Mening van mensen die zelf jureren gevraagd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Re: Mening van mensen die zelf jureren gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 22:27

Over de rassen etc. Als je bv working equitation wil rijden, weet je dat je nadeel hebt met een grote langlopende kwpn´er tegenover een kleine pre of lusitano. Maar je vraagt toch ook niet om de slalom verder uit elkaar te zetten omdat het anders niet eerlijk is?
Zo weet je op voorhand ook dat je met je fjord meer moeite zal hebben met bepaalde oefeningen. En als jouw doel dan is om psg te rijden dan miet je eerlijk zijn met jezelf en toegeven dat ze daar minder voor geschikt zijn. Of je gaat enkel koudbloedwedstrijden starten.

Als er nu een jury zegt: 'ik geef elke oefening een punt lager want ik hou niet zo van het ras' dan spreken we over iets anders. Maar mij lijkt dat meestal niet het geval. Ik merk dat veel mensen zich gewoon wegsteken achter het: de jury vindt het ras van mijn paard niet leuk. Dat staat ook je zelfreflectie in de weg.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 07:35

Inderdaad Waidida. Nu mis ik de like knop.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 07:52

Hmja en het verschil dan op Grand Prix niveau tussen de barokke paarden en warmbloeden? Want die eerste piafferen vaak voor 8/9ens maar krijgen die cijfers vaak niet! Ze hebben meer aanleg voor verzameling, wordt vaak beter uitgevoerd maar niet zo gewaardeerd.

Daarnaast zijn er ook kortere en wendbare kwpners voor de Working Equitation en die doen het dan ook prima.
En in 2024 was de Nederlands kampioen een Fries..
Ik denk dat WE minder ruimte voor discriminatie laat.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 08:41

WE heeft niet alleen een dressuurproef, maar nog 2 of 3 andere onderdelen. Dus niet alles hangt af van de dressuur en is dus niet te vergelijken. Je hoeft niet de nummer 1 te zijn bij de dressuur om kampioen te worden.

En verder op gp niveau, niet elk barokke paard piaffeert ook voor die hoge cijfers. Het is wel alles bij elkaar en ook dan kan het mee spelen wat de kwaliteit van de gang is. Want als je dan voorstander bent van naar bouw kijken zouden zij juist nog veel beter moeten passageren en piafferen dan een kwpner en ook meer moeten zitten. Want dat is door bouw makkelijker. Ik zie er niet zoveel die het echt zo goed doen in de gp als jij zegt en degene die dat wel doen kregen voor die onderdelen ook gewoon de punten maar lieten ze op andere onderdelen liggen waar se minder goed jn waren.

Ook aanleuning telt mee en ik vind ze juist vaak ook erg kort in de hals en ook pol niet hoogste punt. De hengsten dan niet achter de loodlijn Want dat kan niet door bouw maar wel snel kort en geen lengte. Ook dat speelt mee, niet alleen de passen op de plek en het zitten.

Ik vind het beeld waarbij achterbenen meer beweging hebben als voorbeen in piaffe wrl een verkeerd beeld. Dan zie je ook meteen hoe het aangeleerd is en gaat eigenlijk juist voorbij aan de oefening.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 08:52

Dat is ook niet wat ik bedoel, maar de meesten gaan wel echt zitten in tegenstelling tot veel warmbloeden. Dat ze kort in de hals zijn..tja een korte hals kan dus niet langer worden als deze kort van nature is. Daar komt dus een stukje beoordeling van de bouw bij kijken. Totilas nakomelingen hebben vaak ook een korte hals.

Wij zien dan kennelijk andere dingen, want ik zie dus wel over het algemeen (natuurlijk niet allemaal) goede passages en piaffes met magere cijfers. Dat ze een minder cijfer krijgen voor het uitstrekken en vaak de stap..ja dat is terecht maar dat zou dus wel gecompenseerd moeten worden met de goede dingen en dat zie ik vaak toch niet (voldoende) gebeuren.

Zodra een warmbloed piaffeert terwijl het hoog in het kruis blijft en alleen een beetje op de plek hupt en dezelfde cijfers krijgt. Tja, als een Iberisch paard dan afgestraft wordt op de bouw en zo'n warmbloed niet dan klopt er iets niet.

Ik weet dat WE uit meerdere onderdelen bestaat, het voorbeeld van Waidida ging ook om de slalom. ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 08:58

Maar jij reageert over geen discriminatie en Fries die kampioen werd. Dus niet alleen over de slalom.

Dat zitten is niet het enige wat ze moeten doen en dan kan een kwpner soms in verhouding net zoveel gaan zitten of op uiterste van kunnen. Moeten die dan hoger cijfer krijgen omdat ze voor hun bouw juist wel meer doen? Ik zie ze idd gaan zitten maar vaak op andere elementen slechter worden.

Ook een korte hals kan lengte en ruimte hebben of kort gereden worden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 12:55

Rizette schreef:
Denk dat vrijwel iedereen goed paardrijden kan leren. Mits een redelijk lichaam, redelijke gezondheid, redelijke motoriek. Een goede instructeur en een gedreven gezonde ruiter komen erg ver. Het niet gaan leren kan hem in de instructeur zitten die alleen maar voor eigen geld staat en de ruiter dus niet echt wat wil leren (met de bijbehorende confrontatie) maar naar de mond praat . Of in de ruiter die vindt dat ze het al heel goed doet maar de rest van de wereld daar een oog voor heeft dus geen vooruitgang gaat boeken.Daar loopt het vaak vast. Gretig zijn in het willen leren en vooral veel tijd steken in het opnemen van informatie en het eigen maken daarvan lijkt iets uit vervlogen tijden. En ja er zijn er die alles op een presenteerblaadje krijgen en soms ten koste van het paard nog aardige proeven laten zien maar dat is echt niet het grootste gros.De rest moet er gewoon voor knokken.,

Hier ben ik het niet mee eens. Er zijn ontzettend veel mensen die echt het gevoel niet hebben

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 12:58

Waidida schreef:
Over de 5 en 6jes jury's heb ik wel wat te zeggen. Met 5 of 6 heb ik totaal geen problemen, zolang dat daar niet in blijft gehangen worden. Ik kreeg vroeger weleens protocollen mee naar huis met allemaal 5en en 6en terwijl de ene overgang echt wel beduidend beter was dan de andere, maar ze kregen dan wel hetzelfde punt. Daar had ik het moeilijk mee.

Kan ook zijn dat ze dat doen omdat ze niet liever nog lager willen gaan, want dan ga je al gauw richting verlies. Als je een wankele basis hebt en dan een 5 zou scoren, plus dat je het ook nog niet goed uitvoert, zijn er ook juryleden die dan toch maar een 5 geven uit coulance. Ik zou er zelf wel voor zijn om dan een 4 te geven, maar ik denk dat als ik jury was, er een heleboel ruiters heel boos zouden worden. Met name de ruiters die grof en hard rijden

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 13:00

koend schreef:
Het is toch eenvoudig.
Maak een NK kampioenschap prof en een NK kampioenschap amateur.
Een prof met een beetje naam zal niet eens in de amateurreeks durven uitkomen want dat zou geen reclame zijn.
De amateur die tussen de profs wil gaan rijden, moet zich dan maar bewijzen.

Dat lijkt me geen goed idee. Dan wordt het super ingewikkeld en onduidelijk. Je kunt beter gewoon accepteren dat je niet de beste bent als er een prof meerijdt. Niemand belet je om er evenveel tijd, geld en moeite in te steken, en zelfs als je dan niet wint, is het eerlijk want dan heb je blijkbaar minder talent dan die ander

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 13:31

MyWishMax schreef:
Maar jij reageert over geen discriminatie en Fries die kampioen werd. Dus niet alleen over de slalom.

Dat zitten is niet het enige wat ze moeten doen en dan kan een kwpner soms in verhouding net zoveel gaan zitten of op uiterste van kunnen. Moeten die dan hoger cijfer krijgen omdat ze voor hun bouw juist wel meer doen? Ik zie ze idd gaan zitten maar vaak op andere elementen slechter worden.

Ook een korte hals kan lengte en ruimte hebben of kort gereden worden.

Ja omdat Waidida zei dat de Iberische paarden een voordeel hebben in de WE. Als er een Fries kampioen wordt dan lijkt mij dit dus minder uit te maken. Die staan namelijk niet echt bekend om wendbaarheid en snelheid.

Ik vind dat paarden ongeacht ras en bouw de punten moeten krijgen die ze verdienen. Dus als een Iberisch paard een super piaffe laat zien met een goede aanleuning dan verwacht ik een 8/9 en geen 7.5 die de warmbloed die erna komt ook krijgt voor een slechte piaffe terwijl die wel een hoger cijfer krijgt voor het strekken.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 13:32

Dorine92 schreef:
Rizette schreef:
Denk dat vrijwel iedereen goed paardrijden kan leren. Mits een redelijk lichaam, redelijke gezondheid, redelijke motoriek. Een goede instructeur en een gedreven gezonde ruiter komen erg ver. Het niet gaan leren kan hem in de instructeur zitten die alleen maar voor eigen geld staat en de ruiter dus niet echt wat wil leren (met de bijbehorende confrontatie) maar naar de mond praat . Of in de ruiter die vindt dat ze het al heel goed doet maar de rest van de wereld daar een oog voor heeft dus geen vooruitgang gaat boeken.Daar loopt het vaak vast. Gretig zijn in het willen leren en vooral veel tijd steken in het opnemen van informatie en het eigen maken daarvan lijkt iets uit vervlogen tijden. En ja er zijn er die alles op een presenteerblaadje krijgen en soms ten koste van het paard nog aardige proeven laten zien maar dat is echt niet het grootste gros.De rest moet er gewoon voor knokken.,

Hier ben ik het niet mee eens. Er zijn ontzettend veel mensen die echt het gevoel niet hebben

Dat vind ik ook, er zijn echt mensen die jarenlang alles er voor doen en dan nog blijven ze hangen op een bepaald punt met zichzelf. Op zich is dat niet erg zolang het niet tot frustratie leidt.

Voor een goede speed trail heb je toch echt een vlug paard nodig en eentje die een beetje lef heeft.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 15:31

Dorine92 schreef:
Rizette schreef:

En veel mensen die daarin niet eerlijk zijn. Als mijn instructrice vraagt “Voel je dat?” en ik voel het niet, ga ik geen ja zeggen. Ik geef gewoon toe dat ik echt ruitergevoel mis. En dat geeft niet, maar betekent wel dat ik echt met regelmaat les nodig heb, en me erbij neer moet leggen dat ik nooit een sterruiter zal worden. Gelukkig vind ik de basissport meer dan genoeg, en ben ik al gelukkig als ik ontspannen op wedstrijd kan. Maar ik kan me voorstellen dat het behoorlijk teleurstellend kan zijn, en dat mensen dan om zich heen gaan slaan en iedereen de schuld geven behalve zichzelf.

Overigens is dat ruitergevoel wel tot op zekere hoogte trainbaar. Ik weet zeker dat ik beter was in mijn ponytijd toen ik zo’n beetje in het zadel leefde en meerdere paarden/ponies onder mijn hol kreeg.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-25 07:11

Dorine92 schreef:
koend schreef:
Het is toch eenvoudig.
Maak een NK kampioenschap prof en een NK kampioenschap amateur.
Een prof met een beetje naam zal niet eens in de amateurreeks durven uitkomen want dat zou geen reclame zijn.
De amateur die tussen de profs wil gaan rijden, moet zich dan maar bewijzen.

Dat lijkt me geen goed idee. Dan wordt het super ingewikkeld en onduidelijk. Je kunt beter gewoon accepteren dat je niet de beste bent als er een prof meerijdt. Niemand belet je om er evenveel tijd, geld en moeite in te steken, en zelfs als je dan niet wint, is het eerlijk want dan heb je blijkbaar minder talent dan die ander

Dat klopt 2 x niet.
Ingewikkeld? LRV Vlaanderen doet het op de wedstrijden jonge paarden. Dan moet dat op het NK toch ook kunnen?

Ik kan er ook niet evenveel tijd, geld en moeite in steken. Geld zal afhangen van persoon tot persoon. Maar tijd en moeite? De amateur heeft wel nog een (meestal veeleisende) hoofdjob waar het geld moet vandaan komen. De prof rijdt dikwijls evenveel uren per dag als de amateur op een hele week kan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 09:02

En verschillende paarden..met meer rij uren en veel verschillende paarden leer je echt wel veel. :j

Denise, het is misschien ook een proces? Iedereen zal ook zijn/ haar eigen mindere kanten moeten willen zien/ accepteren? En dat is misschien ook makkelijker bij het ouder worden enzo. En bij sommige mensen gebeurd dat nooit haha. :o

Overigens ben ik het er wel mee eens dat gevoel het allerbelangrijkste is, maar dan nog om het op wedstrijd op de juiste manier te gebruiken is daar ook een goede wedstrijd mentaliteit voor nodig.

Ik vind trouwens ook dat er een verschil zit tussen ruiters en trainers, sommige ruiters kunnen goed (wedstrijd) rijden maar bijvoorbeeld maar met 1 type paard en met veel begeleiding. Terwijl een goede trainer ieder paard beter kan maken en problemen e.d. kan oplossen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 12:31

koend schreef:
Ik kan er ook niet evenveel tijd, geld en moeite in steken. Geld zal afhangen van persoon tot persoon. Maar tijd en moeite? De amateur heeft wel nog een (meestal veeleisende) hoofdjob waar het geld moet vandaan komen. De prof rijdt dikwijls evenveel uren per dag als de amateur op een hele week kan.

Dat klopt en je hebt ook gewoon de vrije keuze om wel of niet aan een basis-kampioenschap mee te doen. Je wordt niet per ongeluk geselecteerd :D . Het is voor iedereen zelf te bepalen of het toevoegende waarde heeft om mee te doen, als je van tevoren al weet dat je niet meedoet met de top 10.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 15:29

Lithya schreef:
Om kritisch zelf te kijken. Maken jullie thuis ook vaak gebruik van opnamen van je training?

Altijd! Wanneer ik rijd gaat mijn telefoon en pivo mee.
Heel leerzaam maar ook hoe de vorderingen gaandeweg komen.
Klopt mijn gevoel met het beeld etc.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 15:36

Ik vond het vroeger al mega leerzaam om mezelf terug te zien op film. En toen waren er nog geen smartphones waar je mee kon filmen. Vroeg altijd om mijn proeven en soms ook een les te filmen.