Paard op hol, en dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: Paard op hol, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:34

traan_beauty schreef:
Tja.. Ik geloof haar best wel Lachen . Het kan toch zijn dat ze wel op hol sloegen maar dat ze na een tijdje weer een béétje rust kregen, dus het niet meer echt op hol was..

Echt niet, een op hol geslagen paard stopt alleen doordat het gestopt wordt door falen van het eigen lijf of door ergens tegenop klappen.
Dit was ongetwijfeld een heel beangstigende ervaring, maar het was niet op hol, dat werkt echt heel anders.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:36

precies, en dat proberen we alle drie duidelijk te maken. Eerlijk gezegd denk ik dat de pony's elkaar opgefokt hebben en daarom dus niet meer te stoppen waren.

Arabiangirl, heel veel sterkte voor jou en je pony want dat jullie geschrokken zijn snap ik maar al te goed.

FjordFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:38

Ik heb twee keer op een paard gezeten dat op hol sloeg. De eerste keer was jaren geleden op mijn pony. Ik reed op een zandweg langs het vliegveld en was lekker aan het stappen met een lange teugel. Het was op een zaterdag en dan vlogen er nooit militaire vliegtuigen. Opeens start een straaljager de motoren en was mijn pony weg! Het lijkt dan of het lijf van het paard van staal is, zo strak staan alle spieren. Je merkt al gauw dat het paard zich helemaal afgesloten heeft en dat je niets anders kunt doen dan afwachten. Gelukkig kwam de pony voor de autoweg weer bij zinnen. De tweede keer dat mij dit overkwam was bij de eerste galop buiten met mijn huidige fjord. Gelukkig is dit ook goed afgelopen. Op hol slaan is blinde paniek, en ervandoor gaan is ontlading van spanning en dat voelt heel anders (hoewel dat evenmin prettig is).

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:38

traan_beauty schreef:
Tja.. Ik geloof haar best wel Lachen . Het kan toch zijn dat ze wel op hol sloegen maar dat ze na een tijdje weer een béétje rust kregen, dus het niet meer echt op hol was..

Nee. Ze gingen er eerst gewoon vandoor en toen steeds harder met op hun rug baasjes die geen controle meer hadden waardoor ze steeds harder gingen.
Nogmaals ik vind het heel naar wat er gebeurd is, zeker nu ik je verhaal over de gevolgen heb gelezen. Houd jezelf echter niet voor de gek dat je er niets aan kon doen, maar ga er aan werken dat het niet meer gebeuren kan.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:40

Brrr..... Dan moet ik er niet aan denken dat mijn baarden op hol slaan Nagelbijten / Gniffelen . Zo veel ruimte om echt veilig dóód moe te worden hebben we niet...

Maar ze worden toch óóit rustig? Wanneer ze merken dat er niks aan de hand is, wanneer ze al wat vermoeider worden? Of moeten ze echt ergens tegen aan lopen of zichzelf kapot lopen?

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:44

Haar spieren waren helemaal verkrampt en aan het trillen (spierbevangen is ze nu) dus wss de rede dat ze gestopt is + dr hoeven + dat ze gewoon helemaal op was van de lange afstand en heel weinig conditie hebben

hoe opgefokt ze ook kan zijn.ze gaan nooit vanzelf door heggen heen + tegen auto's aan.dan wijken ze wel uit.wat ze nu dus niet deden.Het is dat de auto's uit de pad gingen anders was het heel anders afgelopen.

zou niet weten hoe wij dit hadden kunnen voorkomen.ze komt met een ophouding + zit normaal terug en nu was ze binnen 2 seconden volledig onbestuurbaar en weg.
heb gelijk geprobeerd haar te stoppen of om te krijgen maar lukte niet.en toen besefte we dus ook pas dat dit echt fout was. en niet zoals ze welis er vandoor is gegaan.

dit is eigenlijk ook de enigste weg die lang genoeg was als ik zo eens nadenk..zonder al te veel bochten. alleen wel een gevaarlijke en drukke weg.

moet er niet aan denken als er toen een tracker dat weggetje op was gekomen oid..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:51

Arabian_Girl schreef:
ze staat ook niet voor nix spierbevangen hoor.geen enkel haartje was nog droog.dr ogen knalrood en bloed bij dr neusgaten.dr hoeven compleet weggesleten.
van vermoeidheid is ze dus wss ook langzamer gegaan.

Uit de opening post van je topic op medisch:
Citaat:
heb dr gelijk een zweetdeken om gedaan want ze was al bijna thuis.
Toen nog even stappen en dr eten geven enzo.
Nu blijft ze constant staan trillen. en kijkt ook zielig en llaat dr hoofd hangen..

heb dr een dikke deken opgedaan om dr spieren warm te houden (staat normaal zonder)

maar ze blijft trillen en wil niet echt dr stal uitkomen.

Ze staat spierbevangen omdat je geen goede nazorg hebt gegeven. Ze is vanuit die gigantische spanning van die rengalop met bijna geen cooling down op stal gezet. Een zweetdeken direct op nog actieve spieren werkt niet, je moet eerst lopen en afkoelen en daarna pas die deken erop. "Even stappen" is na zo'n inspanning nooit voldoende. En eten (krachtvoer?) is dan ook echt nog niet aan de orde.
Ik geloof je direct dat ze uitgeput was na die ren en dat ze zichzelf behoorlijk over haar toeren heeft gelopen, maar dat is nog altijd niet op hol. Arabieren kunnen zichzelf heel goed opdraaien, dit klinkt me als zo'n exemplaar in de oren, die moet je heel erg tegen zichzelf beschermen. Ze lopen zichzelf namelijk kapot. Helaas te laat voor je Soraya, maar leer hier alsjeblieft van...

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:01

ik heb nooit meegemaakt dat een paard na het wegschieten nog blijft dribbellen en snuiven maar wel dat ze het gewoon een keer aan de hand deden ik hou mijn elleboog bij z'n schouder en hou zo tegen zo heb jij het meeste kracht...
alleen ik weet niet ofdat zo verstandig is met bit..

ik zat een keer zonder zadel op mijn oude verzorgpaard en ineens schoot hij er vandoor (vraag me niet hoe ik ben blijven zitten..)
alles schoot voorbij hij sprong over een tak heen.. toen kwam een stuk en daar stond een hek voor dus ik dacht oliebol hij kan niet optijd er langs.. toen ging hij er net langs..
ik kon niet remmen, en op de volte sturen was gewoon te smal voor zo'n snelheid.. even later heb ik hem maar tegen een boom aan gestuurt en kwam hij tot stilstand.. toen ben ik eraf gesprongen en hem aan de hand mee terug genomen.. ik was verschikkelijk geschrokken, en ik durfde daar eigenlijk niet meer te rijden later toch weer gedaan zonder zadel zodat het precies het zelfde was.. eigenares er naast en niets aan de hand..

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:17

@Waratje , weet niet waar jij die onzin vandaan haalt dat ze spierbevangen is omdat ze geen goede nazorg gehad hebben.
Ze is spierbevangen omdat ze overbelast is !!

Toen ze haar gevangen hebben ben ik naar mn huis gelopen.Daar heb ik mn zadel eraf gegooid en een zweetdeken opgedaan en toen naar dr stal gestapt.ze heeft zeker nog 25 /30 min aan de hand gestapt.
Tussen het voeren en dat ze gevangen is heeft zeker 1,5 uur tussen gezeten als het niet meer is.

gewoon onzin wat je nu zegt

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:18

moet je vragen of iemand je wil helpen maar als je een beetje een goed paard hebt dan valt dat wel mee>

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:20

desty schreef:
moet je vragen of iemand je wil helpen maar als je een beetje een goed paard hebt dan valt dat wel mee>

Verward Verward

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 09:20

Lielle schreef:
Ik trek je verhaal niet in twijfel, maar het is gewoon godsonmogelijk dat een pony 15 km op hol is, dan zijn ze gewoonweg doodgelopen. Bovendien geef je zelf aan dat ze zelf uit vrije wil halverwege stopt. Ik geloof best dat je geen controle meer had, maar op hol is echt iets heel anders. Een paard op hol stopt dus nl niet, die valt om van vermoeidheid of loopt ergens tegenaan. Ik heb het in 30 jaar tijd 1 * gezien, en dat wil ik nooit meer.

Maar goed, houd het maar bij jouw versie. Ik hoop voor je dat je het nooit echt meemaakt.

/edit
typo's

Dus omdat jij 1 paard gezien hebt die zo doet moet ieder paard zoiets doen?
Nou nee eigenlijk niet.. Meestal als er gevaardrijgt stopt een paard vanzelf na een bepaalde afstand. Nee dit heb ik niet uit mijn eigen hoofd nee, dit heb ik gelezen op www.paardnatuurlijk.nl

Verder ken ik het paardje van Arabian_Girl ook en is die er zo te horen zeker wel vandoor gegaan.. Hoe noem jij het anders als een paard of pony 10km lang in volle galop over de straat rent?

Tja, het is natuurlijk wat je zelf geloven vind en wat jij ophol slaan vind.. Maar dit was zeker wél ophol.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 09:25

Ik vond het ook al zo vreemd...
Een paard zal zich echt niet doodlopen als er op één moment iets verschrikkelijks engs is.. Dan slaat het paard op hol > stuk verder komt het weer een beetje bij zinnen > weer een stuk verder en je kunt hem weer onder controle krijgen..

Tenzij het bijv. een hond is die je een tijd lang achtervolgd, of iets anders dat bij het paard in de buurt is/blijft...

Dit lijkt mij tenmiste logisch...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 09:27

Ik geef 1 paard als voorbeeld Knipoog Maar ik heb al eerder aangegeven dat ik het verhaal van AG wel geloof, alleen anders interpreteer. Echt op hol slaan gebeurt maar heel weinig, deze pony's zullen ongetwijfeld niet inder controle zijn geweest maar dat is iets anders. Als er een pony vanzelf langzamer gaat en daarom de andere ook stopt, en een andere vanzelf een andere weg inslaat, weten ze dus zelf echt nog wel wat ze doen en dat is nu juist kenmerkend voor een paard of pony op hol. Die weten dus niet meer wat ze doen.
En dat heeft niets met mijn definitie te maken Knipoog

Maar geloof maar gerust dat ze op hol zijn, en zoals ik al zei, ik hoop alleen voor iedereen hier dat ze het nooit echt meemaken.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 09:28

Gek he,. toen waren ze al 10 km verder. Verward

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 09:31

Ook een op hol geslagen paard stopt op een gegeven moment. Namelijk wanneer de adrenaline (kortwerkende energiestoot) op begint te raken. Dan is het dier inderdaad vaak uitgeput omdat ie alles gegeven heeft. Het hoeft gelukkig niet zo af te lopen dat ze zich compleet kapot lopen. Als de adrenaline op raakt kun je als ruiter vaak de controle weer terug krijgen, dit kan na willekeurig "twee of twaalf" kilometer zijn.
Over het verhaal van Arabian girl oordeel ik nu even niet, heb het nl. niet helemaal gelezen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:31

Somebitch schreef:

ook goed, wat jij wil. Nogmaals, wees blij dat het zo is afgelopen en leer er wat van.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:44

Somebitch schreef:
Nou nee eigenlijk niet.. Meestal als er gevaardrijgt stopt een paard vanzelf na een bepaalde afstand. Nee dit heb ik niet uit mijn eigen hoofd nee, dit heb ik gelezen op http://www.paardnatuurlijk.nl.

Ach ja, daar staat natuurlijk ook de heilige waarheid Duivel

Somebitch schreef:
Verder ken ik het paardje van Arabian_Girl ook en is die er zo te horen zeker wel vandoor gegaan.. Hoe noem jij het anders als een paard of pony 10km lang in volle galop over de straat rent?

Tja, het is natuurlijk wat je zelf geloven vind en wat jij ophol slaan vind.. Maar dit was zeker wél ophol.

Je spreekt hier jezelf nogal tegen.
Ik snap denk ik wel wat er is gebeurd, paard ging er vandoor (ongehoorzaamheid, dus) en kwam in een galoptrance, dan zitten ze in het galopritme en komen er gewoon niet meer uit, daar moet je ze uithalen. Dat kan wel, maar dat kost moeite. Mijn merrie heeft die neiging ook, alleen kan ik haar er uithalen wanneer ik het genoeg vind, maar dat gaat dan niet met subtiele hulpen. Maar dit kun je dus heel goed verwarren met echt op hol, want ze zijn dan inderdaad niet meer aan de hulpen.
Ken je het advies van "als ze hard willen lopen, laat ze dan hard lopen tot ze willen stoppen en drijf ze dan nog een stukje door"? Dat moet je bij dit soort paarden dus NIET toepassen, die lopen zich letterlijk dood.
Geef ze een afgepaste afstand om te galopperen en haal ze dan ook uit die galop. Zorg dus ook dat je dat kunt, voor je ze ruimte geeft voor serieuze galop. Ook belangrijk is dat een paardje dat zo dol is op bewegen, ook voldoende meters kan en mag maken in een tempo dat tevreden stelt. Dus niet keutelritjes, maar draf opbouwen (draf is vaak veel beheersbaarder) in tempo en in duur. Ga maar eens een half uur in flinke draf rijden, daarna zijn ze een stuk tevredener dan wanneer je 3 uur hebt gestapt met stukjes van 3 minuten draf en een minuutje galop ertussendoor.
Dit zal voor Soraya niet meer helpen, maar misschien wel voor andere ponies.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:49

Lielle schreef:
Somebitch schreef:

ook goed, wat jij wil. Nogmaals, wees blij dat het zo is afgelopen en leer er wat van.

Wat kan ik ervan leren? Ik was er niet bij hoor. Verward

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:51

Waratje schreef:
Somebitch schreef:
Nou nee eigenlijk niet.. Meestal als er gevaardrijgt stopt een paard vanzelf na een bepaalde afstand. Nee dit heb ik niet uit mijn eigen hoofd nee, dit heb ik gelezen op http://www.paardnatuurlijk.nl.

Somebitch schreef:

Je spreekt hier jezelf nogal tegen.
Ik snap denk ik wel wat er is gebeurd, paard ging er vandoor (ongehoorzaamheid, dus) en kwam in een galoptrance, dan zitten ze in het galopritme en komen er gewoon niet meer uit, daar moet je ze uithalen. Dat kan wel, maar dat kost moeite. Mijn merrie heeft die neiging ook, alleen kan ik haar er uithalen wanneer ik het genoeg vind, maar dat gaat dan niet met subtiele hulpen. Maar dit kun je dus heel goed verwarren met echt op hol, want ze zijn dan inderdaad niet meer aan de hulpen.
Ken je het advies van "als ze hard willen lopen, laat ze dan hard lopen tot ze willen stoppen en drijf ze dan nog een stukje door"? Dat moet je bij dit soort paarden dus NIET toepassen, die lopen zich letterlijk dood.
Geef ze een afgepaste afstand om te galopperen en haal ze dan ook uit die galop. Zorg dus ook dat je dat kunt, voor je ze ruimte geeft voor serieuze galop. Ook belangrijk is dat een paardje dat zo dol is op bewegen, ook voldoende meters kan en mag maken in een tempo dat tevreden stelt. Dus niet keutelritjes, maar draf opbouwen (draf is vaak veel beheersbaarder) in tempo en in duur. Ga maar eens een half uur in flinke draf rijden, daarna zijn ze een stuk tevredener dan wanneer je 3 uur hebt gestapt met stukjes van 3 minuten draf en een minuutje galop ertussendoor.
Dit zal voor Soraya niet meer helpen, maar misschien wel voor andere ponies.

Weetje wat kom jij een keer hier heen en kom op mijn pony rijden dan mag JIJ van mij beslissen of dat ophol is of niet. Knipoog

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:53

Ik ga zeker niet in flinke draf rijden want we zijn aan het opbouwen. en ze moet eerst ontspannen leren lopen en niet alleen maar hard in draf.
En voor de 10e keer ze waren niet gewoon aan t racen of hoe jij t wil noemen.ALs je dr laat gaan dan krijg je dr nog terug door te zagen.Ook als ze al even weg is.
DIT was duidelijk op hol geslagen.jij was er geen eens bij dus doe nou niet of je er zoveel vanaf weet Knipoog Dat jou paard zo doet wil niet zeggen dat die van ons dit ook doen.
Je weet er duidelijk ook niet echt veel vanaf hoor,als ik ook zie welke rede je van het spierbevangen noemt..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:56

Ik vind het knap hoe sommige mensen kunnen reageren terwijl ze het paard niet eens kennen, noch gezien hebben en de situatie ook niet kennen.

Echt respect voor jullie! Vork

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:00

paard kalmeren, blijven zitten

sommige paarden moet je ff laten stappen aan lange teugel, anderen moet je meteen aan het werk zetten om gedacht weer op jou te hebben.. enz.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:12

Somebitch schreef:
Wat kan ik ervan leren? Ik was er niet bij hoor. Verward

waarom niet? Ik kan er ook wat van leren, gelukkig hoef je niet overal bij te zijn om er iets van te leren.

/add
maar goed, ik geef deze discussie op. SB, jij was er ook niet bij maar jij weet kennelijk ook heel goed wat er gebeurd is Knipoog AG, hoe is het nu met je pony want dat lijkt me het belangrijkste?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:16

Ja ik weet het inderdaad.. Omdat ze mij net toen ze eraf gevallen was gelijk belde!

Vertel mij dan maar wat ik hier van kan leren.. Dat paarden die ophol slaan tegen een muur aan rennen en niet uit zich zelf stoppen.. Verward Waar halen jullie dat eigenlijk vandaan?
Waratje schreef:

Of zit in jou hoofd dan alle waarheid.. Knap hoor.. Jij weet zeker alles al, je hoeft natuurlijk niet meer te leren. Lachen