aan de wandel met m`n paardjes (bitloos)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

muiske07

Re: aan de wandel met m`n paardjes (bitloos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 12:32

Binckydenice @ lees eens de verdere informatie die ik poste Tong uitsteken

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 12:34

Ik wil toch even reageren.
Ik vindt het top je hengst bitloos rij dat doe ik zelf ook met mijn merrie.

Maar met dat ruintje zo de weg op gaan zou ik nooit doen.
Hij zal maar gek worden en je krijgt een dodelijk ongeluk ik zou dat mijn 2 kinderen niet aan willen doen omdat mama het paard zo vertrouwt.
Ik moet er niet aan denken dat de politie aan de deur staat en tegen je kinderen moeten zeggen dat je een ongeluk heb gehad en dat je dood bent.
verder veel plezier nog

Binckydenice

muiske07 schreef:
Binckydenice @ lees eens de verdere informatie die ik poste Tong uitsteken

Je had een bericht geplaatst en vervolgens zitten knippen, dus niet te snel hé Knipoog

Pensionnetje

Ik kan me niet vinden in een "anti-bit"campagne.

Een bit is zo hard of zo zacht als de ruiterhand die het stuurt.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 12:35

bispax schreef:
ieder zijn eigen mening ...als ik jou was zou ik het ook nooit proberen Binckydenice ...want als in je hoofd steeds zegt ik kan het niet ik kan het niet ..dan zal het ook nooit lukken ...egaal wat het nu is ..

tja wat is wijsheid ...ik heb inderdaad heel veel vertrouwen in m`n paardje vanaf dag 1 ...en ik denk dat dit een bedank tuiging is van een paard tegenover jou ...

maar voor alle paardenliefhebbers die niet alles willen lezen ...doe dit niet zo maar effe ...wel effe bij stil staan dat ik dit meer dan 3 jaar mee bezig ben om dit te bereiken

maar goed net wat je zei ...wat is wijsheid ...

Hoe kun jij nou zeggen wat mijn hoofd zegt? Ziek

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 12:39

Ik ben helemaal pro-bitloos hoor..echt wel..

Maar ik rijd ook nog steeds met...(Myler shank...western)...in de training..
Want dat werkt voor ons het beste...d.w.z 1-handig en laaaange teugels

Ik denk dat je moet dan wat het beste voor je werkt, maar je moet wel de veiligheid in acht nemen..

Je moet geen dingen oplossen met martelwerktuigen, maar verder zoeken naar een goeie passende oplossing...
En meestal is dat Training Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 12:40

Binckydenice schreef:
Mijn paardje ga ik met bit rijden, waarom? Omdat ik dressuurwedstrijden wil gaan rijden en bitloos mag er niet worden gestart. Waarom zou dat nou zijn?

Denk je nou echt dat die bitverplichting er is vanwege "controle en veiligheid"?? Verward
Ach gut

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 12:43

JoviBan schreef:
Binckydenice schreef:
Mijn paardje ga ik met bit rijden, waarom? Omdat ik dressuurwedstrijden wil gaan rijden en bitloos mag er niet worden gestart. Waarom zou dat nou zijn?

Denk je nou echt dat die bitverplichting er is vanwege "controle en veiligheid"?? Verward
Ach gut

wat zou anders de reden moeten zijn? Dat het beter is? Of veiliger? Misschien Netter? Weet jij het antwoord wel?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 12:48

Bit verplichting is omdat het nou eenmaal zo hoort denken veel mensen.Ik vind een bit erg on natuurlijk, en de meeste maar eigenlijk alle paarden lopen veel beter en ontspannender zonder bit.Als ze mij vragen waarom rij je zonder bit, vraag ik waarom rij jij met bit.Dan staan ze met een mond vol tanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 12:51

Binckydenice schreef:
wat zou anders de reden moeten zijn? Dat het beter is? Of veiliger? Misschien Netter? Weet jij het antwoord wel?

Ooit (lang lang geleden) is bedacht dat een bit onderdeel moest zijn van de klassieke dressuur. Niet vanwege controle, veiligheid, netheid ( Verward ) of dat het beter was oid.
Ze vonden/dachten dat het bit nodig was om aanleuning en nageeflijkheid te verkrijgen.

Inmiddels weten we beter, namelijk dat je daar het bit helemaal niet voor nodig hebt. Knipoog

Binckydenice

Tja, ik ben iemand die met bit rijd...

Ik snap best wel dat een bit onnatuurlijk is, maar daarbij is het volgens mij wel een vergrootte verligheid vooral als je naar buiten gaat... Buiten zonder zadel zonder hoofdstel... Ik vindt dat erg gewaagd... Maar geef mij toch mijn bitje maar.

Binckydenice

JoviBan schreef:
Binckydenice schreef:

Ooit (lang lang geleden) is bedacht dat een bit onderdeel moest zijn van de klassieke dressuur. Niet vanwege controle, veiligheid, netheid ( Verward ) of dat het beter was oid.
Ze vonden/dachten dat het bit nodig was om aanleuning en nageeflijkheid te verkrijgen.

Inmiddels weten we beter, namelijk dat je daar het bit helemaal niet voor nodig hebt. Knipoog

Jij rijd dus geen wedstrijden?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 12:54

Dan heb je er geen vertrouwen in dat het goed gaat als je zonder bit rijd.Als je zo naar buiten gaat lukt het ook niet,van ojee o als maar niet dit of dat gebeurd.Ik rij vaak zonder hoofdstel en zadel dat gaat erg goed,buiten zou ik het ook doen maar als je bij ons de manege uit gaat dan scheuren er vaak auto,s langs je heen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 12:54

bispax schreef:
zitake schreef:
Mooi hoor wat je kan met je paarden. Al denk ik niet dat elk paard hiervoor geschikt is. Ik weet het je zal wel het tegendeel denken waarschijnlijk. In het verkeer vind ik het wel ronduit gevaarlijk. De kans dat je je paard (goed opgeleid) sneller onder controle krijgt met bit zal wel groter zijn. Vooral als men op dat vlak het gemiddelde paard bekijkt. daarnaast vind ik het gevaarlijk voor andere weggebruikers. Laat staan voor jezelf. een paard is en blijft een vluchtdier. Je kan idd signalen opvangen, maar vroeg of laat gebeurt het weleens dat je een signaal te laat mist. Ik rijd zelf voornamelijk op gevoel, ik kan mn paard rijden met een simpel halster (zelfs erzonder) en zonder zadel, ik kan hem voluit laten gaan en zonder probleem terugnemen. Maar ik zou het buiten gewoon niet doen. Teveel risico.

klopt niet elk paard is er geschikt voor je heb zeer nerveuze paardjes ..zeer onzekere paardjes , zeer dominate paardjes etc etc ...
en daarbij doe je dit niet op de ene dag naar de andere dag ...dit vergt toch wat tijd en energie ..en veel vertrouwen in een paard ..

tja ooit zal ik zeker een signaal missen ...maar dat is met alles ...

en wat heel belangrijk is ...m`n paardjes staan 24/7 buiten met schuilstal , ze staan met z`n 3en ..eten gezamelijk , spelen gezamelijk ze blijven steeds op zoek naar eten ..(wat ik verstopt) zodat ze bezig blijven ..deze paarden kunnen gerust een mnd stil staan ..en dan kan men ze zo pakken en weg galoperen ...een stal paard zit vol met energie die eerst eruit moet voordat men kan rijden ..

daarbij mogen m`n paarden nooit voluit gaan in galop als ik erop zit ...dat vind onverantwoord ...galoperen in een hoge gras = onverantwoord ..te hoge sprongen vind ik onverantwoord ongeacht met zadel/hoofdstel of zonder zadel/hoofdstel ..zulke dingen doe ik gewoon niet ...

Kijk ik ben al blij dat jij dit snapt. Want bij sommige voorstanders kun je dit er moeilijk inkrijgen. Jammer vind ik en net dan word het gevaarlijk. Mijn paard staat s zomers altijd buiten en ja dan kun je er ook echt alles mee doen. ik rijd hem dan ook zonder zadel, met of zonder halster, maakt allemaal niet uit voor mij. Ik ken hem op dat vlak dus dat is geen probleem. Hij is echter nog maar 5 en 1 jaar echt onder het zadel dus zoiets op straat gaan doen zou veel te gevaarlijk zijn. In de winter zou ik het niet direct proberen. Aangezien hij nu iets minder buitenkomt en iets meer voer krijgt, vrees ik dat ik het net iets te druk zou worden voor beide. Bij mij weet hij ook dat hij buiten altijd in een beheersd tempo moet galoperen en af en toe mag hij wel eens voluit gaan, maar dan enkel op stukken die ik echt goed ken. Maar je weet waar je mee bezig bent. dus geen probleem.

Ivm verzekering vraag ik me ook wel af of daar iets over staat. Ik weet iig dat je moet oppassen. Bv ook als je iets van letsel oploopt bv aan het hoofd en je had geen cap op dat veel verzekeringen niet eens tussenkomen. Dus zou ook wel kunnen als je tuigloos rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 12:58

Binckydenice schreef:

Klopt.
Maar ook wanneer je wèl wedstrijden rijdt, kun je prima bitloos trainen en bitloos buitenritten maken.
Steeds meer mensen ervaren dat dit een erg positieve invloed heeft op hun paard en op hun wedstrijdresultaten.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:01

JoviBan schreef:
Binckydenice schreef:

Klopt.
Maar ook wanneer je wèl wedstrijden rijdt, kun je prima bitloos trainen en bitloos buitenritten maken.
Steeds meer mensen ervaren dat dit een erg positieve invloed heeft op hun paard en op hun wedstrijdresultaten.

Tja dat vindt ik vreemd, dan ga je trainen zonder bit en tegen de tijd dat hij een wedstrijd moet gaan lopen krijgt hij dat ijzeren ding weer naar binnen? Dat vindt ik nou niet fair...

Ik zou uit vertrouwen mijn paardje zo los mee nemen naar buiten geen probleem ik vertrouw hem volledig... Alleen doe ik dit niet doordatje andere mensen wel een gevaar kan brengen zonder dat het nodig is.. (die van mij is pas 2 vandaar dat ik spreek over los meenemen)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:04

Ik vind dat ook niet fair, eens bitloos altijd bitloos.Maar wat de topic starter zij, over dat luisteren naar je paard.Dat wordt ook veel te weinig gedaan,een paard moet doen waar de ruiter zin in heeft en niet anders om.Waarom is dat,mijn paard vind het saai in de bak en ik rij dus veel buiten.Veel mensen kiezen voor hun eigen gemak, en kijken of luisteren daar bij niet naar hun paard.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:06

Tja, helaas heeft de mens de overhand... Waarom sta ik zijn stal te mesten en trek hij mijn wc niet door?

Ik vindt dat mensen zelf moeten weten of ze met of zonder bit rijden als ze maar zeker weten dat de veiligheid van ruiter en paard voorop staat en niets anders...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:11

Vind ik ook...

Zolang het maar eerlijk is..

Doe wat het beste werkt zonder geweld te gebruiken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:38

We houden toch allemaal van onze paarden? Dat is toch imo het allerbelangrijkste. Zolang iedereen zijn of haar paard maar met respect, eerlijkheid en diervriendelijk behandelt, dan doet het er niet toe of je met of zonder bit rijd. Want iemand die van zijn of haar paard houd zou zijn paard nooit opzettelijk pijn willen bezorgen of ze nu met of zonder bit rijden.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 15:31

Mooie foto's en leuk om je mooie vlek weereens te zien. Haha!

Linnnnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 15:51

Hee, ik vind het allemaal heeel! erg knap wat je doet met je paardje. Egt super geen woorden voor. Zo zonder zadel hoofdstel. Maar! Als je op de weg rijd zonder ; cap, hoofdstal, zadel, veiligheidsgebeuren. En er gebeurd iets, je zegt wel doodleuk ja hij vertrouwd me. Dat zal allemaal wel maar straks schrikt hij van een auto die toeterd. Tja daar ga je dan aan de haal. Rent zo de weg op. Komt een auto aan maar jij kan niet sturen heb geen cap op kan je nergens aan vasthouden. Je paard rent snel door maar jij knalt tog op de auto. Had je nou maar naar mensen geluistert en doodnormaal een cap opgedaan en die weg overgestoken met hoofdstel.
Verder is het allemaal heel erg leuk maar hou het bij leuk en en ga niet gevaarlijk doen omdat je denkt dat het kan. Paarden zijn vlucht dieren en die hebben alle vertrouwen in jou. Maar in een situatie als deze hierboven kan een paard zijn vertrouwen verliezen in jou. Hij vertroud op dat moment in jou maar als jij er niks op kan verzinnen en niks kan doen verlies je een hoop vertrouwen in elkaar.
Let dus een beetje op volgende keer alsjeblieft. Verder leuk, lief, aardig, goed, maar hou het daarbij!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 16:00

En een hoofdstel zorgt ervoor dat het paard niet in paniek raakt?

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 16:17

Vind het heel knap wat je doet petje af hoor.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 16:35

Wendy schreef:
En een hoofdstel zorgt ervoor dat het paard niet in paniek raakt?

Waar lees jij dat? dat zegt ze toch niet?
Je hebt dan in elk geval iets meer in je handen dan een pluk manen.....