Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

muiske07 schreef:Binckydenice @ lees eens de verdere informatie die ik poste
bispax schreef:ieder zijn eigen mening ...als ik jou was zou ik het ook nooit proberen Binckydenice ...want als in je hoofd steeds zegt ik kan het niet ik kan het niet ..dan zal het ook nooit lukken ...egaal wat het nu is ..
tja wat is wijsheid ...ik heb inderdaad heel veel vertrouwen in m`n paardje vanaf dag 1 ...en ik denk dat dit een bedank tuiging is van een paard tegenover jou ...
maar voor alle paardenliefhebbers die niet alles willen lezen ...doe dit niet zo maar effe ...wel effe bij stil staan dat ik dit meer dan 3 jaar mee bezig ben om dit te bereiken
maar goed net wat je zei ...wat is wijsheid ...
Binckydenice schreef:Mijn paardje ga ik met bit rijden, waarom? Omdat ik dressuurwedstrijden wil gaan rijden en bitloos mag er niet worden gestart. Waarom zou dat nou zijn?
JoviBan schreef:Binckydenice schreef:Mijn paardje ga ik met bit rijden, waarom? Omdat ik dressuurwedstrijden wil gaan rijden en bitloos mag er niet worden gestart. Waarom zou dat nou zijn?
Denk je nou echt dat die bitverplichting er is vanwege "controle en veiligheid"??![]()
Binckydenice schreef:wat zou anders de reden moeten zijn? Dat het beter is? Of veiliger? Misschien Netter? Weet jij het antwoord wel?
) of dat het beter was oid.
JoviBan schreef:Binckydenice schreef:wat zou anders de reden moeten zijn? Dat het beter is? Of veiliger? Misschien Netter? Weet jij het antwoord wel?
Ooit (lang lang geleden) is bedacht dat een bit onderdeel moest zijn van de klassieke dressuur. Niet vanwege controle, veiligheid, netheid () of dat het beter was oid.
Ze vonden/dachten dat het bit nodig was om aanleuning en nageeflijkheid te verkrijgen.
Inmiddels weten we beter, namelijk dat je daar het bit helemaal niet voor nodig hebt.
bispax schreef:zitake schreef:Mooi hoor wat je kan met je paarden. Al denk ik niet dat elk paard hiervoor geschikt is. Ik weet het je zal wel het tegendeel denken waarschijnlijk. In het verkeer vind ik het wel ronduit gevaarlijk. De kans dat je je paard (goed opgeleid) sneller onder controle krijgt met bit zal wel groter zijn. Vooral als men op dat vlak het gemiddelde paard bekijkt. daarnaast vind ik het gevaarlijk voor andere weggebruikers. Laat staan voor jezelf. een paard is en blijft een vluchtdier. Je kan idd signalen opvangen, maar vroeg of laat gebeurt het weleens dat je een signaal te laat mist. Ik rijd zelf voornamelijk op gevoel, ik kan mn paard rijden met een simpel halster (zelfs erzonder) en zonder zadel, ik kan hem voluit laten gaan en zonder probleem terugnemen. Maar ik zou het buiten gewoon niet doen. Teveel risico.
klopt niet elk paard is er geschikt voor je heb zeer nerveuze paardjes ..zeer onzekere paardjes , zeer dominate paardjes etc etc ...
en daarbij doe je dit niet op de ene dag naar de andere dag ...dit vergt toch wat tijd en energie ..en veel vertrouwen in een paard ..
tja ooit zal ik zeker een signaal missen ...maar dat is met alles ...
en wat heel belangrijk is ...m`n paardjes staan 24/7 buiten met schuilstal , ze staan met z`n 3en ..eten gezamelijk , spelen gezamelijk ze blijven steeds op zoek naar eten ..(wat ik verstopt) zodat ze bezig blijven ..deze paarden kunnen gerust een mnd stil staan ..en dan kan men ze zo pakken en weg galoperen ...een stal paard zit vol met energie die eerst eruit moet voordat men kan rijden ..
daarbij mogen m`n paarden nooit voluit gaan in galop als ik erop zit ...dat vind onverantwoord ...galoperen in een hoge gras = onverantwoord ..te hoge sprongen vind ik onverantwoord ongeacht met zadel/hoofdstel of zonder zadel/hoofdstel ..zulke dingen doe ik gewoon niet ...
Binckydenice schreef:Jij rijd dus geen wedstrijden?
JoviBan schreef:Binckydenice schreef:Jij rijd dus geen wedstrijden?
Klopt.
Maar ook wanneer je wèl wedstrijden rijdt, kun je prima bitloos trainen en bitloos buitenritten maken.
Steeds meer mensen ervaren dat dit een erg positieve invloed heeft op hun paard en op hun wedstrijdresultaten.
Wendy schreef:En een hoofdstel zorgt ervoor dat het paard niet in paniek raakt?