4 soorten basis-beenhulpen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 12:07

Met gewichtshulpen bij een jong paard moet je heel voorzichtig zijn. Te grove hulpen (zoals echt naar binnen hangen met je gewicht) kunnen m.i. het paard niet veel goeds doen.
Laat het paard gewoon lekker op eigen benen lopen, laat hem zoeken naar zijn balans en probeer daar als ruiter nog niet teveel invloed op uit te oefenen. Als ruiter is het daarbij juist erg belangrijk om zelf in balans te blijven zitten. En vooral veel rechte lijnen rijden is in het begin een must.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 12:11

ja, leuk. Maar hoe rijd je nu een wending met een jong paard?

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:03

Ik bedoelde dus al te zeggen dat ik in het begin geen wendingen rij. Alleen maar langs de hoefslag rijden en de hoeken rond ik af. In het begin vooral in stap, later ook in draf.
Als het moment is aangebroken om wel wat wendingen te rijden, dan vraag ik licht met de binnenteugel en kijk goed naar waar ik heen ga. Idd verplaats je dan door het kijken licht je gewichtshulp (maar dus bij lange na niet zodaning dat je met je hele gewicht naar binnen hangt).

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:31

Het is idd vrij slecht om bij een heel jong paard al onwijze wendingen te vragen, hoe bedoel je verslijten?!

Maar zoals jij het uitlegt: teugelhulp en kijken, dan kom ik weer in de war met wat ik heb geleerd: "tussen de oren van je paard door blijven kijken"
Niet dat ik dat altijd doe hoor Schijnheilig
Zowiezo bij een jong paard en dan een beetje naar links (of rechts) kijken, dat snappen ze vaak niet. Ik ben het met Kim eens dat je bij een jong paard beter een wat duidelijkere hulp kan vragen. Tenzij het paard zo'n talent is dat ie het niet nodig heeft.
Mijn eigen mening is dat ik zo min mogelijk teugelhulp wil vragen in het begin.
Daarom heb ik mijn paard (ook omdat ie in het begin dus grote moeite had met de teugel) duidelijk op mijn gewicht ingereden en heb daarna de teugels langzaam gevraagd.
Ik vind persoonlijk dat ik er nu niks dan profijt van heb.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:12

Appie schreef:
Ik bedoelde dus al te zeggen dat ik in het begin geen wendingen rij. Alleen maar langs de hoefslag rijden en de hoeken rond ik af. In het begin vooral in stap, later ook in draf.

een hoek is toch ook een wending Verward

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:13

Appie, ALs jij een wending rijd met een jong of oud paard for that matter op de binnenteugel dan heb je helemaal nog niet zoveel kaas gegeten van het fenomeen paardrijden.

Een wending rij je door stelling te vragen met de binnenhand en de buitenschouder te begrenden door de buitenhand bij te sluiten, en zo daarwerkelijk de wending op te gaan.

Een jong paard snapt nog helemaal niks van de bedoeling en daarom zijn je hulpen groot (niet te verwarren met grof of kracht)

Die volte moet je toch een keer rijden, en ik zou wel eens willen weten hoe jij dat dan doet op een paard die nog niet begrijpt wat je nou van hem wil.

Ik zie overigens helemaal niet in dat een volte of van hand veranderen (dames, dit is ook een wending) een onwijze wending is.

Als je het niet erg vind dat blijf ik het gewoon zo doen als ik het de afgelopen 20 jaar gedaan heb, want dat heeft me altijd netjes aangereden paarden opgeleverd

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:20

gijsenkim schreef:
Ik zie overigens helemaal niet in dat een volte of van hand veranderen (dames, dit is ook een wending) een onwijze wending is.

Nou ja, ik bedoel: de hele tijd korte wendingen en voltes (in hoge tempo) rijden lijkt mij niet goed bij een heeeel jong paard.
Laat dat beest eerst maar kracht krijgen en lekker lopen met hier en daar een volte/ afwending.
Alleen een rechthoekje door de bak rijden lijkt mij ook niet bepaald stimulerend...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:22

Appie schreef:
Als ruiter is het daarbij juist erg belangrijk om zelf in balans te blijven zitten.

Als je besluit om een paard in te rijden, dan lijkt me toch dat je als ruiter wel al redelijk in balans zit (of dat in elk geval denkt) of eh..?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:30

Tuurlijk ga je niet als een gek kleine voltes met een jong paard rijden Haha! Haha! Haha! Haha! zelfs gebroken lijnen en afwenden bij een letter laat ik de eerste tijd nog achterwegen.

En als je als ruiter niet in balans zit dan kukelt het hele zooite gewoon om, Een jong paard wisselt veel van tempo, valt naar binnen, valt naar buiten......... en als je dan niet in balans zit dan Valt de ruiter Haha!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:57

gijsenkim schreef:
dan Valt de ruiter Haha!

heheheh }>

Ik denk dat Appie bedoelt: een goede balans vormen samen met het nieuwe paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:02

Je kan ook in balans zitten en toch je gewicht in de strijd gooien Haha! Haha! Haha!

Ik weet niet wat Appie bedoeld, echt niet Haha!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:11

gijsenkim schreef:
En als je als ruiter niet in balans zit dan kukelt het hele zooite gewoon om, Een jong paard wisselt veel van tempo, valt naar binnen, valt naar buiten......... en als je dan niet in balans zit dan Valt de ruiter Haha!

Ben ik dan de uitzondering op de regel Schijnheilig Tong uitsteken Haha!

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:11

Ik heb altijd geleerd dat je bij een jong paard de juiste hulpen moet geven alleen dan een stuk duidelijker en om het maar zo te noemen wat overdreven..
Dus in de wending gerust je hand ver naar binnen...en goed meedraaien met je bovenlichaam..
Ook iets met je gewicht duidelijker werken kan naar mijn inziens niet al te veel kwaad want dan help je het paard mee de wending in..moet hij natuurlijk niet net op een bepaald moment een bok oid geven want dan werkt dat weer wat tegen..
uiteindelijk kunnen de hulpen verfijnt worden..
Ik rij met een jong paard ook heus wel meerdere wendingen dan het enkele hoefslag volgen en een keer van hand veranderen..
Halve grote voltes en vlauwe gebroken lijnen kunnen ook geen kwaad, zolang je maar niet een uur op het beesie zit..
Uiteraard ben ik een kei in het verzinnen van onzin figuren om het beesie te leren wenden onder mijn kont...Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:18

Ineke2 schreef:
Ben ik dan de uitzondering op de regel Schijnheilig Tong uitsteken Haha!

zoek jij die fotos eens op van mij op Levi, waar ik zo duidelijk aan het sturen ben Haha! Haha! Haha! Kunnen ik laten zien wat ik bedoel met groot sturen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:25

U vraagt, wij draaien Knipoog Tong uitsteken
Afbeelding

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:37

Nou hier zie je dus een pony die voor het eerst los door de bak stapt met een ruiter op zn rug. Hier wil hij naar binnenvallen. Ik moet dat begrenzen met mijn binnenbeen. Normaal doe je dat door een hele lichte druk, maar bij een jong paard moet dat binnenbeen van mij de hele achterkant meenemen en wordt ie dus meer naar achteren gelegd dan noodzakelijk. Mijn binnenhand heb ik meer contact mee dan de buiten hand. De reden dat de hand zo hoog is, is omdat ik met de teugel de bovenkant nek begrens en met het zweepje de schouder. Je ziet nog net de hak van mijn linkerbeen, die heb ik overdreven van de pony af en mijn linkerhand heb ik heel laag en ver naar links. Daarnaast draai ik mijn bovenlijf naar links zodat het paard bij wijze van spreken naar links kan vallen.

Meestal hoef je zo maar de eerste twee drie keer op het paard te zitten, en kan je al vrij snel beginnen met het verfijnen van je hulpen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:40

Foei!!! Zie ik je nou zonder laarzen rijden Kim???? Bloos! Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:41

nee, zwarte laarzen met een witte voet Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:41

Het was ook niet de bedoeling dat ik erop zou gaan Haha! Haha! Haha! Haha!

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:25

Wbt een wending. Opeens praten jullie over een volte of van hand veranderen, natuurlijk is daar op zich sprake van een wending. Maar ik dacht dat er een zodanige korte wending bedoeld werd, dat je bijvoorbeeld op de hoefslag ‘meteen’ naar links of rechts gaat.
Het ligt er trouwens ook maar net aan hoe je de volte of het van hand veranderen rijdt. Daarom had ik het ook over een afgeronde hoek. Zo moet je m.i. elke wending in het begin rijden

gijsenkim"]
Appie, ALs jij een wending rijd met een jong of oud paard for that matter op de binnenteugel dan heb je helemaal nog niet zoveel kaas gegeten van het fenomeen paardrijden.

Een wending rij je door stelling te vragen met de binnenhand en de buitenschouder te begrenden door de buitenhand bij te sluiten, en zo daarwerkelijk de wending op te gaan.
[/quote]

O, echt waar? Ik vraag me ook al de hele tijd af of je nu beter achterstevoren op een paard kan gaan rijden of niet Knipoog ?
Het lijkt me de meest logische zaak dat die buitenhand erbij is. Ik kan wel alles op gaan schrijven, maar dan blijf ik bezig. Vergeet jij trouwens ook niet je beenhulpen?
Met die buitenhand moet je trouwens wel oppassen dat die het wenden van het paard niet belemmert.

[quote="gijsenkim"]
Een jong paard snapt nog helemaal niks van de bedoeling en daarom zijn je hulpen groot (niet te verwarren met grof of kracht)
[/quote]

Volgens mij zijn grote hulpen niet nodig, maar goed, daarover verschillen we dan weer een keer van mening Knipoog .

[quote="Nicolletje"]
Zowiezo bij een jong paard en dan een beetje naar links (of rechts) kijken, dat snappen ze vaak niet. Ik ben het met Kim eens dat je bij een jong paard beter een wat duidelijkere hulp kan vragen. Tenzij het paard zo'n talent is dat ie het niet nodig heeft.
Mijn eigen mening is dat ik zo min mogelijk teugelhulp wil vragen in het begin.
Daarom heb ik mijn paard (ook omdat ie in het begin dus grote moeite had met de teugel) duidelijk op mijn gewicht ingereden en heb daarna de teugels langzaam gevraagd.
[/quote]

Jonge paarden kunnen heel snel begrijpen wat de ruiter bedoelt met naar links of rechts kijken. Het ligt er maar net aan of je daarbij ook geen tegenstrijdige hulpen geeft.
En mijn mening is ook dat je zo min mogelijk met je teugels moet doen (ook bij 'oudere' paarden). Het vragen met de binnenteugel is maar een kleine en korte hulp. En natuurlijk speelt je gewicht een duidelijke rol in de africhting (en de rest van je leven Knipoog ), alleen niet zodaning dat je met je gehele lichaam aan één kant gaat hangen.

[quote="Nicolletje schreef:
Als je besluit om een paard in te rijden, dan lijkt me toch dat je als ruiter wel al redelijk in balans zit (of dat in elk geval denkt) of eh..?

Dus als je besluit om een paard in te rijden, dan is het in ieder geval zeker dat de ruiter in balans zit? Met dat laatste heb je denk ik een beter punt te pakken. Vaak denkt iemand dat die in balans zit...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:36

ik WEET dat ik in balans zit Haha! Haha! Haha! Haha!

Ik heb in de afgelopen 20 jaar gemiddeld 6 paarden per jaar zadelmak gemaakt en B klaar. Ik heb het altijd op deze manier gedaan en ik heb altijd paarden afgeleverd die goed aan de lichte hulpen stonden. Je kan over rijtechnische dingen heel best met me in discussie gaan, maar niet over jonge paarden.

De eerste paar keer dat je op een paard zit zal je altijd, maar dan ook altijd groot moeten sturen

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 19:08

Het zou best kunnen dat jij wel in balans zit Knipoog .

Rijtechnisch en jonge paarden gaan toch samen?

Groot sturen kan ook heel verschillend worden opgevat, misschien heb ik er niet het goede beeld bij. Maar het ging mij vooral om die gewichtshulpen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 22:17

Appie schreef:
Volgens mij zijn grote hulpen niet nodig, maar goed, daarover verschillen we dan weer een keer van mening

Appie, hoeveel paarden heb jij ingereden met jouw manier van rijden?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 08:17

Appie schreef:

Rijtechnisch en jonge paarden gaan toch samen?

Ik heb het meer over keertwendingen, appuyementen en meer van dat soort dingen. Dat is niet mijn sterktste kant

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 19:52

Ik denk dat de foto van G&K een heel goede is om aan te tonen wat het "verschil" is tussen een jong ding dat nog niets snapt van het grut wat op zn rug zit, en een goed afgericht paard dat al heel wat meer kan.

Goed voorbeeld!

En ook de reden waarom ik graag heb dat mensen zoals G&K een paard inrijden, aangezien dat aan mij niet besteed is. Klinkt verwend om te zeggen "ik wil alleen een goed aangereden paard" maar ik zie het meer als een tekortkoming - ik weet me geen raad met zo'n jong ding, ben in alles namelijk redelijk subtiel en dan krijg je communicatiestoornissen, ha ha.

De reden dat ik nog niet zo heel lang geleden met een net ingereden paardje bijna de omheining door knalde Haha!

Ieder zn vak zeg maar