Kun je een paard helemaal bitloos opleiden naar een hoog niveau

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 19:11

BoktVerlaten schreef:
996981 schreef:
Als je van een Ferrari overstapt naar een ford ka vind je de laatste vreselijk. Heb je altijd in een ford ka gereden vind je het een prima auto.

Serieus?
Voor mij weer het signaal om de discussie te verlaten. Jammer want het was inhoudelijk erg leuk

Waarom? Je weet pas hoe het is Ferarri te rijden als je er daadwerkelijk in gereden heb. Als je dat niet hebt gedaan kun je er voorstellingen bij maken, het gevoel ervan bedenken, maar de vraag is of dat in de buurt komt van het echte gevoel.

Zelfde geldt voor paardrijden. Op het moment dat je nooit verzameling hebt ervaren kun je heerlijk rijden in arbeidsdraf. Als je wel weet hoe verzameling voelt is arbeidsdraf ineens minder fijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 19:16

Ik denk dat het met aanspanning te maken heeft, de aanspanning die nodig is voor verzameling. Je verzameld de energie zodat het paard meer opwaarts en verheven gaat bewegen. Maar je moet dat ergens kunnen begrenzen anders loopt het er ergens weer uit. Begrenzen is niet vasthouden, maar wel met de juiste timing kunnen voelen wanneer dit wil gaan gebeuren en voor die tijd corrigeren.

Een bit kan naar mijn idee hier wat fijngevoeliger in werken. Juist doordat er in de mond zo goed te voelen is wat er in het lijf gebeurd.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 19:22

Elisa2 schreef:
Ik denk dat het met aanspanning te maken heeft, de aanspanning die nodig is voor verzameling. Je verzameld de energie zodat het paard meer opwaarts en verheven gaat bewegen. Maar je moet dat ergens kunnen begrenzen anders loopt het er ergens weer uit. Begrenzen is niet vasthouden, maar wel met de juiste timing kunnen voelen wanneer dit wil gaan gebeuren en voor die tijd corrigeren.

Een bit kan naar mijn idee hier wat fijngevoeliger in werken. Juist doordat er in de mond zo goed te voelen is wat er in het lijf gebeurd.

Denk ik ook :j

De mond van het paard is via zenuwen, bindweefsel en spierketens direct verbonden met de rest van het lichaam. Prikkels in de mond worden via de nervus trigeminus snel doorgegeven en beïnvloeden spierspanning en stress. Tegelijk vormt het tongbeen een schakel tussen tong, kaak en hals, waardoor spanning of ontspanning in de mond doorwerkt naar de nek, rug en achterhand. Daardoor heeft wat er in de mond gebeurt invloed op de hele houding en beweging van het paard. Dat kan zowel positief als negatief zijn.

Verzameling is niet per definitie moeilijker zonder bit, maar wél vaak lastiger om precies en verfijnd te bereiken, zeker op hoger niveau. Dat komt doordat je zonder bit minder directe, geïsoleerde invloed hebt op de mond en kaak, terwijl juist ontspanning en kleine correcties daar een grote rol spelen in de hele keten richting hals, rug en achterhand.

Met een bit kun je via de nervus trigeminus en de mondstructuren heel subtiel de spanning reguleren en de balans beïnvloeden. Bitloos werk je meer via druk op neus en hoofd, wat vaak iets grover en minder gedifferentieerd binnenkomt. Daardoor kan het moeilijker zijn om die laatste verfijning in houding, buiging en draagkracht te krijgen die nodig is voor echte verzameling.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 19:41

Electra63 schreef:
Misschien is de juiste vraag eerst: wat is hoog niveau.
Ik was zaterdag bij Indoor Brabant.
In zo'n accommodatie met licht en herrie je paard op GP-niveau rijden is ongeveer het hoogst haalbare.

Ik zie hier helemaal geen bitloze (dressuur)ruiters. Ik zie alleen recreatieruiters bitloos.
Dat is prima, maar geen hoog niveau, waarover TS de discussie is gestart.

Tijdje terug had Isabel Werth ook filmpjes geplaatst waar zij aan een halstertje een aantal wissels reed en ik heb HP ook weleens op Nadine dacht ik in de wei wissels zien rijden met alleen een halster, als ik mij goed herinner.
2 ruiters die niet echt gewaardeerd worden om hun vriendelijke rijden, maar het gewoon doen.

Ik ging vroeger op mijn D-pony zonder zadel en alleen een halster naar het strand met mooi weer, kon hij lekker poedelen in zee en bleef mijn tuig mooi. Maar het was gewoon hobbelen en lol met je knol, zonder niveau. :D

Eens! Ga maar eens een finale rijden in een volle arena. De energie die daar dan hangt kan je doen beven! De adrenaline in jou en je paard is dan heel hoog.
Ga dan maar eens bitloos een nette proef rijden. Iets wat met bit al een uitdaging is!

Zie overigens zowiezo maar eens een finale te halen.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 19:48

Jullie waren de vorige keer niet super lovend tegen over Jesse in vergelijking met Matt.
Maar dit is dus ook niet zoals je graag een paard ziet lopen?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 20:06

Daar kun je toch helemaal niks van zeggen? Je ziet alleen truckjes en een klein stukje “verzamelde draf” waarbij duidelijk activiteit en gedragenheid mist. Knap als je het een paard kunt leren, maar met bitloos opleiden tot hoog dressuurniveau heeft heft niks te maken. Overigens vind ik het paard er ook niet per definitie blij uit zien op de bewegende beelden. Zou te maken kunnen hebben met de shet die erlangs loopt, maar valt me op.

Dorine92

Re: Kun je een paard helemaal bitloos opleiden naar een hoog niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 20:29

Ja foto's en korte stukjes film zijn nietszeggend. Je moet eigenlijk een aaneengesloten stuk film hebben, en de context weten. De omgeving enzo. Want idealiter is je paard super geconcentreerd maar zeker op wedstrijd zijn de omstandigheden totaal anders dan thuis. En dan zijn mensen keihard als je maar gewoon probeert het beste ervan te maken. Als je paard anders reageert dan thuis en het er minder fijn uitziet dan normaal, en minder fijn dan je zou willen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 20:41

friezenfan2 schreef:
Jullie waren de vorige keer niet super lovend tegen over Jesse in vergelijking met Matt.
Maar dit is dus ook niet zoals je graag een paard ziet lopen?
[ Video ]

Buiten het feit dat ik het heel knap vind hoe hij met paarden om gaat en rijdt. Zijn dit inderdaad losse stukjes.
TS heeft het over een paard opleiden tot hoog niveau. Dus het ook in een proef laten zien.
Of iig meerdere verschillende oefeningen na elkaar, maakt het niveau hoog.

De losse oefeningen zijn nooit het probleem. De complexiteit ligt juist in al die oefeningen aan elkaar plakken, ze goed uit te voeren en het er ook nog eens makkelijk en vloeiend uit laten zien.
Van dragen in de pi/pa naar uitstrekken. Vanuit een uitgestrekte galop, goed verzamelen en dan die wissel keurig op de plek rijden waar hij moet of meerdere achter elkaar. Daarna weer die stretch en rust laten zien in een uitgestrekte stap... alles aan elkaar is echt heel lastig, daar ligt de moeilijkheidsgraad imo vooral op hoger niveau.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 21:13

Jammer genoeg rijdt Jesse geen wedstrijd en ik geloof niet dat hij daar behoefte toe heeft.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 00:08

BoktVerlaten schreef:
996981 schreef:
Als je van een Ferrari overstapt naar een ford ka vind je de laatste vreselijk. Heb je altijd in een ford ka gereden vind je het een prima auto.

Serieus?
Voor mij weer het signaal om de discussie te verlaten. Jammer want het was inhoudelijk erg leuk

Waarom? Je weet pas hoe het is Ferarri te rijden als je er daadwerkelijk in gereden heb. Als je dat niet hebt gedaan kun je er voorstellingen bij maken, het gevoel ervan bedenken, maar de vraag is of dat in de buurt komt van het echte gevoel.

Zelfde geldt voor paardrijden. Op het moment dat je nooit verzameling hebt ervaren kun je heerlijk rijden in arbeidsdraf. Als je wel weet hoe verzameling voelt is arbeidsdraf ineens minder fijn.[/quote]

Je bericht komt een beetje over alsof de bitloze ruiters in de Ford Ka zitten en de engelse dressuurruiters op bit in de Ferrari. Dat vind ik nogal een uitspraak. Aangezien ik bitloos leuke ferraris heb staan (ok, eentje lijkt meer op een Range Rover maar geloof me, niets mis mee)

In je uitleg lijk je er ook vanuit te gaan dat je bitloos geen verzameling kan bereiken? Kan best hoor, net als een eerlijke aanleuning etc…..

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 00:18

Ik denk dat de hele discussie voor mij als volgt samen te vatten is:

Bitloos kun je paard op hoog niveau opleiden inclusief verzameling etc…

Maar je kunt niet voldoen aan de huidige wensen van de moderne dressuur zoals de jury en publiek het tegenwoordig graag zien zoals ook weer duidelijk werd in de Brabanthallen.
Het zal best heel knap zijn wat de ruiters deze paarden daar laten doen. Maar het is niet mijn discipline en ook totaal miet mijn wens om mijn paarden zo op te leiden en te rijden.

Binnen mijn eigen rijstijl en discipline leid ik mijn paarden correct op zodat ze gezond oud worden binnen de fysieke en mentale mogelijkheden van het individuele paard. Met de optoming die voor dat betreffende paard het beste werkt. In mijn geval is dat bosal of bit. Als ik dat goed voor elkaar krijg, ben ik dik tevreden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 07:33

BoktVerlaten schreef:
Je bericht komt een beetje over alsof de bitloze ruiters in de Ford Ka zitten en de engelse dressuurruiters op bit in de Ferrari. Dat vind ik nogal een uitspraak. Aangezien ik bitloos leuke ferraris heb staan (ok, eentje lijkt meer op een Range Rover maar geloof me, niets mis mee)

In je uitleg lijk je er ook vanuit te gaan dat je bitloos geen verzameling kan bereiken? Kan best hoor, net als een eerlijke aanleuning etc…..

Nee. Het gaat over verzameling. Dat heb ik later ook verduidelijkt.

Het is inderdaad moeilijker (niet onmogelijk dat staat nergens) om bitloos verzameling te bewerkstelligen. Dat is omdat je via de neus minder gedifferentieerd binnenkomt. Daardoor kan het moeilijker zijn om die laatste verfijning in houding, buiging en draagkracht te krijgen die nodig is voor echte verzameling. Daarbij mis je bitloos de directe invloed op de kaak, terwijl losgelatengeid in de kaak juist zo belangrijk is voor losgelatenheid in de rest van het lijf.

Met andere woorden; de kans is vrij groot dat je bitloos op de voorhand tourt (ford ka). Omdat het moeilijker is tot verzameling te komen (Ferrari).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 08:48

BoktVerlaten schreef:

Maar je kunt niet voldoen aan de huidige wensen van de moderne dressuur zoals de jury en publiek het tegenwoordig graag zien zoals ook weer duidelijk werd in de Brabanthallen.
Het zal best heel knap zijn wat de ruiters deze paarden daar laten doen. Maar het is niet mijn discipline en ook totaal miet mijn wens om mijn paarden zo op te leiden en te rijden.

Binnen mijn eigen rijstijl en discipline leid ik mijn paarden correct op zodat ze gezond oud worden binnen de fysieke en mentale mogelijkheden van het individuele paard. Met de optoming die voor dat betreffende paard het beste werkt. In mijn geval is dat bosal of bit. Als ik dat goed voor elkaar krijg, ben ik dik tevreden.

Mwah, nog steeds zijn er geen paarden die helemaal bitloos tot hoog niveau opgeleid zijn. En dan heb ik het niet over wat een jury wil zien, maar zonder de eerder genoemde basisfouten. En niet eerst opgeleid met bit of ook getraind met bit.

Dus als het kan, waarom zien we het dan niet?

Hoog niveau hoeft niet altijd het doel te zijn denk ik, het belangrijkste is een paard goed houden in de basis dressuur. Over de rug, recht en in horizontaal en verticaal evenwicht.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 09:08

BoktVerlaten schreef:

Ik denk zelfs niet dat je het zo kan stellen, wellicht kan er wel voldaan worden aan de wensen van de huidige moderne dressuur (als je die zou willen volgen tenminste), maar gezien er hier nergens een platform is waarin dat getoond kan worden, is er ook niemand die daar naar streeft. Want op dat niveau kan je bitloos nog altijd niet terecht.
Dus serieuze bitloze ruiters zullen dit simpelweg nooit kunnen tonen. (en niemand zal even een proefje gaan opnemen om aan de wereld te tonen dat ze het bitloos ook kunnen, want dat heeft ook weinig nut).

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 10:02

Ik denk eigenlijk dat mensen het wel proberen, maar niet voor elkaar krijgen. Het contact is minder precies, en daardoor krijg je ook minder precieze uitvoering, wat dus op dat niveau giga veel ruis geeft. Dus dan kun je wel leuk wat losse dingetjes posten met een leuk muziekje, maar geen hele proef aan elkaar rijden zonder dat je telkens die ruis er doorheen krijgt.
Plus dus dat je te maken hebt met het minder goed verzamelen en dragen zonder bit, wat ook overal terugkomt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 12:02

Ik neig ook naar dat laatste..

Maar van mij mogen ze wel bitloos toestaan tot het hoogste niveau en wellicht wordt ik dan positief verrast en moet ik mijn mening bijstellen. :j

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 12:13

Vind ik ook hoor, gewoon sidepull varianten toestaan en de S&T verplichting er af.
Zodat elke combi echt kan kiezen wat bij ze past. Pas dan kan je echt het antwoord op deze vraag krijgen imo.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 14:37

996981 schreef:
BoktVerlaten schreef:

Serieus?

Zelfde geldt voor paardrijden. Op het moment dat je nooit verzameling hebt ervaren kun je heerlijk rijden in arbeidsdraf. Als je wel weet hoe verzameling voelt is arbeidsdraf ineens minder fijn.

Dat is toch erg individueel en vooral ego dat spreekt IMO. Meerdere Ferrari’s mogen rijden, ja piaffe, passage, pirouettes, alle opties. Is leuk ja. Maar ik vind een arbeidsdraf niet ineens minder leuk. :?
Die goed getunede Ferrari doet dat ook prima bitloos maar zoals gezegd: als het niet getoond mag worden waarom zou iemand daar dan naar streven? Waarom zou je GP proeven thuis rijden als je toch niet op wedstrijd mag bitloos. Dan zou ik ook gewoon lekker trainen zoals het uit komt ipv aan elkaar rijden zoals de proef.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 14:41

Ayasha schreef:
Dat is toch erg individueel en vooral ego dat spreekt IMO. Meerdere Ferrari’s mogen rijden, ja piaffe, passage, pirouettes, alle opties. Is leuk ja. Maar ik vind een arbeidsdraf niet ineens minder leuk. :?
Die goed getunede Ferrari doet dat ook prima bitloos maar zoals gezegd: als het niet getoond mag worden waarom zou iemand daar dan naar streven? Waarom zou je GP proeven thuis rijden als je toch niet op wedstrijd mag bitloos. Dan zou ik ook gewoon lekker trainen zoals het uit komt ipv aan elkaar rijden zoals de proef.

Jij streeft niet naar verzameling, omdat je dat kent, weet hoe je er komt en het fijner rijden is? Oké.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 14:44

996981 schreef:
Ayasha schreef:

Jij streeft niet naar verzameling, omdat je dat kent, weet hoe je er komt en het fijner rijden is? Oké.

Hoe haal je dat uit mijn tekst?

Er wordt consequent gebromt dat een piaffe rijden nog wat anders is dan een hele GP proef. Waarom zou je een GP proef thuis gaan rijden als je toch niet mag deelnemen?

Nee dan doe je wat we nu hoofdzakelijk vinden: individuele oefeningen die getraind worden geen hele proeven.
Maar dat ‘telt’ dan blijkbaar niet. Want dat is niet hoog niveau rijden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 14:48

Ayasha schreef:
Waarom zou je een GP proef thuis gaan rijden als je toch niet mag deelnemen?

Nou bijvoorbeeld als je zou geloven dat je bitloos daadwerkelijk tot een beter resultaat komt. En dan kun je er altijd nog voor de proef een bitje in hangen. Maar vooralsnog werkt alleen de weg andersom. Bitloos een beetje nadoen wat je ze met bit hebt aangeleerd

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 14:52

Dorine92 schreef:
Ayasha schreef:
Waarom zou je een GP proef thuis gaan rijden als je toch niet mag deelnemen?

Nou bijvoorbeeld als je zou geloven dat je bitloos daadwerkelijk tot een beter resultaat komt. En dan kun je er altijd nog voor de proef een bitje in hangen. Maar vooralsnog werkt alleen de weg andersom. Bitloos een beetje nadoen wat je ze met bit hebt aangeleerd

Ik rijd zelfs met bit geen proeven door thuis. := elke trainer adviseert daar tegen en de huidige heeft toch echt wel een beetje GP ervaring. :+

Dus ja ik snap wel dat je alleen ‘stukjes’ vind. Daarom geen trukjes. Tenzij al mijn trainingen thuis trukjes zijn omdat ik geen proeven doorneem :+ dan heb ik geen argumenten.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 14:53

Ayasha schreef:
Hoe haal je dat uit mijn tekst?

Er wordt consequent gebromt dat een piaffe rijden nog wat anders is dan een hele GP proef. Waarom zou je een GP proef thuis gaan rijden als je toch niet mag deelnemen?

Nee dan doe je wat we nu hoofdzakelijk vinden: individuele oefeningen die getraind worden geen hele proeven.
Maar dat ‘telt’ dan blijkbaar niet. Want dat is niet hoog niveau rijden.

Je geeft aan arbeidsdraf niet ineens minder leuk te vinden. Imo kun je arbeidsdraf nog steeds leuk vinden (en hoort het gewoon bij de basis) maar is het streven wel naar meer verzameling.

Het ging in dat stukje om het verschil in contact tussen bitloos en bit. Niet om oefeningen of proeven. Jij springt midden in die discussie weer op de algemene vraagstelling, terwijl het dus over een klein onderdeel van die vraag ging.

Bokker x voelde geen verschil bitloos vs bit. Gaf daarbij aan niet op hoog niveau te rijden. M.a.w.; de kans is groot dat het paard op de voorhand gaat. Grote kans dat contact dan per definitie zwaarder is, waardoor je het verschil niet duidelijk voelt. Het verschil van 100 gram naar 500 is substantieel. Van 500 naar 600 moeilijker merkbaar.

Heeft niks met ego te maken. Het was een metafoor.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 15:09

Precies dit is het punt wat ik wel probeerde te maken ja

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 15:12

Ayasha schreef:
Dorine92 schreef:

Ik rijd zelfs met bit geen proeven door thuis. := elke trainer adviseert daar tegen en de huidige heeft toch echt wel een beetje GP ervaring. :+

Dus ja ik snap wel dat je alleen ‘stukjes’ vind. Daarom geen trukjes. Tenzij al mijn trainingen thuis trukjes zijn omdat ik geen proeven doorneem :+ dan heb ik geen argumenten.

Hier heb ik niet echt iets zinnigs op te zeggen omdat het een beetje buiten het gesprek zakt, maargoed om te voorkomen dat we blijkbaar langs elkaar heen praten ga ik het toch maar proberen. Het gaat er niet om dat je eindeloos het proefje oefent. Het gaat erom dat je traint voor de Grand Prix en het ook daadwerkelijk zou kunnen. Bitloos. En dat kan dus niemand, tenzij opgeleid met bit, en door de leukste stukjes eruit te knippen en op social media zetten.