Help, mijn paard spiegelt mij!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 16:40

Deze zou ik aangrijpen, TS! alleen tegen reiskosten... dat kan je de kop niet kosten, en je hebt er eens een frisse blik over!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 20:06

Joolien schreef:
Ik bied je bij deze aan om een keer enkel voor de reiskosten langs te komen om samen eens te kijken wat er beter kan. :)

Kleine aanvulling: ik kijk vooral naar de samenwerking tussen paard en ruiter waarbij de instelling en houding van de ruiter het belangrijkst is. Zowel vanaf de grond als onder het zadel. Ik kan je dus snel handvatten geven om verder te gaan.

@ TS Ik zou dit aanbod met beide handen aannemen.

Bernoe

Re: Help, mijn paard spiegelt mij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 00:33

En ook ik denk dat je het aanbod van Joolien met beide handen moet nemen :)
Tof van je, Joolien!

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 11:50

knollentuin schreef:
Dat lesgeven op basis van rechtrichen is zo een makkelijke open deur similtan... TS heeft een gewone goede instructeur nodig- gewoon goede instructeurs geven les nav het scala.. Daar is het recht gericht gaan een onderdeel van- basis-

Klopt, het zijn vaak open deuren op Bokt. :)
Het is alleen lastig om te beoordelen wat een goede instructeur is. Ik heb sinds drie jaar ervaring met een instructrice die mij ongelofelijk veel leert. We zijn terug gegaan naar de basis (lees: rechtrichten) Maar er wordt mij ook uitgelegd en visueel gemaakt wat er nou eigenlijk allemaal gebeurt onder je. Waarom ik bepaalde oefeningen ga trainen, hoe we bepaalde dingen willen bereiken. En ik vind dat dat te weinig gebeurt.

Afgelopen voorjaar deed mijn dochter een aantal lessen bij iemand die deze moest filmen voor haar ORUN opleiding/examen Ik meen niv 4. Wat mij meteen opviel is dat er aanwijzingen worden gegeven, (doe dit, doe dat) maar niet wordt uitgelegd waarom die aanwijzing gegeven wordt. Kortom: gemiste kans om iets te leren. Diegene is wel gewoon geslaagd. En dit zie je doorgaans op maneges ook.

Didactische kwaliteiten maken het verschil tussen een goede en minder goede instructrice.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 12:11

silmitan schreef:
knollentuin schreef:
Dat lesgeven op basis van rechtrichen is zo een makkelijke open deur similtan... TS heeft een gewone goede instructeur nodig- gewoon goede instructeurs geven les nav het scala.. Daar is het recht gericht gaan een onderdeel van- basis-

Klopt, het zijn vaak open deuren op Bokt. :)
Het is alleen lastig om te beoordelen wat een goede instructeur is. Ik heb sinds drie jaar ervaring met een instructrice die mij ongelofelijk veel leert. We zijn terug gegaan naar de basis (lees: rechtrichten) Maar er wordt mij ook uitgelegd en visueel gemaakt wat er nou eigenlijk allemaal gebeurt onder je. Waarom ik bepaalde oefeningen ga trainen, hoe we bepaalde dingen willen bereiken. En ik vind dat dat te weinig gebeurt.

Afgelopen voorjaar deed mijn dochter een aantal lessen bij iemand die deze moest filmen voor haar ORUN opleiding/examen Ik meen niv 4. Wat mij meteen opviel is dat er aanwijzingen worden gegeven, (doe dit, doe dat) maar niet wordt uitgelegd waarom die aanwijzing gegeven wordt. Kortom: gemiste kans om iets te leren. Diegene is wel gewoon geslaagd. En dit zie je doorgaans op maneges ook.

Didactische kwaliteiten maken het verschil tussen een goede en minder goede instructrice.
:j
Weinig meer aan toe te voegen...

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 13:52

Joolien schreef:
Ik bied je bij deze aan om een keer enkel voor de reiskosten langs te komen om samen eens te kijken wat er beter kan. :)

Kleine aanvulling: ik kijk vooral naar de samenwerking tussen paard en ruiter waarbij de instelling en houding van de ruiter het belangrijkst is. Zowel vanaf de grond als onder het zadel. Ik kan je dus snel handvatten geven om verder te gaan.

@TS aanpakken dit aanbod

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:13

misschien een rare vraag hier zo tussen door.... is het een kruising met een appaloosa?
die appaloosa kan spiergerelateerde problemen vererven....zoals pssm....
helaas kennen we dit en wisten we dit ook veel te laat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 16:55

Ze is een volle fries.

Afstamming is:
Vader: Otto (Beart x Abel)
Moeder: Wikke (Tsjerk x Gaije)

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 17:52

Maar als het paard van je ouders is, waarom betalen hun dan niet de kosten die horen bij de opleiding en africhting van het paard.
En daar horen lessen nu eenmaal bij, jij bent zoals je zelf zegt een recreatie/B ruiter. Dus niet instaat alleen een paard op te leiden.
Ik betaal ook de lessen van mijn volwassen dochter omdat ik mijn jonge paard netjes opgeleid wil hebben en ze dus bij de zelfde ( wat duurdere) instructrice lest.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 22:20

Niet iedereen is hetzelfde Cam, ts blijft wel netjes en respectvol reageren ondanks de niet altijd aardige reacties.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 00:37

Heb het hele verhaal gelezen en ik kan alleen maar zeggen: ts kijk eens echt goed in de spiegel die jouw paard je, zoals je zelf ook zegt, voorhoudt en zoek de oplossing bij jezelf. Je zit nu duidelijk op een dood spoor. Verschuil je niet langer achter allerlei excuses, neem het lesaanbod van Joolien aan. Dat is misschien best spannend en buiten je comfortzone, maar wat heb je te verliezen?

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 18:23

*kruipt weer onder leessteen vandaan.

@TS waarom ben je zo selectief in het beantwoorden van de vragen die gesteld worden? En hoe is het mogelijk dat je over het aanbod van Jolien heen leest? Als ik met jouw probleem zat had ik daar meteen op gereageerd.

Ik zie ook nergens een antwoord op de vraag of je jezelf in staat acht dit paard te kunnen opleiden. Ik opperde het al op een van de eerste pagina's, daarna zie ik het nog een paar keer voorbij komen, maar er komt geen antwoord op. Daarbij lijk je elke tip of oplossing af te wijzen en zoek je veel fouten bij je paard. Jouw paard is uit balans en neemt constant zelf het initiatief, waarom zou een omscholing naar western het probleem oplossen? Ook met western rijden moeten paarden in balans zijn, over de hoefslag gaan en wachten op hulpen van de ruiter voor een volgende oefening.

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 21:19

Ieuw..... filmpje ziet er uit als een te dikke, net zadelmakke fries... Die zich gedraagt als een vreselijk verwende drol :o ( sorry dat ik het zo zeg... :o )
Je paard heeft erg veel moeite met zn balans. Beetje afvallen zou niet verkeerd zijn, dan kan het paard straks ook wat makkelijker in zn lijf buigen en makkelijker zn passen afmaken. Het zijn nu van die korte dribbelpasjes om evenwicht te houden. (te dikke mensen kunnen ook niet soepel een bochtje omdraven :P )

Hou het simpel in het rijden. Je handen mooi bijelkaar houden en er niet te veel mee willen sturen.
Het sturen vnl met je gewicht doen , maar dan wel heel simpel door in de richting te kijken waar je heen wilt. Verder zorgen dat je je benen lang kunt maken en druk op je stijgbeugels houden.
dit zal je niet in een of twee keer lukken, hier gaat wel een poosje overheen. ( met 1x per week rijden gaat het zeker niet lukken)

Als je de mogelijkheid hebt is lange lijnen rechtuit rijden zoals in de wei of het bos nog beter voor je paard om beter in balans te komen.

andere oefening:
op de lange zijde van de bak ( binnenhoefslag) in stap overgaan en rechtuit naar de korte zijde lopen, echt tot je de bakrand aan kunt raken ( rijden alsof je er doorheen wilt stappen. dan kwart slag draaien en langs de korte zijde stappen tot aan de volgende bakrand ( ook er weer doorheen willen stappen), dan weer kwartslag draaien, dan ben je op de andere lange zijde. vervolgens rechtstellen en aan draven en in de tweede helft van de lange zijde weer terug naar stap en het bovenstaande herhalen. Als dit goed gaat, de draf stukjes steeds wat langer maken.

Zorg wel dat je duidelijk bent naar je paard. ja=JA en nee=NEE een beetje ja en een beetje nee snapt ie niet.

succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 22:15

Ze leest niet over mijn aanbod heen hoor ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 01:27

ok heel goed hoor "Joolien" doe je best.
Ik vind het zelf wel heel knap van jou dat je dit wil doen, en uiteraard hoop ik echt van ganser harte dat jouw aanpak hier dan ook echt een serieuze verandering kan teweeg brengen, ts moet idd heel anders gaan denken.
ik zelf zou het niet doen, na het lezen van de gegeven antwoorden.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 21:33

hoe gaat het nu?

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 23:06

Ik vermoed dat ze de basis nooit goed geleerd heeft. En dat komt dus door de ruiter inderdaad. Ik zou haar in training doen bij een echt goede ruiter die haar alles netjes aan kan leren, in 1 of 2 maanden. Als zij het kan zou je dan misschien een poisje bij diegene kunnen gaan lessen zodat die het jou ook kan leren. Ik denk dat je nog niet voldoende ervaring had zelf toen je aan het karwei begon. Probeer er snel iets aan te doen want hoe langer je zo doorgaat, des te moeilijker wordt get om het paard netjes op te voeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:36

Er werd gevraagt om een update, bij deze:

De afgelopen 2 weken heb ik helaas geen les gehad, maar wel zelf gereden. Ik heb hierbij de nadruk op juiste buiging en controle van het tempo gehouden.

De eerste keer enkel gestapt, hoefslag helemaal los gelaten en gezorgt dat het hoofd de juiste kans op boog (rest van het lijf ook maar dat is wat lastiger). Ik moet zeggen dat dat nog verdomd lastig is! Ze valt snel naar binnen op een onbedoelde kleine volte (5 meter) waardoor ik toch weer de neiging krijg haar naar buiten te sturen..

Afgelopen zondag wou ze zelfs zo slecht buigen dat ik dat maar heb gelaten voor wat het was, en ben overgegaan op rechte lijnen met tempo onder controle. Bij A en C halthouden, en weer weg rijden. Eerst in stap, toen dat netjes ging vanuit de draf halthouden en weer in draf wegrijden, en toen dat netjes ging vanuit de galop. Beide kanten op natuurlijk, en ik moet zeggen dat het tempo erg fijn was! Ze sneed wel de hoeken af en het stil blijven staan vond ze ook verdomd lastig toen het tempo omhoog ging, maar ze was super aan de hulpen! Afgesloten met opnieuw proberen te buigen, en dat deed ze aan het einde ook super (zo slecht als het in het begin ging, zo goed deed ze het aan het einde). Toen ook gestopt want goed is goed, en super is geweldig!

Ook heb ik haar nog aan de dubbele longe gehad, en dan is ze toch wel een heel ander paard. Erg relaxed en erg prettig om mee te werken.

Ik heb met Joolien afgesproken dat we in het nieuwe jaar een datum gaan prikken, afgelopen tijd door de feestdagen-drukte wat druk geweest, zodoende..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 14:27

Een heel goed idéé dat je interesse hebt, en dat je het echt wil proberen met Joolien, laat ons weten hoe je er na die les/training over denkt ? Ik vermoed dat je zal ontdekken dat soms er heel eens anders over te denken een meer open zicht zal brengen (moeilijke verwoording).
succes

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 15:00

Wat fijn dat je open staat voor nieuwe inzichten. Vind ook je huidige methode wel fijn. Even terug naar de basis en gaan rechtrichten. Stoppen en belonen op de puntjes die wel goed gaan en dan nog gepaste instructie die je gaat helpen om je huidige knelpunten aan te pakken. Ik denk dat je het op die manier prima kunt oplossen zonder je paard meteen uit handen te geven. Blijven werken met je paard en dat is zowel het stilstaan tijdens het opstappen als de juiste stelling aan te nemen tijdens het rijden pas als dit bevestigd is ga je aan de nageefelijkheid kunnen werken. Ben heel benieuwd naar jullie verdere vorderingen. Ik wens je voor 2015 alvast veel suc6 met je paard. +:)+

Heleenzz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 16:29

Je bent zo te horen alweer de goede kant op aan het gaan door heel bewust naar de basis terug te gaan!
Misschien is het leerzaam om t.z.t. als je je les hebt van jolien om het te laten filmen, dan kun je het later ook nog eens terug krijgen. Heeft mij namelijk ook al een paar keer goed geholpen, ik heb namelijk niet elke week les maar heb in de vakantie's vaak een week lang les doordat mijn instructrice ver weg zit, maar toen ik een keer het spoor een beetje bijster was ben ik die filmpjes weer terug gaan kijken en heb ik het toen zelf weer heel fijn na kunnen rijden, nadat ik het dus aan de hand van die filmpjes heb geanalyseerd.
En als je dat wil denk ik dat ik, samen met nog wat andere bokkers, het ook erg leuk en leerzaam zouden vinden als je het filmpje van de les na afloop hier misschien zou willen posten :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:32

Fijn hoor dat het de goede kant uitgaat! Veel succes voor het nieuwe jaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:35

Nog even een nieuwe update, afgelopen vrijdag heb ik bij een les gehad bij een andere instructie maar dat is me toch niet zo goed bevallen. Ik had meer het idee zelf te rijden als dat ik les kreeg, en na de les ook niet het idee dat ik wat gedaan had. Wel heb ik (doordat ik zelf bepaalde wat ik deed) i.p.v. mee te springen met de les gekozen voor balkjes draven (ik was de enige die niet mee wilde springen dus er werden balkjes neergelegd) en omdat ik me nu juist zo aan het focussen ben op de ontspanning en controle van het tempo was dat voor mij wel prettig. Ook van de balkjes werd mn paard erg heet in het begin, maar ik ben gewoon steeds wezen stappen tussendoor, en als ik merkte dat ze heet werd bleef ik ook in stap over de balkjes gaan. Uiteindelijk moet ik zeggen dat ik nog niet eerder zo'n ontspannen les heb gehad, al heb ik voor mijn gevoel dan ook niet echt les gehad maar meer voor mezelf gereden.

Vanavond heb ik weer les bij mn eigen instructie, zal ook daarvan een update plaatsen.
Inmiddels heb ik ook met Joolien contact gezocht om een datum te prikken, en ik ben nog opzoek naar iemand die mij een paar keer zou kunnen filmen.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 14:22

Fijn dat je er zelf een goed gevoel bij hebt, dat is het belangrijkste! Welke regio zoek je iemand?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 14:25

Ik heb niet alles gelezen maar wel het filmpje bekeken Het probleem zijn de hoeken daar valt die al naar binnen Waardoor je steeds op de binnen hoefslag komt Er zit te weinig buiging in je paard en valt erg door het binnenbeen heen

Ik las dat je al goed bezig bent met buiging en tempocontrole Dit is een hele goede oefening voor je paard Probeer die stap overgangen te maken zodra je voelt dat paard door je hulp heen komt en naar binnen valt Zodat je weer wat meer controle hebt en paard met je binnenbeen naar de hoeken of hoefslag kan laten wijken Voel je dat die weer door je hulpen heen wilt Ga je rustig naar halt En je begint weer opnieuw Verder proberen in stap wat te wijken en voltes te openen en sluiten Voelen dat die echt opzij gaat voor je been Je kunt beter de komende tijd meer in stap trainen en de controle hebben Dan on gecontroleerd door de bak zoeven Goed dat je op het aanbod bent in gegeaan

Of dit op te lossen is JAZEKER wordt het makkelijk NEE Duurt het lang JA Maar met opgeven wordt het nooit beter

Longeer je het paard wel eens it zou ook goede training zijn met voltes openen en sluiten Overgangen wat buiging