Na opstappen meteen nageeflijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saarie

Re: Na opstappen meteen nageeflijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:31

Mijn paard is in principe altijd nageeflijk, dat wil zeggen: als ik contact vraag neemt hij zonder protest het bit aan. Hij hoeft niet gelijk aan de teugel.
De eerste rondjes (2 op elke kant ongeveer) stap ik zonder contact (als zijn humeur en springerigheid dat toelaat). Hierna zoek ik licht contact en zakt hij gelijk tot halsstrekken. Lang-laag dus. Hoeft nog niet persee rond, als hij maar voorwaarts, recht en laag is. Vanuit deze positie maak ik overgangen stap-halt-stap, stap-draf-stap-halt-stap-draf en hetzelfde voor de galop. Alles dus vanuit een lang-laag positie. Ik rij wat voltes en kijk of hij op allebei de kanten makkelijk loslaat. Daarna ga ik even terug naar de stap en pak dan wat meer op.

Dit losrijden duurt ongeveer 20 minuten denk ik. Ik rij van de drie kwartier die ik meestal train dus 20 minuten lang-laag los, daarna pak ik 10 tot 15 minuten op waarvan 5-10 echt opgericht, en bouw daarna in 10 minuten weer af naar lang-laag en uitgestapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:32

mijn haf rijd ik altijd gelijk rond, daarmee begin ik meteen met het losrijden. Mijn quarter laat ik eerst een paar rondjes stappen aan de lange teugel, dan is de spanning weg.

Rienie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:45

Ik laat haar eerst lekker zo lopen.Ff alles bekijken en lekker los stappen!
Daarna rustig oppakken en steeds meer aan het werk!

Dat is naar mijn idee het beste om te doen... :j

marloesxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:36

ik stap altijd 5 a 10 minuten in met lange teugels, dat ze de nekspieren goed kan ontspannen en haar rug los kan laten (want mijn paard heeft een erg vaste nek). dan veel figuren rijden en als ze dan echt ontspannen is neem ik de teugels wat korter en met draven begin i kook weer met iets lossere teugels, maar niet met lange teugels.

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:47

Ikzelf rijd western, en bij mij is het dat als ik er op zit, het hoofd gedragen moet worden door de bovenste nekspieren.
Hierdoor blijven de oortjes zeg maar ten hoogte van de zadel, zodat er een boog naar beneden in de hals komt, in plaats van naar boven.
Als ik aan het werk ga, wordt het hoofd nog wat verder naar beneden gevraagd.

Amber27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:39

ik laat mijn paard ook altijd eventjes vrij stappen zodat hij los word in zijn lijf. als je te snel gaat beginnen kan het paard last van spierpijn krijgen en dat is natuurlijk niet zo fijn. ;)

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:45

Ik laat mijn paard altijd eerst even met een los teugeltje stappen. Zodra ik voel dat ze goed ontspant (ze is eerst altijd wat gespannen) dan pak ik mijn teugels wat op en begin ik met losrijden (buigen, rechte lijnen enz.)

_Cha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:35

Wij hebben meerdere paarden.
Bij 2 rij ik ze wel met lange teugels in.
En 1 moet je gelijk oppakken , anders komt er zo een protest.

Het ligt het hem gewoon in haar karakter ,ze mag iets 1 keer en dan is ze van mening dat het altijd mag.
Ik vind het ook niet een prettige manier om in te rijden , maar als het moet dan moet het.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:40

saarie schreef:
Mijn paard is in principe altijd nageeflijk, dat wil zeggen: als ik contact vraag neemt hij zonder protest het bit aan. Hij hoeft niet gelijk aan de teugel.
De eerste rondjes (2 op elke kant ongeveer) stap ik zonder contact (als zijn humeur en springerigheid dat toelaat). Hierna zoek ik licht contact en zakt hij gelijk tot halsstrekken. Lang-laag dus. Hoeft nog niet persee rond, als hij maar voorwaarts, recht en laag is. Vanuit deze positie maak ik overgangen stap-halt-stap, stap-draf-stap-halt-stap-draf en hetzelfde voor de galop. Alles dus vanuit een lang-laag positie. Ik rij wat voltes en kijk of hij op allebei de kanten makkelijk loslaat. Daarna ga ik even terug naar de stap en pak dan wat meer op.

Dit losrijden duurt ongeveer 20 minuten denk ik. Ik rij van de drie kwartier die ik meestal train dus 20 minuten lang-laag los, daarna pak ik 10 tot 15 minuten op waarvan 5-10 echt opgericht, en bouw daarna in 10 minuten weer af naar lang-laag en uitgestapt.

Hier het zelfde. Wil ik hem uit de nagevelijkheid houden meot ik em teugels helemaal los gooien. Zodra ik contact pakt zakt hij meteen. Ik stap altijd met losse teugels is. Dan eerst voorwaarst neerwaarts in stap draf en galop en dan pas oppakken. En bij het oppakken rijden we nog steeds met de kin op borst hoogte. We rijden officieel B en zijn rustig met wat L oefeningen bezig dus hoger hoeft hij van mij niet.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:46

Als ik erop stap probeer ik haar wel even rond te rijden, omdat het pad na twee jaar nog steeds REUZE spannend is en ze anders ook wel eens alle kanten op wil gaan. Daarna mag ze lekker los. In de bak doen we alle gangen op beide kanten met een lange teugel, meestal zoekt ze zelf het contact al op. Daarna pak ik haar pas echt op.

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:41

Ik rijd altijd eerst 10 min / kwartiertje lekker rustig te stappen, de teugels langer dan normaal. En haar lekker los te maken, dus ook wat voltes. Ondertussen ben ik dan zowel op de linkerhand als de rechterhand geweest. :)

Zoewieso

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:13

Uppojono schreef:
Ik irriteer me er ook aan, als mensen opstappen en paard direct rond rijden.. Ik rij mijn paarden altijd eerst laag, lang los, dus in zoverre vrij, dat ik direct richting ontspanning wil.. Ik laat ze dus niet met hun hoofd in de lucht lopen, maar ben wel vanaf dat ik opstap direct met ze bezig..

Ik ook

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:55

Ik geef mijn knol eerst lekker lang *D

AylinRanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:10

ik rijd eerst altijd helemaal los, zowel stap, draf en galop.
en daarna pak ik hem op!

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 07:56

ik heb in dit topic al gereageerd maar inmiddels is me pony al weer wat ouder en rijden we ook al weer iets anders haha
hij is rustiger geworden gelukkig

als ik opstap werkt voor me pony nu het beste door eerst gewoon lekker met een lang teugeltje ff 2 rondjes instappen - daarna heel rustig wat meer contact te nemen en dit zo met 3 rondjes opbouwen ,, dan is ie al nagevelijk

dan begin ik hem wat ronder en lager in te stellen enz

Okielove75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 08:24

Eerst een paar rondjes lekker los. Daarna met wat langere teugel rond rijden, daarmee wat figuren rijden en daarna pas echt rond, daarmee even stappen en daarna ook lekker draven. Zo wordt ze erg los, en ook makkelijk te rijden.