Sperriempje, goed of slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 21:16

Appie12 schreef:
xLindy91 schreef:
Als het even kan (niet mijn eigen paarden) rij ik zonder sperriem, ik vind het geen vriendelijke manier.

Het is misschien handig om te weten waar een sperriem voor werkt. Het zorgt ervoor dat het bit stiller in de mond ligt. Zonder sperriem werk je een stuk strenger en scherper in op de paardenmond.

Helaas Appie, dat blijkt vaak niet zo te zijn. De gemiddelde sperriem houdt enkel de mond dicht en zit met teugelcontact niet tegen het bit aan. Enkel een lage neusriem stabiliseerd het bit. En zelfs dat is niet nodig als je stille handen hebt.

Overigens is een ongebroken trens met tongboog nog lang niet altijd een africhtingsbit. Een stang is het sowieso niet, want er zit geen hefboomwerking in. Ongebroken is net zo zacht als dubbelgebroken. Enkel verlegt het de nadruk van de lagen naar de tong, die minder gevoelig is overigens en een groter oppervlak heeft waarover de druk verdeelt wordt.

kim345

Re: Sperriempje, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 21:41

Maar ik heb toch echtr het idee dat het wel werkt dat een sperriem om hjet bit stiller te laten liggen.
of is dit dan onzin?

Appie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 21:44

Mizora schreef:
[

Helaas Appie, dat blijkt vaak niet zo te zijn. De gemiddelde sperriem houdt enkel de mond dicht en zit met teugelcontact niet tegen het bit aan. Enkel een lage neusriem stabiliseerd het bit. En zelfs dat is niet nodig als je stille handen hebt.

Overigens is een ongebroken trens met tongboog nog lang niet altijd een africhtingsbit. Een stang is het sowieso niet, want er zit geen hefboomwerking in. Ongebroken is net zo zacht als dubbelgebroken. Enkel verlegt het de nadruk van de lagen naar de tong, die minder gevoelig is overigens en een groter oppervlak heeft waarover de druk verdeelt wordt.

Een ongebroken trens met tongboog heet een correctiebit en werkt in op de lagen van het paard. Dat werkt uitermate scherp in. Met het feit dat je er geen sperriem aan hebt, werkt ie nog scherper in.

Ik weet niet waar jij je sperriem hebt zitten, maar ik heb de sperriem bij ieder paard altijd net onder het bit zitten waardoor het bit wel degelijk stiller in de mond ligt.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:07

Ik heb de hele neusriem er maar afgehaald, behalve bij de bitloze hoofdstellen dan. Daarbij kan het niet anders. Ik ben niet per definitie voor of tegen een sperriem, maar vindt het gewoon niet nodig. Het paard kan zijn mond niet open doen wanneer hij iets niet fijn vindt. Als je hem los doet wel ietsjes meer maar niet veel. En waarom om doen als je hem toch niet nodig hebt. :)

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:16

sperriem noemt nu eenmaal SPERriem opdat paard zijn mond niet kan opensperren..
De mond toensnoeren met een sperriem is efficienter dan via neusriem.
Ook dat het bit stiller zou liggen vind ik kul. Het bit kan dan niet naar beneden zakken, maar wie zijn bit zakt nou naar beneden?
Ik rijd zonder, zie er buiten het estetisch aspect (voor sommige, zelf vind ik het lelijk) er geen nut in.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:48

Twiggy2008 schreef:
idefix4 schreef:
Bitloos, tja, dus dan op de neus druk uitoefenen. Volgens mij is dat al eens onderzocht en ook bitloos niet altijd paardvriendelijk is. Dus om daar nou mee te schermen in dit topic. :o? Ik rijd met bit en heel losse sperriem. Ik heb al eens gezien, dat een goed passend zadel ook niet strak aangesingeld hoeft te worden. Vind ik persoonlijk ook niet echt paardvriendelijk. Het zijn paarden, geen rollades. :+

Heb je het tegen mij? Mag jij mij vertellen wat er zo onvriendelijk is aan een bitloos hoofdstel als een Marylot sidepull??? ;)
Ik zou zeggen, verdiep je eerst eens in die optoming en de werking daarvan. Ik zeg ook niet dat ik met alle bitloze optomingen akkoord ga, maar ga niet schermen met onvriendelijke opmerkingen over mijn optoming, die onwaar zijn!
En verder ben ik met je eens dat een strakke singel ook niet echt paardvriendelijk is. :9

Nope. Ik wil er alleen op wijzen, dat het ook niet altijd de ideale oplossing hoeft te zijn. Zo zwart wit als jij het omschrijft, zo zwart-wit is het helaas helemaal niet. Daar zal, zo lang wij niet paards kunnen praten, altijd discussie over blijven. Daarbij komt dat elk paard verschillend is. Dus ook dat nodigt uit tot discussie. Wat voor jou fijn is, hoeft dat voor een ander niet te zijn. Dat jij je zo aangevallen voelt nu, vind ik wel weer zorgelijk. :j Ik heb ook een flinke poos bitloos gereden. Volgens mij ging het hier niet over met of zonder bit. Het ging hier over de sperriem. Voor bitloos zijn andere topics. En als je me zou kennen: Ik bedoel mijn commentaar altijd vriendelijk en opbouwend. Ik schrijf met die vriendelijke glimlach en sta open voor ideeën. Er is er nu maar één onvriendelijk. Kom uit je harnas en snap dat we hier niet bezig zijn om elkaar de hersens in te slaan. Blijkbaar ben je al veel aangevallen op je rijwijze en voel je je bedreigd? Nergens voor nodig hoor. :(:)
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 11-02-11 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:52

Mizora: Wat kan jij dit goed verwoorden! Wat jij schrijft, daar ben ik het roerend mee eens. Zo is het maar net. Ik heb ook eens een paardentandarts om zijn mening gevraagd. Zo iemand kan goed uitleggen wat voor bit bij je paard het beste zou kunnen passen. Ik vond het een heel verhelderend gesprek.
Vooral onze Dartmoor laat zien, dat een sperriem niet altijd als fijn wordt ervaren. Die mummelt net zo lang, tot de riem los voor zijn neus hangt en dan gaat ie lekker lopen. We zijn inmiddels de sperriem 'kwijtgeraakt'. De instructie eiste een sperriem, maar ik vind het nergens voor nodig. Pony loopt veel braver zonder.
En eerlijk is eerlijk, mijn dochter is beginner, dus helemaal stil hangt het bit niet in zijn mondje. Toch heeft de pony duidelijk laten zien, dat ie de sperriem niet fijn vindt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 13:29

Appie12 schreef:
Mizora schreef:

Een ongebroken trens met tongboog heet een correctiebit en werkt in op de lagen van het paard. Dat werkt uitermate scherp in. Met het feit dat je er geen sperriem aan hebt, werkt ie nog scherper in.

Ik weet niet waar jij je sperriem hebt zitten, maar ik heb de sperriem bij ieder paard altijd net onder het bit zitten waardoor het bit wel degelijk stiller in de mond ligt.

Je hebt meerdere ongebroken bitten met tongboog, en de hoogte van de tongboog is ook belangrijk. Als een paard een dikke tong is vult hij de tongboog gewoon op en rust het dus deels op de lagen en deels op de tong. Bij een ongebroken bit zonder tongboog wordt de tong afgeknelt als het paard een dikke tong heeft en zal het deze als onprettig ervaren terwijl dus een ongebroken trens met tongboog perfect is dan. Een myler heeft ook vaak een tongboog. Een enkelgebroken trens werkt ook voornamelijk maar op de lagen in (die heeft bij aanname altijd een tongboog immers o/\o ).

Een sperriem zit bij bevestiging inderdaad tegen het bit aan, maar bij contact met de teugels vrijwel niet meer. Ik rij ondertussen niet meer met sperriem want het voorkomt enkel het opensperren van de mond. Als het paard ondersteuning aan het bit nodig heeft komt er een lage neusriem om en anders een hoge. Meer is niet nodig.

brenda0509

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:10

ik rijdt er zelf mee omdat je paard dan zijn mond dicht houdt.. en niet zo kan spelen met het bit.
ik persoonlijk vindt dit een stuk fijner rijden als zonder spareriempje

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:38

Bij somige paarden doe ik het sperriempje 1 gaatje losser dan normaal (manege paarden) zo hebben ze toch wat meer ruimte. En met longeren bij mijn verzorg paarden doe ik het altijd want met longeren weet je zelf niet echt hoeveel druk er op de mond staat en dan kan het paard toch zijn mond wat meer open doen. Ik zelf vind dat fijner.

xxBentexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:54

Ik rijd nu eigenlijk zonder sperriem (ben hem ook kwijt (a)) Maar ze loopt fijner en gevoeliger in haar mond als ik zonder sperriem rijd. Ze luistert een stuk beter, dus ik rijd er zonder mee :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 00:44

Rijd soms ook wel is met sperriem maar vind er niet echt iets slechts aan hoor!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 09:17

1997suus schreef:
Bij somige paarden doe ik het sperriempje 1 gaatje losser dan normaal (manege paarden) zo hebben ze toch wat meer ruimte. En met longeren bij mijn verzorg paarden doe ik het altijd want met longeren weet je zelf niet echt hoeveel druk er op de mond staat en dan kan het paard toch zijn mond wat meer open doen. Ik zelf vind dat fijner.

Met longeren gebruik ik de sperrriem om te zorgen dat ik het bit niet door de mond kan trekken. Die van mij wil nog wel eens heel onverwacht heel rare sprongen maken en zo voorkom ik dat ik hem op zo'n moment pijn doe, omdat ik er zelf niet snel genoeg op kan reageren. Verder streef ik echt naar er af. Mond open doen is voor mij geen reden om zijn mond dicht te snoeren.

Ik krijg bij 2 instructeurs les. De één ziet hem het liefst zo strak mogelijk. Daardoor had mijn paard heel harde geïrriteerde plekken in de hals. Mijn paard was één bonk stress. De andere streeft naar een losse sperriem, omdat hij het volgens haar anatomisch gewoon nodig heeft om zijn mond open te doen. Zo onderbouwt ze het. Als hij merkt dat het kan, stopt ie er van zelf mee. Hij is veel meewerkender en nageeflijker dan. Dus het is duidelijk wat de voorkeur geniet.

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 09:28

ik zit even mee te lezen.. maar voor degene die de sperriem gebruiken om bit stiller in de mond te houden: hoe dan met stang en trens? zit wel een kinketting bij maar tog.. :o? en met bit spelen is toch goed?

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 09:35

Ik ben ook van mening dat een sperriem in de meeste gevallen totaal overbodig en enkel tot last van het paard is, zeker als deze strak wordt aangesnoerd. Als je hem losser maakt of eraf haalt, zullen de meeste paarden ook laten zien dat ze dat een stuk prettiger vinden. Mocht je wat ondersteuning bij het bit nodig hebben, dan zou ik voor een lage neusriem kiezen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 09:44

Mijn mening: Slecht. Een sperriempje is om de mond van het paard dicht te houden. Een paard doet zijn mond open als hij teveel druk of pijn ervaart door het bit. En dat wordt "opgelost" door gewoon de mond dicht te snoeren. Imo niet wat een beetje goede ruiter zou behoren te doen.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 10:03

@ Slofje,
Wat jij zegt is dus gewoon als je hem te strak hebt, en wat als je er 4 vingers tussen kan doen? Is het dan ook zo 'slecht?'

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 10:42

Dan wordt imo het doel van zo'n sperriempje niet gebruikt. Dan is het idd dus een ander verhaal, maar dan zou je m evengoed af kunnen doen omdat hij toch maar over die lippen heen zwiebelt dan.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:01

De sperriem is ontwikkeld om het bit stiller in de paardenmond te laten liggen. Als je deze weglaat, kan het bit alle kanten op. Dit is voor een paard geen fijn gevoel, daar er eigenlijk geen ruiters zijn die met zo`n stille hand kunnen rijden, dat het paard er geen last van heeft.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:11

waarom zou je je paard de mond willen snoeren?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 19:00

Slofje schreef:
Dan wordt imo het doel van zo'n sperriempje niet gebruikt. Dan is het idd dus een ander verhaal, maar dan zou je m evengoed af kunnen doen omdat hij toch maar over die lippen heen zwiebelt dan.

Hij wiebelt dus niet over de lippen heen, want hij zorgt ervoor dat het bit stiller ligt. En ik snoer het niet aan want er passen 4 vingers tussen, Dan is het toch niet slecht?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:04

Bungarus schreef:
clarence schreef:
en haar mening dus niet echt objectief te noemen is.

Wikipedia schreef:
Subjectiviteit houdt in het persoonlijk oordeel of de persoonlijke zienswijze van een individu, betrekking hebbend op of uitgaand van de persoonlijke zienswijze of smaak. Het tegenovergestelde is objectiviteit.

Arabesk geeft haar mening weer en een mening is dus altijd subjectief :z

Verder ben ik het wél met Arabesk eens, zie filmpje dus.

hoge neusriem is ook tegen het open doen van de kaken
dus zonder neusriem dan maar :D

(nu rij ik zonder neusriem maar toch .. mits juist afgesteld kan neusriem weinig kwaad , vaker juist goed ter bevordeing stille ligging bit, indien paard mond open wil doen ivm pijn is de ruiter niet goed bezig of ligt er een verkeerd bit in (immo ook een ruiterfout))

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:43

Sizzle schreef:
Ik mis nog 1 werking van de sperriem/lage neusriem. In geval van nood als je je paard op de rem moet krijgen en de situate vraagt om een harde aanpak (zeg: paard rent op snelweg af) dan heeft het bit een hardere inwerking met sperriem omdat hij inderdaad op dat moment de mond niet kan openen om de druk te ontlopen. Als je met bit rijdt en je hebt een paniekhaas, dan kan het dus een veiligheidsoverweging zijn.
Ik ben zelf niet erg van de sperriemen, vind ze niet handig. Heb liever een lage africhtingsneusriem die losjes vastzit. Die heeft een veel mooiere drukverdeling vind ik.

Ik heb heel het topic doorgelezen, en jij bent de enigste die hierover begint, en dat is de reden dat ik soms een sperriem aandoe.
Over het algemeen rij ik zonder neusriem, zonder sperriem met een enkelgebroken bitje (dubbelgebroken vond meneer niet zo leuk). Maar ga ik het bos in, moet ik een grote baan over waar meneer niet zo van de auto's en andere houd (het gaat steeds beter, maar soms gaat het ook minder). Dan heb ik wel neusriem+sperriem omdat ik dan wel eens kan 'doortrekken' moest er paniek ontstaan (al lang niet meer nodig geweest, maar toch voor de zekerheid gebruik ik dus een sperriem als veiligheid).
En natuurlijk moet je me een sperriem geen mond dichtsnoeren, al word dat veel te veel verteld...
En dat het bit stiller ligt? mja, een paardenhoofd beweegt, dus het bit ook, of dat een paard het nu aangenamer vind als het bit stiller ligt, daar ben ik niet echt van overtuigd, misschien moet ik dat maar is gaan uitzoeken, spijtig dat paarden niet kunnen spreken.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:50

Johanna59 schreef:
De sperriem is ontwikkeld om het bit stiller in de paardenmond te laten liggen. Als je deze weglaat, kan het bit alle kanten op. Dit is voor een paard geen fijn gevoel, daar er eigenlijk geen ruiters zijn die met zo`n stille hand kunnen rijden, dat het paard er geen last van heeft.

Als ie daarvoor is ontwikkeld, dan moet ie dóór de bitringen heen lijkt me? :o?
Die veiligheidsoverweging kan ik wel begrijpen. Om die reden heb ik ook een martingaaltje om bij buitenritten. Dan kan mijn vriend zijn bol niet omhoog gooien en heb ik een betere rem als ie niet wil stoppen op het zand.

FLIP123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:47

Ik gebruik eigenlijk altijd een sperriem, maar deze zit nooit strak. Kunnen bijna 2 vingers tussen.
Wanneer mijn paarden daar niet fijn op lopen ga ik zoeken naar iets anders en dan probeer ik het eens zonder sperriem of lage neusriem. Of een ander bit.