Amondi @ work zonde zadel en hoofdstel :D

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marjoke

Re: Amondi @ work zonde zadel en hoofdstel :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 20:43

Goed. En ik blijf bij mijn standpunt. En ik had het niet op jou dat je gewoon een recreatieruiter bent hoor.

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 20:45

AstraGirlie schreef:
Ik heb niets tegen al die show en acts, maar ik vind persoonlijk Honza zijn paarden zo onrrustig en nerveus soms, constant oren in de nek en veel gesteiger...Met kunstjes en acts alleen bewijs je nog niet dat je een goeie horse'man' bent.

als paarden serieuze concentratie tonen liggen hun oren altijd plat.
in mijn ogen is honza de beste die er is.
hoeveel zijn er die kunnen nadoen wat hij doet?
van mensen die in een piste komen met een touw rond de hals en zo een uur uitleg staan geven hoe je op die manier moet longeren val ik in slaap.
khalief is van nature uit nerveus, typische kenmerk voor een arab.
daarvoor is hij niet bang van mij, integendeel.

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 20:46

marjoke schreef:
Goed. En ik blijf bij mijn standpunt. En ik had het niet op jou dat je gewoon een recreatieruiter bent hoor.

heeft niet hoor, als jij dat denkt dan is dat jouw gedacht/mening hé

ielsjj_

Zonder zadel en hoofdstel langs de weg!!! Dat had ik dus nooit gedaan,ook al heb je de braafste pony of paard van de wereld! je weet nooit wat er allemaal kan gebeuren.!

Nicoleee

Ik vind het knap van je zo goed kan blijven zitten ook met springen. Vork Kan ik niet hoor! Tong uitsteken
Wat een handig ding dat je om zijn hals heb. Heb je ook nog een beetje grip. Lachen

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 20:48

ik stop bij deze ook met zagen, elk zijn mening.
denk dat iederen doet wat men denkt het beste te zijn voor zijn/haar paardje.

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 20:49

ilsepilse schreef:
Zonder zadel en hoofdstel langs de weg!!! Dat had ik dus nooit gedaan,ook al heb je de braafste pony of paard van de wereld! je weet nooit wat er allemaal kan gebeuren.!

werk toch niet zo met je macht maar met je innerlijke kracht.
rij al een jaar zo, nog nooit iets tegenkomen, mijn paarden luisteren op de voet wat ik zeg of hoe ik me beweeg.

is dit nu zo moeilijk om te geloven?
of moet ik is een wandeling van drie uur laten filmen hoe ze reageren?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 20:57

En plots is dit een discussie geworden waarbij álle paarden die zonder zadel en hoofdstel worden gereden nóóit een voet verkeerd zetten, ook niet buiten, ook niet bij zwaar verkeer. En natuurlijk in tegenstelling tot ál die paarden mét bit die alleen maar in de krul worden getrokken, die alléén maar steigeren en protesteren en die alléén maar door ruiters worden gereden die alleen maar met macht rijden, zonder aan hun paar te denken. Get a life!

Als bij een "gewone" ruiter een paard de oren in de nek legt, is het "zie je wel, het is een vorm van protest". Doet een paard zonder optoming dit, is het plots een uiting van opperste concentratie.

Knap als je met je paard zonder optoming kunt rijden, maar dat "sfeertje" van betweterigheid dat er direct weer rond worde gecreeërd, alleen daarvoor al haak ik af.
Laatst bijgewerkt door chevax op 20-06-07 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 20:59

Ik ken er genoeg die zo dachten zoals jij muiske, maar nu toch tot inkeer zijn gekomen nadat het toch te onveilig was in een druk land zoals Belgie of Nederland. Ze zijn overstapt op een sidepull, das ook een bitloos hoofdstel maar geeft je net dat stukje extra zekerheid. Maar goed, zoals je zegt, elk zijn mening...

En bij mijn weten leggen paarden hun oren bij serieuze concentratie niet plat tegen hun hoofd aan Lachen
Ik blijf erbij dat ik Honza teveel een showventje vind worden...misschien daarom dat hij plots zo bekend is geworden...

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:03

AstraGirlie schreef:
Ik ken er genoeg die zo dachten zoals jij muiske, maar nu toch tot inkeer zijn gekomen nadat het toch te onveilig was in een druk land zoals Belgie of Nederland. Ze zijn overstapt op een sidepull, das ook een bitloos hoofdstel maar geeft je net dat stukje extra zekerheid. Maar goed, zoals je zegt, elk zijn mening...

En bij mijn weten leggen paarden hun oren bij serieuze concentratie niet plat tegen hun hoofd aan Lachen
Ik blijf erbij dat ik Honza teveel een showventje vind worden...misschien daarom dat hij plots zo bekend is geworden...

snap niet wrm het onveilig is...
je mag me betweterig verklaren ofzo, ik heb volledige controle over men paarden.
en iedereen kan dit.
en wat honza betreft, blijf hem super vinden.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:06

Het is onveilig omdat je van een prooidier NOOIT kan zeggen dat hij niet in paniek zal geraken van het één of het andere.
Diep in hun hersenen ligt nog altijd het vluchtinstinct, hoe goed je hem traint. Met bit lopen paarden ook heus weg, dus daar draait het hier niet om. Je kan gewoon nooit zeggen dat je volledige controle hebt...

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:10

AstraGirlie schreef:
Het is onveilig omdat je van een prooidier NOOIT kan zeggen dat hij niet in paniek zal geraken van het één of het andere.
Diep in hun hersenen ligt nog altijd het vluchtinstinct, hoe goed je hem traint. Met bit lopen paarden ook heus weg, dus daar draait het hier niet om. Je kan gewoon nooit zeggen dat je volledige controle hebt...

ok dat is weer wat anders dat je nu zegt.
met te zeggen dat ik of andere niet zonder hoofdstel mogen rijden op baan maar wel met hoofdstel komt het er gewoon op neer als het paard wegloopt dat je moet trekken.
en dat vind ik een verkeerde reactie van de mens...
het is zoals je zegt een prooidier en het vluchtinstinct blijft.
ik woon langs een drukke baan en heb nog nooit problemen gehad, er mag nog een bom ontploffen die schrikken niet.
ben hiermee wel een jaar a jaar en half bezig geweest voor ik zo kon rijden en dit alles eerst in de piste geoefend uiteraard.
toen we er klaar voor waren ging ik zo op straat en de hulpen zijn net hetzelfde als met hoofdstel, alleen moet je anders denken.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:14

Niet trekken, begrenzen Lachen Niet iedereen die met een hoofdstel rijdt is een aan de teugels rukkende maniak hoor, als ik je zo bezig hoor Lachen

Trouwens met die bosal in je profiel, doe je ook aan een vorm van 'begrenzen'. Dus je spreekt je eigen tegen Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door AstraGirlie op 20-06-07 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:14

AstraGirlie schreef:
Niet trekken, begrenzen Lachen Niet iedereen die met een hoofdstel rijdt is een aan de teugels rukkende maniak hoor, als ik je zo bezig hoor Lachen

ahja als je niets anders gezien of gehoord heb denk je op den duur dat iedereen zo is,
een mens zou er depri van komen...

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:16

AstraGirlie schreef:

Trouwens met die bosal in je profiel, doe je ook aan een vorm van 'begrenzen'. Dus je spreekt je eigen tegen Tong uitsteken

ik trek niet en ik had het over trekken Tong uitsteken

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:18

Maar waarom gebruik je dan die bosal?

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:22

AstraGirlie schreef:
Maar waarom gebruik je dan die bosal?

ter afwisseling.
met zippo rij ik veel zonder hoofdstel en ook regelmatig met bosal (heb er 350euro voor gegeven een paar jaar geleden, niet meer gebruiken ga ik niet doen hoor en vind te mooi om te verkopen)
verder is het leuk voor vrijheidsdresuur om nieuwe dingen aan te leren, is best wel handig.
en 1keer per maand rij ik met bit (spaanse dressuur)
ook bij reining heb ik men bosal "nodig"

en bij khalief atlijd bitloos maar voor 85% toch wel zonder hoofdstel,
tis maar in de piste dat hij af en toe nog is een bosal aan heeft.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:43

Maar dan ben je het ermee eens dat een bosal of hoodstel of wathever toch ook soms nodig is al begrenzing bij sommige (nieuwe) oefeningen?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:50

Maar het paard in dit topic heeft Z2 gelopen. Als die niet kan verzamelen op de zit, dan is dat heel triest. Dus ik denk dat dit paard het wel kan, maar dat de ruiter nog wat handigheid moet krijgen om het eruit te rijden Lachen

Ik heb nog ruiters zien correct piafferen zonder teugels, kwestie van training.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:53

Deze zou dan idd moeten in staat zijn zich te kunnen verzamelen dan. Dat zou eigenlijk nog een goeie test zijn, voor alle Z paarden Lachen

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 22:01

ziet er tof uit zeg!! ik wou dat ik dat kon met mijn paardje *LOL* haha veel plezier nog samen!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 22:25

Idd Ja Ik denk dat je toch een groot deel moet kunnen rijden op je zit vooral (idd het vb. van klaus Ferdinand Hempflig, die is er machtig in). Bij veel naturals mis ik dat wel eens: paard loopt ontspannen maar gebruikt zijn achterhand toch net niet genoeg.

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 22:44

Ziet er leuk uit! Een beetje gewaagd zo langs de weg, maar je zal wel weten waar je mee bezig bent. Knipoog
Leuke pony Lachen

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 11:23

poes schreef:
Maar het paard in dit topic heeft Z2 gelopen. Als die niet kan verzamelen op de zit, dan is dat heel triest. Dus ik denk dat dit paard het wel kan, maar dat de ruiter nog wat handigheid moet krijgen om het eruit te rijden Lachen

Ik heb nog ruiters zien correct piafferen zonder teugels, kwestie van training.

je heb ook niet gezegd dat mn paard het niet kan, integendeel IK moet nog veel leren en wil het graag op deze manier doen, moet alle "knopjes" nog weten te vinden en het ene moment gaat het al wat beter als het andere, hij loopt iig wel ontspannen en vanuit daar wil ik weer verder werken,je moet ook eerst de basis leren voordat je kunt gaan verzamelen, met zadel en hoofdtsel kan ik kwa dressuur eigenlijk alles wel (ben geen wedstrijdruiter en vind ook dat het beter kan, maar dat kan het altijd... Het lijkt mij ook gaaf om ooit aan shows mee te doen enzo, iig geon en zijn met je paard en dat vin ik op deze manier erg fijn) we zijn ook hard aan het werk om die achterhand maar te ectiveren enzo dus het is echt niet iets dat ik niet weel wat ik doe, komt af en toe (ook van anderen)wel een beetje zo over en dat vind ik jammer, ik vraag om tips en die zijn van harte welkom ik doe nog lang niet alles goed en dat weet ik ook wel maar geef me ook de kans dingen te leren ipv gelijk voor mn voeten te gooien dat ik de rug van mn paard naar de Kl*te rijd

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:23

AstraGirlie schreef:
Maar dan ben je het ermee eens dat een bosal of hoodstel of wathever toch ook soms nodig is al begrenzing bij sommige (nieuwe) oefeningen?

ik ben ermee akkoord als je zegt dat je nieuwe dingen wilt aanleren (ik heb er namelijk een jaar a jaar en half overgedaan om zo te kunnen rijden en gedurende dat jaar hadden ze eerst een hoofdstel aanmet bit en na verloop van maanden viel het bit weg en dan later ook het hoofdstel of bosal zelf)

voor vrijheidsdresuur om nieuwe dingen aan te leren vind ik het ook makkelijk maar dan werk ik nog altijd het liefste met een halster en stalkoord.
met bit rijd ik zo goed als nooit meer.
men paardjes vinden dit ook niet leuk meer nu ze anders gewoon zijn.