over het rijden, als hij niet aan je been is en ook niet lekker zn achterhand eronder zet kan je veel overgangen maken. Half rondje draven, stappen tot je de volgende letter in bak tegen komt, weer een half rondje draven. Zo ben je namelijk zelf ook meteen gecontreerd bezig en zie je mooi of je hulpen netjes en duidelijk doorkomen.
Als je hem meer naar beneden wilt vragen, inderdaad eerst lekker lang en laag beginnen zoals je volgens mij ook al doet. Als dit paard erg vastzit, heel erg opletten dat jij niet ook vast gaat zitten. Daar bedoel ik mee, als jij een ophouding geeft, meteen weer loslaten (vaak laat je onbewust je handen nog gesloten staan omdat je paard maar niet wil nageven en jij dat zo graag wilt). En blijven opletten dat je paard actief blijft.
Kan ook heel goed zijn dat als je je paard eenmaal in draf hebt en lang en laag dat die van achter helemaal uitelkaar valt. Het is hartstikke zwaar voor hem om en actief te lopen en netjes met zijn hoofd naar de grond. Dus als die voor een moment uitelkaar valt, maar wel ontspannen is zou ik me er nog niet al te druk over maken. Wel natuurlijk de volgende keer weer proberen om de achterhand er weer actief bij te hebben. Maar ik denk dat je met dit paard heel veel geduld nodig hebt en niet alles tegelijk moet willen. En vervolgens een prachtpaard krijgt (vind hem namelijk helemaal niet zo moeilijk gebouwd om te zien).

Dikgedrukt: Dit is volgens mij nu ook het geval, heb hem vandaag gereden met teugels gewoon op maat maar zonder iets te vragen, hij kwam lekker naar beneden maar had niet echt het idee dat zijn achterhand actief was.. maar vond dit ook niet zo erg.. zolang hij ontspannen is en ik het lekker vind aanvoelen ben ik al blij Haha! Al had hij wel aan het eind even dat hij *naar mijn gevoel* actief was met zijn achterhand:D

Vriendin van me heeft hem vandaag ook nog even met een pessoateugel en een stiekje gelongeerd *eerst de ene, dan de andere natuurlijk*.. hier reageerde hij wel redelijk goed op.. ben dus van plan om hem nu vaker met stiek te gaan longeren:D

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 17:59

Erg mooi paardje heb je.
Maar zoals al eerder (veel) gezegd en je zelf ook toegeeft, is je houding niet goed.
Cap is eigen keuze, maar ik zou wel wat aan die schoenen doen.
Als je laarzen niet lekker vind zitten, koop dan goede stalschoenen, die ook stevig om je voeten zitten, dit scheelt al een heel stuk, dan met die losse gympies die je steeds om je hakken moet houden.

Je hebt een erg strenge binnenhand, het paard heeft z'n hoofd daarom ook constant scheef. Is dit ook de moeilijke kant van het paard? (sorry als ik er overheen gelezen heb), probeer hier aan te werken en sluit alle lichamelijke problemen bij het paard uit.

Zelf heb ik mijn paard ook met een veel te strenge binnenhand gereden, gelukkig werd ik daar direct vanaf het begin goed mee afgestraft, voor het paard beter, en voor mij ook.

Neem in ieder geval goede instructie, en probeer niet te veel in 1 keer te willen. om je paard goed te kunnen rijden in volledige ontspanning ben je soms meer dan een half jaar bezig.
Wees geduldig en dan komt het allemaal wel goed

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:33

Mooi dat hij er goed op reageerde TS!!! Verstandig om dat vaket te doen!

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 20:12

Ashley__ schreef:
Mooi dat hij er goed op reageerde TS!!! Verstandig om dat vaket te doen!

Ik wilde proberen om het om de dag te doen.. en dan de andere dag vrij/bos/springen/dressuur rijden..

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:23

Citaat:
@ Sassy: In het bos wil ik eigenlijk niks van hem vragen. Dit moet lekker relaxed zijn zonder verplichtingen.. in het bos is hij de baas;)

Ik vind de opmerking: In het bos is hij de baas niet echt verstandig. jou paard moet ook in het bos weten dat JIJ de baas bent, anders gaat hij er een spelletje van maken. Ook op die manier moet het relaxt en zonder verplichtingen kunnen zijn, kan dat niet zou ik persoonlijk nog niet op buitenrit gaan. maar dat is mijn mening. hoe je op dit moment aan het rijden bent vind ik niet vriendelijk voor je paard maar voor jezelf ook niet aan je houding te zien, de reacties die hierboven allemaal zijn gegeven geven wel aan waar je aan moet werken...
Stop inderdaad met de wissels en het wijken, dit soort zwaardere oefeningen zijn nog niet voor jullie weggelegd, voor alles geld: Eerst een goede basis...
ik heb niet alle reacties hierboven gelezen maar wil nog wel even toevoegen aan mijn eigen reactie dat ik het uiterst gevaarlijk vind om met zulke schoenen te gaan rijden en zeker omdat je je hakken heel ver optrekt en op veel foto's ook veel te ver met je voeten in de beugels zit, wat gebeurd er als je lip van je schoen achter de beugel blijft hangen??? en het is allemaal eigen keus maar een cappie op je hoofd is ook een stuk(je) veiligheid...

Succes...

Edit: typfoutje...