Pelhambit

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hardi

Re: Pelhambit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:39

Heb weer iets gevonden op internet, maar kom er niet helemaal uit.

Quote:

Afbeelding B
Overzicht toegestane bitten voor de klasse Z1 en Z2
(pony’s uitsluitend 1 t/m 4)
Annex B
Toelichting bij afbeelding B
1. Gewone trens
2. Tweemaal gebroken trens
3. Trens met ovale trensringen
4. Trens met opgaande scharen
5. Gewone stang zonder tongvrijheid
6. Gewone stang met gebogen scharen en tongvrijheid
7. Stang met lange scharen met ringen voor kinriempje
en tongvrijheid

8. Pompstang
9. Ketting
10.Kinriempje
11.Rubber kinkettinghouder
12.Lederen kinkettinghouder

Unquote:

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:42

Wordt hier niet gewoon een dressuurstang mee bedoelt? Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:44

volgens mij is dat een kneveltrens

/edit
zie net dat er Z1/Z2 boven staat, is dus een ander plaatje dan ik dacht Bloos!
Laatst bijgewerkt door Lielle op 13-05-05 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:46

Ann schreef:
Wordt hier niet gewoon een dressuurstang mee bedoelt? Lachen

als ik het plaatje bekijk wel

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:47

Het grote verschil met stang en trens is dat je de trens mist. alles wat je doet komt door op dat ene mondstuk, terwijl bij stang-en trens de twee mondstukken tegelijkertijd verschillende functies kunnen hebben.

Persoonlijk vind ik een bit met hefboom werking niet per definitie scherper (sommigen liggen juist heel fijn in de mond), de werking is alleen anders doordat er ook druk achter de oren ontstaat als je de teugel strak neemt.
Ook ligt een bit met scharen vanzelf rustiger in de mond en kan het ook niet ongelijk aan genomen worden, zoals bv een geroken trens.

Ik wil niet de pelham promoten, maar het heeft een aantal voordelen die een gewoon gebroken bit bv niet heeft. Zo´n gewoon gebroken bit is wegens notekrakers werking ook niet zo vriendelijk als het lijkt en kan bovendien de punt in het verhemelte drukken. Maar dat is dan even off-topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:47

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:49

Citaat:
maar het heeft een aantal voordelen die een gewoon gebroken bit bv niet heeft. Zo´n gewoon gebroken bit is wegens notekrakers werking ook niet zo vriendelijk als het lijkt en kan bovendien de punt in het verhemelte drukken. Maar dat is dan even off-topic.

met je eens
daarom rij ik ook graag met een dubbel gebroken bit, of ongebroken, maar rij eigenlijk nooit met een enkel gebroken (laat staan in stang uitvoering)
Vooral bij de jonge dieren, dat ze enkelgebroken het minst fijn vinden van de 3

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:51

Begin het nu geloof ik een beetje te snappen allemaal. Pling

Ben helemaal geen expert m.b.t. bitten en moet zeggen dat ik heel wat opsteek hier in dit topic.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:53

en ik heb dus dezelfde ervaring als kawa. Ik rijd met ongebroken of dubbelgebroken trens, enkel gebroken heb ik volgens mij niet eens meer.

Al vraag ik me nu even af welk bit mijn bijrijdpaardje heeft Verward Die dressuurt trouwens Z op een trensje Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:56

Ik denk dat een gebroken bit in stang uitvoering een martelwerktuig is. Ik denk dat we het daar allemaal wel over eens zijn. Alle voordelen van de pelham vallen dan gewoon weg en de nadelen van de gebroken trens worden verdubbeld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:56

idd lustiana Ja

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 14:32

Ik gebruik ook alleen maar ongebroken of dubbelgebroken trensjes, alle enkel gebroken bitjes zijn weggedaan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 00:09

Lusitana schreef:
Ik denk dat een gebroken bit in stang uitvoering een martelwerktuig is.
!

Hallo pessoabit Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 06:59

pessoa bestaat ook in ongebroken variant Knipoog

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 14:23

Naar aanleiding van dit topic ben ik eens mijn fjordje weer met dr trens (enkelgebroken) gaan rijden. .. Het is geeindigd in slaande ruzie (figuurlijk dan).. Ze kwam constant in protest tegen het bit.. En ik heb dus besloten om maar gewoon met met pelham te blijven rijden (2 teugels) En om te gaan kijken voor een ongebroken trens bit.. Want op zich liep ze niet slecht, het leek alleen net alsof ze last had van het bit. Ik vond m ook een beetje aan de smalle kant, en ik heb nog ff in dr mond gekeken, en ik denk dat inderdaad de 'punt'van het bit in haar gehemelte heeft geduwd (wat met de pelham niet kan gebeuren)... Dus voorlopig ga ik weer lekker terug naar mijn pelham, kunnen we allebei genieten van het ritje Haha!..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 22:25

Lielle schreef:
pessoa bestaat ook in ongebroken variant Knipoog

Weet ik Knipoog Maar hij wordt nogal heel vaak gebruikt in de gebroken variant, niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 09:56

Ik heb er in de beginfase bij de andalusier die ik ahd een egbroken pelham in gehad. Reden was heel simpel. Dit bit is bij hem gebruikt en en was behoorlijk kapotgetrokken in zn mond (wel weer hersteld tegen de tijd dat ik begon met rijden) en dit was omdat hij het gewend was en andere bitten simpelweg niet aannam (vreemd, want ej zou juist denken omdat hij daarmee kapotgetrokken was...maar goed). Dit paard werd overigens wel tot in alles op zit en been gereden want druk op de mond kon nog helemaal neit. Na een tijdje toen hij doorhad dat er neit meer aan zn modn werd getrokken werd hij steeds lekkerder en wilde ook een dubbelgebroken trensje accepteren en na die tijd is dat het enige bit geweest waar hij op gereden is. Ik was altijd tegen de pelham maar heb nu ontdekt dat sommige paarden zo'n bit inderdaad veel beter aanpakken en in deze had ik geen keuze. Al ben ik wel van mening dat zover en zolang het kan altijd met een simpel trensje of ongebroken trensje gereden zou moeten worden (sprenger bitje is mijn favoriet) en anders daarnaartoe overgestapt meot worden zodra dat kan.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 00:26

Ik rijd mijn paard met een ongebroken kunststof pelham, en ben daar heel tevreden over. Op gebroken bitten reageert hij met verzet, en het is zo al geen gemakkelijke dus dat kunnen we missen. Ik ben er absoluut van overtuigd dat mijn paard dit bit verkiest boven alle ander metalen en gebroken spul. Het is verder wel waar dat het sterk kan werken op de mond van het paard, dus enige voorzichtigheid/gezond verstand is wel geboden. Maar eens je goed op mekaar afgestemd bent kan je communiceren met hele lichte vingerbewegingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 15:34

Citaat:
Maar eens je goed op mekaar afgestemd bent kan je communiceren met hele lichte vingerbewegingen.

nog beter afgestemd en het kan met een bit zonder hefboom Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 20:23

runningkawa schreef:
Citaat:
Maar eens je goed op mekaar afgestemd bent kan je communiceren met hele lichte vingerbewegingen.

nog beter afgestemd en het kan met een bit zonder hefboom Haha!

amen

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 21:52

miranda1983 schreef:
ik heb niet alle reacties doorgelezen. maar ik ben van mening dat niet iedereen met zo´n bit kan rijden. je moet echt weten hoe je met zo´n bit moet omgaan. me vriending heeft ook een pelham alleen voor als ze buitenrijd. omdat haar pony nogal raare sprongen kan maken. en haar pony reageert er wel goed op.

maar mijn vriendin rijd er ook gewoon zo ontspannen mee en laat haar paard dan ook niet aan de teugel lopen. loopt dus ook niet in de mond te trekken. als haar paard aand e teugel loopt met een buitenrit doet ze dat dus uit haar zelf. ze heeft dat bitje alleen in mocht er wat gebeuren dat ze haar dus beter kan houden. en zij weet echt hoe je ermee om moet gaan.

een beginer of iemand van 12 vind ik kan niet met zo´n bit of iets met hefboom werking rijden. omdat de meeste niet weten wat de inwerking is van zo´n bitje. maar je moet wel weten wat je doet. anders kan je een paarden mond erg verpesten

inderdaad mir, goed gezegd Haha!
en thanks voor het compliment Knipoog