Rechtrichten: vele wegen leiden naar Rome?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Rechtrichten: vele wegen leiden naar Rome?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 17:27

Hm-mm. Ik denk dat ik je snap.

Wat ik geleerd heb is dat je zo ontspannen mogelijk op het paard moet zitten, met jouw ruggegraat loodrecht op die van het paard. Dan zul je op een scheef paard idd iets scheef zitten, maar op een recht paard zit je dan recht.
En als je dat scheve paard dan rechtgericht hebt, zit je ook weer recht.

Alicia2u

Re: Rechtrichten: vele wegen leiden naar Rome?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:19

Zoals ik al eerder heb aangegeven in dit topic ben ik het eens met Yamcha. Al is het maar om het paard gelijkmatig te belasten. Rechtrichten doe je samen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:07

Moll schreef:
Mijn punt hier mee is dat wanneer je gaat compenseren in je zit je de beweging van het paard belemmert en dit het recht richten niet ten goede komt, zoals steinbrecht ook zegt blijf in de zelfde balans lijn als je paard, als je op een scheef paard recht zit zit je infeiten scheef.

Ja precies en de aarde is zo rond als een pannenkoek.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:30

Air schreef:
Als langzamer tempo niet verzamelen is dan is het op de voorhand vallen Nombrado. Dan wordt er maar wat aan gesjokt en gaat alle voorwaartse drang weg. Wat je (helaas) vaak ziet gebeuren in de Academische rijkunst.

Ik denk niet dat je mij begrijpt.
het merendeel van de ruiters rijd in een veel te hoog tempo, waardoor het paard JUISt op de voorhand loopt en moet dan ook nog eens zijn nek en kaak kunnen ontspannen?
resulteert in gespannen paarden in hals en mond en scheef achter
bij een langzaam tempo , is het tempo, wat je als ruiter hoort te voelen, dat het paard zijn passen gelijkmatig en in 2 takt uitvoert.
Vanuit dat punt , kan je pas rechtrichten.
het sjokken wat jij bedoeld van AR is wel heel wat anders dan ik bedoel. ;)

Logische verklaring, dat een paard niet meer naar voren wil, is een gebrek aan kracht in de achterhand te vertrekken, en altijd gewend is dit met zijn voorhand voor elkaar te krijgen.
tja, als het paard altijd gewend is geweest met tempo verhogen dit lekker met zijn boeg te doen, dan valt dat niet mee dit ineens door de achterhand spieren te laten uitvoeren.

Hoe kan een paard, wat in een hoog tempo gedwongen wordt te bewegen, zich achter gaan rechtrichten? terwijl de achterbenen alleen de functie stuwen krijgen op dat moment?

Je hoort een paard over 4 benen te rijden en recht te richten....en daarbij speelt het tempo een zeer grote rol.
Het voorwaarts neerwaarts wordt erg vaak vertaald in een veel te hoog tempo.
terwijl voorwaarts net zo goed in een verzameling of piaffe gebeurd, zelfs in achterwaarts

bekwaam je als ruiter, in het voelen van paarden, door te voelen waar het paard scheef gaat en waar goed bewegend in balans. het begint dus altijd met de ruiter. Als een ruiter het niet voelt, kan je weinig rechtrichten.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:59

Lovely schreef:
Moll schreef:
Mijn punt hier mee is dat wanneer je gaat compenseren in je zit je de beweging van het paard belemmert en dit het recht richten niet ten goede komt, zoals steinbrecht ook zegt blijf in de zelfde balans lijn als je paard, als je op een scheef paard recht zit zit je infeiten scheef.

Ja precies en de aarde is zo rond als een pannenkoek.

?