ook Z ruiters Trekken hun paard aan de teugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Re: ook Z ruiters Trekken hun paard aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 11:04

oosterhoff schreef:
ja daar heb je ook helemaal gelijk in hoor. helaas zijn er meer mensen met een slechte basis dan een goede (ojee wat zeg ik nu ben ik weer aan het generaliseren)

Haha!

Maar dat merk je ook wel aan eventueel commentaar, of iemand dat wel of niet heeft Knipoog

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 11:05

oosterhoff schreef:
Michel123 schreef:
Gevoelige dames zijn jullie.

dan ga ik nu weer generaliseren. ik denk dat er meer gevoelige mannen zijn in de paardensport dan gevoelige vrouwen. Tenminste tenopzichte van het ruitergevoel

De meeste mannen die dressuren zijn vaak ook meteen heel erg goed!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 11:07

runningkawa schreef:
Er is tenminste nog hoop
genoeg die het nooit opmerken
Ook niet als een paard kreupel loopt.

nou ik kan het ook nmooit goed zien/voelen. Maar als ik iets voel waar ik aan ga twijfelen zorg ik er altijd voor dat er iemand naar kijkt met verstand ervan. Ja dus dat je neit weet of een paard kreupel loopt is niet erg zolang je het maar navraagt bij iemand met verstand ervan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 11:10

Zien vind ik ook vaak moeilijk als het maar een beetje is
voelen lukt me meestal wel Lachen

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 11:11

Starbreeze schreef:
De meeste mannen die dressuren zijn vaak ook meteen heel erg goed!

En dit zal dan wel weer niet over mij gaan, haha.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 11:15

tja dat heb je zeker met bijvoorbeeld teugelkreupelheid.
mijn laatste wedstrijd liep ze echt belabbert maar in de eerste proef kon ik he tnog redelijk recht brouwen (eignelijk was het geen teugelkreupelheid maar ze had echt last). Ik heb geen commentaar erop gekregen had iets van 177 punten. ik had veel lager verwacht. tussen proef een en proef twee kreeg ik het echt niet meer voor elkaar maar ik dacht ik probeer het toch maar (ze heeft wel vaker zoiets....) toen werd ik dus wle na drie onderdelen erop gewezen dat mijn paard toch echt niet goed liep. wel apart tch dat ze dat in de eerste proef dan helemaal neit hebben gezien. voelen is toch soms makkelijker dan zien. maar vaak genoeg heb ik het idee dat het goed voelt maar dat het vervolgens op de video echt bagger is. (dat overigens niet met onregelmatigheid)
Toch komt het vaak voor dat ik bij paarden een onregelmatigheid zie die de amazone of ruiter nog nooit is opgevallen. Vervolgens hoor je dan een maand later........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 11:18

Maar er zijn ook jury's die denken een kreupel paard te zien, maar snappen dan niet dat een paard al 3x opzij is gesprongen voor bakkabouters en zo 1 brok spanning is en dat dan lengtebuiging oefeningen logischerwijs niet meer zo vloeiend gaan...

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 11:20

dollemina schreef:
Vaak komt trekken aan de teugels voort uit frustratie.
Jammer is dat onze grote 'voorbeelden' zoals Edward Gal(om er effe één te noemen) op wedstrijden zelfs nog worden beloond met hoge cijfers voor het betere schop en trekwerk.
De juryleden laten het gewoon gebeuren want aan sommige ruiters kom je niet.
Die mogen alles.
Er stond vorige week een mooi stukje geschreven van de redactie van de paardenkrant over Edward Gal.
Over de manier waarop hij in Den Bosch had gereden met Gribaldi.
Zelfs deze Edwart Gal heeft nog een kleine fanclub en het erge is dat deze mensen niet inzien dat hier een paard werkelijk onrecht wordt aangedaan.
Dat is zelfs nog triester.
Dat mensen het niet eens zien en het zelfs nog goed vinden. Clown
Ik schaam me bijna om een Nederlandse ruiter te zijn.

Ja.. beetje offtopic maar ik moet het gewoon even kwijt.
Ik zat me tijdens zijn kur op indoor brabant er zoooo aan te ergeren!!
(en ben ik nog 'maar' een B-ruiter) vroeg me op dat moment echt af of ik de enige was Bloos

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 11:30

maaitjuh schreef:
O nee hoor, mijn paard loopt echt niet super licht in de aanleuning. Sommige momenten wel, maar sommige ook niet.
Maar dan ga ik niet trekken, daar wordt ze alleen maar zwaarder van. Ik accepteer dat bij haar, juist omdat ze nog lang geen Z niveau loopt en dat lichamelijk nog niet aankan.

Reden dat ik zo fel reageer is misschien ook wel omdat ik mensen ken die Z rijden en daarom helemaal opgehemeld worden door omstanders, terwijl zij dus echt niet leuk met hun paard omgaan.
Daarnaast ken ik ook heel veel Z ruiters die dat wel doen, dus ik wil echt niet zeggen dat alle Z ruiters zo zijn.

Ik heb trouwens wel altijd het idee dat als je voor opvangt wat je achter erin stopt en je blijft dat voelen in je handen, dat je paard dan alleen maar op de voorhand en op jou handen aan het hangen is?
Dit kan natuurlijk in ergere en in minder ergere mate maar ik vind het geen fijn gevoel.

ook hier ben ik het helemaal mee eens!
'mijn' paardje loopt echt super fijn als ze gewoon loopt op de manier waarop zij het fijnst aan de teugel loopt. Dan heb ik zogezegd een grammetje in de hand.
Maar zodra ik meer ga vragen (dus meer impuls, waarbij er meer positieve spaning komt... etc... blabla) dan krijg ik op dat moment veeel meer in mijn hand (wel blijft het veerkrachtig). En niet omdat ik aan het trekken ben, maar omdat ze simpelweg nog niet genoeg kracht heeft. Toch zal ze het op zulk soort manier moeten leren, en hoe vaker we het in kleine stukjes oppakken, hoe meer kracht ze ervoor zal gaan ontwikkelen. En uiteindelijk (hoop ik dan Tong uitsteken ) ook veel lichter worden. Dus ik snap jou posts volkomen!

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 11:31

Starbreeze "helaas zijn er meer mensen met een slechte basis dan een goede"

Ligt dit aan de ruiters of misschien aan de instructeurs die voor een tientje per uur zgn. topkwaliteit lessen weggeeft?

Ik denk namelijk dat er te veel instructeurs rondlopen die zelf nauwelijks rijervaring hebben
Fase 1 een leuke cursus vinden om wat bij te kunnen verdienen.

Met als oplossing voor een rijtechnisch probleem, trekken en schoppen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 11:33

klopt helemaal mirkip!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 11:36

cjb schreef:
Starbreeze "helaas zijn er meer mensen met een slechte basis dan een goede"

Ligt dit aan de ruiters of misschien aan de instructeurs die voor een tientje per uur zgn. topkwaliteit lessen weggeeft?

Ik denk namelijk dat er te veel instructeurs rondlopen die zelf nauwelijks rijervaring hebben
Fase 1 een leuke cursus vinden om wat bij te kunnen verdienen.

Met als oplossing voor een rijtechnisch probleem, trekken en schoppen.

Ja zou kunnen, zoiets blijft moeilijk vind ik. Omdat je op dat moment natuurlijk volledig achter je instructie staat! Maar ook daar komt uiteindelijk weer dat stukje ervaring en persoonlijke ontwikkeling om de hoek kijken wat je doet beslissen om bv andere instructie te zoeken in zo'n geval. Toen wist je niet beter. Dus in dat geval ga je van Onbewust onbekwaam naar Bewust Onbekwaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 12:06

Maar als een instructrice mij scherpe bitten en hulpteugels aan gaat bieden ben ik toch pleite...
Geeft mij aan dat die geen andere manieren weet om het op te lossen

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 12:17

runningkawa schreef:
Maar als een instructrice mij scherpe bitten en hulpteugels aan gaat bieden ben ik toch pleite...
Geeft mij aan dat die geen andere manieren weet om het op te lossen

Ja jij denkt daar dan over na, maar hoeveel doen dat niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 12:25

Maar dat is iets wat ik dan ook niet kan snappen...

Ik bedoel, kijk eens naar jezelf, als ik met gestrekte benen de grond aan wil raken met mijn vingers gaat dat misschien, maar platte handen gaat niet.
Dan ga ik mezelf toch ook niet dwingen dat te doen. Maar dat ik dat moet trainen, stukje bij beetje wil ik dat kunnen.
Waarom kunnen mensen niet snappen dat het bij een dier niet anders is?

Een paard zwaait en vlieg al weg, hoe kunnen mensen dan bedenken dat hij de kuit niet voelt?

Stel je eens voor dat jezelf een stuk ijzer in je gevoelige mond hebt (of een touw om je gevoelige neus)
Hoe kunnen mensen dan zeggen, hij voelt het niet, dus moet hard zijn.

Echt, ik kan daar nooit niet bij, snap dat echt niet.
Dan denk je toch gewoon helemaal niet, noppes nada na?

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 12:29

Als mijn instructrice aan zou komen met scherpere bitten etc. was ik ook weg hoor!
Maar het is ook gewoon moeilijk een goede te vinden!!
Misschien dat het daar ook wel aan ligt?

En inderdaad, waarom moet een paard in een week superlenig zijn! Dat gaat toch nooít van ze lang zal ze leven niet lukken!!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 12:32

Ja en een paard moet links en rechts ook even lenig zijn Lachen

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 12:40

inderdaad, en alhoewel ik nog een heeele weg moet probeer ik er wel zo bewust mogelijk mee bezig te zijn.
gelukkig heb ik nu instructie, waarbij ik wel het gevoel heb waarmee het goed gaat! (ook als ik het paard en mezelf in de spiegel en op foto's objectief bekijk),
Dat is wel anders, dan met mijn vorige instructie Boos!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 12:40

mijn paard is rechts leniger dan links . Maar daar werken wij heel hard aan hoor Tong uitsteken

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 12:44

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie allemaal van mijn filmpjes vinden dan..

Staat wel een heel verhaal bij, zijn pas net weer serieus aan het rijden. Dus het gaat nog niet helemaal zoals het hoort.

En ik zit verschrikkelijk op die filmpjes vind ik

viewtopic.php?f=10&t=759160

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 12:46

Mijn paard verschilt daar weleens in!! Weetje hoe vreemd dat is!
Mijn pony zit wel altijd op dezelfde kant los, maar ze hadden mij allemaal trucjes geleerd, en daar werd ze zodanig nóg schever van!
*vervloekt de ponyclub!*

Ik ben trouwens ook 'maar' B, maar volgens mij ben ik wel goed bezig. En ik zie fouten heel snel, als ik filmpjes van mezelf zie, zit ik me continue te ergeren ! Maargoed, van je fouten leer je Lachen

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 12:55

ik ben ook nog maar B maar ik laat het altijd filmen of foto`s maken en als ik dan mijn fouten zie denk ik ARGGHHHH weer die verekte handen Tong uitsteken

ik mag eigelijk L starten maar ben nog niet echt tevreden over het B laat staan de L

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 14:11

iid heelveel mensen zeggen dat een B ruiter niks /weinig weet.
Maar soms zie ik mensen rijden die AL z rijden en dan benen ergens in tokyo en de voorhand op de grond. ik weet zelf hoe het ongeveer moet .
zeker niet alles . maar k rij dan ook geen wedstrijden. maar weet wel hoe de basis in elkaar steekt.

Citaat:
Als mijn instructrice aan zou komen met scherpere bitten etc. was ik ook weg hoor!

De stallingseigenaresse zei ook dat ik even met bit moest gaan rijden ( ik rij bitloos) omdat hij daar beter op zou reageren( hij heeft alle bitten al gehad tot het scherpste aan toe) omdat hij er zoveel vandoor gaat Ach gut
Als een paard gaat dan vindt ik dat hij bitloos beter te houden is .omdat hij door een bit gewoon heen rent+ je kan niet sturen ( met een bitloos kan je altijd sturen en remmen 9 van de 10 keer ook)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:02

Ik ben een L ruiter. Nog nooit verder gereden. Maar ik weet wat ik zie en ik kan heel goed het gevoel in woorden uitleggen. Daarbij heb ik altijd mijn ogen open en kijk goed om mijn heen.
Ik weet hoe het moet en wat ik wil zijn. Ik kan het alleen zelf niet zo goed in praktijk. Dat probleem ligt voornamelijk bij mijzelf. Ik denk soms té veel na. Ik heb best wat ruitergevoel, maar ik laat mijn hoofd soms teveel in weg leggen. Ik wíl het niet fout doen, met als gevolg dat het soms dus juist wel fout gaat. Dat neemt niet weg dat als ik naar een Z combinatie kijk ik precies wat er fout gaat en waar de fout zit.

Soms vindt ik het niet verkeerd om eens een ander bit te proberen. Een bit is net als een zadel, dat moet voor het paard fijn in de mond liggen. Bij de 1 zal dat een busttrens zijn en bij de ander een dubbelgebroken. Ik ben dus wel erg kritisch op het ijzerwaar. Uiteraard moet de basis altijd goed voorelkaar zijn. Het heeft geen zin om een aner bit erin te gooien als het iets rijtechnsch, maar als iets systematisch terug komt, komt het 9 van de 10 keer bij het harnachment weg. Dus of het zadel of het bit wat niet fijn ligt

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:15

Moderatoropmerking:
Het is niet toegestaan om foto's van andere mensen hier te gebruiken en op deze manier te bespreken. De betreffende berichten zijn dan ook verwijderd.