Waventy @ work

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 02:29

Ik zeg het nog een keertje:

Ik was o en moest leren kruipen
Ik was 1 en moest leren lopen
Ik was 4 en moest leren fietsen
ik was 5 en fiest zelf naar school
Ik was 6 en moest leren rekenen..

Wat ik hier dus mee wil zeggen... Zolang je een paard/kind niet over vraagt en deze werk geeft wat bij zijn leeftijd hoort, is er niets aan het handje..

Dus Sorane: Een paard van 3.5 wordt ingereden een paard van 2.5 a 3 wordt zadelmak gemaakt.

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 08:54

het gaat hier nog steeds niet helemaal de goede kant op geloof ik?!
Sorane en Wjerdo: ik denk dat je niet zozeer moet kijken naar de leeftijd, maar de ''staát'' waarin het paard verkeerd. Is het nog echt een ''baby'' of al wat meer volwassen, zijn er spieren aanwezig die de klappen van de bodem kunnen opvangen?! Nou ja, dat soort dingen. Dus die uitspraak van: een paard van 3,5 wordt ingereden en een paard van 2,5 wordt zadelmak gemaakt, ben ik het niet mee eens... Maar verder denk ik dat je opzich wel zo doorkunt gaan, maar ik zou eigenlijk 5 a 10 minuten per week doen, met een longeersingel, dan went ie ook aan iets op zn rug(of het nou 3 kilo of 1 kilo is ) en hij krijgt conditie en regelmaat..

Oscar
Forumcoördinator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:06

Graag een beetje meer respect voor andermans mening.
Volgens mij draagt het weinig nuttigs bij aan de discussie om elkaar voor zeikerd uit te maken of mensen te bekogelen met kotssmilies.

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:13

Klappen opvangen. Ik denk niet dat jonge paarden stokstijf blijven staan in een wei hoor!! Althans die van mij niet. En ik denk dat voor haar het spelen op de wei belastender is dan 5 min aan de longe als je ziet wat ze in de wei allemaal doet. Korte wendinkjes, slidingsstop, tegen elkaar aanbokken, gekke bokkensprongen maken etc. etc. Ik kan wel een paard dat hierdoor is een spuitje heeft moeten krijgen maar nog geen een die dat moest door aan de longe te lopen!!

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:20

PhiaBink schreef:
Daarom vroeg ik ook of je je aangesproken voelde. Lees eens een aantal berichten, is toch niet normaal hoe er gereageert wordt. Dan wordt ik nog aangesproken omdat ik het woord gezeik gebruik, het is toch gezeik om helemaal niks. Er wordt gereageert alsof ze haar paard mishandeld, de meeste lezen niet goed. Een aantal hebben een aantal gecorrigeerd met quotes. Lezen de belangrijkste info niet of half. Tsja, dan krijg je zo topic.
Sorry hoor, normaal reageren is er voor sommige (noem geen namen ) erg moeilijk.

Ik denk dat ik meer berichten in het topic heb gelezen dan jij eerlijk gezegd . Vandaar dat ik tegen jou zeg dat je wel iets rustiger en normaler mag reageren. Maar ik zie dat de moddie dat ook al heeft gedaan .

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:29

Tuurlijk Anoukie!
De uitspraken van mij zijn natuurlijk niet normaal en van andere die alles half hebben gelezen en dingen beweren die niet waar zijn, zijn natuurlijk heel normaal. Typisch Bokt!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:35

je zegt dat wjerdo goed rijd

ik hoop dat er iets veranderd is sinds dat ik haar in Asten rond heb zien vliegen
want de leiding daar stond op het punt haar uit de bak te zetten omdat ze een gevaar was voor haarzelf en de omgeving.
En ik kan je verzekeren dat ze in Asten wel wat gewend zijn.

En er is een mod die mijn verhaal kan bevestigen...

Dus het enige wat ik hoop dat ze dus anders zadelmak maakt en zich niet zoveel overschat, als ze zichzelf daar overschatte...

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:36

PhiaBink schreef:
Tuurlijk Anoukie!
De uitspraken van mij zijn natuurlijk niet normaal en van andere die alles half hebben gelezen en dingen beweren die niet waar zijn, zijn natuurlijk heel normaal. Typisch Bokt!

Het verschil tussen de bokkers die haar niet kennen en jij (die haar wel kent), is dat de bokkers onpartijdig en realistisch zijn

Ik zou ook niet blij zijn om mijn oppas kwijt te raken

Skitter

Re: Waventy @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:10

Zo, heb alle paginas gelezen Wow wat een dicussie.

Mijn mening:
Rustig opbouwen? Tuurlijk. Maar ik zie rustig opbouwen als op dit leeftijd in een halstertje longeren, wat grondwerk doen, dat soort dingen.
Meteen een zadel op en hoofdstel op en bitje in, vind ik teveel van het goede. Dit is niet rustig opbouwen, dit is alles in een keer. En dat op een vrij jonge leeftijd!

Onze merrietje is nog geen 4 maand , maar die gaat lekker tot haar 2.5 het land op. Dan komt ze weer op stal en ga ik met haar bezig, maar dan alleen met GROND werk. Vast staan, voetjes geven (kan ze nu ook maar goed, toch ff erin rammen ) fatsoenlijk aan een touw lopen, aan beenbescherming wennen, verkeersmak maken, aan dekens wennen, dat soort dingen. Zo wordt het inrijden denk ik ook een stuk makkelijker Af en toe eens een keertje aan de longe in een halster, tuurlijk, maar ook maar heel even. Nou en dan ben ik ook nog geen half uur per dag met haar bezig denk ik, voor de rest van de dag staat ze in het land, lekker groot worden.

Dit soort dingen doe je imo met een 2,5 jarige.

EDIT:
Ff samenvatten, voor mij is een gebruikersvriendlijke paard veel belangrijker dan een paard wat "op tijd is aan/ingereden".
Een paard wat (mij) vertrouwt, en veel meer gewend is. Ik ben er van overtuigd dat het rijden straks hierdoor ook beter wordt.
Laatst bijgewerkt door Skitter op 08-12-05 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:13

Ik vind dat het per paard verschillend is en dat er geen leeftijd aan vast zit, als het paard er aan toe is kan je best alvast wat licht met hem werken, Utah is pas ingereden toen ze 4 was, puur omdat ze nog een enorme baby was op haar derde. Was ze dat niet geweest was ik eerder begonen

Ik weet zeker dat als dit paard dit niet zou aankunnen dat je dat wel aanvoelt en het dan niet zou doen.

Veel succes verder met hem! Het is een echte leukerd!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:22

Het gaat niet om de leeftijd, maar om de geestelijke en lichamelijke toestand van je knollie. De buitenkant kun je nog beoordelen, maar je kan nooit in zijn koppie kijken en zeggen dat hij er klaar voor is.
Ik had ook liever gezien dat het paardje op deze leeftijd (wie weet hoe lang ze al zo longeerd) lekker aan een halstertje mee mag sjokken.
TS zegt ook dat hij nu op de wei gaat en dat ze er over vier maanden een keer op wil gaan zitten dan is het arme beest net 3 en een maand. Ik zou geen foto's plaatsen, want je krijgt daar ook commentaar op en dat is te begrijpen. Laat je paardje gewoon veulen zijn zolang het kan...

@Runingkawa. Ik geloof dat ik haar ook een keertje heb zien rondvliegen in Asten... Was geen leuk beeld!

YORDY_TIMON

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:23

wat ik heb geleert is dat je langzaam begint...
als die 2 jaar is kun je wel longeren maar zonder longeer singel enz enz.... maar dan zo 10 min tot 15 minuten lopen... 4 keer per week ofzo.. en als die 2,5 jaar is wat langer zon 25 min tot 30 min en met 3jaar het beginnen met longeren ....
maar iedereen heeft zo zijn eigen training..... zie vershillende paarden....
zoals het paardje dat ik heb kon al vroeg beleert worden is heel sterk met zijn spieren....
maar mijn haf is laat beleert was nog niet zo sterk om dingen te doen
duss laat beleert

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:36

o-o-o
Hier geven we commentaar maar een deel is toch weer gaan kijken naar al die 800 hengsten die voorgekomen zijn op de 1 ste bezichtiging ,die zijn ook maar 2.5 a 2.8 jaar en die zijn heus al een paar maanden getraind en niet aan 20 minuutjes per maand .Of denken jullie dat ze met die prachtige fronten en gespierde achterhanden zo uit het land zijn geplukt en die gaan heus niet meer op het land :een deel moet verder getraind worden naar de volgende ronde ,de rest wordt al dan niet gecastreerd aangereden en verkocht en laten we niet vergeten dat ze dan nog de competitie /vsn in gaan .
Mjne worden ook al jaren met 3 in januari zadelmak gemaakt (2 weken tot 1 maand max ) en gaan dan terug het land in en op rust tot ze 4 zijn dan worden ze terug een paar maanden verder aangereden tot de belangrijkste knopjes werken en dan laat ik ze terug 6 maandn gerust

na een week of twee longeren gaan ze bij mij ook aan de bijzet;vind ik maar heel normaal ,longeren aan een halster wat leren ze daarvan,kan je ze evengoed losgooien

_MijnTrots

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:39

ik vind dat je moet kijken wat je paard zelf aangeeft!
zadel op zn ruggetje is niet erg met 2 jaar, maar hou er iig rekening mee dat het zadel misschien nu past, maar volgend jaar zeker niet meer doordat hij zijn spieren heeft ontwikkelt en nog volop in de groei is.
het risico dat je nu neemt dat je meerdere zadels aan zou moeten gaan schaffen in de loop der jaren.

ik geef je dit als tip mee, let op je tuigage! slecht passende tuigage dat is pas echt slecht voor een dier

verder wens ik je veel plezier met dit mooie beesje

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:41

@Libke, die van jou worden met drie zadelmak gemaakt en daarna in het land gegooid, op vier jarige leeftijd klimt er iemand op. Dan weer een tijdje het land op. Dat is toch super.
Dit paard is met 2.5 zadelmak gemaakt en als hij drie is wil ze erop... Dat is toch een heel verschil met die van jou? Tussendoor mag hij vier maanden op het land, al betwijfel ik dat...

Gabbertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:47

Jeetje wat een discussie. Ik heb zelf weinig verstand van paarden inrijden dus ik meng me niet in de vraag of het dier te jong is.

Maar ik vind wel dat een ieder vrij is om te doen en laten met zijn paard wat hij wil. Het is haar paard en haar keuze. Wat een ander doet moet diegene dan maar doen. Zij doet het op deze manier. Daarbij komt dat 20 minuten per maand niet echt veel is.

Vooraf al zeggen dat mensen niet mogen zeiken over de leeftijd is niet zo handig. Ik neem aan dat je bokt ondertussen kent en dat je deze reacties dus kunt verwachten.

Nogmaals ik laat me niet uit over goed of slecht voor het dier want ik heb geen ervaring met paarden inrijden. Het gaat mij erom ieder in zijn waarde te laten en gewoon lekker bokken met zijn allen!

besita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:50

Kris25 schreef:
@Libke, die van jou worden met drie zadelmak gemaakt en daarna in het land gegooid, op vier jarige leeftijd klimt er iemand op. Dan weer een tijdje het land op. Dat is toch super.
Dit paard is met 2.5 zadelmak gemaakt en als hij drie is wil ze erop... Dat is toch een heel verschil met die van jou? Tussendoor mag hij vier maanden op het land, al betwijfel ik dat...

dat weet ik wel ,hoor Kris ,ik zeg gewoon dat ik geen commentaar erop geef omdat het dus volop gedaan wordt en van de mijne krijg ik enorm veel reacties van :5 jaar en nog zo groen want ze hebben dus met 4 geen parcourservaring opgedaan

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:53

Mijn merrie is met 3 (en 1 maand) aangereden en daarna het land op gegaan. Denk dat we haar deze winter aan het werk gaan zetten. Is toch vroeg zat joh

Ik snap niet dat mensen zonder geduld een jong dier kopen. Koop dan een volwassen dier, waar je meteen mee kunt rijden.

Ik vind de persoonlijke ontwikkeling van het paard véél belangrijker dan het rijden van mij. Maar ja, wie ben ik?

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:58

Quellian: Jij ziet het verkeerd. Ik koop met een rede jonge paarden en wacht ook met werken totdat ze eraan toe zijn. Mijn oudste was met 2.5 jaar klaar voor licht longeerwerk en met 3 zijn we erop gestapt. Dat heeft niks met ongeduld te maken.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 12:00

karoliena schreef:
Quellian: Jij ziet het verkeerd. Ik koop met een rede jonge paarden en wacht ook met werken totdat ze eraan toe zijn. Mijn oudste was met 2.5 jaar klaar voor licht longeerwerk en met 3 zijn we erop gestapt. Dat heeft niks met ongeduld te maken.

IK zie het verkeerd??

Sorry, maar ik gooi geen strakke bijzet bij een 2-jarige eraan hoor

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 12:01

Was geen 2-jarige, maar bijna 3 jarige is heel wat anders

Edit: Dus een 2.5 jarige
Laatst bijgewerkt door LADPR op 08-12-05 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 12:01

Ik kocht mijn paard toen hij bijna 4 was. Ben toen begonnen met zadelmak maken enz, want hij kwam uit het land. Nu wordt hij 7 en in januari gaan we voor het eerst op wedstrijd, omdat hij er nu pas klaar voor is. Ik heb geen haast, hij gaat nog wel een paar jaartjes mee. Dat geldt voor alle paarden trouwens

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 12:03

Jammer die haast > haastige spoed is zelden goed

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 12:05

Hihi, wordje toch neit goed van zulke reacties. Mensen 2.5 jaar longeren is een hele schappelijke leeftijd. Lees je in en dan merk je dat iedereen emt die leeftijd kan leven. Paardje van de TS is bijna 3 dus met 3 jaar kan het paardje dus nog niet eens volop aan het werk zijn want het moet eerst nog ingereden worden. Hoezo haast dan?????

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 12:07

Nee, een paard van 3 trekt het niet om volop aan het werk te gaan, een normaal mens gaat dan beginnen met het gebeuren.

TS is zo'n typetje dat gefocusd is op rijden, dan had je een oudere moeten kopen, simpel.