Votje (v. Gribaldi) onder het zadel!! @ work!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: Votje (v. Gribaldi) onder het zadel!! @ work!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 09:21

Dees schreef:
Los van de vraag of het zonde is om er zo vroeg al op te willen zitten...

WAAROM wil Suzanne F. er zo vroeg al op zitten?
Suzanne, wat is er op tegen dat dier nog een maand of 6 de tijd te gunnen?

Nou hier dan het antwoord.

Waarom ik er al mee rijd. Jullie weten niet hoe dit dier was in de omgang en bij het eerste longeren en dat ga ik hier ook niet neerzetten. Ik kan jullie alleen verzekeren dat het allerminst een makkelijk dier was met rare reacties. Op het moment dat ik dan gedacht had van goh ik laat m nog maar even had ik gegarandeerd een heel vervelend en onhandelbaar paard gekregen en dus ben ik er mee aan t werk gegaan. Zodat ze dr ei kwijt kon en zodat ze wat regeltjes ging leren. (Ja ik weet t, kan ook met grondwerk, natural horsemanship bla bla, energie kan ook in de wei bla bla)
Ik heb ´s winters geen wei tot mijn bschikking (ja ik weet t, dan had ik geen jonge paarden moeten houden bla bla) en dat dier wilde gewoon meer kunnen lopen dan alleen in een paddockje en staat nu een stuk tevredener op stal dan eerst (ja ik weet het het dier is hartstikke moe en overbelast bla bla).

Ze gaat van de zomer gewoon de hele dag de wei in met haar moeder en Raja maar of ik haar wegzet denk ik niet. Ik denk niet dat ik daar vestandig aan doe gezien haar dominantie en practical jokes. Maar jullie kunnen die inschatting niet maken omdat jullie haar niet kennen en jullie zullen er vast andere meningen over hebben.

En een jaar langer wachten hoezo? Keuring voor de boeg, eind dit jaar VSN. Ze is geen baby in de ontwikkeling en kan t werk makkelijk aan. Ik heb dit dier niet voor de recreatie en daar zal ze ook absoluut niet voor geschikt zijn. Ze wordt waarschijnlijk volgend jaar gedekt dus dan heeft ze alsnog wt verdiende rust in jullie ogen. (En ze maakt zichzelf nog nuttig)

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 09:22

gijsenkim schreef:
Dit is typisch het GROOTE Bokt probleem.

Er is geen mogelijkheid voor nuanceverschillen.

Dat suzan nu al op haar paard stukken in de rondte rijd op bijna 3 jarige leeftijd vind ik makkelijker om te verteren dan een 16 jarige die een 4 jarige zadelmak aan het maken is met een strakke slof.

Het heeft niet zo heel veel met de leeftijd van het paard te maken, maar meer met de kennis en kunde van de ruiter.

Het liefst natuurlijk een kundige ruiter op een net zadelmakke 4 jarige natuurlijk, maargoed dat is mijn persoonlijke voorkeur.

Een paard met talent is toch op zn 6de a 7de Z klaar of die nou met 3 of met 4 onder het zadel is.

Ik vind de fotos een heel rustig beeld geven, het paard lijkt graag te willen werken........ niks mis mee toch! Ik denk dat Suzanne echt niet 5 dagen per week een uur rijd met het dier...... althans dat hoop ik Haha! Haha! Haha!

Absoluut!! Nog een bokt probleem is dat je niet kan zien wie er reageert. Ik denk zelf dat 80% penniemeisjes zijn die een verzorgpony hebben en gehoord hebben dat een paard niet voor zijn 4e aan het werk mag.
Wees een beetje flexibel! Sommige mensen zijn op hun 10e al topsporter trwijl andere het spiertechnisch nooit zullen worden.
Ik denk dat de enige die kan beoordelen of het paard het al aan kan de bereider is, en of ze het mis heeft merken we pas over een paar jaar. Bovendien zijn kleine paarden veel eerder volgroeid dan groote.

Ik vindt het een supermooi paard en wens je erg veel succes, Suzanne Knipoog
Hoe groot denk je dat ze uiteindelijk wordt?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 09:26

Ik vind de reden die Suzanne aangeeft ook een hele beste.....

De echt brutale apen, en dan heb ik het niet over een iets lastig peerd...... maar echt paarden met net even teveel kapsones voor hun ijzermaat......... worden ook met 2,5 zadelmak gemaakt, licht doorgereden en gaan dan in de zomer weer het land op om in het najaar de boel weer op te pakken.....

Ik vind het een hele legitieme manier om een brutale aap zn mond even te snoeren Haha!:D Haha!

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 10:04

gijsenkim schreef:
Ik vind de reden die Suzanne aangeeft ook een hele beste.....

De echt brutale apen, en dan heb ik het niet over een iets lastig peerd...... maar echt paarden met net even teveel kapsones voor hun ijzermaat......... worden ook met 2,5 zadelmak gemaakt, licht doorgereden en gaan dan in de zomer weer het land op om in het najaar de boel weer op te pakken.....

Ik vind het een hele legitieme manier om een brutale aap zn mond even te snoeren Haha!:D Haha!

Verschil is alleen dat deze van de zomer niet weer het land in gaat...er is heel wat gepland in de sport (VSN, keuring).
Ik vind het rete onverantwoord en ik rijd ook op een uiterst dominante merrie en toch is ze pas 6 maanden onder het zadel, ze wordt over 2 maanden 4! Als ze het aangeven komt het er toch wel uit.
Leuke smoes om eerder te beginnen omdat ze zo druk zijn maar ik heb zelf ook zeer veel ervaring met jonge paarden en hun opleiding maar een groei pad wat jij uitzet gaat mij echt te ver.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 10:06

Ik vind het niet zo een probleem, zolang ze inderdaad na lichte arbeid gewoon het zomerseizoen het land op gaan.

Hoe en wat Suzanne doet met het peerd heb ik me eerlijk gezegd niet zo in verdiept. Ik nam aan dat het ook de bedoeling was om het dier weer op het land te zetten....

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 11:01

Ik denk dat iedereen zijn zegje wel heeft kunnen doen Knipoog
De voors en tegens zijn uitgebreid besproken, en ik denk niet dat het veel zin heeft om hier nog langer over door te gaan.
Het gaat ondertussen ook al lang niet meer over de foto's, wel over de discussie of een 2,5-jarige bereden mag worden.
Wellicht is het beter om deze discussie evt. op een ander forum voort te zetten.