Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Drifter schreef:Mooi paard ts!
Kan me voorstellen dat je hartstikke trots bent, en dan vallen zoveel kritische reacties toch tegen. Maar als je, als het een beetje afgekoeld is, het nog eens doorleest zul je zien dat er meer mensen wilen helpen. Het lastige met geschreven berichten is dat het makkelijk is om er een toon in te lezen die de schrijver misschien helemaal niet zo bedoelde.
Dus lees het over een weekje of twee nog eens door, misschien vallen je dan andere dingen op!
Mijn tip even over dat je zegt dat ze zo sterk wordt, ik denk dat je daar met je concentreren op jouw zit ook nog wel eens verbetering zou kunnen maken. Je zit nu niet op je zitbeenknobbels en met een holle rug, waardoor je zwaartepunt anders voelt op haar rug. Als de ruiter voor jou veel op zit heeft gereden mist ze nu misschien dat signaal waardoor ze denkt dat ze vooruit moet.
Dus ik zou als ik jou was daar ook aan werken, hetzij met dit paard, hetzij door een aantal losse zitlessen ergens te nemen op een ander paard.
RianneEnzo schreef:Wat tips uittesten kan geen kwaad hoor! Je ziet vanzelf wat lekker werkt als je je paard al wat langer hebt. Jammer genoeg zie ik niet dat je probeert te luisteren maar zelf al weet wat perfect is, als je dat al weet waarom je topic dan hier plaatsen. Sommige tips neem je dan nog wel aan maar wat verandering is niet slecht hoor, en daarbij maakt het niet uit op welk niveau het paard loopt, het is geen robot en dat zal het hopelijk ook nooit worden zou zonde zijn want je paard heeft wel talent. Natuurlijk is niet iedereen perfect maar we zijn nu al wel zover gekomen in de tijd dat we kunnen weten hoe het paard lekker loopt, ontspannen loopt en lekker in zijn vel zit.
RianneEnzo schreef:Wat tips uittesten kan geen kwaad hoor! Je ziet vanzelf wat lekker werkt als je je paard al wat langer hebt. Jammer genoeg zie ik niet dat je probeert te luisteren maar zelf al weet wat perfect is, als je dat al weet waarom je topic dan hier plaatsen. Sommige tips neem je dan nog wel aan maar wat verandering is niet slecht hoor, en daarbij maakt het niet uit op welk niveau het paard loopt, het is geen robot en dat zal het hopelijk ook nooit worden zou zonde zijn want je paard heeft wel talent. Natuurlijk is niet iedereen perfect maar we zijn nu al wel zover gekomen in de tijd dat we kunnen weten hoe het paard lekker loopt, ontspannen loopt en lekker in zijn vel zit.
RianneEnzo schreef:Oke dan doe je dat, ik ga er verder niet meer op reageren, ik hoop dat je wat aan de tips hebt die in dit topic worden gegeven en dat jij dan vooruit kan gaan met je paard. Lees dit topic nog is bijvoorbeeld over een week of 2 a 3 terug zodat je alle tips nog een keer even kan lezen, meestal zie je dan nog een paar dingen die je aanspreken.
Ik spreek mezelf niet tegen trouwens, ik bedoel dat ze gewoon wat moet uit proberen doe eens iets heel anders bijvoorbeeld. Maar hoe ts hier soms reageert dan snap ik eigenlijk ook wel dat een paar het zat zijn en er geen energie meer aan besteden. Maar niet iedereen is perfect.
superpony schreef:Ik schrik echt van reacties. En eerlijk vind ik de dressuursport al tijden enorm slecht. De GP ruiters mogen presteren wat ze willen, maar het is een discussie die al jaren bezig is, omdat heel veel mensen weer van het huidige beeld af willen.
In een piaffe en passage bijv komt de achterhand vaak nauwelijks erbij en de rollkur is bewezen slecht voor het paard. Dat men het mooi vind, of graag zo werkt staat daar totaal los van.
Er zijn op bokt weinig GP ruiters, maar al rijden ze wel GP, hoef ik er geen respect voor te hebben als de rijstijl me niet aan staat.
Het nadeel is dat de topsport een beeld geeft aan de recreatie en amateur ruiter, die dit dan ook willen.
Ja, iemand die kan rijden en verstand heeft van het paarden lichaam, heeft nooit slof nodig! Het kan me niks schelen dat trainers dat als fix middel gebruiken. Dat heeft meer te maken met geld en tijd, dan met kunde. Zelfde als de bitjes etc die worden gebruikt om iets sneller voor elkaar te krijgen.
Ik rij zelf 37 jr paard en ook wij hebben alles geleerd van goede trainers die echt wel van de discipline waren. Het voorwaarts, neerwaarts is absoluut niet voor een recreatie ruiter. Het is voor iedereen die op een rug van een paard wil zitten. In mijn strenge lessen werd daar juist behoorlijk veel tijd aan besteed. Net als mijn zit, houding en hulpen. Ik had een onrustig binnenhandje en kon mn binnenteugel inleveren enkele rondjes. Ik heb vaak op mijn handen moeten zitten om mijn zitbeenknobbels te voelen.
Met springen net zo; we moesten met de handen in de zij etc etc.
Wij werden juist hard aangepakt en de basis moest goed zijn. Sowieso dressuur klaar voor we mochten springen. En in mijn tijd bij de NPC was dit ook met diploma rijden. Echt pure onzin dat het een hype van nu is.
Je mag allemaal fouten maken en dat doen we denk ik allemaal elke dag. Maar je bent aan het leren en kan verder komen als je dingen goed leert. Dat wil ook weleens zeggen dat je dingen moet aannemen die je niet wil horen.
Ik geef les en krijg juist vaak de mensen die zijn vastgelopen. Zelfs als ze van bekende namen en GP ruiters les hebben gehad. Ik heb ook bij lessen en clinics staan kijken en luisteren, maar het niveau is om te huilen.
Als je wedstrijden wil rijden en hogerop wil komen, moet je juist voor het beste gaan. Dat is niet altijd iemand met naam of prijzen.
Een paard maakt zich alleen maar sterk, omdat er een strijd is. Het is de slechtste smoes aller tijden dat mensen zeggen; mijn paard is sterk. Dat doe je zelf. 7 van de 10 kunnen niet eens fatsoenlijk met hun paard over een terrein lopen of een rondje buitenom rijden. Maar dat zit in je eigen handelen en denkwijze.
Goed rijden en een goed team samen worden heeft ook met je instelling te maken. Vaak gaan mensen strijd aan of willen veel teveel achter elkaar doorvragen. Het zit hem soms veel meer in de details en je kan heel veel weglaten, als je naar je paard leert te kijken en luisteren.
Ik rij zelf ook al meer dan 20jr western en geef daar ook les in. Ik rij met sporen, shank bitje bij 2 van de paarden etc etc. Maar ik kan ook zonder. Ook zonder hoofdstel blijven ze te sturen, stoppen etc. Waarom dan je spoor en shank? Omdat je op een bepaald niveau je hulpen zo klein hebt, dat je directer kan inkomen.
Veel mensen zie ik enorm veel doen en ze missen de reactie van het paard. Om dan toch iets gedaan te krijgen, maken ze hun hulpen nog groter. Als ze dan nog iets meer willen, moeten de hulpen NOG groter. Er komt een moment dat je echt te onrustig en te hard voor het paard bent. Wil je hogerop komen, moet je paard juist scherp staan aan de hulpen en wil je je hulpen verfijnen. Niet andersom.
Een maand is niet lang om met je nieuwe paard te werken. Maar de reacties komen door de antwoorden van ts en wat ze zelf verteld over haar trainster. Leuk dat mensen het ermee eens zijn en er een beetje om lachen, maar die wil je inderdaad zelf niet zien rijden.
En ja, ik heb mensen van bokt zelf zien rijden, die ik soms technische adviezen zie geven, waar ik hard om lach. Mensen zitten amper op hun paard, of hebben zo een slechte houding en trekken hun paard alleen in de krul. Wil je daar een complimentje van? Ik denk dat ts daar ook hard om zou lachen. Je koopt een goed paard met een doel.
En ts, sorry, maar je bent 20 en ik vind je reacties erg laag worden soms. Als mijn zoon van 19 zo tegen oudere volwassenen zou spreken, heeft hij toch een probleem met me. Wel denk ik dat je nog veel gaat leren. Uit je reacties blijkt dat je gewoon nog erg jong bent. Over een paar jaar ben je verder en schrik je hier zelf ook van. Hopelijk wel voor je tegen de problemen aan gaat lopen. Want nogmaals; problemen voorkomen is makkelijker dan problemen oplossen.
eldora1 schreef:Wat ben jij een kinderachtig en eigenwijs persoon, bah.
Heb een beetje respect voor elkaar.
Je neemt helemaal niks aan van een ander! En daar vraag je nota bene om. .
Je paard loopt nu eenmaal niet zo als het hoort. Maar omdat de reacties niet zijn zo als jij wil moeten mensen maar hun mond houden? Ik heb het hele topic Door gelezen maar ben geen 1 reactie tegen gekomen wat in iemand je vernederd of belachelijk maakt. .
Vind dus echt dat je even moet na denken voor dat je weer zo'n kinderachtige reactie plaats op iemand die probeert te helpen. .
lees het anders later terug. Misschien doe je er dan wel wat mee
Thesserd schreef:TS, ik rij niet eens fanatiek paard maar volgens mij heb ik mij zelfs meer verdiept in de klassieke dressuur dan jijmaar goed, dat is een aanname. Kan het mis hebben
Over de rug lopen is key. Bekijk de filmpjes eens die in dit topic geplaatst zijn als je dat nog niet gedaan hebt. Verdiep je iets meer in de anatomie van het paard en ga je dan afvragen waarom het been niet zo mee komt.
Dan hoef je ook niet zo kinderachtig te reageren als hierboven (je Quote op superpony, iets met "gefeliciteerd dat je al zo veel jaar ervaring hebt met paarden" die je nu gewijzigd hebt), want dan zou je haar post gewoon begrijpen.
Haal je grote GP voorbeeld even uit je hoofd. Daar is tenslotte niet voor niets al jaren discussie over (hoe de paarden daar lopen). Misschien zit er wel een kleine kern van waarheid in? Stel je daar eens voor open en ga lekker terug naar de basisop een fijne en ontspannen manier samen met je paard werken. Win-win situatie voor jullie beiden.
Verder, je wil graag dat mensen respectvol reageren... Doe dat dan zelf ooken een beetje zelfspot kan geen kwaad hè. Het blijft het internet, mensen zeggen alles wat ze denken, meer in your face maar ze zijn tenminste wel eerlijk.
noorbeek1234 schreef:Thesserd schreef:TS, ik rij niet eens fanatiek paard maar volgens mij heb ik mij zelfs meer verdiept in de klassieke dressuur dan jijmaar goed, dat is een aanname. Kan het mis hebben
Over de rug lopen is key. Bekijk de filmpjes eens die in dit topic geplaatst zijn als je dat nog niet gedaan hebt. Verdiep je iets meer in de anatomie van het paard en ga je dan afvragen waarom het been niet zo mee komt.
Dan hoef je ook niet zo kinderachtig te reageren als hierboven (je Quote op superpony, iets met "gefeliciteerd dat je al zo veel jaar ervaring hebt met paarden" die je nu gewijzigd hebt), want dan zou je haar post gewoon begrijpen.
Haal je grote GP voorbeeld even uit je hoofd. Daar is tenslotte niet voor niets al jaren discussie over (hoe de paarden daar lopen). Misschien zit er wel een kleine kern van waarheid in? Stel je daar eens voor open en ga lekker terug naar de basisop een fijne en ontspannen manier samen met je paard werken. Win-win situatie voor jullie beiden.
Verder, je wil graag dat mensen respectvol reageren... Doe dat dan zelf ooken een beetje zelfspot kan geen kwaad hè. Het blijft het internet, mensen zeggen alles wat ze denken, meer in your face maar ze zijn tenminste wel eerlijk.
Eerlijk over het internet ja... Totdat ze recht in je gezicht staan haha.
noorbeek1234 schreef:@Thesserd, misschien moet je even vragen aan die mensen of ze dat alleen maar doen om me te pleasen?
noorbeek1234 schreef:Misschien kunnen we de strijdbijl beter begraven. Ik maak mijn excuses over sommige antwoorden die ik heb gegeven, sommige niet.
Als jullie nog toevoegingen hebben zijn ze van harte welkom, maar dan wel gewoon aardig en opbouwend. Dan zal ik mij ook zo opstellen!
Toch wil ik jullie bedanken voor alle antwoorden.
Jennyxx schreef:De video die Willemina_L heeft gepost legt goed uit waar je aan zou kunnen gaan werken ts:
[ Video ]
Op http://www.art2ride.com/ vind je nog meer informatie. Als je liever Nederlands leest/luistert zijn de video's van http://www.atletischerijkunst.nl/ ook en aanrader. Succes!