Wie is er nog meer aan het puzzelen met de wissels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dresjoepie

Re: Wie is er nog meer aan het puzzelen met de wissels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 17:44

Er is bij de hoefslag een masterclass online over de vliegende wissels misschien interesant om je voor op te geven.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 20:13

Hier geen wissels meer helaas, Roadie heb ik zondagochtend moeten laten inslapen…dus ik ontstip totdat ik weer eens iets leuks heb dat wissels moet leren :)

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 21:02

Oei, Ballard, dat is pas erg.
Ongeveer het ergste wat een paardenmens kan overkomen.
Wat was er gebeurd?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 09:24

Ach Ballard wat vreselijk.... Sterkte :(:)

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 10:30

dresjoepie schreef:
Er is bij de hoefslag een masterclass online over de vliegende wissels misschien interesant om je voor op te geven.

Van Sara oudehand? Al ingeschreven;)
Ik vind haar leuk, ooit een keer pilates bij gedaan. Een trainingsweekend lijkt me ook tof maar behoorlijk aan de prijs

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 10:30

Ballard_L schreef:
Hier geen wissels meer helaas, Roadie heb ik zondagochtend moeten laten inslapen…dus ik ontstip totdat ik weer eens iets leuks heb dat wissels moet leren :)

Wat een verdriet, veel sterkte

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 12:33

koend schreef:
Oei, Ballard, dat is pas erg.
Ongeveer het ergste wat een paardenmens kan overkomen.
Wat was er gebeurd?

Hier kun je het hele verhaal lezen:

[IM] Vaarwel lieve Roadie

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 13:34

Sterkte Ballard.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 09:07

Ballard: sterkte ;(

lletam schreef:
dresjoepie schreef:

Van Sara oudehand? Al ingeschreven;)
Ik vind haar leuk, ooit een keer pilates bij gedaan. Een trainingsweekend lijkt me ook tof maar behoorlijk aan de prijs

Ik vond alleen de uitspraak: het zit hem niet in de wissel maar in de galop vóór de wissel al weer een lekkere om mee verder te werken.

Mijn super handige flexibele merrie kan heel fijn door het lijf bewegen. Maar kan zich ook nét een fractie vastzetten en dan nog best fijn bewegen. En er dus 'mee weg komen'.
Zoals ik zelf ook kan wat iedereen zegt wat niet kan: met je hoofd omhoog alsnog je rug voorover buigen etc.
Dus daar zit waarschijnlijk ook de betere wissel. Dat laatste stukje perfectie.
En ik begin het verschil nu steeds beter te voelen.

(bij mijn ruin vraag ik me dat nooit af. Als die niet goed genoeg er doorheen is beweegt/zit hij ook meteen vreselijk)

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 12:56

Rizette schreef:
lletam schreef:
Haha, ik blijf zoeken!

Goh ik vind het wel interessant hoor. Want buiten is hij dus wél aan de hulpen, maw hij begrijpt wel wat ik bedoel.
Wissel lukte ook, zelfs 1 goede naar de moeilijke kant!
Is de bak dan zooo saai of is het buiten zooo spannend... Is die energie buiten wel positief, of niet?

Als je het omdraait, is hij zo op z'n gemak in de bak dat hij daarom op z'n sloffen rond hobbelt?

Geen zorgen, is allemaal met een korreltje zout hoor;)

99% van de paarden heeft buiten meer go en is alerter. Daar maak je gebruik van. Maar vooral niet te veel bezig zijn met oefeningen want dan is hij daar er straks ook klaar mee. Alles doen om jouw paard plezier in het werken te laten houden,dus vooral ook veel ontspanning en blijheid dat is het allerbelangrijkst. Je wilt niet met een paard door de baan wat niet meer blij is.

Dat afwisseling belangrijk is, daar zijn we het allen over eens.
Buiten, in een grote piste, dressuur rijden, geeft ook extra drive.

Maar ik wil die blijheid uit de vorige post nog even extra in de verf zetten.
Bij het in de bak rijden, zijn we veel te veel gefocust op de fouten. Dressuurlesgevers hameren ook maar steeds op wat beter moet. Niets mis mee, daar betaal je hen voor, uit je fouten kan je leren.
Maar ondertussen heeft de ruiter niet veel tijd om gewoon blij te zijn met iets wat goed ging en die blijheid over te zetten op zijn paard.
Als ik de volgende dagen alleen oefen, heb ik die tijd wel. Dan maak ik er een punt van om het telkens hardop te zeggen tegen mijn paard als hij goed antwoordt op een hulp en hem echt te prijzen als hij iets moeilijks lukt. Het geeft een leuk gevoel voor mijn paard én ook voor mezelf.
Bakwerk is zo leuk als je het zelf maakt.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 13:05

Ik heb 14 dagen geen vliegende w meer gereden omdat er een z1 wedstrijd aankwam.
Ik heb de indruk dat afwisseling tussen een paar weken zonder wissels met een paar weken met vrij veel wissels leerrijk is.
De twee vorige dagen ben ik dan in het bos gaan rijden en daar heel wat wissels tussen gegooid. Ze waren regelmatig slordig maar wel heel bereidwillig en enthousiast.
Vandaag in de piste de puntjes op de i gezet en we haalden toch wel 80 % goede wissels. Heel blij mee, vooral met zijn wissels de moeilijke kant op.
Ik keek in de proef z2 op welke lijnen ik ze kon vragen.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 13:09

Nu nog een vraagje.
Mijn paard is linksgebogen, linkergalop is hij handiger in, linkse arbeidspirouette gaat goed, rechts gaat veel moeilijker.

Maar...
Zijn vliegende wissel van links naar rechts gaat veel gemakkelijker dan andersom. Is dat geen tegenspraak?

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-25 20:23

Dat afwisseling belangrijk is, daar zijn we het allen over eens.
Buiten, in een grote piste, dressuur rijden, geeft ook extra drive.

Bij het in de bak rijden, zijn we veel te veel gefocust op de fouten. Dressuurlesgevers hameren ook maar steeds op wat beter moet. Niets mis mee, daar betaal je hen voor, uit je fouten kan je leren.
Maar ondertussen heeft de ruiter niet veel tijd om gewoon blij te zijn met iets wat goed ging en die blijheid over te zetten op zijn paard.
Als ik de volgende dagen alleen oefen, heb ik die tijd wel. Dan maak ik er een punt van om het telkens hardop te zeggen tegen mijn paard als hij goed antwoordt op een hulp en hem echt te prijzen als hij iets moeilijks lukt. Het geeft een leuk gevoel voor mijn paard én ook voor mezelf.
Bakwerk is zo leuk als je het zelf maakt.[/quote]

Momenteel ben ik de leuk-knop helemaal kwijt... Het verschil is echt groot. Het is dat het me teveel tijd kost elke keer de trailer te pakken maar anders laat ik bak thuis liever links liggen

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-25 20:24

koend schreef:
Ik heb 14 dagen geen vliegende w meer gereden omdat er een z1 wedstrijd aankwam.
Ik heb de indruk dat afwisseling tussen een paar weken zonder wissels met een paar weken met vrij veel wissels leerrijk is.
De twee vorige dagen ben ik dan in het bos gaan rijden en daar heel wat wissels tussen gegooid. Ze waren regelmatig slordig maar wel heel bereidwillig en enthousiast.
Vandaag in de piste de puntjes op de i gezet en we haalden toch wel 80 % goede wissels. Heel blij mee, vooral met zijn wissels de moeilijke kant op.
Ik keek in de proef z2 op welke lijnen ik ze kon vragen.

Ja die pauzes geven ervaar ik ook als positief

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-25 20:27

koend schreef:
Nu nog een vraagje.
Mijn paard is linksgebogen, linkergalop is hij handiger in, linkse arbeidspirouette gaat goed, rechts gaat veel moeilijker.

Maar...
Zijn vliegende wissel van links naar rechts gaat veel gemakkelijker dan andersom. Is dat geen tegenspraak?

Misschien omdat hij dan minder makkelijk verbuigt?
Die van mij is ook linkshoevig en de wissel naar rechts gaat moeilijker omdat het een stuk lastiger is hem voor de wissel recht cq schoudervoor te zetten

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 22:00

Je schrijft: "Momenteel ben ik de leuk-knop helemaal kwijt... Het verschil is echt groot. Het is dat het me teveel tijd kost elke keer de trailer te pakken maar anders laat ik bak thuis liever links liggen.”

We hebben paarden voor ons plezier!
Ik kan je maar1 raadgeven. Blijf 2 weken weg uit de bak, ga crossen, springen, strandracen, vriendenritten maken, have fun!

Als je weer zin hebt in dressuur, blijf nog even weg uit de les. Doe even je eigen ding en probeer eens het volgende: Zeg het hardop tegen je paard telkens hij iets goeds doet. Het is toch fantastisch dat hij dat allemaal voor jou doet?!

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 09:59

Maar ondertussen heeft de ruiter niet veel tijd om gewoon blij te zijn met iets wat goed ging en die blijheid over te zetten op zijn paard.(quote lletam)

a
Alleen weten dat goede momenten de bouwstenen zijn om op verder te bouwen.

Dat kenmerkt de goede instructie, aandacht voor het goede, niet alleen maar focussen op wat moet, eerst kijken waar de fout zit en dan proberen via gymnastiche oefeningen de weg naar b.v. de wissel zodanig voor te bereiden dat het voor het paard ook logisch is om om te springen.
iets willen bereiken door de juiste aanvliegroute te weten.

Was gisteren in de kür in Den Bosch ook heel duidelijk, Jagerbomb en Zonic Plus springen gewoon de wissel vanuit de ontspanning, voor hun ook een logische beweging, ruiters zitten ook niet in de weg met hun hulpen, juist als je zelf ontspannen IN je zadel zit kan dat.

Mogelijk het verschil in africhten en opleiden,

Donderdag met de Best of Champion even zo, ruters die op andere paarden rijden en dan simpel in drie minuten weten dat je vanuit het paard moet denken en doen, ga je iets regelen ontregel je in de meeste gevallen.

Wat Koend ook zegt ga even plezier maken met je paard, om dan heel simpel aan de basis te beginngen in de opleiding naar de wissel, stapje voor stapje je paard en je zelf belonen als een onderdeeltje goed gaat.

Begin van de wissel: een goed voorwaarts paard wat makkelijk galoppert en dat kun je in strandritten, crossen heerlijk oefenen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 10:11

als je voldoende kennis en kunde hebt om vanuit het paard te denken en doen, dan kun je communiceren.

het kost best moeite als je geleerd hebt om RECHTOP te zitten, te begrijpen dat rechtop ook ontspannen moet zijn is dan best weer een klus. Mooie voorbeelden hierin zijn Becky Moody en Justin Verboomen blijven rechtop zitten maar niet strak en storen zo nergens de naruurlijke bewegingen van het paard.

Isabel Wert kan heel mooii stil zitten maar owee als de paarden wat spanning krijgen, dan gaat zij weer de hulpen geven/regie overnemen en zie je het weer minder vloeiender worden.
Laatst bijgewerkt door mce op 16-03-25 10:24, in het totaal 2 keer bewerkt

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 10:15

Wat de auteur hier ook aangeeft, is het begin van de kennis en kunde van de ruiter

Afbeelding

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-25 10:42

koend schreef:
Je schrijft: "Momenteel ben ik de leuk-knop helemaal kwijt... Het verschil is echt groot. Het is dat het me teveel tijd kost elke keer de trailer te pakken maar anders laat ik bak thuis liever links liggen.”

We hebben paarden voor ons plezier!
Ik kan je maar1 raadgeven. Blijf 2 weken weg uit de bak, ga crossen, springen, strandracen, vriendenritten maken, have fun!

Als je weer zin hebt in dressuur, blijf nog even weg uit de les. Doe even je eigen ding en probeer eens het volgende: Zeg het hardop tegen je paard telkens hij iets goeds doet. Het is toch fantastisch dat hij dat allemaal voor jou doet?!

Goed advies. Plezier voor ons allebei is het belangrijkst!

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-25 10:46

mce schreef:
Maar ondertussen heeft de ruiter niet veel tijd om gewoon blij te zijn met iets wat goed ging en die blijheid over te zetten op zijn paard.(quote lletam)

a
Alleen weten dat goede momenten de bouwstenen zijn om op verder te bouwen.

Dat kenmerkt de goede instructie, aandacht voor het goede, niet alleen maar focussen op wat moet, eerst kijken waar de fout zit en dan proberen via gymnastiche oefeningen de weg naar b.v. de wissel zodanig voor te bereiden dat het voor het paard ook logisch is om om te springen.
iets willen bereiken door de juiste aanvliegroute te weten.

Was gisteren in de kür in Den Bosch ook heel duidelijk, Jagerbomb en Zonic Plus springen gewoon de wissel vanuit de ontspanning, voor hun ook een logische beweging, ruiters zitten ook niet in de weg met hun hulpen, juist als je zelf ontspannen IN je zadel zit kan dat.

Mogelijk het verschil in africhten en opleiden,

Donderdag met de Best of Champion even zo, ruters die op andere paarden rijden en dan simpel in drie minuten weten dat je vanuit het paard moet denken en doen, ga je iets regelen ontregel je in de meeste gevallen.

Wat Koend ook zegt ga even plezier maken met je paard, om dan heel simpel aan de basis te beginngen in de opleiding naar de wissel, stapje voor stapje je paard en je zelf belonen als een onderdeeltje goed gaat.

Begin van de wissel: een goed voorwaarts paard wat makkelijk galoppert en dat kun je in strandritten, crossen heerlijk oefenen.

We hebben gelukkig ook heel veel plezier en juist daarom baal ik er zo van als het thuis niet lukt.
Gelukkig drogen de bermen hier mooi op dus dan kan ik letterlijk meer kanten op buiten.

En wat de wissels betreft: ik ben daar pas mee begonnen toen ik het gevoel had dat we er aan toe zijn, ook al zijn de voorwaarden misschien nog niet altijd perfect (en ik ben team jong beginnen). De eerste keren oefenen gingen spontaan en gaf weer energie dus vandaar dat ik daar mee ben gaan puzzelen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 11:15

het is heel verleidelijk als jonge paarden laten zien wat ze "in huis hebben", en om dan te blijven werken aan de basis - tot ze rijp - zijn, vraagt best wel kennis en geduld,

en soms moet je gewoon even een pauze inlassen en ontdekken dat wat er inzit er ook wel uitkomt, kost soms fff tijd en geduld,

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 10:26

koend schreef:
Bij het in de bak rijden, zijn we veel te veel gefocust op de fouten. -knip-
Bakwerk is zo leuk als je het zelf maakt.

Helemaal met jou eens!

Met springen beloon ik zo ongeveer iedere hindernis/ ieder kort rondje meteen. Bij beide paarden.
Maar met dressuur merk ik wel echt dat ik de werklustige dame voor zo ongeveer alles de hemel in prijs. En het bij de luie lummel echt moeilijker is.
Je hebt minder tijd om blij te zijn tussen het blijven opletten dat je de juiste kleine hulpen blijft geven en dat die opgevolgd worden en het volgende moment dat je iets moet bijsturen. Dan is er dus ook minder tijd voor complimenten en het even nagenieten daarop.

lletam: ik wissel dan thuis soms af met bijvoorbeeld zonder zadel of zonder hoofdstel spelen met mijn paard. Of kunstjes aanleren. Dan kan ik weer makkelijker een 'kijk eens wat een schatje dat hij dit allemaal samen met me wil doen' moment creëren. En dat doet ons dan allebei heel veel goed.
Of eens een extra dag vrij. Dat kan ook veel doen voor de motivatie.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 17:55

Gho ik heb dat eigenlijk nooit (tuurlijk wel eens baalmomenten), maar ik ben vaak tegen mijn paarden aan het praten tijdens het rijden, dus ook belonen (en ondertussen mezelf aan het corrigeren)
Dus ik stap eigenlijk niet op met een mindset om af te straffen. Mijn training is ook altijd opgebouwd met opwarmen, waar je eigenlijk gewoon kan voelen hoe het paard er wat inzit die dag. Dan een oefening waar ik op wil werken (bvb wissels, maar evengoed een bepaalde lijn uit de proeven en die in stukken kappen en uitzoeken waar het probleem zit en zo oplossen) en dan opnieuw eindigen met iets wat ze goed kunnen of juist graag doen. Bij een jong paard kan ik ook echt de training stoppen, bij het eenmalig correct uitvoeren van het nieuw gevraagde. Stem, schouderklopje, afstappen en uitstappen aan de hand.

Uiteindelijk is het trainen van paarden een grote oefening qua mindset. Doe met mijn dressuurpaarden ook wel wat cavaletti werk en vaak zo wat agility/working equitation achtige dingen. Tussen balken achteruit, slalom, etc.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 18:14

Ik heb nog niemand over straffen zien schrijven Bulck?

Maar bij de één kun je vooral bezig zijn met blij zijn. En bij de ander ben je toch meer aan het bijsturen. Zeker bij een luie.

Dan blijf je gewoon meer bezig steeds. Hulp geven, aankijken of je voldoende reactie krijgt. Als dat zo is belonen. Als dat niet zo is proberen wel de juiste reactie te krijgen. En dan belonen. Maar dan vaak ook alweer alert blijven of het paard het vervolgens ook correct op blijft volgen. En dan vaak weer iets bijsturen. En weer van voor af aan.
Dan wisselen 'braaaaaf' en 'kom op' elkaar veel meer af. Waar je met een fanatieke (die van mij althans) alleen maar roept: braaaaf geweldig.

Focussen op fouten zie ik als: werken aan wat er nog beter kan. Dus je gaat minder in de 'wat lekker' flow op. Omdat er altijd wel verbeterpunten zijn (neem aan dat je daarom les krijgt). Dan kan je alsnog blij zijn en belonen. Ik ben soms bijna verbaasd hoeveel opmerkingen ik alsnog krijg bij een paard wat het al heel lekker doet eigenlijk. Maarja, zo lang het nog niet voor een tien is (en ik nog geen gp ben) is er altijd iets om aan te pakken natuurlijk.