Cassidy schreef:Zinzi_jewel schreef:Goh, mijn nekharen rijzen ten bergen hier.
2 kampen traditionele en natural.
Ik zit er tussen in. En wil niet in een hokje gestopt worden!
Wilde zo natuurlijk mogenlijk 24/7 vrije beweging, blote voeten, bitloos. niet boomloos want dat vindt ik tot heden niet lekker liggen voor paard.
Maar..... Mijn paarden vertelde mij wat anders.
Mijn paarden werden moe van 24/7 in kudde verband lopen.
Zagen er niet goed uit, de grote merrie gevoelige voeten.
Haren zoveel dat ze gaan staan zweten op een mooie winterse dag.
Ben door omstandigheden verhuist naar een stal waar elk paard beschikking heeft over een eigen box. Met gewoon zoals nodig veel ruwvoer, krachtvoer naar keuze. En veel buiten lopen. En zodra weer het toelaat 24/7 buiten lopen.
En heb daar dus ondervonden dat mijn paarden veel blijer tonen als ze snachts in hun royale boxen binnen staan, op hun gemak kunnen eten en rustig kunnen liggen als ze dat willen.
Pas was het weer heel goed en liet ik ze snachts buiten 2 aan 2 in de paddock. En grote merrie was niet blij. Keek dof uit haar ogen.
Dus heb ze snachts weer binnen. En straks als het ongedierte komt gaan ze overdag binnen en snachts buiten.
Wil hiermee zeggen dat er vele wegen naar Rome leiden, en er niet een gouden manier is om paarden te houden.
Vindt wel dat je de behoefte van paarden moet respecteren en dat is ij mijn ogen, veel kunnen foerageren dus ruwvoer beschikbaar stellen, en veel vrij kunnen bewegen.
En of je dat doet op blote voeten en zonder dekens. Dat is ieder zijn eigen keuze. Van de 4 heb ik er 3 op blote voeten, 1 rondom op ijzers.
Heb ze ook op een doe het zelf wei gehad waar ik voor de wei slechts 50 euro betaalde, maar als ik alles optel was dat echt niet veel goedkoper als nu bij een pensionstal.
Scheelt me voor de 4, maar een 150/200 per maand.
Wel minder werk eraan. Dus geen 2/3 keer per dag naar de wei om te voeren ed.
Nu houdt ik quality time over voor de paarden.
![]()
Jij hebt naar je paarden gekeken. Hulde daarvoor. Maar die verhuizing door omstandigheden, dat werd je van buitenaf opgelegd als ik dat goed begrijp? Als die verhuizing niet nodig was geweest, had je dan die stap genomen om ze ergens neer te zetten waar ze wel in de box kwamen te staan?
Dat kan ik niet zeggen. Ik heb die keuze gemaakt als eerste van een doe het zelf wei naar pension ivm full time baan gekregen. Het pension was ver van huis maar kwam het dichtste bij de manier zoals ik dacht goed te handelen voor mijn dieren.
Toen kwam ik per toeval aan mijn huidige plek.
En als ik perse wilde hadden ze in loopstal gekund met paddock. Maar daar was ik nog niet uit omdat het bij de loopstal nogal nat kan worden met veel regen, heb paarden graag veel buiten maar niet in de modder.
Heb dus stallen besproken
Met kijkluik op de gang en heb 1 box met buitenluik
Daar kan mijn eczemer al niet staan ivm Mugjes die dan toch kunnen bijten.
Kan ze 24/7 buitenlaten. Heb dat toen ze gewend waren op de.nieuwe stal wel geprobeerd. Maar merkte aan de paarden dat dat minder fijn was voor ze als snachts binnen.
Ze zijn nu beter uitgerust
Kijken beter uit hun ogen. Plus dat ze rust hebben met eten

dat is echt bullshit. Er staat dat boomloos en barebackpad slechy zijn, maak niet zulke uitspraken voordat je je er in verdiept hebt. Vind t ook wel heel lachwekkemd dat ze de term natural zo letterlijk opvat. Ik zeh ook vaak genoeg dat ik aan NH doe/ soms natural rijd. Vind her leuk om voor de afwisseling eens bitloos, zadelloos, hoofdstelloos etc te rijden (boomloos doe ik sws al, want er ligr edn boomloos zadel op
). Ben ik nu slecht?
Zal je paard waarderen