Iemand die zijn paard rond instelt, weet niet wat dressuur is

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 13:31

Denk dat daar ook nog steeds het probleem ligt. Dat te diep niet wordt afgerekend. Mijn PR met Jam in de L2 was een proef waar ik zelf helemaal niet tevreden over was, hij had wat spanning en kroop dan graag wat achter je hand. Over de benen bleef hij altijd goed, maar aanleuning en ruggebruik waren niet goed. Dus iets om aan te werken. Kreeg toen punten ruim boven de 70% heb daarna nog even met de jury daar over gezeten omdat het voor mijn gevoel echt over gewaardeerd was... maar we kwamen niet echt op 1 lijn :')
Natuurlijk was het 'maar' L2, maar ook dan zie ik ze liever er te veel uit dan te veel er achter.
Toen hij wat verder in training was en sterker kon ik hem er goed voor houden en dan was ik wel blij met die punten.

Twee still's van de video van de betreffende proef, imo qua aanleuning niet goed. Maar door spektakel overgewaardeerd.

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 14:10

Ja de gemiddelde amateur heeft weinig aan clinics van prof instructeurs aan profruiters inderdaad.

Bianca Schoenmakers heeft toevallig vandaag een hele goede video gepost die goed in dit topic past.

https://fb.watch/vBQ3MIjy6-/

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 14:16

@c_alsemgeest, wel heel mooi dat je het gesprek aan bent gegaan over overwaardering :j

Hannanas

Re: Iemand die zijn paard rond instelt, weet niet wat dressuur is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 14:48

Vind van Bianca fijn dat ze altijd heerlijk eerlijke voorbeelden geeft. En dan kun je er zelf mee eens zijn of niet. Maar wel beeldmateriaal. Echt een tof mens. Zou fijn zijn als er een pro een serie opneemt van bijv allerlei oefeningen, gangen, teugelvoering etc met een goed en een fout en dan uitgelegd wat er fout was. Precies zelfde camerapunt en dan bijv rechtsom volte. Goede volte, volte teveel binnenhand, volte te weinig binnenbeen, volte te weinig schouder begrenzen, volte te lange teugel, volte te korte teugel etc. Dan maak je de techniek zichtbaar in effect.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 15:18

Hannanas, goed plan,

maar is dat niet een taak voor het opleidings-kader, die de instructie in opleiding/bijscholingen leert hoe het goed is en wanneer niet??

met deze filmpjes gaan we makkelijk "kopieren" zonder te weten hoeveel voorwerk er gedaan is om dit te kunnen, waardering voor Bianca om het zo te kunnen laten zien, maar hoe kom ik daar???

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 15:42

Hannanas schreef:
Vind van Bianca fijn dat ze altijd heerlijk eerlijke voorbeelden geeft. En dan kun je er zelf mee eens zijn of niet. Maar wel beeldmateriaal. Echt een tof mens. Zou fijn zijn als er een pro een serie opneemt van bijv allerlei oefeningen, gangen, teugelvoering etc met een goed en een fout en dan uitgelegd wat er fout was. Precies zelfde camerapunt en dan bijv rechtsom volte. Goede volte, volte teveel binnenhand, volte te weinig binnenbeen, volte te weinig schouder begrenzen, volte te lange teugel, volte te korte teugel etc. Dan maak je de techniek zichtbaar in effect.

Maar is dat allemaal nodig? Hoe het netjes moet, kan je zien in de KNHS app met de proevenvoorbeelden. Voor mensen die een herhaling van de theorie handig vinden, is er het rode boekje.

In de les kan je ook je leerling zelf laten ervaren wat er gebeurt als je bijvoorbeeld niet begrenst en wanneer je teveel aan de binnenteugel zit. De bekende paaltjes kunnen helpen in het uitknobbelen van een ronde volte. Zelf ervaren op een paard is vaak de beste manier om te leren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 16:46

Nou wat Bianca hier laat zien is een stuk basis. Het grootste verschil zit denk ik in het met het been naar de hand rijden en de hand naar voren. Of met de hand naar het been rijden zeg maar en een terug werkende hand.

Eigenlijk is het verschil best makkelijk te leren. Laat mensen in een verenigingsles bijvoorbeeld allemaal maar eens overdreven met de hand naar voren rijden en iedere keer als ze iets 'willen', met been doen ipv hand.

Vanuit stapjes er bij, contactteugel, echte nageeflijkheid, schouder begrenzen etc.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 20:09

Elisa2 schreef:
Nou wat Bianca hier laat zien is een stuk basis. Het grootste verschil zit denk ik in het met het been naar de hand rijden en de hand naar voren. Of met de hand naar het been rijden zeg maar en een terug werkende hand.

Eigenlijk is het verschil best makkelijk te leren. Laat mensen in een verenigingsles bijvoorbeeld allemaal maar eens overdreven met de hand naar voren rijden en iedere keer als ze iets 'willen', met been doen ipv hand.

Vanuit stapjes er bij, contactteugel, echte nageeflijkheid, schouder begrenzen etc.

Echt vele jaren terug vond ik een instructrice met het paarden ABC zei ze en die startte op

Teugels lang
Licht contact
8jes maken in stap

Niet je teugel grijpen,
Niet aanspannen,
Gewoon soepel met lichte beenhulpen en je balans je paard daar rijden waar jij dit wilt.

Ik dacht makkie! Dat kan ik!

Ik ben er daarachter gekomen dat ik helemaal niet kon rijden :') we hebben een hele les gestapt!

Maar wat leerde ik daar veel van. Ik weet in ieder geval 1 ding zeker en dat is dat ieder paard zo te rijden is.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 20:33

Het valt mij vooral op hoe vaak er een hulpteugel gebruikt wordt om het 'aan de teugel' rijden voor elkaar te krijgen. Het gezaag en getrek en niet weten hoe het anders moet , is in mijn ogen geen goede ruiter.
Kijk bij kinderen vind ik het ook een stukje onwetendheid. Ik heb vaak het idee dat er vooral snel resultaat moet zijn zonder al teveel problemen of moeilijkheden

Zelf had ik er ook nog weinig inzicht in totdat ik bij de tem skala der ausbildung kwam via een paardenopleiding was ik destijds deed. Ik ben mijn paarden ook op die manier meer gaan rijden. De motor moet geactiveerd worden en de achterbenen er goed onder. Anders heeft het hele aan de teugel rijden geen zin en gaat dit geen correct beeld geven. Ik heb de fout ook zeker gemaakt en wel eens gezaagd ook als het tijdens lessen werd gezegd. Maar een paard op die manier dwingen vind ik geen fijn beeld.

Met mijn jonge paard ben ik al flinke tijd bezig met het activeren en ontspanning. Na echt flink wat werk biedt ze het nu met (name in stap? zelf aan om haar hoofd te laten zakken. Ik moet zeggen dat het zeer vol voldoening geeft om dit voor elkaar te krijgen op hopelijk de goede manier. Geen getrek , geen hulpteugels. Het voelt echt als een hele mooie beloning om te krijgen na al het harde werken. En ik wil ook dat ze op haar eigen benen gaat lopen en de ontspanning opzoekt. We zijn er nog lang niet , maar het is ook geen doel op zich voor mij. Maar actief lopen , goed reageren op de hulpen en scherp zijn vind ik belangrijker dan dat een paard mooi aan de teugel loopt.

Ik heb wel lesgevers gehad die ook flink bezig waren met trekken. Mijn beide paarden werden daar ook wel een soort van nerveus van. De meeste lesgevers heb ik ook niet meer laten komen , puur omdat mijn paarden beide duidelijk aangaven dit geen prettige manier van werken te vinden. Maar vind inderdaad maar eens een geschikte....

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-24 21:59

c_alsemgeest schreef:
Denk dat daar ook nog steeds het probleem ligt. Dat te diep niet wordt afgerekend. Mijn PR met Jam in de L2 was een proef waar ik zelf helemaal niet tevreden over was, hij had wat spanning en kroop dan graag wat achter je hand. Over de benen bleef hij altijd goed, maar aanleuning en ruggebruik waren niet goed. Dus iets om aan te werken. Kreeg toen punten ruim boven de 70% heb daarna nog even met de jury daar over gezeten omdat het voor mijn gevoel echt over gewaardeerd was... maar we kwamen niet echt op 1 lijn :')
Natuurlijk was het 'maar' L2, maar ook dan zie ik ze liever er te veel uit dan te veel er achter.
Toen hij wat verder in training was en sterker kon ik hem er goed voor houden en dan was ik wel blij met die punten.

Twee still's van de video van de betreffende proef, imo qua aanleuning niet goed. Maar door spektakel overgewaardeerd.

[ Afbeelding ]

Wat goed dat je zo zelfkritisch was. Ik denk dat vrijwel geen jury meer weet hoe correcte dressuur eruit moet zien. Elk paard met te hoge spierspanning is de hals zou geen voldoende in een oefening moeten halen. De dressuur is tegenwoordig meer 'compressie' dan ontspanning en verzameling (zie de plaatjes die ik hierboven heb gedeeld). Bij elkaar rijden door compressie is een schijn verzameling: een hoog kruis, strakke rug, achterblijvend achterebeen horen daarbij en dat heeft dus totaal niks met verzameling te maken.

[ Afbeelding ]

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-24 11:15

Vandaag zag ik een filmpje voorbij komen van Marieke van der Putten op About You. Ik was superfan van dit paard toen ik hem zag lopen onder het zadel op de veiling van Borgmann in Duitsland. Eindelijk een paard dat van nature in balans liep en met een zeer goed actief en ondertredend achterbeen. Omdat hij geblesseerd raakte bij het springen op de bok, hebben we lang niks meer van hem gehoord. Maar ineens verschijnt hij ind e ring met Marieke. Ze vertelde in een interview dat ze veel moeite met dit paard heeft gehad en dat hij het nu eindelijk voor haar wil doen. Ik schrok me kapot toen ik haar proef zag: het paard lijkt wel zijn hele identiteit verloren te hebben, onherkenbaar: strak in het lichaam, in elkaar getrokken, hypertonus in de halsspier...dan zie je hoe topruiters paarden kapot maken :x

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 14:31

manubres schreef:
Vandaag zag ik een filmpje voorbij komen van Marieke van der Putten op About You. Ik was superfan van dit paard toen ik hem zag lopen onder het zadel op de veiling van Borgmann in Duitsland. Eindelijk een paard dat van nature in balans liep en met een zeer goed actief en ondertredend achterbeen. Omdat hij geblesseerd raakte bij het springen op de bok, hebben we lang niks meer van hem gehoord. Maar ineens verschijnt hij ind e ring met Marieke. Ze vertelde in een interview dat ze veel moeite met dit paard heeft gehad en dat hij het nu eindelijk voor haar wil doen. Ik schrok me kapot toen ik haar proef zag: het paard lijkt wel zijn hele identiteit verloren te hebben, onherkenbaar: strak in het lichaam, in elkaar getrokken, hypertonus in de halsspier...dan zie je hoe topruiters paarden kapot maken :x

ja maar ze hebben wel een label "top trainer" het paard moet op hun manier lopen, dus in de krul en afgericht, niet opgeleid, heel jammer maar helaas, de top in dit land rijd zo ;(

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 14:34

Bizar om dat paard te zien lopen terwijl hij duidelijk nog kracht mist in het (lange) achterbeen...

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-24 14:37

Earth schreef:
Bizar om dat paard te zien lopen terwijl hij duidelijk nog kracht mist in het (lange) achterbeen...

Bedoel je About You?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 14:49

Ja die idd.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 15:34

Earth schreef:
Ja die idd.

dat vinden zij van niet, paard krijgt gewoon de tijd niet, het moet direct op GP klaar zijn, maar ja....... niet ieder heeft het rijtechnische vermogen van b.v. een Isabell Werth, Ingrid Klimke,
of een Cathrine Dufour,

en in dit land rijd de top zo, ;(
Laatst bijgewerkt door mce op 04-11-24 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 15:49

Waar staat dat filmpje?

Marieke was jarenlang stalruiter bij Glock he?

LR1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 16:36

Citaat:

Nou, deze reactie vind ik wel heel negatief. Ik vind het een heel fijn beeld voor een jong paard dat niet veel kilometers in de benen heeft. Absoluut niet strak in het lijf en zeker niet in elkaar getrokken. Had hij soms wat moeite met zijn balans.....zeker weten. Maar kijk even hoe mooi Marieke hem door deze proef heen begeleide.

En wat betreft Marieke haar reactie, ze gaf aan dat hij een klein hartje heeft en snel bang wordt onder dit soort omstandigheden.

LR1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 16:37

Citaat:
Waar staat dat filmpje?

Clip my horse (Instagram)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 16:44

Bedankt.

Gezien, het is inderdaad wat strak allemaal..goed te zien aan de lengtebuiging. Waar dat dan door komt, spanning of iets anders dat kan ik niet zo zien/ zeggen.

Filmpje van het losrijden en het kleine stukje proef op haar eigen pagina ziet er een stuk beter uit! Daar is de lossigheid wel weer te zien.
https://www.facebook.com/reel/154602097 ... cale=nl_NL

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 19:51

Ik vind marieke altijd een hele fijne ruiter om naar te kijken - vokgens mij trainde ze vroeger ook bij rien heb haar daar wel gezien

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-24 21:57

Elisa2 schreef:
Bedankt.

Gezien, het is inderdaad wat strak allemaal..goed te zien aan de lengtebuiging. Waar dat dan door komt, spanning of iets anders dat kan ik niet zo zien/ zeggen.

Filmpje van het losrijden en het kleine stukje proef op haar eigen pagina ziet er een stuk beter uit! Daar is de lossigheid wel weer te zien.
https://www.facebook.com/reel/154602097 ... cale=nl_NL

Mee eens, het losrijden ziet er stuk fijner uit. Daar heeft hij wel schwung.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-24 22:03

LR1988 schreef:
Citaat:

Nou, deze reactie vind ik wel heel negatief. Ik vind het een heel fijn beeld voor een jong paard dat niet veel kilometers in de benen heeft. Absoluut niet strak in het lijf en zeker niet in elkaar getrokken. Had hij soms wat moeite met zijn balans.....zeker weten. Maar kijk even hoe mooi Marieke hem door deze proef heen begeleide.

En wat betreft Marieke haar reactie, ze gaf aan dat hij een klein hartje heeft en snel bang wordt onder dit soort omstandigheden.

Technisch gezien rijdt ze prima hoor, maar persoonlijk zie ik liever meer halslengte, meer het neusje eruit en meer schwung door het lichaam. Ik herkende dat paard gewoon niet meer. Maar bij het losrijfilmpje ben ik positiever gestemd.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 22:25

Ik ben heel blij dat ik dit topic nu pas zie :D heb het bijgelegen en het is gewoon weer met dezelfde mensen in hetzelfde cirkeltje ronddraaien.

Verschillende mensen, met verschillende ideeën die vooral zenden. Mensen die vanuit hun eigen perspectief naar het beeldmateriaal van anderen kijken en daarover oordelen, maar zelf vooral in de anonimiteit blijven.

Sommigen denken dat “het gaan” van een paard statisch is. Dat ieder paard op elk moment in een bepaald frame moet passen, ongeacht bouw, leeftijd, africhtingsgraad en omgeving.

Anderen zijn vergevingsgezinder naar het paard toe. Snappen dat het voor een paard niet mogelijk is iedere pas onder de man op precies dezelfde manier te zetten. Snappen dat het door het FEI geschetste ideaalbeeld precies dat is; een beeld om naar te streven. Niet een fout als je dat perfecte beeld (nog) niet benaderd. Omdat ze snappen dat Simone Biles ook niet begonnen is waar ze nu staat.

Ik weet wel waar ik liever naar luister :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 22:26

@TS Dus brandt je haar af op 1 filmpje. "Dan zie je hoe topruiters paarden kapot maken" "onherkenbaar" "identiteit verloren"
Terwijl het op een ander filmpje, en dus een ander stukje spanning dus een heel ander beeld geeft.
Vind je eerste reactie echt veel te zwart wit en ook wat overdreven eerlijk gezegd.
Is het een mooi beeld... nee, maar dat je aan dat ene filmpje kan zien hoe topruiters paarden kapot maken is gewoon overtrokken.