Beste rijtechnische tip die je ooit gekregen hebt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia_paard

Re: Beste rijtechnische tip die je ooit gekregen hebt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 18:21

Ik reed eerst een heel schrik achtig paardje dus als er een groote vrachtwagen ofzo langs kwam wou ik al reageren dus teugels korter etc voor als mijn paard schrok. Toen zei iemand een keer tegen mij:
'Altijd vanuit gaan dat er ze niet schrikt, schrikt ze toch dan kan je altijd nog reageren.'
Klinkt heel simpel en logies, maar heeft echt geholpen :)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 18:49

Caily schreef:
Ik rij western dus heb sowieso niks te maken met oprichting, handen dragen gaat niet per definitie samen met spanning, ik bedoel deze houding:

[ Afbeelding ]

En

[ Afbeelding ]

ipv dit

[ Afbeelding ]

Wat betreft de handhouding op deze plaatjes. Bovenste heeft handen op de juiste plek. Onderarm in rechte lijn naar de mond, ellebogen voor het lichaam en zeker niet in een hoek van 90 graden of iets dat daar in de buurt komt. Middelste, ik weet niets van western, misschien voor western een wenselijke houding, maar wel degelijk met spanning op de armen (en in mijn ogen dus ongewenst). Deze houding is niet natuurlijk dus moet door spierspanning in stand worden gehouden, dus spanning is onvermijdelijk. Omdat er niet met teugelcontact gereden wordt zal het paard hier minder van merken, maar spanning in de armen zal vaak ook leiden tot spanning in het bovenlijf. Onderste, handen mogen dichter bij elkaar, maar verder prima. Onderste plaatje zal bij vele bokkers tot de opmerking handen dragen leiden en dan denk ik altijd...thhuuuhhh.. Deze handhoogte past bij de graad van africhting van het paard.
Laatst bijgewerkt door oji op 19-09-14 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 18:51

listiglistje schreef:
blackielove schreef:
ik hep nog nooid critque gehat mein leraar zecht dat ik alles goed doe

Hoog tijd voor een andere dan :D

:')

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 22:56

Voel op welke kant je paard het sterkst wordt. Vandaag werd mijn merrie sterk op links en dat betekend dat ik mijn gewicht meer naar rechts moet verdelen en haar schouder iets meer naar rechts moet doen en meteen liep ze recht en nageeflijk!

aeckker03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 08:13

blackielove schreef:

Volgens mij is dit een opgezet pennyaccount... Kijk maar in haar profiel: haar paard is een vroeger verwaarloosde zwarte arabische hengst die heel veel problemen had en alleen haar begrijpt....uhuuu
Laatst bijgewerkt door aeckker03 op 20-09-14 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 08:28

aeckker03 schreef:
blackielove schreef:

Volgens mij is dit een opgezet pennyaccount... Kijk maar in haar profiel: haar paard is een vroeger verwaarloosde zwarte arabische hengst die heel veel problemen had en alleen haar begeijpt....uhuuu

Ik dacht exact het zelfde...Ligt er wel héél dik bovenop.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 16:34

Gehoord op horse event Hoe je de overgang galop draf moet rijden: gewicht naar de buitenzitbeenknobbel. Getest en goedgekeurd :)

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 17:11

Beter 1 duidelijke correctie dan 10x half en daarna direct ontspannen, want het punt is gemaakt.
Dus niet in het gevoel blijven hangen van de ondeugden van je paard maar weer vooruit denken.

prisje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:55

Ik las mee, zijn alle bokkers nu al door hun tips heen?!
Verwacht nog een hele lading met tips eigenlijk!

;)

elkedortmans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 22:02

"Het grootste probleem bij jullie zit tussen jullie oren"

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 22:38

'En nu denken dat het een M-paard is.'

Ofwel, gewoon denken dat je alles kan, want dan ga je er vanzelf aan rijden (werkt bij mij heel goed, uiteraard niet de bedoeling dat je hiermee je paard gaat overvragen...)

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 22:45

Ontspan en geniet :)

Marisstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 07:58

Ik heb ooit een beter met paard omgaan cursus op een ranch gehad. Zeer leerzaam.

Heb er voornamelijk geleerd voelen met je lichaam wat je paard doet.

Doormiddel van een redelijk enge oefening, geblinddoekt zonder zadel op een paard.

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:05

Ik heb woensdag weer les dus kan komen er weer tips van mijn kant :D
Is wel een goeie Marisstel! Dan moet je wel opletten op wat je met je lichaam doet.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:50

Mijn instructeur zei zaterdag:

Ondanks dat jij niet spoort laat je je paard gelukkig wel sporen, daardoor worden de de bochten ook zo mooi. :')

Dus: altijd je paard laten sporen :)

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:35

Pfff wat een hoop tips.
Voor mij zijn momenteel de belangrijkste tips over houding.
Ik heb al jarenlang een verkeerde houding van mezelf, ingezakt, schouders naar binnen, bekken te stijf, stijve nek en schouders.
Is een stukje astmageralteerd en een hoop spanning die bij mij vooral op mijn nek/schouders slaat.
Fysio probeert me met allerlei oefeningen te helpen maar vooral tijdens het paardrijden heb ik er last van.
Ik zak dus heel snel in als een zak met aardappelen, door mijn ingetrokken schouders kantel ik makkelijk naar voren en ga zo maar door. Draag dus ook veel spanning bij me tijdens het rijden en merk dat sommige manegepaarden daar op reageren.
Ik probeer me elke les bewust te zijn van mijn houding, maar ik vind het zo moeilijk :( , probeer nu wat tips van jullie mee te nemen.....