Appie12 schreef:xLindy91 schreef:Als het even kan (niet mijn eigen paarden) rij ik zonder sperriem, ik vind het geen vriendelijke manier.
Het is misschien handig om te weten waar een sperriem voor werkt. Het zorgt ervoor dat het bit stiller in de mond ligt. Zonder sperriem werk je een stuk strenger en scherper in op de paardenmond.
Helaas Appie, dat blijkt vaak niet zo te zijn. De gemiddelde sperriem houdt enkel de mond dicht en zit met teugelcontact niet tegen het bit aan. Enkel een lage neusriem stabiliseerd het bit. En zelfs dat is niet nodig als je stille handen hebt.
Overigens is een ongebroken trens met tongboog nog lang niet altijd een africhtingsbit. Een stang is het sowieso niet, want er zit geen hefboomwerking in. Ongebroken is net zo zacht als dubbelgebroken. Enkel verlegt het de nadruk van de lagen naar de tong, die minder gevoelig is overigens en een groter oppervlak heeft waarover de druk verdeelt wordt.
Ik rijd met bit en heel losse sperriem. Ik heb al eens gezien, dat een goed passend zadel ook niet strak aangesingeld hoeft te worden. Vind ik persoonlijk ook niet echt paardvriendelijk. Het zijn paarden, geen rollades. 

Ik heb ook een flinke poos bitloos gereden. Volgens mij ging het hier niet over met of zonder bit. Het ging hier over de sperriem. Voor bitloos zijn andere topics. En als je me zou kennen: Ik bedoel mijn commentaar altijd vriendelijk en opbouwend. Ik schrijf met die vriendelijke glimlach en sta open voor ideeën. Er is er nu maar één onvriendelijk. Kom uit je harnas en snap dat we hier niet bezig zijn om elkaar de hersens in te slaan. Blijkbaar ben je al veel aangevallen op je rijwijze en voel je je bedreigd? Nergens voor nodig hoor.