Kijk jij eerst naar het paard of naar jezelf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:55

Ik kijk eerst naar mezelf, dan naar de omgeving en dan pas naar mijn paard.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 23:21

Geryon schreef:
Nou ik weet zeker dat er paarden zijn die het enger vinden, zo ook de mijne. Spiegel was kapot en dus afgedekt en dat vonden ze heel erg eng.

Dat is de verandering op zich van wat ze gewend zijn wat ze verdacht dus eng vinden, niet zo zeer dat er geen spiegel is.
Dit zie je ook als deuren plots open zijn of juist dicht als ze het anders gewend zijn.
Paarden merken de kleinste veranderingen op waar we soms niet eens bij stil staan.
Ik had vandaag bv een zoutblok in de stal van de hengst gelegd. Hoewel hij zoutblokken gewend is, had hij er al een paar maanden geen, en hij schrok bij het binnentreden en het ding werd met grote achterdocht benaderd...

Het is dus op zich heel terecht dat je naar voren brengt dat dingen die ze gewend zijn eng kunnen vinden.
Niet alle ruiters snappen dit van hun paarden en beschuldigen ze van aanstellerij.

sourih

Re: Kijk jij eerst naar het paard of naar jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 23:42

mijn paard gaad altijd voor,en als er iets met haar gebeurd geef ik m zelf dde schild en als er iets met het paard is of ik its slechts heb gedaan bij mijn paard beloon ik hem altijd met paarden snoepjes of worteltjes of iets anders.

1810naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:53

Ik kijk meestal eerst naar mezelf.
9 vd 10 keer ben ik namelijk de gene die een verkeerde hulp geeft of de hulp net niet helemaal goed aangeeft. Dan is het toch echt mijn eigen schuld als een oefening niet lukt en kan het paard er niks aan doen als hij het niet begrijpt.

dvfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 16:57

Ik zoek het bij beide. Iedereen maakt fouten zowel de ruiter als het paard. Ik probeer op een rustige manier te zoeken wie schuld heeft en soms is het beide. En ben ik de schuld dan ga ik er hard aan werken.

Bocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:15

Ik kijk eerst naar mezelf, dan naar het paard. Maar goed we kunnen allebei fouten maken en probeer ze ook altijd zo netjes mogelijk op te lossen.

theponylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 16:56

Ik geef altijd de schuld aan mezelf soms bokt ie voor de lol dan denk ik nog oh wat deed ik verkeerd

Muscari2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:55

Tja het zal altijd een discussie blijven :). ligt het aan het paard of aan de ruiter.

Ik ben heel eerlijk, ik val geregeld. Heb een vrij druk paard. Maar ik vind het enig.
Ik wordt nog wel eens vaak eraf gegooit uit verzet.

Maar is het dan zo dat mijn paard niet lelijk mag doen, of dat ik beter moet leren rijden. hahahaha
Ik zie het altijd als het laatste. Ik lach erom ,stap weer op en bedenk me, gebeurt mij geen tweede keer. :) ( gebeurt meestal toch wel :) )

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:51

Ik zoek altijd de fout bij mezelf.. Ik ben tenslotte de begeleider. En ik vind dat alle ruiters dit zouden moeten doen.

Lusitana schreef:
Geryon schreef:
Nou ik weet zeker dat er paarden zijn die het enger vinden, zo ook de mijne. Spiegel was kapot en dus afgedekt en dat vonden ze heel erg eng.

Dat is de verandering op zich van wat ze gewend zijn wat ze verdacht dus eng vinden, niet zo zeer dat er geen spiegel is.
Dit zie je ook als deuren plots open zijn of juist dicht als ze het anders gewend zijn.
Paarden merken de kleinste veranderingen op waar we soms niet eens bij stil staan.
Ik had vandaag bv een zoutblok in de stal van de hengst gelegd. Hoewel hij zoutblokken gewend is, had hij er al een paar maanden geen, en hij schrok bij het binnentreden en het ding werd met grote achterdocht benaderd...

Het is dus op zich heel terecht dat je naar voren brengt dat dingen die ze gewend zijn eng kunnen vinden.
Niet alle ruiters snappen dit van hun paarden en beschuldigen ze van aanstellerij.

Hier ben ik het mee eens en wil ik ook even iets aan toe voegen. De paarden reageren ook erg op de reactie van de ruiter. Als jij als begeleider gaat afwachten van oliebol wat gaat die doen, dan ben je vaak al te laat, want dan vinden ze dat dus ook echt eng. Als jij je been eraan houd en gewoon rijd alsof er niks aan de hand is zal ten alletijden de concentratie van het paard bij de ruiter blijven.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 10:27

Ik kijk naar mezelf, en naar omgevingsfactoren... Dan pas naar mijn paard.

Maar neem bijvoorbeeld gisteren: Ik heb sindskort een friese kruising op stal staan, dressuurmatig compleet ONgeschoold; Momenteel ben ik dan ook vooral bezig met hem van achter naar voren voorwaarts te rijden, en lengte buiging te vragen in zijn lijf. In stap en draf hebben we dat nu het merendeel van de tijd voor elkaar, maar in de galop scheurt hij als een net zadelmakke pony schuin door de bochten. Kop erop en gáán. Hij heeft veel credit bij mij om de simpele reden dat ik weet/besef dat hij het gewoonweg nooit geleerd heeft... Elke keer proberen we de galop een stukje uit te breiden en hem meer balans te geven op de volte (rechtdoor gaat inmiddels wel goed). Ik heb mezelf wel 100x afgevraagd wat ik fout doe waardoor ik hem op die volte niet zover krijg... Ik geef de juiste hulpen, hulpen die voor hem ook begrijpelijk zijn maar die hij niet uit kan voeren omdat hij de benodigde buiging in zijn lijf nog mist. Kortom op dat moment ligt het aan hem, maar ga ik wel wéér bij mezelf ten rade hoe ik de oefening voor hem gemakkelijker kan maken en zoek ik de oplossing alsnog bij mezelf en niet bij mijn paard. Je moet het toch samen doen, in the end zijn het toch altijd ruiterfouten.

leannevk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:33

naar mezelf,want het licht meestal aan de ruiter!:D

Slimke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 16:35

Ik kijk toch wel vaak naar mezelf hoor. Zegt de instructeur ook wel eens, geef hem een klap met de zweep, maar dan doe ik het lekker toch niet, want dan is het mijn schuld dat ik hem bijvoorbeeld niet goed de hoefslag opstuur.

Gabbielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 22:08

Het ligt er maar net aan wat er gebeurd, de ene keer denk ik: ' ohh wat stom van me. ' De andere keer denk ik:' *** paard en dan denk ik: ' dat had ik niet moeten denken dat is is zielig :') ' en dan denk ik: 'misschien ligt het ook gewoon aan mezelf.' En soms gebeurd er iets waar ik gewoon niets aan kan doen en dan kijk ik heel erg geirriteerd naar m'n paardje ;)

Jules_JP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 15:28

Ik ga ook eerst kijken of de fout bij mezelf ligt. Het hangt ook af van de ervaring en leeftijd van het paard vind ik. vb. Ik rijd de laatste tijd regelmatig met een 3-jarig paardje in de manege en ik ben er me van bewust dat ik zoveel mogelijk op m'n houding en hulpen moet letten zodat ze in balans blijft en 'door' heeft wat die hulpen nu willen zeggen. Als ik zie dat ze op den duur doet wat ik vraag/bedoel, dan heeft ze het begrepen en heb ik het goed gedaan. Anders ligt de fout zeker bij mezelf. Ook kan de omgeving zeker een beïnvloedende factor zijn op het gedrag van het paard.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 15:54

Ik heb de laatste jaren steeds meer geleerd eerst naar mezelf te kijken, mijn paard maakt nooit fouten.. ik weet dat ze van goede wil is. Lukt iets niet dan heeft ze het niet goed begrepen (euh, dan heb ik het niet goed genoeg uitgelegd), of ze is bang of onzeker (= onvoldoende leiderschap) of ze is niet gemotiveerd (gebeurt zelden met mijn paard, maar dan ben ik te lang door gegaan of geef te weinig afwisseling). Omgeving zou eigenlijk ook niet heel veel uit moeten maken..
Ben 2 keer van mijn paard afgevallen omdat ze schrok van iets uit de omgeving, oorzaak is niet datgene uit de omgeving, maar onvoldoende vertrouwen in mij.

Flowflessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:26

Ik kijk altijd naar mijzelf. Het paard gereageerd op mij, dus
denk ik dat je als ruiter met jouw hulpen, een groot deel van
de reacties/handelingen van je paard veroorzaakt.
Het blijft natuurlijk altijd belangrijk om na te denken, waarom je
paard op een bepaalde manier reageert! Zo kun je verder komen !

Maar: volgens mij is het wel zo dat als je veel naar jezelf kijkt,
wel snel zo dat je aan jezelf gaat twijfelen en onzeker wordt over
je rijkunsten... Je moet gewoon je best doen, perfect is niets.. :+

xRawrBritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 09:17

Ik ga er altijd van uit dat het paard anders/vervelend doet doordat ik iets verkeert doe.
Zo zoek ik dus ook altijd het probleem bij mezelf.
en idd zoals ik hier al meer lees, het paard is onderdanig die kun je eigenlijk niet de schuld geven. ^^

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 11:48

Wat apart dat iedereen zichzelf meteen de schuld geeft. Paarden zijn ook geen robots.

JARS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:47

mijn ervaring is, dat ik meestal van mijn paard doorkrijg dat ik iets verkeerd doe.
als hij te traag is, druk van de teugel af loopt, of kantelt, voel je dat als ruiter en ga je bij jezelf te rade waar dat aan ligt.
9 vd 10 keer kom ik er dan achter dat ik hem zelf net niet scherp genoeg heb gemaakt, scheef zit of met mijn ene hand anders inwerk dan met de andere.
maar dat betekent niet dat een paard geen moeite kan hebben met iets wat je van hem vraagt en om die reden uitwegen zoekt door bijv. zwaarder te worden in je hand.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:53

Ik maak paarden zadelmak, en ik voel al in begin als ik er op zit dat het paard last van zijn lichaam, of dat ie mij mee gaat uitproberen [dominant].

Mon__Amie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:35

Ik kijk eerst naar mezelf, ik had een onwijs gevoelig paard, en meestal lag de fout dus ook echt bij mezelf.

suusxloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:56

Ga eens een keer bij een springwedstrijd kijken.
Altijd wanneer er iets gebeurd zoals een balk of waar het nog beter is te zien; bij een stop voor een hindernis, de ruiter/amazone geeft 9 van de 10 keer de pony de schuld terwijl het hun eigen schuld is!
En hoe ze hun pony dan ook de schuld geven.. Niet normaal gewoon!

Cremoris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:56

Ik kijk altijd eerst naar mezelf als er iets is gebeurt, daarna kijk ik naar mijn paard om te kijken wat de aanleiding was van bijvoorbeeld het gebok of gesteiger.
Maar ik heb bij mijn merrie wel ontdekt dat het niks lichamelijks is en ze dit puur doet om me uit te testen, weet nu ook echt verschil met echt pijn en gewoon
geen zin hebben om te werken. Ik bedoel als mijn merrie ergens echt last van heeft dan zet ze geen stap onder het zadel, en wanneer ze gewoon wilt uitproberen,
doet ze haar best om haar zin te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:54

ikenindi schreef:
tsja, ik weet dat ik naar mezelf moet kijken en probeer dat ook wel altijd te doen, maar soms...
ik denk dat ik niet de enige ben als ik eerlijk zeg dat ik soms ook mijn paard wel even vervloek ;)

ik heb ook soms het gevoel dat ik de enige ben :') iedereen zegt wel dat ze hun paard nooit de schuld geven..

Sandra33689

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:36

Ik kijk eerst naar mezelf :o