Stelling: zowel paard als ruiter moeten in conditie zijn

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Stelling: zowel paard als ruiter moeten in conditie zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:14

Ja maar ik zie veel mensen hier zo vast houden aan dat lopen.. Ik zet het een beetje onhandig neer. :D Ik nam jouw bericht meer als voorbeeld om mijn punt uit te leggen, niet zozeer om er tegen in te gaan zeg maar. :D Excuus!

Ik ben altijd verbaast als mensen na tien minuten doorzitten al niet meer weten waar ze het hebben.... Dan heb ik altijd zo iets van "joh... wat moet die knol dan denken, die is daadwerkelijk aan't lopen!" :')

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:18

Tja.. voor de meeste mensen is dat soort voorbeeld... en ik snap dat ook wel... sporters in veel sporten zijn aan het hardlopen ... dat is sportief ;) Maar goed er zijn ook para-ruiters die zich in rolstoel voortbewegen maar wel meer voor elkaar krijgen te paard dan de meeste doorsnee ruiters die daarnaast 2x per week een uurtje hardlopen :+

Denk dat je meer zou moeten nadenken over je lichaamscoördinatie en lichaamsbesef dan hard-core conditie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:21

Ik denk inderdaad ook dat je aan lopen opzich niet zo veel hebt op een paard... je hebt niks aan spierkracht als je die niet kan doseren en coördineren... :)
Geheel met jou eens dus.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:26

Ik vind wel dat er een verschil is tussen conditie en topconditie...

Zolang je tijdens het rijden met je paard je paard niet in de weg zit omdat je niet goed kan meekomen is het goed toch?
Er zit dat natuurlijk wel een verschil in een paar keer per week een rondje door de bossen stappen of elke dag actief aan de bak. Logisch is dan dat je in dat tweede geval ook een betere conditie nodig hebt.

Tja, en qua gewicht kan je heel veel zeggen...ik weeg ook bijna 80 kilo en afvallen probeer ik, maar gaat erg lastig. Mijn paard is groot en sterk zat, dus dat is het probleem niet, maar omdat we endurance rijden wel ik toch wel wat kilo's kwijt om het hem nog makkelijker te maken.
Ondanks mijn gewicht heb ik wel een prima conditie, naast rijden doe ik ook veel aan wandelen, hardlopen en zwemmen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:02

Ik heb alleen de intro gelezen, dus excuses als ik iets aan kaart wat al eerder gezegd is.

Wat is conditie? Iemand kan een ijzersterke conditie hebben, maar toch te zwaar zijn.

Om mijzelf als voorbeeld te nemen, elke dag fiets ik naar mijn werk en weer terug, dit is een enkele rit van 20 minuten. Best kort zou je zeggen, maar zowel smorgens als savonds plak ik daar een afstand bij aan zodat ik in totaal aan een enkele rit van 1 uur kom. Ik fiets dus 2 uur op een dag.
Verder doe ik elke dag mijn oefeningen met mijn fitnessbal, waarmee ik onder andere op dit moment 200 rechte buikspieroefeningen doe en 100 zijdelingse buikspier oefeningen (en dan wel elke kant 100 dus in totaal voor beide zijdes zit ik op 200 oefeningen) daarnaast nog een aantal series voor mijn rug.

Verder neem ik op mijn werk altijd de trap, zorg ik altijd dat ik veel in beweging blijf en probeer ik als ik thuis kom (en het niet te donker of nat is) ook naar stal te fietsen... in de wintermaanden pak ik hier echter liever de auto voor.

Maar... Door medicijnen heb ik momenteel niet het lichaam wat zou horen bij al deze bovenstaande oefeningen. Ik ben op dit moment hard bezig met een diëtiste om er kilo's af te krijgen en dit gaat ook steeds beter, maar mooi is het niet. Wel rijd ik nog steeds paard omdat ik na overleg met mijn instructeur er achter ben gekomen dat ik mijn paard helemaal niet in de weg zit. Ik ben lenig, ik zit mee met de beweging en ik heb conditie.

Sterker nog, mijn atletisch gebouwde vriend die 4 dagen in de week met voetbal bezig is, legt het af tegen mij als we met buikspieroefeningen etc bezig gaan. Als we gaan fietsen is hij eerder moe dan dat ik ben... maar hij is wel veel slanker.

Iemand kan mij zien rijden en concluderen door mijn gewicht dat ik geen conditie heb, terwijl ik gerust een uur lang kan doorzitten (voorbeeld) zonder buiten adem te raken.

Dus wat is nou werkelijk conditie voor ts?
Kijk je dan naar gewicht of naar hartslag en ademhaling?

Ik ben het er wel mee eens dat als je van je paard verwacht dat die op conditie is, je dit ook van je zelf moet verwachten.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:34

M_D_H, Ik weet niet hoeveel overgewicht je hebt of wat voor paard je rijdt, maar ik denk dat je in jouw geval wel de spieren hebt om netjes mee te komen in de beweging en dat ook gerust een tijdje uithoudt. En dat is juist iets wat ik belangrijk vind in een conditie.

Van de week zag ik weer een ruiter rijden met flink wat overgewicht, en dan zag ik bij deze ruiter vooral dat ze achter de beweging aankwam en daarmee het paard gigantisch in de weg zat. Wat er naar mijn idee miste, is een partij buikspieren. Iemand met overgewicht, maar wel die partij buikspieren zal zich een stuk beter in balans houden en het paard daarmee een stuk minder in de weg zitten.

Natuurlijk nog niet het ideaalbeeld, maar je geeft zelf al aan dat je daar aan werkt.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:16

Als ruiter zul je wel enigszins fit moeten zijn om je paard goed te kunnen rijden.
Maar zoals ik al eerder gelezen heb zijn spierkracht coördinatie en rij gevoel ook belangrijke factoren.

Qua doorzitten is het wel zo dat het ene paard het andere niet is. Sommige drafbewegingen zijn heel moeilijk uit te zitten. Zelfs voor een ver gevorderde ruiter. Als het paard zich over de rug gaat ontspannen en zijn buikspieren in zet gast het iets beter. Maar het blijft intensief rijden. Mijn vriendin rent de halve marathon, maar haar paardrijden conditie is toch wat minder.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:38

Persoonlijk vind ik dat een ruiter zelf fit moet zijn. Naast een gezond gewicht vind ik het ook belangrijk dat een ruiter in staat is om minstens 15 minuten te gaan hardlopen zonder helemaal buiten adem te zijn. In de tijd dat ik nog reed, ging ik voordat ik opzadelde 5 a 10 minuten lopen, dan ging het rijden heel wat beter.

Tevens vind ik het belangrijk dat een ruiter op een gezond gewicht is. Indien iemand (licht) overgewicht heeft, vind ik het extra belangrijk dat die persoon aan zijn/haar conditie werkt.

Adelinde vind ik een goed voorbeeld hierin :-).

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:45

Tja wat is conditie? Ik ben prima op gewicht, eerder aan de te magere kant. Ik heb voldoende conditie om mooi mee te komen en mijn paard niet in de weg te zitten.

Maar vraag me niet om te lopen, of echt te gaan sporten. Ik kan het niet en ik mag het zelfs ook niet, ben hart en spierpatiënt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:41

Yvette81 schreef:
Als ruiter zul je wel enigszins fit moeten zijn om je paard goed te kunnen rijden.
Maar zoals ik al eerder gelezen heb zijn spierkracht coördinatie en rij gevoel ook belangrijke factoren.

Qua doorzitten is het wel zo dat het ene paard het andere niet is. Sommige drafbewegingen zijn heel moeilijk uit te zitten. Zelfs voor een ver gevorderde ruiter. Als het paard zich over de rug gaat ontspannen en zijn buikspieren in zet gast het iets beter. Maar het blijft intensief rijden. Mijn vriendin rent de halve marathon, maar haar paardrijden conditie is toch wat minder.

Als jij fatsoenlijk kan zitten en een paard correct kan laten bewegen dan kan je op vrijwel elk paard goed doorzitten. :) Heb al verschillende paarden gereden waarop zogenaamd "niet door te zitten was" en echt niet de minste ruiters en daar was prima op door te zitten. Kunnen doorzitten ligt echt vooral aan de ruiter.

Riel schreef:
Persoonlijk vind ik dat een ruiter zelf fit moet zijn. Naast een gezond gewicht vind ik het ook belangrijk dat een ruiter in staat is om minstens 15 minuten te gaan hardlopen zonder helemaal buiten adem te zijn. In de tijd dat ik nog reed, ging ik voordat ik opzadelde 5 a 10 minuten lopen, dan ging het rijden heel wat beter.

Tevens vind ik het belangrijk dat een ruiter op een gezond gewicht is. Indien iemand (licht) overgewicht heeft, vind ik het extra belangrijk dat die persoon aan zijn/haar conditie werkt.

Dus para-sport maar afschaffen? :)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:03

Ook als para-ruiter kan je prima conditie hebben. Fit zijn. Die termen staan voor mij niet hoe ver je kan hardlopen, maar hoe je balans is, hoe soepel je mee kan bewegen met je paard en hoe je core-spieren zijn ontwikkeld. Persoonlijk wil ik wel enige loopconditie hebben omdat ik er altijd naast loop en niet bekaf wil zijn na 1 rondje draf. Ik kan me echter goed voorstellen dat dat voor een ruiter erop anders is.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:43

Maar ruiterconditie is wat anders dan hardlopersconditie volgens mij?

Ik rijdt zo ff 2 ZZ-L proeven direct na elkaar, terwijl andere mensen (met goed gewicht en in marathonconditie)
mij met respect aankijken en zeggen dat zelf niet te trekken (tong op hun schoenen).
Ik houd ook uren fanatiek rijden vol, geen probleem....en dat terwijl ik overgewicht heb :P
(ik heb een heel groot paard van 1.82 dus het overgewicht valt niet echt op)

Ik denk dat je lichaam went aan bepaalde vormen van sport uitoefenen,
paardrijden is mi meer een balans, coördinatie, souplesse en denksport, fysiek went je lichaam er vanzelf aan.
Mensen welke nog nooit paard hebben gereden, hebben ook altijd spierpijn na de eerste x (dit zijn ook mensen met goed gewicht en conditie)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:47

Riel schreef:

Ben ik het niet mee je eens. Ik sport wel maar hardlopen doe ik nooit en ik denk niet dat ik 15 minuten vol hou zonder buiten adem te zijn. Je lichaam went wel aan een bepaalde sport. Denk niet dat je op die manier direct kunt aangeven of iemand een beetje conditie heeft. Alleen afgaande op hardlopen. Is natuurlijk niet zo als je heel erg veel fiets en daarin een hele goede conditie hebt dat je ook zomaar een marathon kan lopen. De hele belasting is anders en dus ook veel intensiever als je dat nooit doet.

Maar verder ben ik het wel mee eens dat er toch een conditie moet zijn.
Zeker als je hogerop komt en je een topconditie verwacht van je paard zou je dat ook van jezelf moeten verwachten. Recreatief gezien gewoon een basis conditie. Niet dat je na 1 uur hijgend en wel van je paard af komt. Maar daar kun je natuurlijk gewoon aan werken.

lisanS13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:58

Ik vind dat je wel qua gewicht etc gezond moet zijn, maar je hoeft niet persé ook te gaan hardlopen oid, ik kan dat sowieso niet vanwege mijn knie (waar ik geen last van heb met het rijden)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 20:00

listiglistje schreef:
Maar ruiterconditie is wat anders dan hardlopersconditie volgens mij?

Klopt, is totaal iets anders. Vele mensen beseffen zich niet dat training (héél) specifiek is. En paardrijden en hardlopen zijn totaal andere belastingen voor je lichaam.

Lifebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:44

Ja, vooral als je er verder mee wil komen. En zoals bij elke sport heb je het gewoon nodig om gezond te eten en in conditie te blijven.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 10:43

Conditie en gewicht zijn 2 verschillende zaken die beide het rijden kunnen beïnvloeden.

Conditie voor paardrijden staat niet gelijk aan hardloop, fiets of gewichthef conditie. Wel kun je alle voorgenoemde sporten doen om spieren te ontwikkelen en bewustzijn van je spieren te vergroten. Naast deze grove sporten is het ook belangrijk heel fijn te kunnen werken en specifieke spiergroepen aan te kunnen spreken door yoga, thai chi of balletachtige oefeningen.

Dus conditie ben ik het over eens, maar dit kun je niet bereiken door maar 1 sport naast het paardrijden te kiezen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 10:54

Paard en ik hebben allebei een overconditie :D
Maar we werken er samen aan.Dat je 15 minuten moet kunnen hard lopen is flauwekul natuurlijk want dan kunnen de para ruiters wel stoppen met rijden.

Ik kan zelf ook makkelijk 15 km wandelen met de honden,hardlopen zit er helaas niet in vanwege problemen in mijn knie.

Lifebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 13:59

Het is idd niet alleen conditie. Zoals brighteyes85 zegt, yoga is ook goed om erbij te doen.

MCSchout

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 14:28

Het belangrijkste vind ik dat er balans moet zijn: zolang het paard EN de ruiter er geen last van heeft zul je mij niet horen.

Dus ook als er sprake is van overgewicht, slechte gezondheid of geen conditie hoeft dat ook geen probleem te zijn als de persoon er rekening mee houd en bereid is om er aan te werken.

Ik zelf zit op een gewicht dat ik weiger om op een paard te stappen. Dat doet zeer maar is gewoon zo. Wel ben ik er mee bezig om mijn gezondheid drastisch te verbeteren met een speciaal programma. Wanneer mijn gewicht voldoende is gezakt wordt het weer een optie om op een paard te klimmen.

Wat mij wel stoort is wanneer mensen er op klimmen wanneer dit misschien niet zo'n goed idee is en alsmaar met smoesjes komen om er niets aan te doen. Je kunt op zoveel manieren je gezondheid verbeteren, dat hoeft niet alleen via echt sporten maar kan ook al op manieren zoals gezonder eten en bijvoorbeeld de trap te pakken in plaats van de lift.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 14:55

Natuurlijk is het goed om in conditie te zijn. Voor iedereen, ruiter of postzegelverzamelaar. Aan de andere kant: wie niet hoog wedstrijden rijdt, hoeft niet de conditie van een Olympisch atleet te hebben.

Ik kamp zelf met overgewicht, wat behalve ontsierend en ongezond ook lastig is omdat het mijn keuzes in manegepaarden beperkt. Ik kan nog op een grote Fries of KWPN'er maar een ranker beestje komt niet in aanmerking. Ik wil en zal ook heus nog wel afvallen, maar december komt er weer aan dus dat zal wel even vertraging oplopen. :)

In vergelijking daarmee is mijn conditie prima. Ik ben dinsdag naar Dordrecht en weer terug gefietst (twee keer vijfenzestig kilometer), en heen tegen de wind in fietste ik iedereen voorbij. Na het paard is de fiets gewoon het beste vervoermiddel ooit. Ik denk dat uithoudingsvermogen belangrijker is dan krachtsexplosies. Op je paard komt het erop aan dat je een uur lang (of langer, afhankelijk van wat je doet....) behoorlijk kunt blijven zitten, in de houding die voor jullie twee het beste is. Dat train je waarschijnlijk beter met vaker de fiets pakken dan met gewichtheffen. Hardlopen zit er een beetje tussenin: joggen heeft een stuk meer zin dan sprints trekken.

Ja, ik sta hier een flink potje open deuren in te trappen. Maar ach, liever te veel dan te weinig gezegd...
Laatst bijgewerkt door musiqolog op 14-11-15 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 14:58

Ik vind niet dat je topfit hoeft te zijn, maar wel zo fit fat je he paard gewoon niet in de weg zit

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 15:15

Ik heb wel een barrrrrslechte conditie maar ik heb ook ondergewicht (hangt samen) dus mijn pony is allang blij, ze hoeft niet lang hard te werken want dat kan ik niet aan én ik ben ook nog eens een lichtgewicht.
Ik kan nog geen 300 meter rennen zonder buiten adem te zijn en zonder dat mijn spieren het half begeven. Maar paardrijden (dressuur, springen, uitrijden) lukt me makkelijk uren.

Maar je fitheid hoort het paard niet in de weg te zitten, no mather hoe, wat of waarom.

elsemiekevm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 22:07

Natuurlijk vind ik ook van wel, alleen het een is minder belangrijk dan het ander. Het paard moet het uiteindelijk doen, en dat de ruiter hiervoor moet zorgen is een stuk minder intensief.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 12:52

Ayasha schreef:
Dus para-sport maar afschaffen? :)

Uiteraard niet... Wat mij betreft mag er zelfs veel meer geïnvesteerd worden om mensen met een beperking te laten paardrijden en/of in contact te brengen met paarden.

Ik vind wel dat paardrijden niet je enige sport mag zijn en dat je ook op een andere manier aan je conditie moet werken :-). Dat is niet enkel voor je paard goed, maar ook voor jezelf!
Als het fysiek onmogelijk is om te gaan hardlopen zijn er nog andere alternatieven zoals yoga, wandelen, fietsen, ... Uiteraard binnen de fysieke mogelijkheden van de persoon/ruiter in kwestie.
Laatst bijgewerkt door Riel op 16-11-15 13:04, in het totaal 2 keer bewerkt