Bewust onnatuurlijk paardrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 23:44

Cassidy schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Goh, mijn nekharen rijzen ten bergen hier.
2 kampen traditionele en natural.
Ik zit er tussen in. En wil niet in een hokje gestopt worden!
Wilde zo natuurlijk mogenlijk 24/7 vrije beweging, blote voeten, bitloos. niet boomloos want dat vindt ik tot heden niet lekker liggen voor paard.
Maar..... Mijn paarden vertelde mij wat anders.
Mijn paarden werden moe van 24/7 in kudde verband lopen.
Zagen er niet goed uit, de grote merrie gevoelige voeten.
Haren zoveel dat ze gaan staan zweten op een mooie winterse dag.

Ben door omstandigheden verhuist naar een stal waar elk paard beschikking heeft over een eigen box. Met gewoon zoals nodig veel ruwvoer, krachtvoer naar keuze. En veel buiten lopen. En zodra weer het toelaat 24/7 buiten lopen.
En heb daar dus ondervonden dat mijn paarden veel blijer tonen als ze snachts in hun royale boxen binnen staan, op hun gemak kunnen eten en rustig kunnen liggen als ze dat willen.
Pas was het weer heel goed en liet ik ze snachts buiten 2 aan 2 in de paddock. En grote merrie was niet blij. Keek dof uit haar ogen.
Dus heb ze snachts weer binnen. En straks als het ongedierte komt gaan ze overdag binnen en snachts buiten.

Wil hiermee zeggen dat er vele wegen naar Rome leiden, en er niet een gouden manier is om paarden te houden.
Vindt wel dat je de behoefte van paarden moet respecteren en dat is ij mijn ogen, veel kunnen foerageren dus ruwvoer beschikbaar stellen, en veel vrij kunnen bewegen.
En of je dat doet op blote voeten en zonder dekens. Dat is ieder zijn eigen keuze. Van de 4 heb ik er 3 op blote voeten, 1 rondom op ijzers.

Heb ze ook op een doe het zelf wei gehad waar ik voor de wei slechts 50 euro betaalde, maar als ik alles optel was dat echt niet veel goedkoper als nu bij een pensionstal.
Scheelt me voor de 4, maar een 150/200 per maand.
Wel minder werk eraan. Dus geen 2/3 keer per dag naar de wei om te voeren ed.
Nu houdt ik quality time over voor de paarden.

_/-\o_

Jij hebt naar je paarden gekeken. Hulde daarvoor. Maar die verhuizing door omstandigheden, dat werd je van buitenaf opgelegd als ik dat goed begrijp? Als die verhuizing niet nodig was geweest, had je dan die stap genomen om ze ergens neer te zetten waar ze wel in de box kwamen te staan?

Dat kan ik niet zeggen. Ik heb die keuze gemaakt als eerste van een doe het zelf wei naar pension ivm full time baan gekregen. Het pension was ver van huis maar kwam het dichtste bij de manier zoals ik dacht goed te handelen voor mijn dieren.
Toen kwam ik per toeval aan mijn huidige plek.
En als ik perse wilde hadden ze in loopstal gekund met paddock. Maar daar was ik nog niet uit omdat het bij de loopstal nogal nat kan worden met veel regen, heb paarden graag veel buiten maar niet in de modder.
Heb dus stallen besproken
Met kijkluik op de gang en heb 1 box met buitenluik
Daar kan mijn eczemer al niet staan ivm Mugjes die dan toch kunnen bijten.
Kan ze 24/7 buitenlaten. Heb dat toen ze gewend waren op de.nieuwe stal wel geprobeerd. Maar merkte aan de paarden dat dat minder fijn was voor ze als snachts binnen.
Ze zijn nu beter uitgerust
Kijken beter uit hun ogen. Plus dat ze rust hebben met eten

Cassidy

Re: Bewust onnatuurlijk paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 06:41

Je bent de tweede die ik hoor met het verhaal dat zijn/haar paard ervan is opgeknapt op het moment dat hij in alle rust kon eten en 's nachts durfde te gaan liggen. Wat hij voorheen op een andere locatie (24 uur buiten) niet deed.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 06:49

Citaat:
Ho; dat staat er helemaal niet.

Maar soms slaat het wel erg door, dan loopt een paard maanden kreupel, omdat met tegen ijzers is.
Of staat er een oud paard (die zichzelf moeilijk/niet warm kan houden) zonder dekens 24/7 buiten omdat het zo hoort.

Ik ben het met je eens. Maar vind wel dat er meer mensen maar ijzers laten onderslaan, dekens gebruiken en met een bit rijden, terwijl dat helemaal niet hoeft, dan dat er doorgeslagen lui zijn die alles maar laten 'omdat dat natuurlijk is' ;)

Mensen moeten gewoon zelf nadenken over wat voor hun paard werkt en het beste is. En niet, zoals die natte apen ;) , maar doen 'omdat het hoort'. (Aan beide kanten dus.)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 06:52

Cassidy schreef:
Je bent de tweede die ik hoor met het verhaal dat zijn/haar paard ervan is opgeknapt op het moment dat hij in alle rust kon eten en 's nachts durfde te gaan liggen. Wat hij voorheen op een andere locatie (24 uur buiten) niet deed.

Ik denk dat ze zeker wel gingen liggen hoor. Maar niet rustig..
En dat doen ze nu wel.
Een paard hoort veel vrije beweging te hebben daar ben ik nog altijd van overtuigd. Maar ook dat niet voor elk paard het 24/7 buiten idee erg goed is. Te weinig rust tussen de oren.
Elke kudde heeft een hiërarchie.. En sommige paarden hebben daardoor minder rust.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 06:53

Helemaal mee eens !

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 07:17

Cassidy schreef:

Twee is niet zoveel? ;)

Zoals ik al zei; je moet het per paard bekijken. Onze paarden staan sinds een jaar 24/7 bij elkaar. Meestal buiten.
Soms krijgen ze een deken op, meestal niet. 1 paard heeft een winterdeken en/of heeft vaker een regendeken op. Elk paard heeft een vaste plek om te eten, dus alle tijd, en we hebben meerdere hooinetten hangen. Ze hebben ruimte genoeg om gras te eten, dus ook de langzame eters hebben geen last van de veelvraten.
Bij slecht weer, zetten we een deur open en kunnen ze, met z'n allen, naar binnen.
's Morgens zien we dat ze allemaal gelegen hebben. Dat doen ze buiten trouwens ook.
Dus het kan wel. Maar je moet niet dom achter 'de kudde' aanlopen en je paard, van de een op de andere dag in een groep, buiten gooien. Of denken dat alle problemen opgelost zijn wanneer je geen dekens meer gebruikt. Of ijzers, (1 paard heeft lang, rondom op ijzers gelopen en het kan best zijn dat ze die, later nog eens nodig heeft) een boom in je zadel (wij hebben 2 zadels mét en 1 zonder boom ;) ) of je alleen nog maar bitloos moet rijden. (Laat ik afhangen van het paard en de situatie)

GiniJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 07:30

Gypsy schreef:
Maar waar zijn nou toch al die mensen die natuurlijk paardrijden? Meld je eens!

Waarom zouden ze dat doen? Opdat een lading bokkers hen persoonlijk naar een schandblok kan dragen?
Alleen al uit jouw vraag klinkt agressie en minachting.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 08:02

Gini schreef:
Gypsy schreef:
Maar waar zijn nou toch al die mensen die natuurlijk paardrijden? Meld je eens!

Waarom zouden ze dat doen? Opdat een lading bokkers hen persoonlijk naar een schandblok kan dragen?

Volgens mij lees je deze reactie absoluut verkeerd. Volgens mij bedoeld ze juist dat er niemand is die natuurlijk paardrijd of vind dat het zo genoemd wordt. Zelfs diegene die bit en boomloos rijden niet. Volgens mij rijd gypsy zelf ook bitloos (maardat weet ik niet zeker?) en sowieso doet ze aan Nb waardoor ze volgens dat artikel al zo'n beetje iemand zou zijn die vind dat die natuurlijk doet paardrijden.

Ik heb het idee dat de schrijfster van dat blog het idee heeft dat mensen die boomloos, bitloos en ijzerloos rijden, denken dat se natuurlijk paardrijden. En zover ik weet denken de mensen die zO rijden Zo echt niet over het bitloos, boomloos en ijzerloos rijden.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 08:06

Extreem is nooit goed, van die mensen die denken dat zadel en hoofdstel slecht zijn bijvoorbeeld. Hetzelfde geldt voor de mensen die hun paard alleen oplsliuten in stalletje en 1x perdag er even uit mogen. Daar ben ik t helememaal mee eens. En dar paardrijden nooit natuurlijk (als je de term letterlijk neemt) is ben ik t ook mee eens.
Máár, in deze blog wordt eigenlijk gewoon gezegs dat natural per defenitie slecht is (of sterker nog, niet bestaat) :') dat is echt bullshit. Er staat dat boomloos en barebackpad slechy zijn, maak niet zulke uitspraken voordat je je er in verdiept hebt. Vind t ook wel heel lachwekkemd dat ze de term natural zo letterlijk opvat. Ik zeh ook vaak genoeg dat ik aan NH doe/ soms natural rijd. Vind her leuk om voor de afwisseling eens bitloos, zadelloos, hoofdstelloos etc te rijden (boomloos doe ik sws al, want er ligr edn boomloos zadel op :+). Ben ik nu slecht?
Normale tack is wel gewoon met bit, (boomloos) zadel en sporen. Je hoeft dus echt niet een extreem natural te zijn om bitloos, hoofdsyelloos, bitloos, spoorloos etc te rijden.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 08:07

wat ze schrijft over dat je een paard moet zoeken wat overeenstemt met je lengte en dat je moet letten op je gewicht, is zeker waar!
Een passend zadel is natuurlijk ook van zelfsprekend maar door (onbewuste) onkunde van sommige mensen is dit in de praktijk niet altijd zo.

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 08:15

Wat goed of slecht is kan je toch alleen zelf per paard en per eigenaar bekijken, ik doe een combinatie van beide, Ik rijd western met een boomzadel en af en toe bitloos, ook niet altijd, omdat dat voor ons het beste werkt, boomloos lukt niet voor ons. Mijn merrie loopt in de zomer 24/7 buiten in een weide omdat ze zich daar zo goed bij voelt, winters komt ze nachts binnen omdat zich daar beter bij voelt, ze staat blootvoets omdat het kan, ik rijd altijd blootvoets mijn buitenritten en soms als ze wat kort wordt vooraan heb ik hoefschoenen. IJzers vind ik niet nodig omdat ik het zonde vind om in zo'n goede hoeven te nagelen. Ze staat ook dekenloos. Mocht mijn paard zelf aangeven dat iets van bovenstaande voor haar niet (meer) past dan zoeken we gewoon naar een goede oplossing. Alles verschilt per paard en ruiter, je kan niemand in een hokje duwen gewoon omdat alle paarden anders zijn en alle ruiters anders zijn.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 08:23

Tessa_93 schreef:
Cassidy schreef:
Ik ga helemaal met het artikel in de openingspost mee. Dat gefixeerd op boomloos, bitloos, dekenloos, ijzersloos, spoorloos zorgt ervoor dat mensen soms serieus het spoor bijster zijn. Er is niets natuurlijk aan "natuurlijk paardrijden".

Dus omdat er niets natuurlijks aan is mag je het je paard niet zo prettig mogelijk maken?

Bitloos of boomloos is niet meteen prettiger hoor, vraag dat maar aan mijn paard :')
Je moet gewoon iets zoeken dat bij jullie beiden past, in welke 'groep' dat ook te vinden is.

sanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 08:36

Weetje wat ik dus niet snap?

Eerst is er iets 'nieuws' of 'anders' (in dit geval dus bitloos en/of boomloos reiden, en/of al die andere dingen)

Vervolgens plakt men er een label op en stopt het in een hokje
"Zo, dat daar zijn de 'naturals'.
(waar komt die term eigenlijk vandaan?)

Dan gaat men bedenken wat er perse bij dat label hoort, waar dat aan moet voldoen ect.
(Moet bitloos, zadelloos, helemaal 'natuurlijk', geen deken ect.)

Dan komt men er ineens achter dat het label toch niet bij alle mensen past, en dat het label eigenlijk totaal de verkeerde naam heeft.
"Hé, jij bent een natural maar je rijd je paard wel met boom, dat kan niet!"
"Het is helemaal niet natuurlijk, kijk maar, want jullie rijden ook op paarden!"

Dus is het de schuld van de mensen in het hokje/label zelf, want die moeten zich maar aanpassen aan het label
"Als jullie natuurlijk willen rijden, moeten jullie helemaal niet rijden.'
"Maar dat is niet natuurlijk!"

...
Wat klopt er niet?
Waarom ergens meteen een label opplakken, en als dat label niet klopt alleen maar kijken naar dat het niet bij het label past, ipv wat het eigenlijk inhoud?

Dit staan even los van de verdere in houd van het stuk en ik heb de rest van het topic niet gelezen, maar soms snap ik de denkwijze gewoon niet... Het gaat toch om de dingen zelf, niet om de term die erbij bedacht word? En wie zegt dat iedereen die bitloos, boomloos of wat dan ook rijd, zichzelf perse "natural' wilt noemen?

GiniJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 08:40

Maartje1990 schreef:
Gini schreef:

Volgens mij lees je deze reactie absoluut verkeerd. Volgens mij bedoeld ze juist dat er niemand is die natuurlijk paardrijd of vind dat het zo genoemd wordt. Zelfs diegene die bit en boomloos rijden niet. Volgens mij rijd gypsy zelf ook bitloos (maardat weet ik niet zeker?) en sowieso doet ze aan Nb waardoor ze volgens dat artikel al zo'n beetje iemand zou zijn die vind dat die natuurlijk doet paardrijden.

Als dat zo is, dan heb ik het inderdaad verkeerd begrepen. Excuses alvast!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 06:44

Dat is idd wat ik bedoel, geeft niet. Ik vraag me serieus af of er mensen zijn die natuurlijk paardrijden want ik had er nog nooit van gehoord!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 06:52

Eigenlijk is het gewoon een verkeerde term, misschien kunnen we een nieuwe in gebruik nemen?
Denk aan ijzerloos, al slaat dat mss teveel of de hoeven.
Maar ja, eigenlijk hoeft er ook geen term, want je kunt prima bitloos maar met ijzers, boomloos maar met bit enz enz.

Een beter term zou zijn: wat-goed(beter)-is-voor-mijn-paard-en-mij-vol

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 06:52

Cassidy schreef:

Paard van een stal genootje van mij hoef je ook geen 24/7 buiten te zetten hoor. Die is dan met rijden echt niet vooruit te branden, gewoon omdat ze niet de rust krijgt/neemt die ze wel heeft als ze met de nacht op stal staat.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 07:05

Geryon schreef:
Het is natuurlijker.. Scheelt twee letters. Poeh poeh.

wat is er natuurlijker aan dan? Ik heb boomloos gereden en ben overgestapt naar een boomzadel. Resultaat paard loopt de sterren van de hemel.
paardrijden blijft onnatuurlijk gedrag. Hoe je het ook doet.
Ik ben het met het artikel eens iedereen moet eens ophouden met hokjesdenken en dingen mooier maken dan dat het is.
het is onnatuurlijk hoe je het ook doet.
accepteer dat en als je het dan alsnog wil doen. Doe dan wat het beste werkt voor je paard. Niet meer niet minder
bij sommige paarden zal dat boomloos zijn bij andere niet zelfde geldt voor bitloos dekens ijzers etc.

mensen wordt wat flexibeler en kijk naar je paard. Wat heeft die nodig om goed te kunnen functioneren als rijpaard.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 07:18

Boom of loos daar zit het m imo niet in, maar als jij dmv bijv parelli efficiënter met je paard kunt communiceren is dat imo wel natuurlijker ja.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 07:20

Ook dat verschilt per paard. Ik vind parelli bagger maar goed dar is mijn mening. Heb wel paardencommunicatie cursus gevolgd en dat werkt prima. Maar het is maar net wat er bij de eigenaar past.
want als het niet bij jr past werkt het ook niet.
en ook dat is niet natuurlijker hooguit prettiger en duidelijker voor je paard

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 07:27

Daarom zei ik bijvoorbeeld, en niet je moet perse parelli kiezen. Iig voor een paard is het prettiger als de ruiter weet hoe te communiceren.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 08:06

Zinzi_jewel schreef:
Wil hiermee zeggen dat er vele wegen naar Rome leiden, en er niet een gouden manier is om paarden te houden. Vindt wel dat je de behoefte van paarden moet respecteren

Klein stukje maar ge"quote"

Ik denk dat daar de gouden manier begin te ontstaan:
wat nodig is voor het paard, met respect, met liefde, de omstandigheden en gezond verstand.

Ieder paard is anders, voer, gedrag, maar ook in samenwerking met ons. Ik ben in zekere zin wel een fan van "natuurlijk". Ook van onnatuurlijk zoals de Blogschrijfster.
ik ben fan van bitloos, maar weer niet van boomloos en natuurlijk bekappen.

2 van onze paarden komen uit een "endurance stal". natuurlijk bekappen kan niet voor elk paard zeker niet als je het paard "dwingt" te lopen waar jij (het parcours) wilt en dit maar lang genoeg volhoud enz. hoefschoenen vind ik zelf nog onnatuurlijker. IJzers zijn er om de hoef te beschermen, vraag je veel van het paard dan moet je ook voorkomen dat het paard daar de negatieve gevolgen van ondervind.
Zelfde voor mij voor boom of boomloos, het zadel moet geschikt zijn voor het doel en de tijd dat je onnatuurlijk met je paard bezig bent. Maar bovenal het gewicht perfect verdelen.

Voor een paard ben ik voorstander van kudde gedrag, bij de mens dan weer niet :) :) :)
leuk blog, goed dat we hier allemaal weer ff over nadenken :)

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 08:28

Ik lees hier een aantal keer dat mensen zeggen dat de schrijfster van het stuk er niet tegen kan dat mensen het paardrijden fijner voor hun paard proberen te maken??? Dat maak ik er helemaal niet uit op. Zij zegt juist: paardrijden is sowieso onnatuurlijk en laten we het zo fijn mogelijk voor een paard maken, door een zadel met boom erop te leggen dat het gewicht zo goed mogelijk verdeelt...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 08:34

Daarmee insinueert zij dus dat rijden met een boomloos zadel niet fijn is

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 08:36

Geryon schreef:
Ik vind deze blog echt lachwekkend, alsof ze het niet kan hebben dat er ruiters zijn die het wat fijner voor hun paard willen maken (bitloos, boomloos enz.). Als die zich natuurlijk noemen, so what? :')

En wat een informatie over boomloze zadels :') WRONG.

Bewust onnatuurlijk paardrijden _O- Zal je paard waarderen :j

Ik rijd zowel onnatuurlijk (met bit en boomzadel) als ''natuurlijk'' (bitloos, boomloos zadel). Wat ben ik dan? }>

shizo ~~}>

ach vind het een beetje een onderzoek van niets.
blijkbaar is er 1 boomloos zadel gebruikt (uit de tig soorten die er zijn)

ook heeft iedere ruiter recht op een eigen mening, de eigen mening van de schrijfster.
paardrijden is voor mij altijd nog persoonlijk wat ik fijn vind om te doen.
Als ik ondersteboven aan een paard wil hangen dan heeft de schrijfster daar niet mee te maken.
bovendien is het kek "kijk mij een bashen op naturals" gewoon een kinderachtige uiting om interessant te zijn.

het is aan de ruiter om te kijken hoe jij je paard optimaal kan onderhouden en rijden.
als dat met een boomzadel is, prima
boomloos, ook prima

maar ga niet je ervaring bij een ander opdringen :)