imposant@work

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: imposant@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 20:12

De springfoto's zien er inderdaad al wat ontspannender uit ja, maar zoals de mensen hierboven al zeiden, het heeft absoluut niets maar dan ook NIETS met kracht te maken, als je kracht moet gebruiken om hem aan de teugel te trekken zoals jij dat zowat zegt, dan zegt dat meer over jou dan het paard.

En als er zulke problemen zijn in de aanleuning en hij het dus misschien wel kan, zou ik zeker eerst er naar laten kijken voor dat je er op gaat rijden, laat staan doorzitten!! doorzitten komt dan echt dubbel zo hard aan en vooral omdat hij niet over de rug is, hij zet zijn rug vast en met jou doorzitten forceer je hem dan alleen maar, wat natuurlijk niet ten goede komt van het paard en ook jouw rug. Je zei al dat het moeilijk ging, dat komt waarschijnlijk omdat hij zo zijn rug vast zet omdat hij of ergens pijn hebt of je rijd hem duidelijk niet voorwaarts neerwaarts over de rug zodat hij lekker ontspant. Ontspanning = lekker zitten, ook voor jou Knipoog

Meid ga lekker aan die basis werken en vergeet aub de pi en pa, dat heb je nergens voor nodig en zijn gezondheid is denk ik een heel stuk belangrijker Lachen

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 20:50

Ik ben het eens met Cayenne en ThePast03.

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:15

Ehm...ja ,vervelend dat dit paard iets aan zijn nekwervels heeft.Maar juist daarom ga je toch geen piaffe en passage rijden? Vraag me trouwens af of dat geen grapje is.Ziet er niet echt uit als piaffe en passage.Dit paard zal dus nooit meer een grand-prix proef kunnen lopen en heeft het dan toch ook niet nodig om met zn kop in de lucht een piaffe/passage te rijden Verward .Voor zover je daar dan van kunt spreken.Lijkt me ook juist niet fijn voor zijn rug aangezien je voor zulke dergelijke oefeningen je paard helemaal los door zijnlijf moet hebben en in zijn rug zodat zijn achterhand actief is.En je kunt een paard nooit met een actieve achterhand en los door het lijf rijden als ie zover zn neus in de wins steekt.Als dit niet over gaat dan kom je dus waarschijnlijk niet eens het L1 uit.ik weet niet wat je doelen met hem zijn ,en ik wil je niet ontmoedigen maar dat is wel waar je straks mee te maken krijgt.Het is zeker wel een knap paard maar zijn manier van lopen...tja
Die moeilijke oefeningen zorgen vanaf de foto's gezien alleen maar voor verzet (let ook op staart en oren)Bedenk je dus goed of je dit voor het paard doet of omdat je het zelf voor de kick doet of zo!

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:29

ik wil nog even één ding kwijt.Je spreekt jezelf erg tegen, in het begin van je topic zeg je dat je paard niet aan de teugel loopt omdat ie schrikt en verderop omdat hij wat aan zijn nek heeft.Dan zeg je weer dat ie wel normaal met zn nek omlaag kan grazen, en met losgooien loopt ie ook ontspannen enigszins naar beneden.Zo zijn er nog wat dingetjes in je topic.Sorry maar een beetje vreemd!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:48

Ik vraag mij af wat jou drijfveer is om met dit paard dresuurmatig nog zoveel van hem te eisen (in zijn geval is dat veel omdat hij pijn heeft aan zijn nek). Ik zie een paard dat op de eerste foto's onzettend gespannen is en op de andere foto's als hij los beweegt of ongedwongen een huppeltje maakt over een hindernis ontspannen is. Hij komt bij mij op de laatste foto's veel gelukkiger over.
Nu vraag ik me af, imposant, als je die foto's nu naast elkaar legt he, wil jij dan nog steeds wedstijden starten en koste wat kost hem intensief (dat zal een vereiste zijn als je op concours wil gaan) rijden?
Denk je niet dat het voor het paard veel fijner zal zijn om lekker recratief bezig te zijn?
Als jij graag intensief wil gaan rijden en concoursen rijden dan denk ik persoonlijk dat jullie niet zo goed matchen.

straycat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 00:44

nou ik heb dit hele topic eens doorgelezen..
Ik heb er een beetje een raar gevoel bij..
Meestal vind ik de reacties op bokt overdreven.. maar nu eigenlijk niet..
De vraag waar en wanneer en met wie hij GP heeft gelopen boeit mij eigenlijk niet.. Hij kent de oefeningen uit de hoge dressuur dus hij zal heus wel ooit op dat nivo getraind zijn..Ook al was hij M2 zou hetzelfde verhaal gelden..

Nu heeft dit paard dus een blessure.. hij is niet meer geschikt voor dit werk.. De TS lijkt dit te beseffen en wil weer in de B beginnen..
Maar waarom dan deze oefeningen? Om het paard soepeler te laten lopen?
Daar geloof ik dus niet in want het vergt juist veel kracht voor een paard om deze oefeningen te doen..

Dat de TS dit paard met slof en verschillende bitten heeft gereden en hierbij zoveel kracht (naar eigen zeggen) moet gebruiken dat ze het niet eens aankan vind ik echt te idioot voor woorden..
Daar kan ik echt serieus boos om worden.. Boos!
Je zegt dat hij het niet meer kan.. maar toch doen!!!

Ik snap dat je er trots op bent dat je een ex-GP paard hebt en dat je het leuk vind dat hij bepaalde oefeningen kan. Dat zou ik zelf ook gaaf vinden. Maar het is niet voor niets een EX-GP paard.
Ga alsjeblieft gewoon lekker recreatief rijden en ontlast het paard zoveel mogelijk. Wees blij dat je nog op dit paard kunt rijden met deze blessure.
Bij wedstrijdambities is mijn advies om een leuk sportpaard te kopen en daar lekker mee verder te gaan en dit paard gewoon lekker in zijn waarde laten.
Ik zou het met alle liefde voor je opnemen want ik denk wel dat je het goed voor hebt met dit paard maar dit kan gewoon niet.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 09:23

Kitty schreef:
Kan dit paard wel normaal grazen in de wei? Dan zou je dit paard toch ook goed voorwaarts-neerwaarts kunnen rijden?
Dan loopt hij waarschijnlijk minder met een weggedrukte rug en werkt het plezieriger voor het paard.
Ik zie op de foto's angstige/pijnlijke ogen en oortjes en een zwiepende staart. Achterbenen die achter de massa geplaatst worden en een weggedrukte rug.
Het zou niet mijn manier van paardrijden zijn.

Ik vind dat je tijdens paardrijden je manier van rijden afstemt op het kunnen van het paard. Als je weet dat je je paard niet nageeflijk kunt rijden (=ontspannen aanspanning van puntje staartwortel tot puntje van de neus) dan kan het paard ook geen fatsoenlijke pi/pa tonen.
Passage en piaffe zijn vormen van enorme verzameling. Wanneer ze niet dusdanig zijn uitgevoerd (over de rug, met de achterhand eronder), zou ik het geen passage of piaffe durven noemen.

Waarom niet met dit paard (als je toch nog dressuurmatig wilt trainen) vwnw korte tempowisselingen oefenen? Gewoon lekker basiswerk.
De GP-oefeningen vergeet een paard echt niet hoor.
En bovendien, als hij toch nooit meer GP kan lopen, waarom op zo'n geforceerde manier toch deze oefeningen eruit persen?
Die wedstrijdfoto die ik in een andere topic gezien heb, ziet er een stuk meer ontspannen uit. Als je nou eerst naar ontspanning streeft, dan kun je altijd nog kijken of je verder met hem komt.

OK dan!
volledig mee eens !
En verder is er al genoeg gezegd over de oefeningen, het wegdrukken van het paard enzovoorts, dus ik trek mn grote waffel even niet meer open Clown

best apart ook dat er bij het kwpn niets meer te vinden is ?

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 10:14

Hmmm... volgens mij laten die foto's een beeld zien dat niet helemaal gewenst is.... en in de uitleg lijkt inderdaad een kronkel te zitten, vreemd.

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:15

Allereerst wil ik even kwijt dat wanneer je wat voor topic dan ook op een forum plaatst, je dat niet zonder reden doet. Je hoopt op reactie. Dat dit niet de reactie is die je als ts had verwacht....dat is het risico dat je neemt.

Daarnaast tonen de eerste foto's geen ontspannen beeld van jou en je paard. Vanaf een foto kan ik niet oordelen waardoor dit komt, kan wel gissen maar daar moet je toch bij zijn.

Ik heb 0,0 verstand van de "echte" dressuur en ben zelf bezig met het goed krijgen van de basis. Wat voor niveau je paard ook heeft mogen rijden in het verleden, jij als ruiter rijd je paard, je paard rijd niet zichzelf. Is je basis niet goed, moet je daaraan werken.
Vanaf een foto kan ik daar niet over oordelen want dat zijn nu eenmaal momentopname's. Echter weet je van te voren dat wanneer je dergelijke foto's krijgt je commentaar kunt verwachten.

Ik heb vrijwel alle pagina's doorgenomen uit nieuwgierigheid. Kan alleen maar concluderen dat eea redelijk hoog oploopt omdat je in de ogen van enkele bokkers je paard geen plezier doet.
Persoonlijk ben ik van mening dat een paard helemaal gezond moet zijn wil je er mee kunnen rijden. Zeker met wedstrijd-intentie. Recreatief ligt weer anders, er zijn genoeg paarden met "gebreken" die goed meekunnen.

Dat een paard veranderd na behandelingen kan ik me goed voorstellen!!! Als een paard verrekt van de pijn en die pijn wordt minder lijkt het me dat het paard meer zichzelf wordt.

Na de eerste keer kraken ging hij steigeren gaf je aan, dus hij werd wat wilder dan nu. Kan duiden op verzet en meer pijn, kan ook duiden op verbetering wellicht? Als dhr Gal erop heeft gezeten maar hij kon hem niet aan...dat is niet voor niets misschien?

Jij en je paard horen plezier te hebben samen, je paard moet geen pijn hebben. Als een paard wel pijn heeft omdat de nekwervels vergroeid zijn.....zou ik wel bij mezelf te raden gaan of ik goed bezig was met het vele rijden. Ook al komt ie los na allerlei kunstjes, is het wel goed voor hem? Is ie goed nagekeken, van mijn part door meerdere mensen?

Paardrijden hoort plezierig te zijn voor ruiter EN paard. Je eerste paar foto's tonen een paard dat hevig in verzet is. Dit lijkt me niet de bedoeling. Leuk dat ie de kunstjes kan, maar een paard met pijn rijd ik persoonlijk liever niet door. Die zou ik goed na laten kijken voor ik ook maar ging denken aan wedstrijden!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:50

tiggeriedoo schreef:
Allereerst wil ik even kwijt dat wanneer je wat voor topic dan ook op een forum plaatst, je dat niet zonder reden doet. Je hoopt op reactie. Dat dit niet de reactie is die je als ts had verwacht....dat is het risico dat je neemt.

Daarnaast tonen de eerste foto's geen ontspannen beeld van jou en je paard. Vanaf een foto kan ik niet oordelen waardoor dit komt, kan wel gissen maar daar moet je toch bij zijn.

Ik heb 0,0 verstand van de "echte" dressuur en ben zelf bezig met het goed krijgen van de basis. Wat voor niveau je paard ook heeft mogen rijden in het verleden, jij als ruiter rijd je paard, je paard rijd niet zichzelf. Is je basis niet goed, moet je daaraan werken.
Vanaf een foto kan ik daar niet over oordelen want dat zijn nu eenmaal momentopname's. Echter weet je van te voren dat wanneer je dergelijke foto's krijgt je commentaar kunt verwachten.

Ik heb vrijwel alle pagina's doorgenomen uit nieuwgierigheid. Kan alleen maar concluderen dat eea redelijk hoog oploopt omdat je in de ogen van enkele bokkers je paard geen plezier doet.
Persoonlijk ben ik van mening dat een paard helemaal gezond moet zijn wil je er mee kunnen rijden. Zeker met wedstrijd-intentie. Recreatief ligt weer anders, er zijn genoeg paarden met "gebreken" die goed meekunnen.

Dat een paard veranderd na behandelingen kan ik me goed voorstellen!!! Als een paard verrekt van de pijn en die pijn wordt minder lijkt het me dat het paard meer zichzelf wordt.

Na de eerste keer kraken ging hij steigeren gaf je aan, dus hij werd wat wilder dan nu. Kan duiden op verzet en meer pijn, kan ook duiden op verbetering wellicht? Als dhr Gal erop heeft gezeten maar hij kon hem niet aan...dat is niet voor niets misschien?

Jij en je paard horen plezier te hebben samen, je paard moet geen pijn hebben. Als een paard wel pijn heeft omdat de nekwervels vergroeid zijn.....zou ik wel bij mezelf te raden gaan of ik goed bezig was met het vele rijden. Ook al komt ie los na allerlei kunstjes, is het wel goed voor hem? Is ie goed nagekeken, van mijn part door meerdere mensen?

Paardrijden hoort plezierig te zijn voor ruiter EN paard. Je eerste paar foto's tonen een paard dat hevig in verzet is. Dit lijkt me niet de bedoeling. Leuk dat ie de kunstjes kan, maar een paard met pijn rijd ik persoonlijk liever niet door. Die zou ik goed na laten kijken voor ik ook maar ging denken aan wedstrijden!

amen _/-o_

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:56

Slotje? Bloos

Hanna1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 12:34

Ik ben het helemaal eens met tiggeriedoo !! Goed onder woorden gebracht! Haha!

Marinda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 12:45

hoi, ik vind de foto's ook niet helemaal super, maar er zitten wel banketstaaf berichtjes tusse, je weet niet wat de situatie is met dit paard duss. maar ik vind je paar wel mooi hoor:)

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 13:27

het is wel een mooi paard zeg !! misschien dat jullie samen lekkere buitenritjes kunnen gaan maken ?! denk dat hij dat ook wel verdiend heeft na het zware werk en zijn blessure.
geniet van elkaar, als je verder wilt in de sport zou ik toch kijken voor een ander paardje.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 13:30

kekaro schreef:
het is wel een mooi paard zeg !! misschien dat jullie samen lekkere buitenritjes kunnen gaan maken ?! denk dat hij dat ook wel verdiend heeft na het zware werk en zijn blessure.
geniet van elkaar, als je verder wilt in de sport zou ik toch kijken voor een ander paardje.

Precies!

En laat hem zelf ook nog eens goed bekijken door een manueel therapeut o.i.d.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 13:31

jeetje zeg Ach gut wat een op merkingen allemaal,ik zeg ook niet dat ik het er top uit vindt zien maar die aanvallen allemaal Verdrietig

paarden op een manege lopen (bijna) allemaal zo maar daar wordt even niet aan gedacht,hup lekker je kind naar de manege om "te leren rijden"
en vervolgens op die rug tebonken en maar trekken aan die mond.
ik zou ook niet bij dit paard zoveel vragen denk ik,maar hem eerst even onder behandeling zetten ze kunnen tegenwoordig zoveel ,

bij mij op stal loopt ook een gp paard alle knoppen zitten er wel op maar als je maar iets vraagde dan kwam ie in verzet, was ook helemaal verkeerd gereden,nu een paar jaar bij een heel lief vrouwtje waarbij ze meer vrij hebben dan aan het werk zijn Clown gaat het wel redelijk maar als je been ff verkeerd legt vlapt ie er vanalles uit (zonder dat dat jou bedoeling was) en gaat ie over de zeik

ik vind dat je wel een leuk paard hebt pittig koppie

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 13:53

Weet je dan niet eens dat Pa en Pi oefeningen zijn die zo onderhand de hoogste graad van verzameling vereisen? Knappe B ruiter die dat kan, dan waren er vast meer ruiters die GP rijden, ex GP paard kopen en klaar. Beetje verbeelding heb je wel.

Ik zal de laatste zijn die zoiets zal zeggen op een forum, maar ik vind de foto's die je gepost hebt echt te verschrikkelijk voor woorden, als je paard al geen klachten had, dan krijgt ie die nu wel! Koop een dressuurboek en hou je aub bij de basis, want dan heb je zo te zien nog werk zat.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 14:17

Van wie heb je les? Ik vind de foto's er niet uitzien als piaffe/passage meer als verzet/schrikken. Op de springfoto's en los door de bak loopt hij veel meer ontspannen en ook lager met zijn hoofd. Ik denk dat dat een stuk beter is voor hem. Als je hem aan een lang teugeltje op boeghoogte of nog lager, balkjes kunt laten draven of kleine sprongetjes laat maken kun je zijn rug juist trainen en sterker maken. Natuurlijk dit met mate doen. Ik heb het idee dat het best wat lager kan lopen en dat op die pi/pa foto's niet doet omdat hij daar pijn heeft. Als hij gras kan eten kan hij ook vwnw lopen of halsstrekken.
Verder zou ik al het trainen wat je doet uitsluitend doen in overleg met dierenarts/fysio. Er zijn ook dierenfysiotherapauten die ook rijles geven. En als je paard pijn kan hebben er sowieso geen hulpteugels aanhangen die hem dwingen iets te doen en geen kracht gebruiken. Verder zeg je dat je geen hol aan dressuur vind. Toch is dressuur de basis voor springen. Zonder dressuur kun je ook niet springen, zeker niet op hoger nivo.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 14:36

Mag ik vragen wat je instructeur/trice hierover zegt?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 17:42

imposant schreef:
ik doe de piaffe en passage nml om hem een beetje op "niveau" te houden!

alleen met pi/pa houd je een paard toch niet op niveau? Daar komt nog wel meer bij kijken, of zeg ik nu iets stoms? :S

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 17:50

poeh wat een commentaar toch altijd.. Miss eerst eens bedenken of het paard serieus wat heeft..

Ik heb hem idd wel eens beter, meer ontspannen zien lopen.. Maar voor dit paard is het nou eenmaal onmogelijk om goed nageeflijk te lopen. Betekent niet dat hij nooit ontspannen is.. zijn hals werkt alleen niet helemaal mee..

IMPOSANT heeft professionele begeleiding.. Die continue op stal is.. Geloof me als het echt verkeerd zou doen dan zou ze het nodige commentaar op stal al gehad hebben..

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 18:29

rebeltje schreef:
... dan zou ze het nodige commentaar op stal al gehad hebben..

Komop zeg! Als er vanaf Bokt al zoveel commentaar komt kan ik niet geloven dat op een stal met 'continue professionele hulp' er niks van gezegt wordt!

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 18:40

Vanillia schreef:
rebeltje schreef:
... dan zou ze het nodige commentaar op stal al gehad hebben..

Komop zeg! Als er vanaf Bokt al zoveel commentaar komt kan ik niet geloven dat op een stal met 'continue professionele hulp' er niks van gezegt wordt!

precies omdat Bokt er zoveel van af weet Clown Dit zijn een stel fotos.. Niemand hier weet wat er echt met het beestje aan de hand is.. Maar lekker mopperen op een paar fotos is altijd leuk.. Voor de vele mensen die alles beter weten.. Maar ik heb niks gezegD.. Gelukkig weten de mensen die haar en het paard kennen beter.. Waar ook zeker mensen zitten met behoorlijk wat kennis van de paardensport.. Die allemaal zo vrij zijn om je van 'gepast' commentaar te voorzien..

Maar ik zwijg lekker met IMPOSANT mee.. om de eensgezindheid in dit topic maar niet te gaan verstoren.. En de rest t maar beter te laten weten.. Dromen

Amon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 18:46

Het commentaar kwam niet alleen van de foto's af hoor, mede ook door de uitspraken van TS zelf waarin ze zichzelf tegensprak.
Maar met zwijgen wordt denk ik niemand wijzer, voor dat het 10 pagina's worden kan het slot er maar beter op. Ook omdat bepaalde vragen die gesteld zijn (en die ik niet onzinnig vindt) toch niet beantwoord zullen worden.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 18:48

@ Rebeletje..Dat het dier lichamelijke klachten heeft pleit het feit dat ze zulke oefeningen rijdt echt niet vrij. Ik vind het verschrikkelijk voor het dier volgens mij komt t zo alleen maar vaster te zitten. Hoop dat je wat doet met het commentaar dat hier is gegeven.