slofteugel te strak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:06

Dan zal ik maar eens antwoord geven of de slof te strak is op foto blz. 1
Ja de slof is te strak. Bij een correct en tijdelijk gebruik werkt de slofteugel alleen in wanneer het paard het hoofd te hoog brengt. De slofteugel wordt correct gebruikt als deze bij de juiste hoofd-halshouding in een boogje hangt en alleen strak staat wanneer het paard het hoofd te hoog brengt. Helaas zie je dan ook vaak dat deze teugel onjuist wordt gebruikt. Het paard wordt met het hoofd naar beneden gedwongen en gaat zich hierdoor vastzetten. Zo verlies je de souplesse en uiteindelijk de controle.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:07

Hahaha meen je dat nou Air? Hoeveel dingen jij wel niet bij het topic hebt betrokken wat er niets mee te maken had.

Mooi antwoord Robin_S!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:08

lovemario schreef:
ik stel 1 simpele duidelijke en korte vraag, en dat is of die te strak hang ja of nee. meer vraag ik niet

Het gaat om praktijkproblemen, de slof is niet het probleem, het probleem ligt voor het slofgebruik.
Waarom wil je het probleem niet aanpakken bij waar het daadwerkelijk ligt? Dan heb je namelijk ook geen hulpteugels nodig en kan je dat geld aan een extra les of setje uitgeven.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:09

JoycexLynn12 schreef:
Hahaha meen je dat nou Air? Hoeveel dingen jij wel niet bij het topic hebt betrokken wat er niets mee te maken had.

Mooi antwoord Robin_S!

De slof wordt toch gebruikt omdat er een probleem is? Sinds wanneer heeft dat probleem er dan niks mee te maken? En sinds wanneer heeft de werking van de slof er dan niks mee te maken?

Bloem24

Re: slofteugel te strak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:10

Wat heeft het wel of niet geven om een dier ermee te maken? Komop zeg..

Zat een foto te zoeken met een slof maar dat heb ik niet, jammer..

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 20:10

nee het gaat om mijn vraag. lees je ergens dat ik vraag om hulp? nee dat doe ik tegenwoordig niet meer op bokt, want dat krijgt je dus deze goddeloze discussies.
ik ga helemaal geen vragen of foto's oid neerzetten, want ja iedereeen weet het beter, en iedereen kent het paard

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:11

lovemario schreef:
nee het gaat om mijn vraag. lees je ergens dat ik vraag om hulp? nee dat doe ik tegenwoordig niet meer op bokt, want dat krijgt je dus deze goddeloze discussies.
ik ga helemaal geen vragen of foto's oid neerzetten, want ja iedereeen weet het beter, en iedereen kent het paard

Dan is jouw paard het enige paard op de hele wereld wat denkt :+
Dat is natuurlijk veel realistischer.

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:13

Nu weet je dus dat je de slof verkeerd gebruikt!

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 20:13

Air schreef:
lovemario schreef:

zou wel moeten he, anders zouden ze niet weten waar hun waterbak zit, of welke hulp wat betekend :)

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 20:14

merenque schreef:
Nu weet je dus dat je de slof verkeerd gebruikt!

ik weet nu ook dat ik niks om mn paarden geef

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:15

merenque schreef:
Dan zal ik maar eens antwoord geven of de slof te strak is op foto blz. 1
Ja de slof is te strak. Bij een correct en tijdelijk gebruik werkt de slofteugel alleen in wanneer het paard het hoofd te hoog brengt. De slofteugel wordt correct gebruikt als deze bij de juiste hoofd-halshouding in een boogje hangt en alleen strak staat wanneer het paard het hoofd te hoog brengt. Helaas zie je dan ook vaak dat deze teugel onjuist wordt gebruikt. Het paard wordt met het hoofd naar beneden gedwongen en gaat zich hierdoor vastzetten. Zo verlies je de souplesse en uiteindelijk de controle.

netjes verwoord en ik denk dat veel mensen hier wel iets aan hebben en kunnen leren :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:16

lovemario schreef:
Air schreef:

zou wel moeten he, anders zouden ze niet weten waar hun waterbak zit, of welke hulp wat betekend :)

Ooit gehoord van instinct?
Geloof mij, als paarden zouden kunnen denken dan zou het er heel wat leuker uitzien in de paardenwereld omdat alles keihard werd afgestraft door de paarden als het niet correct gebeurde.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 20:17

oke. paarden ruiken dus wat je van ze vraagt :)

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:20

Dat zijn niet mijn woorden. Ik geloof best dat je om je paard geeft, ookal gebruik je de slof verkeerd.
Sommige mensen houden heel veel van hun hond en stoppen ze vol koekjes waardoor het dier zo dik wordt dat het haast niet kan lopen. Toch houden ze van hun dier. Leg ze uit hoe je het anders kan doen, en de hond heeft een beter leven. Helaas staan sommige mensen niet open voor goed bedoelden adviezen.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:21

Ik ben het wel met air eens, paarden beredeneren niet zo, als ze echt konden denken hadden ze ons denk ik ook niet op hun rug gelaten ;) maar goed om puntje bij paaltje te komen, volgens mij is deze onzin rel nu wel afgelopen.
we weten hoe sommige mensen er overdenken en hoe sommige mensen daarop reageren, laat iedereen toch lekker, kijk eerst maar naar jezelf en bemoei je er dan maar niet te veel mee als er zulke acties door ontstaan.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 20:21

ik zeg ook niet dat jij dat zegt ;) waren de woorden van air.

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:23

Probeer dan door de verwijten heen te lezen, want de technische punten die ze maakt kloppen wel.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:23

lovemario schreef:
@benfan,
het probleem is, laat ik hem te veel los, zet ie het op het lopen. ik kan doen met zn zit/ stem wat ik wil, maar dat werkt gewoon niet. soms moet je even wat strenger zijn voor een paard.

ik heb er dus eenmalig mee gereden, en het resultaat is dat hij nu onder me blijft, geen rare fratzen heeft en geen sterren meer kijkt.

tuurlijk, dat kan tijdelijk zijn, maar als ik dit goed gedrag extra beloon komt dit zeker helemaal goed :)

maar toch is het indd beter af en toe los te laten bij sommige paarden,
ik heb het laatst ook gemerkt bij een paard waar ik opstapte die werd helemaal lijp toen ze tijdens het stappen te veel tegen werd gehouden door mij toen ik haar iets losser liet ontspande ze meteen ,
het was dus mijn fout om te veel vast te houden :j

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 20:24

ponylies schreef:
lovemario schreef:
@benfan,
het probleem is, laat ik hem te veel los, zet ie het op het lopen. ik kan doen met zn zit/ stem wat ik wil, maar dat werkt gewoon niet. soms moet je even wat strenger zijn voor een paard.

ik heb er dus eenmalig mee gereden, en het resultaat is dat hij nu onder me blijft, geen rare fratzen heeft en geen sterren meer kijkt.

tuurlijk, dat kan tijdelijk zijn, maar als ik dit goed gedrag extra beloon komt dit zeker helemaal goed :)

maar toch is het indd beter af en toe los te laten bij sommige paarden,
ik heb het laatst ook gemerkt bij een paard waar ik opstapte die werd helemaal lijp toen ze tijdens het stappen te veel tegen werd gehouden door mij toen ik haar iets losser liet ontspande ze meteen ,
het was dus mijn fout om te veel vast te houden :j

heb ik ook regelmatig geprobeerd, hem wat losser te laten. helaas dacht meneer dat ie dan mocht rennen bokken en doen

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:25

Precies ponylies, paarden kunnen je als ruiter zelf ontzettend veel leren.

Hoeveel ik zelf al wel niet geleerd heb van mijn merrie, onbeschrijvelijk veel. En natuurlijk gaat het eens een keertje fout, daar is gewoon de training voor, rome is ook niet in 1 dag gebouwd.

Ik ben van mening ; van iedere fout leer je en kun je jezelf verbeteren.
Niets is ook perfect, perfectie bestaat niet.

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:26

En van te voren longeren zodat hij goed zijn ei kwijt kan?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:27

kijk dat is ook een goede vooral als het om een jong paard gaat zoals ts heeft dan is de spanning er een stuk meer af

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:31

Waarom moet het goede rug gebruik van een paard afgedwongen worden met hulp teugels zoals een slof ??

Leer toch eens een keertje paard rijden en heb geduld.
Het kost minimaal twee jaar bij een goede begeleiding om een paard in de goede houding te krijgen.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 20:32

eerst longeren of losgooien heeft geen zin. al laat je hem een uur flink rennen, en is hij helemaal bezweet, hij houd de streken

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 20:33

[quote="Ariebren"]Waarom moet het goede rug gebruik van een paard afgedwongen worden met hulp teugels zoals een slof ??

Leer toch eens een keertje paard rijden en heb geduld.
Het kost minimaal twee jaar bij een goede begeleiding om een paard in de goede houding te krijgen.[/quote]
daar ben ik het niet mee eens.. ik ben nu een 4 jarige aan het beleren, en heb er nu 7 keer op gezeten, en die loopt heerlijk ontspannen en over de rug :)