Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
koend schreef:Oei, Ballard, dat is pas erg.
Ongeveer het ergste wat een paardenmens kan overkomen.
Wat was er gebeurd?
lletam schreef:dresjoepie schreef:Er is bij de hoefslag een masterclass online over de vliegende wissels misschien interesant om je voor op te geven.
Van Sara oudehand? Al ingeschreven;)
Ik vind haar leuk, ooit een keer pilates bij gedaan. Een trainingsweekend lijkt me ook tof maar behoorlijk aan de prijs
Rizette schreef:lletam schreef:Haha, ik blijf zoeken!
Goh ik vind het wel interessant hoor. Want buiten is hij dus wél aan de hulpen, maw hij begrijpt wel wat ik bedoel.
Wissel lukte ook, zelfs 1 goede naar de moeilijke kant!
Is de bak dan zooo saai of is het buiten zooo spannend... Is die energie buiten wel positief, of niet?
Als je het omdraait, is hij zo op z'n gemak in de bak dat hij daarom op z'n sloffen rond hobbelt?
Geen zorgen, is allemaal met een korreltje zout hoor;)
99% van de paarden heeft buiten meer go en is alerter. Daar maak je gebruik van. Maar vooral niet te veel bezig zijn met oefeningen want dan is hij daar er straks ook klaar mee. Alles doen om jouw paard plezier in het werken te laten houden,dus vooral ook veel ontspanning en blijheid dat is het allerbelangrijkst. Je wilt niet met een paard door de baan wat niet meer blij is.
koend schreef:Ik heb 14 dagen geen vliegende w meer gereden omdat er een z1 wedstrijd aankwam.
Ik heb de indruk dat afwisseling tussen een paar weken zonder wissels met een paar weken met vrij veel wissels leerrijk is.
De twee vorige dagen ben ik dan in het bos gaan rijden en daar heel wat wissels tussen gegooid. Ze waren regelmatig slordig maar wel heel bereidwillig en enthousiast.
Vandaag in de piste de puntjes op de i gezet en we haalden toch wel 80 % goede wissels. Heel blij mee, vooral met zijn wissels de moeilijke kant op.
Ik keek in de proef z2 op welke lijnen ik ze kon vragen.
koend schreef:Nu nog een vraagje.
Mijn paard is linksgebogen, linkergalop is hij handiger in, linkse arbeidspirouette gaat goed, rechts gaat veel moeilijker.
Maar...
Zijn vliegende wissel van links naar rechts gaat veel gemakkelijker dan andersom. Is dat geen tegenspraak?
koend schreef:Je schrijft: "Momenteel ben ik de leuk-knop helemaal kwijt... Het verschil is echt groot. Het is dat het me teveel tijd kost elke keer de trailer te pakken maar anders laat ik bak thuis liever links liggen.”
We hebben paarden voor ons plezier!
Ik kan je maar1 raadgeven. Blijf 2 weken weg uit de bak, ga crossen, springen, strandracen, vriendenritten maken, have fun!
Als je weer zin hebt in dressuur, blijf nog even weg uit de les. Doe even je eigen ding en probeer eens het volgende: Zeg het hardop tegen je paard telkens hij iets goeds doet. Het is toch fantastisch dat hij dat allemaal voor jou doet?!
mce schreef:Maar ondertussen heeft de ruiter niet veel tijd om gewoon blij te zijn met iets wat goed ging en die blijheid over te zetten op zijn paard.(quote lletam)
a
Alleen weten dat goede momenten de bouwstenen zijn om op verder te bouwen.
Dat kenmerkt de goede instructie, aandacht voor het goede, niet alleen maar focussen op wat moet, eerst kijken waar de fout zit en dan proberen via gymnastiche oefeningen de weg naar b.v. de wissel zodanig voor te bereiden dat het voor het paard ook logisch is om om te springen.
iets willen bereiken door de juiste aanvliegroute te weten.
Was gisteren in de kür in Den Bosch ook heel duidelijk, Jagerbomb en Zonic Plus springen gewoon de wissel vanuit de ontspanning, voor hun ook een logische beweging, ruiters zitten ook niet in de weg met hun hulpen, juist als je zelf ontspannen IN je zadel zit kan dat.
Mogelijk het verschil in africhten en opleiden,
Donderdag met de Best of Champion even zo, ruters die op andere paarden rijden en dan simpel in drie minuten weten dat je vanuit het paard moet denken en doen, ga je iets regelen ontregel je in de meeste gevallen.
Wat Koend ook zegt ga even plezier maken met je paard, om dan heel simpel aan de basis te beginngen in de opleiding naar de wissel, stapje voor stapje je paard en je zelf belonen als een onderdeeltje goed gaat.
Begin van de wissel: een goed voorwaarts paard wat makkelijk galoppert en dat kun je in strandritten, crossen heerlijk oefenen.
koend schreef:Maar ik wil die blijheid uit de vorige post nog even extra in de verf zetten.
Bij het in de bak rijden, zijn we veel te veel gefocust op de fouten. -knip-
Bakwerk is zo leuk als je het zelf maakt.