Merrie met veulen van 4 maand vrijspringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tessyke

Re: Merrie met veulen van 4 maand vrijspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 22:28

Avelienvd schreef:
Waarom veulen in de stal?
In stal heeft ze meer stress hoor, daar staat ze achter een stroomdraad omdat ze anders over een 1.20 hoge muur gaat.

*edit En dan staat ze dus niet rustig stil

omdat een veulen NIET hoort te springen en uiteraard volgt een veulen de moeder
en leer ze dan rustig in de stal te blijven staan, kwestie van opvoeding

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 22:29

ja het volgende veulen wordt volgend jaar gemaakt, dan is corintha dus 2 als haar nieuwe broertje of zusje er is.
en ja dan gaat er dan wel een beslissing vallen.
Dus vandaar dat ik haar nu laat vrijspringen zodat we dan kunnen beslissen welke op 4 maand beter was.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 22:30

Avelienvd schreef:
ja het volgende veulen wordt volgend jaar gemaakt, dan is corintha dus 2 als haar nieuwe broertje of zusje er is.
Dus vandaar dat ik haar nu laat vrijspringen zodat we dan kunnen beslissen welke op 4 maand beter was.

Deze gaat de opfok in vertelde je?
Weten jullie al door wie jullie dr laten dekken de volgende keer, ivm springen, ander springpaard ofzo? andere bloedlijn, om te bekijken welke meer kwaliteiten heeft?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 22:30

Leren rustig in een stal te staan?

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 22:31

Heey, leuke foto's van moeder en veulen! dat veulentje heeft echt een heerlijk koppie Lachen
aan de foto's te zien vindt ie het heerlijk om te springen! Tong uitsteken
echt, als hij het niet wou of durfde zou hij het ook echt niet doen toch?
Alleen hoop ik wel dat het bij deze ene keer blijft, stel je voor wat er zou kunnen gebeuren! Scheve mond

groetjes! Knipoog

ps; wat een gezeur en gedoe in dit topic zeg? moet overal nou altijd zo'n groot punt van worden gemaakt? Boos!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 22:32

Bojangles schreef:
Leren rustig in een stal te staan?

kan je ook doen als ze afgespreend zijn ja Lachen
denk niet dat een 4 maand jong veulen rustig is dan.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 22:32

Avelienvd schreef:

Als jullie de logica maar begrijpen is het prima toch. Haha!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 22:32

En zo uiteraard is het niet dat veulen de merrie volgt.
Vraag bojangles maar wat er gebeurde toen we met demerrie de bak uit gingen naar stal.

En ja we weten al door welke ze wsl volgende keer gedekt gaat worden.
Mag jij mij vertellen hoe ze rustig in een stal kan staan dan Tessyke.
Eten heeft ze geen belangstelling voor.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 22:33

Ja de logica is ons geheel duidelijk.
Kijken welke ons het meeste aanspreekt qua techniek, type en dergelijke.
Oftewel de criteria waar je een paard op uit zoekt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 22:34

tessyke schreef:
omdat een veulen NIET hoort te springen en uiteraard volgt een veulen de moeder
en leer ze dan rustig in de stal te blijven staan, kwestie van opvoeding

En wat denk jij dat ze vroeger of nog steeds in de natuur doen als ze achtervolgt worden door een tijger en ze komen een boomstam tegen? Denk je dat ze daar omheen gaan? Tuurlijk niet! Daar springen ze gewoon overheen, als dit gewoon een keertje 1malig is kan dit écht geen kwaad. Sterker nog je leert ze op deze manier spelenderwijs iets. Persoonlijk vond ik het op sommige foto's iets te hoog, maar dit kan écht geen kwaad hoor. Veulentjes maken zelf ook de gekste bokkensprongen als ze in de wei spelen, een paar keer over een houtje springen kan daar ook wel bij zolang het niet teveel, te hoog en te lang is.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 22:35

Avelienvd schreef:
En zo uiteraard is het niet dat veulen de merrie volgt.
Vraag bojangles maar wat er gebeurde toen we met demerrie de bak uit gingen naar stal.

En ja we weten al door welke ze wsl volgende keer gedekt gaat worden.
Mag jij mij vertellen hoe ze rustig in een stal kan staan dan Tessyke.
Eten heeft ze geen belangstelling voor.

niet denk ik.
Zo los je het niet op met een veulen , ik denk dat die hyper word zodra ze alleen in de stal staat.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 22:37

Je kan het natuurlijk ook 'natuurlijker' maken. Boomstammen in de wei, tijger erbij *LOL*
(grapje tussen door moet kunnen)

Rustig in een stal heeft niks te maken met opvoeding, maar met gewenning.
Steeds iets langer van de moeder weg.
Ze worden heus wel kwaad, gaan gillen, schoppen, slaan, stoten een keer hun harses aan de muur, ploegen de hele stal om.

Wordt vanzelf wel beter.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 22:38

dan heb ik liever dat ze een keer springt dan dat ze zichzelf afmaakt in de stal Scheve mond

Ik wil wel tijger in pak spelen

tinka__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 22:43

Het zijn wel mooie fotos!.. De moeder ziet er ook erg goed uit.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 22:44

Jolliegirl schreef:
wat ik nog niet gezecht had trouwens, dat de bouw wel heel mooi is.
Om even wat positieviteit naar boven te halen

Ik moet dit even onderbouwen.

Ik vind de bouw van het veulen erg mooi omdat er een goede achterhand onderzit, wat je bij het springen ziet. hij gooit zichzelf netjes omhoog. Trekt zijn voorbenen mooi in, wat mischien net iets meer kan.
En ik vind haar een mooie nette rug hebben voor een springefokt paard.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 23:02

dat gaat hard... Ja
in 1 weide hebben we een springtuintje, en door dat weitje moeten mijn paardjes van stal en naar stal... en als we wat later zijn met naar binnen halen dan 'spelen' de jonkies dar hurry up.. en dan wordt er wel eens een sprongetje mee genomen, dom weg in hun spel...
toen we vorig jaar een merrie aan het inrijden waren stond veuliedochter ook niet stil de eerste 2 X en huppelde achter mams aan, tot ze in de gaten kreeg dat mams niet verder ging dan de bak... en toen bleef ze in het midden staan...

Ontopic: gaaf veulen, mooie foto's Ja

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 00:25

Uhm sorry hoor, maar het KWPN is er nu ook mee bezig. Ze laten ze als veulens al springen, om naar de natuurlijke techniek springen.

Tja en het dus echt niet zo dat het hoog is oid en het is een keer of 2 en dat kan dus echt geen kwaad. Snap de heisa niet echt, eerlijk gezegd.

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 00:42

Tja of het nou een eenmalige actie was of niet, ik zou het persoonlijk nooit doen (zoals meerdere bokkers hier), aan de andere kant ziet het er allemaal leuk uit Lachen

En over al die meningen verder, laat haar lekker gaan Lachen Zijzelf is degene die het beestje verkloot niet wij, dus wij kunnen eingelijk al die meningen enzo wel geven, maar het zal niet veel helpen Knipoog

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 02:08

sharoontje schreef:
Tja of het nou een eenmalige actie was of niet, ik zou het persoonlijk nooit doen (zoals meerdere bokkers hier), aan de andere kant ziet het er allemaal leuk uit Lachen

En over al die meningen verder, laat haar lekker gaan Lachen Zijzelf is degene die het beestje verkloot niet wij, dus wij kunnen eingelijk al die meningen enzo wel geven, maar het zal niet veel helpen Knipoog

Dan verkloot het KWPN ook veel beestjes die waarschijnlijk een heel stuk meer geld waard zijn dan deze Lips are sealed

Dus zo slecht zal het ook wel weer niet zijn...

Niemand die Paard en Sport gezien?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 02:32

Skitter schreef:
Dan verkloot het KWPN ook veel beestjes die waarschijnlijk een heel stuk meer geld waard zijn dan deze Lips are sealed

Tot nu toe hoeven de veulens op de keuring nog steeds niet vrij te springen gelukkig. Haha!

En waar baseer jij op dat de veulens van het kwpn meer waard zijn dan deze? Dit is ook een kwpn veulen....

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 03:04

ThePast03 schreef:
Skitter schreef:

Tot nu toe hoeven de veulens op de keuring nog steeds niet vrij te springen gelukkig. Haha!

En waar baseer jij op dat de veulens van het kwpn meer waard zijn dan deze? Dit is ook een kwpn veulen....

Tja ik weet inderdaad niet wat die veulen waard is.
Laat ik het dan zo verwoorden, het KWPN laat veulentjes springen die zeker niet minder waard zijn dan deze Haha!

Kom op, al die spring fokkers e.d je weet dat het dan om super afstammingen gaat, en dus ook om zeer waardevolle veulentjes, en die laten ze rustig een keerje als beebje over de hindernis vliegen.

DUS zo slecht zal het wel niet zijn Haha!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 03:56

Skitter schreef:
Tja ik weet inderdaad niet wat die veulen waard is.
Laat ik het dan zo verwoorden, het KWPN laat veulentjes springen die zeker niet minder waard zijn dan deze Haha!

Kom op, al die spring fokkers e.d je weet dat het dan om super afstammingen gaat, en dus ook om zeer waardevolle veulentjes, en die laten ze rustig een keerje als beebje over de hindernis vliegen.

DUS zo slecht zal het wel niet zijn Haha!

Dat is dus niet het kwpn maar individuele fokkers/handelsstallen die dat doen en soms zijn die veulens niet eens kwpn gefokt Knipoog
En het zijn zeker niet al die springfokkers, de meerderheid doet het (nog) niet.

Verder heb ik nergens beweerd dat het perse slecht is.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 04:19

Nee hoor, was wel een of ander stamboek die het ging doen. Kom op, als het gewoon een paar fokkers waren stond het ook niet in de P & S lijkt mij. Op de voorpagina nog wel Ja

Nee jij beweerd niet dat het slecht is maar heel veel anderen wel en ik vind dat nogal overdreven. Maar goed, Bokt he... Gestoord Wat kun je hier tegenwoordig goed doen...............

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 04:34

Skitter schreef:
Nee hoor, was wel een of ander stamboek die het ging doen. Kom op, als het gewoon een paar fokkers waren stond het ook niet in de P & S lijkt mij. Op de voorpagina nog wel Ja

Het zijn ook niet zomaar "een paar fokkers" maar fokkers die op grote schaal fokken en/of opfokken.
Stallen die ook ervaren mensen hebben die dit soort dingen goed kunnen begeleiden en het ook op waarde kunnen inschatten. Normaal gesproken niet de fokkers die 1 veulen in de 2 jaar fokken. Knipoog

Ik heb het artikel niet gelezen, maar het kwpn zie ik voorlopig zeker niet de veulens laten vrijspringen op de keuringen. Lijkt me geen goede zaak ook want dan gaan mensen daar ook nog eens voor trainen waardoor er veel te vaak zou worden gesprongen met veulens.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 08:25

ThePast03 schreef:
Avelienvd schreef:
blijft net zo goed staan, gaat ie alsnog op zijn muil.

En wat gebeurd er nu met haar benen als ze een balk aantikt? Zo te zien zijn het houten balken en geen lichte kunststof balken.

als het een goeie is spingt er de volgende keer heeeeel hoog overheen Haha! Knipoog Cool
Als, als, heb je niks aan.Er verongeluken meer veulen die in de draadblijven hangendan zo met een keer een huppeltje over een balk maken.