Een hulpteugel is in goede handen van een meester, maar een meester heeft geen hulpteugel nodig
. Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. _Daniquee schreef:JoviBan schreef:In dat geval kun je veel beter werken aan de vertrouwensband met je paard.
Dat vind ik ook, als je goed vertrouwen met je paard hebt enzo, en dat hij wel rustig onder je kan blijven lopen, dan vind ik pas persoonlijk dat je er iets aan mag hangen.
Chaos schreef:x_Marr schreef:Setteke ik heb het idee dat je het topic niet goed hebt gelezen. Je reageert op dingen waar we het helemaal niet over hebben.
Hulp voor de ruiter? Waarom zou je als ruiter niks willen leren? Waarom zou je eeuwig op hetzelfde niveau blijven willen hangen terwijl je wel vind dat je paard vooruit moet?
Omdat je als ruiter beter kan leren voelen met een paard wat fijn over de rug loopt. Hierdoor word je gedragen door het paard, wat maakt dat je als ruiter fijn met je paard kan meezitten in de beweging.
Ben je als ruiter nog niet zo heel kundig, en heb je een paard wat op zo'n moment graag gaat sterren kijken, dan maak je het je ruiter dus idd gemakkelijker om een goed gevoel te leren krijgen, om fijn de bewegingen uit te kunnen zitten, én om mee te kunnen gaan in die bewegingen. Het paard ondervindt hier op zo'n moment echt weinig last van.
Wanneer je dan als ruiter beter hebt leren rijden, kunnen de hulpteugels er ook direct af.
En ik ben eigenlijk van mening dat Setteke júist wel ingaat op de inhoud van onze discussie. Ze noemt alleen hetgeen jij niet wilt lezen.
Een paard wat sterrenkijkt omdat het hinder van de ruiter ondervindt zal echt niet opeens nageeflijk gaan lopen omdat er een hulpteugel om hangt. Juist niet, omdattie al spanning heeft krijgt het paard alleen maar nog meer spanning door de hulpteugel, te vergelijken met paard slaat op hol en ruiter trekt aan de teugels, reden voor nog meer spanning. Reden van de spanning, en dus het sterrenkijken, is duidelijk: de ruiter. Zolang die ruiter nog niet kundig genoeg is en hinder veroorzaakt kan het paard niet ontspannen in de rug en dus ook niet nageeflijk lopen. 
Chaos schreef:Het paard moet niet in de krul!
100ste x.Ook niet met een bijzet eraan. De bijzet zit eraan, zodat op het moment van sterrenkijken, er tegendruk gegeven wordt, hierdoor laat het paard zijn hals dalen waarna de druk gelijk weg valt.
Mat dalen in de hals loopt hij nog niet gelijk in de krul, daar zit nog eent traject tussen. Of een aantal gaten op je bijzet.
x_Marr schreef:Chaos schreef:Het paard moet niet in de krul!
100ste x.Ook niet met een bijzet eraan. De bijzet zit eraan, zodat op het moment van sterrenkijken, er tegendruk gegeven wordt, hierdoor laat het paard zijn hals dalen waarna de druk gelijk weg valt.
Mat dalen in de hals loopt hij nog niet gelijk in de krul, daar zit nog eent traject tussen. Of een aantal gaten op je bijzet.
Waarom denk jij dat een paard zijn rug kan ontspannen terwijl de ruiter die er op zit hinder veroorzaakt? Paard geeft het duidelijk aan door te sterrenkijken. Enige wat je dan doet met een hulpteugel is het probleem, dus de ruiter, verdoezelen. Paard nageeflijk? HOE dan volgens jou? Hoe kan een paard nageeflijk lopen als het niet kan ontspannen in de rug?
Waarom zou je er naar grijpen als je al in 1 les de ruiter beter kan laten zitten zodat hij/zij geen tot minder hinder veroorzaakt?
Er hoeft nergens een bijzet voor te worden omgehangen. Je omdatjes zijn niet echt van toepassingen op hulpteugel vs. geen hulpteugel.

MyWishMax schreef:Maar X_Marr; even een vraagje. Hoe kijk jij aan tegen het gebruik van een thiedeman (op zijn allerlost) bij een paard die af en toe als hij schrikt zijn nek erop zet en dan gaat rennen(dus onbestuurbaar). In combinatie met een amazone die het nog eng vindt door een zware val? Paard kan nog steeds hoofd omhoog doen, maar niet zijn nek erop zetten. Van het half uur rijden zit 98% van de tijd de thiedeman los en die 2% komt hij er licht tegenaan, waarna hij weer zakt. Amazone kan best zonder, maar heeft zetje in de rug nodig door angst.
Dit hebben wij dus enkele keren gedaan, hij werd 3 dagen zonder gereden en 1 dag een half uurtje met. Het gedeelte omhoog door onkunde van ruiter kon nog steeds. Daar moest amazone doorheen leren rijden.
Ik heb haar ook enkele keren aan de longe zonder bijzet erop gehad. Het ging er meer om dat ik hem 'tegen' kon houden. Nu rijdt ze met veel plezier rond zonder hulpteugel

Je hoeft het niet altijd met elkaar eens te zijn. 

MyWishMax schreef:Maar X_Marr; even een vraagje. Hoe kijk jij aan tegen het gebruik van een thiedeman (op zijn allerlost) bij een paard die af en toe als hij schrikt zijn nek erop zet en dan gaat rennen(dus onbestuurbaar). In combinatie met een amazone die het nog eng vindt door een zware val? Paard kan nog steeds hoofd omhoog doen, maar niet zijn nek erop zetten. Van het half uur rijden zit 98% van de tijd de thiedeman los en die 2% komt hij er licht tegenaan, waarna hij weer zakt. Amazone kan best zonder, maar heeft zetje in de rug nodig door angst.
Dit hebben wij dus enkele keren gedaan, hij werd 3 dagen zonder gereden en 1 dag een half uurtje met. Het gedeelte omhoog door onkunde van ruiter kon nog steeds. Daar moest amazone doorheen leren rijden.
Ik heb haar ook enkele keren aan de longe zonder bijzet erop gehad. Het ging er meer om dat ik hem 'tegen' kon houden. Nu rijdt ze met veel plezier rond zonder hulpteugel
Chaos schreef:Ehh.
Ik vindt het nogal onnodig te zeggen dat iedereen die gebruik maakt van hulpteugels slecht bezig is. Want als je de algehele paardensport zo afkeurt, stop dan alsjeblieft zelf ook met rijden.
Longeren zonder hulpteugel of hoofdstel aan vind ik de grootste onzin die er is. Dan hoeven ze nauwelijks aan het werk. Maargoed, ieder zijn methoden natuurlijk.

te gebruiken. Komt een beetje apart over
x_Marr schreef:Je hebt geen enkele keer verteld waarom een paard opeens zou ontspannen in de rug met een hulpteugel eraan terwijl hij daarvoor aan het sterrenkijken was door de ruiter
Ik hoef Mindfields toch niet te zijn? Die topic zijn er toch? Kan je toch zien met je eigen ogen?
Oooooh nu hebben we het over 9 van de 10 mensen? Nou prima hoor, ik geloof dat mijn mening dan nog gegronder staat, aangezien 9 van de 10 mensen, ik denk wel meer zelfs, hulpteugels toch echt sowieso verkeerd gebruiken.
Dat iets niet uiterlijk schadelijk is of lijkt zegt nog niet dat het dan maar goed is.
Gebruik van alchohol merk je ook niks aan.. toch breekt het je hersencellen af.
Roken? Merk je ook niks van, toch worden je longen zwarter en zwarter.
En iets gebruiken omdat het toegestaan is is wel het naiefste wat ik ooit heb gehoord....

En aan jou niet de taak dat te ontkrachten, tenzij je anders gezien hebt. 
En dmv training, waarbij misschien zelfs wel extremere buiging wordt gevraagd.. 

Chaos schreef:x_Marr schreef:Setteke ik heb het idee dat je het topic niet goed hebt gelezen. Je reageert op dingen waar we het helemaal niet over hebben.
Hulp voor de ruiter? Waarom zou je als ruiter niks willen leren? Waarom zou je eeuwig op hetzelfde niveau blijven willen hangen terwijl je wel vind dat je paard vooruit moet?
Omdat je als ruiter beter kan leren voelen met een paard wat fijn over de rug loopt. Hierdoor word je gedragen door het paard, wat maakt dat je als ruiter fijn met je paard kan meezitten in de beweging.
Ben je als ruiter nog niet zo heel kundig, en heb je een paard wat op zo'n moment graag gaat sterren kijken, dan maak je het je ruiter dus idd gemakkelijker om een goed gevoel te leren krijgen, om fijn de bewegingen uit te kunnen zitten, én om mee te kunnen gaan in die bewegingen. Het paard ondervindt hier op zo'n moment echt weinig last van.
Wanneer je dan als ruiter beter hebt leren rijden, kunnen de hulpteugels er ook direct af.
En ik ben eigenlijk van mening dat Setteke júist wel ingaat op de inhoud van onze discussie. Ze noemt alleen hetgeen jij niet wilt lezen.
.