Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
_xceeslover schreef:gedverdemme dat noem ik heel hard uitgedrukt dierenbeulen absoluut niet normaal . je mag zelf pas beginnen met inrijden als hij/zij 4 is !!!
)
terpentijn schreef:Is een commerciele en DUS ego- kwestie, bedacht door het handels/sport/wedstrijd paarden circuit. Hoe eerder je begint en africht, rubrieken doorwerkt, van B tot... noem maar wat, hoe meer het paard in relatieve waarde stijgt (bijv. voor verkoop, of voor eigen eer en glorie).
Drie jaar is ook relatief... in andere takken van paardensport begint men zelfs nog vroeger.
Niemand heeft zin om te gaan wachten tot het paard 6 jaar is.
Men denkt dan: zo verlies ik (kostbare) tijd, kans op prijzen en eventueel verkoopgeld, en heb ik nog maar minder "topjaren" er mee.
Helaas is het resultaat van deze gedachtengang ( vandaag een euro in mijn zak is belangrijker dan de 2 euro overmorgen) nu juist, dat veel van deze veel te vroeg aangesproken paarden overbelast en overvraagd worden en dientengevolge juist eerder en op jongere leeftijd uitvallen voor verdere sport.
Dat betreur ik zeer, veel goed paarden "materiaal" is door deze praktijken voortijdig opgesleten of moet ik zeggen opgereden?
Dit treft overigens niet zelden juist de zeer werkwillige en getalenteerde paarden, het enthousiame van de ruiter laat daar maar al te vaak geen ruimte meer voor de eigen ontwikkelingsfases van het paard.
Heel jammer, om niet te zeggen zonde!
Maar het blijft voortdurend gebeuren, onder de meest bizarre excuses van ruiter dan wel eigenaar.
Verdiepen in de biomechanica van een paard, de fysieke en mentale groei en leerfases van een paard of pony is er niet meer bij.
Het moet alles snel, liever gisteren dan vandaag, resultaten moeten er komen, en gauw, anders wordt er naar allerlei hulpmiddelen gegrepen om het alsnog af te dwingen.
Dat is noch paardenkennis, noch paardenliefde, maar eigenliefde.