Jong paard met bijzetters rijden....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poiuytrewq

Re: Jong paard met bijzetters rijden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 23:46

Ik zeg altijd maar zo
Een hulpteugel is in goede handen van een meester, maar een meester heeft geen hulpteugel nodig ;).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 07:30

_Daniquee schreef:
JoviBan schreef:
In dat geval kun je veel beter werken aan de vertrouwensband met je paard.

Dat vind ik ook, als je goed vertrouwen met je paard hebt enzo, en dat hij wel rustig onder je kan blijven lopen, dan vind ik pas persoonlijk dat je er iets aan mag hangen.

Tja en aan de hand was die al goed. Maar onder het zadel van beide kanten nog niet. Dan hang ik er liever een losse thiedemann aan(die dus maar 1 of 2 keer per rijden inwerkt) om ze zo allebei vertrouwen te geven. Mijn moeder doordat ze zo ontspannen verder kon rijden en paard omdat moeders ontspannen was. Als je erbij denkt dat mijn moeder anderhalf jaar daarvoor haar rug brak door val van een paard

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:09

Chaos schreef:
x_Marr schreef:
Setteke ik heb het idee dat je het topic niet goed hebt gelezen. Je reageert op dingen waar we het helemaal niet over hebben.

Hulp voor de ruiter? Waarom zou je als ruiter niks willen leren? Waarom zou je eeuwig op hetzelfde niveau blijven willen hangen terwijl je wel vind dat je paard vooruit moet?

Omdat je als ruiter beter kan leren voelen met een paard wat fijn over de rug loopt. Hierdoor word je gedragen door het paard, wat maakt dat je als ruiter fijn met je paard kan meezitten in de beweging.

Ben je als ruiter nog niet zo heel kundig, en heb je een paard wat op zo'n moment graag gaat sterren kijken, dan maak je het je ruiter dus idd gemakkelijker om een goed gevoel te leren krijgen, om fijn de bewegingen uit te kunnen zitten, én om mee te kunnen gaan in die bewegingen. Het paard ondervindt hier op zo'n moment echt weinig last van.

Wanneer je dan als ruiter beter hebt leren rijden, kunnen de hulpteugels er ook direct af. :))

En ik ben eigenlijk van mening dat Setteke júist wel ingaat op de inhoud van onze discussie. Ze noemt alleen hetgeen jij niet wilt lezen.

Nu beweer je dus opeens wel weer dat een paard nageeflijk gaat lopen als er een hulpteugel om hangt :? Een paard wat sterrenkijkt omdat het hinder van de ruiter ondervindt zal echt niet opeens nageeflijk gaan lopen omdat er een hulpteugel om hangt. Juist niet, omdattie al spanning heeft krijgt het paard alleen maar nog meer spanning door de hulpteugel, te vergelijken met paard slaat op hol en ruiter trekt aan de teugels, reden voor nog meer spanning. Reden van de spanning, en dus het sterrenkijken, is duidelijk: de ruiter. Zolang die ruiter nog niet kundig genoeg is en hinder veroorzaakt kan het paard niet ontspannen in de rug en dus ook niet nageeflijk lopen.

Blijkbaar heb je de post van Setteke dan niet gelezen, ze heeft het over of hulpteugel en paard correct rijden of geen hulpteugel en je paard verpesten. Alsof dat de enige keuzes zijn.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:47

Ehh. Ik beweer helemaal niks, ik zeg waar het op staat. :))

Jij bent van mening dat een paard alleen maar in verzet zou moeten gaan op een hulpteugel omdat een hulpteugel ten alle tijden slecht is.

Echter in de praktijk blijkt het tegendeel, paarden kunnen we degelijk heel los in het lijf gereden worden mét een hulpteugel.
Een paard kan wel degelijk fijn ontspannen en nageeflijk worden. Een paard kan niet in aanleuning lopen, omdat er geen aanleuning is, het paard neemt dus een eigen houding aan, in ontspanning én in aanspanning, over de rug én over 4 benen.

In sommige situaties zijn het de enige keuzes, of iig de beste keuzes voor je paard. Het is maar wat je wil. :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:58

Chaos schreef:
Het paard moet niet in de krul!
100ste x. :') Ook niet met een bijzet eraan. De bijzet zit eraan, zodat op het moment van sterrenkijken, er tegendruk gegeven wordt, hierdoor laat het paard zijn hals dalen waarna de druk gelijk weg valt.

Mat dalen in de hals loopt hij nog niet gelijk in de krul, daar zit nog eent traject tussen. Of een aantal gaten op je bijzet. ;)

Waarom denk jij dat een paard zijn rug kan ontspannen terwijl de ruiter die er op zit hinder veroorzaakt? Paard geeft het duidelijk aan door te sterrenkijken. Enige wat je dan doet met een hulpteugel is het probleem, dus de ruiter, verdoezelen. Paard nageeflijk? HOE dan volgens jou? Hoe kan een paard nageeflijk lopen als het niet kan ontspannen in de rug?

Waarom zou je er naar grijpen als je al in 1 les de ruiter beter kan laten zitten zodat hij/zij geen tot minder hinder veroorzaakt?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:58

Een hulpteugel is nooit de enige keuze, ook niet de beste ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 19:04

x_Marr schreef:
Chaos schreef:
Het paard moet niet in de krul!
100ste x. :') Ook niet met een bijzet eraan. De bijzet zit eraan, zodat op het moment van sterrenkijken, er tegendruk gegeven wordt, hierdoor laat het paard zijn hals dalen waarna de druk gelijk weg valt.

Mat dalen in de hals loopt hij nog niet gelijk in de krul, daar zit nog eent traject tussen. Of een aantal gaten op je bijzet. ;)

Waarom denk jij dat een paard zijn rug kan ontspannen terwijl de ruiter die er op zit hinder veroorzaakt? Paard geeft het duidelijk aan door te sterrenkijken. Enige wat je dan doet met een hulpteugel is het probleem, dus de ruiter, verdoezelen. Paard nageeflijk? HOE dan volgens jou? Hoe kan een paard nageeflijk lopen als het niet kan ontspannen in de rug?

Waarom zou je er naar grijpen als je al in 1 les de ruiter beter kan laten zitten zodat hij/zij geen tot minder hinder veroorzaakt?

Omdat niet alle ruiters zo veel feeling hebben dat ze na 1 les al een goede onafhankelijke houding hebben.
Het paard kan ontspannen, en dus idd ook nageeflijk worden.
Omdat sommige ruiter heel veel moeite met hun rompbalans en evenwicht, en daar meer dan 1 les overheen gaat.
Omdat je met 1x paardrijden per week geen giga-sprongen kan doormaken.
Omdat je een ruiter zitles geeft zonder de teugels hierbij vast te houden, en er dus niet gehindert wordt totdat de ruiter fijn kan zitten en volgen.
Omdat je een ruiter aan een losse teugel kunt leren rijden, om vervolgens de teugel erbij te nemen.
Omdat er geen probleem verdoezelt wordt, er wordt aan gewerkt zonder een paard te hinderen.
Etc.

:)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:32

En WAAROM kan dan volgens jou het paard ontspannen?
Waarom zou je dan aan een betere houding werken als het toch niks uitmaakt hoe je zit?
Waarom geeft het paard aan er last van te hebben door te gaan sterrenkijken en zou er opeens geen last meer van hebben wanneer je er een hulpteugel om knoopt?

Ik heb het nergens over een goede onafhankelijke zit. Ik heb het over een zit die het paard minder hindert. En dat kan iedereen krijgen in 1 les. Of er mankeert iets aan de instructie.

Er hoeft geen bijzet aangehangen te worden voor losse teugels, waar slaat die omdat op? :+ Er hoeft nergens een bijzet voor te worden omgehangen. Je omdatjes zijn niet echt van toepassingen op hulpteugel vs. geen hulpteugel.

Hoe kan je het geen hinderen noemen wanneer het paard sterrenkijkt door de ruiter en dan word gedwongen toch naar beneden te lopen? Het paard wordt gehinderd in zijn uiting van pijn! Van last!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:42

OMG!

Wat een onzin, nee, niet iedereen kan in een les dusdanig verbetern. Hahahaha, het zou wel werk schelen dat sowieso. Jonge kinderen hebben vaak moeite met hun rompbalans, en enkele ouderen die lesgeef hebben juist heel veel problemen met hun algemene evenwicht. De mensen ertussenin pakken het sneller op. :))

En als het in 1 les lukt, is er dus ook maar 1 les een bijzet nodig, och arm paard. :')

Ehh. Zó snel heeft een paard geen pijn hoor, dan gingen we er helemaal niet opzitten. ;)

Omdat het paard kan ontspannen door gewoon los door zijn lijf te bewegen en aan het werk te gaan, daar heb je de ruiterhand niet per defenitie voor nodig, immers hoe longeren we anders. :)

Waarom zou het niks uitmaken hoe je zit? Dat zeg ik nergens. :P

En waarom kan ie niet ontspannen? Als hij fijn over 4 benen loopt, en in plaats van een licht meeverende vering alleen nog maar druk krijgt op het moment dat het paard zijn hoofd in de lucht gooit en dus nageeft op het moment van tegendruk, dus wel degelijk in een eigen houding kan ontspannen.

Als ik jou posten zo lees, is het voor paarden alleen mogelijk om onder jou te ontspannen, maar iemand anders HO- Maar.

En toch rijd ik best heel verdienstelijk, raar maar waar.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:45

Ik denk niet dat je nog normaal gaat antwoorden op mijn vraag.

Blijkbaar rijd jij al je paarden nageeflijk rond met een slechtpassend zadel, want natuurlijk, ze kunnen heus ontspannen in de rug met iets op hun rug wat hinderd! :+

Nee joh een pijnscheut in je mond of op je neus op het moment dat je aangeeft dat je last hebt van je rug is vast aanstelleritus. :j

Oh en de keuze tussen pijn of minder pijn is geen nageven ;)

En bij het longeren zijn ook geen hulpteugels nodig. Ben ik toch wel nieuwschierig waarom jij dan longeert met hulpteugels.. er zit dna immers geen ruiter op zijn rug die alles nog moet leren, dan zou je het toch prima zonder kunnen? ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:32

Maar X_Marr; even een vraagje. Hoe kijk jij aan tegen het gebruik van een thiedeman (op zijn allerlost) bij een paard die af en toe als hij schrikt zijn nek erop zet en dan gaat rennen(dus onbestuurbaar). In combinatie met een amazone die het nog eng vindt door een zware val? Paard kan nog steeds hoofd omhoog doen, maar niet zijn nek erop zetten. Van het half uur rijden zit 98% van de tijd de thiedeman los en die 2% komt hij er licht tegenaan, waarna hij weer zakt. Amazone kan best zonder, maar heeft zetje in de rug nodig door angst.

Dit hebben wij dus enkele keren gedaan, hij werd 3 dagen zonder gereden en 1 dag een half uurtje met. Het gedeelte omhoog door onkunde van ruiter kon nog steeds. Daar moest amazone doorheen leren rijden.

Ik heb haar ook enkele keren aan de longe zonder bijzet erop gehad. Het ging er meer om dat ik hem 'tegen' kon houden. Nu rijdt ze met veel plezier rond zonder hulpteugel

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:35

Ehh.

Ik vindt het nogal onnodig te zeggen dat iedereen die gebruik maakt van hulpteugels slecht bezig is. Want als je de algehele paardensport zo afkeurt, stop dan alsjeblieft zelf ook met rijden. :))

Longeren zonder hulpteugel of hoofdstel aan vind ik de grootste onzin die er is. Dan hoeven ze nauwelijks aan het werk. Maargoed, ieder zijn methoden natuurlijk.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:36

En verder is het vooral dom insinueren wat je doet. En nee, met geen van hetgeen jij plaatst ben ik het ook maar enigszins eens, en heb ik niet gezegd. Niet in die context, en niet in die zinsopbouw. Maar als jij denkt dat je de wereld kunt verbeteren met jouw mening, die nogal achterhaald is, dan veel succes.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:38

MyWishMax schreef:
Maar X_Marr; even een vraagje. Hoe kijk jij aan tegen het gebruik van een thiedeman (op zijn allerlost) bij een paard die af en toe als hij schrikt zijn nek erop zet en dan gaat rennen(dus onbestuurbaar). In combinatie met een amazone die het nog eng vindt door een zware val? Paard kan nog steeds hoofd omhoog doen, maar niet zijn nek erop zetten. Van het half uur rijden zit 98% van de tijd de thiedeman los en die 2% komt hij er licht tegenaan, waarna hij weer zakt. Amazone kan best zonder, maar heeft zetje in de rug nodig door angst.

Dit hebben wij dus enkele keren gedaan, hij werd 3 dagen zonder gereden en 1 dag een half uurtje met. Het gedeelte omhoog door onkunde van ruiter kon nog steeds. Daar moest amazone doorheen leren rijden.

Ik heb haar ook enkele keren aan de longe zonder bijzet erop gehad. Het ging er meer om dat ik hem 'tegen' kon houden. Nu rijdt ze met veel plezier rond zonder hulpteugel

Hier MOET ze wel optegen zijn, want bijzetters die er los aanhangen en dus alleen tegendruk geven bij het verstrakken van nek en kaak en aanspannen van onderhalsspier, zijn ook taboe! :7

Hoe kijk je aan tegen de wedstrijdsport algemeen.

Western » Nogo voor jou.
Dressuur » Nogo voor jou.
Springen » Nogo voor jou.
Cross/Eventing/Enduranxe » ook een Nogo voor jou.

Nou, blijf jij dan maar lekker buitenrijden, maar ik wil graag meer. Véél meer.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:39

Nou Chaos, je kan ook een beetje rustiger reageren. :) Je hoeft het niet altijd met elkaar eens te zijn.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:47

Ik reageer heel rustig. Wat geeft je de indruk dat dat niet zo zou zijn? :)

En mensen mogen het oneens zijn, maar mensen moeten wel reëel zijn. Of met hele goede tegenbewijzen komen. :)

Ik sta open voor een heleboel dingen, maar dan moet het wel goed beargumenteerd en verteld kunnen worden. Zodat het dus ook beter blijkt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:51

MyWishMax schreef:

Voor het vertrouwen van de ruiter vind ik het minder verkeerd. Zelf had ik dan eerder gekozen om te zorgen dat het paard het niet (niet in de zin van niet bij het minste geringste, paard blijft een vluchtdier) meer er vaak vandoor ging, lijkt mij sowieso beter voor het vertrouwen van de ruiter om op een paard te stappen dat niet snel schrikt en er dan ongecontroleerd vandoor gaat. Bepaalde spanning geef je toch over, en die spanning kan dan minder zijn door het vertrouwen van de hulpteugel. Is wat anders dan dat je hem als 'oplossing' gebruikt voor een paard wat gaat sterrenkijken.

Chaos schreef:
Ehh.

Ik vindt het nogal onnodig te zeggen dat iedereen die gebruik maakt van hulpteugels slecht bezig is. Want als je de algehele paardensport zo afkeurt, stop dan alsjeblieft zelf ook met rijden. :))

Longeren zonder hulpteugel of hoofdstel aan vind ik de grootste onzin die er is. Dan hoeven ze nauwelijks aan het werk. Maargoed, ieder zijn methoden natuurlijk.

Iedereen die goed bezig hoeft geen hulpteugel te gebruiken, die kan namelijk prima zonder.

Dus geen hulpteugel betekend nauwelijks aan het werk?
Echt waar, als jij jezelf eens zou opstellen gaat er een wereld voor je open.

Kan je trouwens ook nog normaal doen en gewoon nog even antwoord geven op mijn vraag?
Vind het nogal raar dat ik laatst door jou zo afgekraakt werd dat ik bepaalde vragen niet zou hebben beantwoord(en waarnaa ik naar die vragen vroeg kreeg ik ze niet) maar dat je nu zelf ook vragen niet beantwoord.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:52

Niet goed beargumenteerd? Ga dan maar eens even de laatste topics van Mindfields bekijken.. :D

Trouwens, tegenbewijzen?
Wat raar... ik dacht toch echt altijd dat als je er iets bijpaktem dus met meer gaat rijden, dat je dan juist met tegenbewijzen moet komen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:59

Jij bent Mindfields niet, al zou je het graag willen, helaas. ;)

Ik antwoord niet, omdat ik het al 100x verteld hebt, ik blijf in de herhaling vallen.. :7

En ja, bij 9 van de 10 mensen is het longeren aan een halstertje niet meer dan rondjes laten lopen. Dat heeft niks met openstaan te maken. Zo heb ik bijvoorbeeld een cursus Freestyle gevolgd van Emiel Voest, maar dat is andere koek.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 30-09-10 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:01

Ik moet tegenbewijzen geven omdat het een hulpteugel is?
Nee, het is een toegestaan hulpmiddel, en dus correct gebruikt niet schadelijk. Nu wil ik van jou horen, hoe het schadelijk kan zijn bij goed, afwisselend gebruik -dus 1 á 2x per week- Dit kan namelijk niet. Het is onmogelijk dat een paard daar schade aan zal overhouden, tenzij je het dus helemaal verkeerd aanpakt. Dat wil ik van jou horen, maar dat kan dus blijkbaar niet. :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:07

Je hebt geen enkele keer verteld waarom een paard opeens zou ontspannen in de rug met een hulpteugel eraan terwijl hij daarvoor aan het sterrenkijken was door de ruiter ;)

Ik hoef Mindfields toch niet te zijn? Die topic zijn er toch? Kan je toch zien met je eigen ogen?

Oooooh nu hebben we het over 9 van de 10 mensen? Nou prima hoor, ik geloof dat mijn mening dan nog gegronder staat, aangezien 9 van de 10 mensen, ik denk wel meer zelfs, hulpteugels toch echt sowieso verkeerd gebruiken.

Dat iets niet uiterlijk schadelijk is of lijkt zegt nog niet dat het dan maar goed is.
Gebruik van alchohol merk je ook niks aan.. toch breekt het je hersencellen af.
Roken? Merk je ook niks van, toch worden je longen zwarter en zwarter.

En iets gebruiken omdat het toegestaan is is wel het naiefste wat ik ooit heb gehoord....

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 23:13

:')

Laat maar, een serieuze discussie met jou gewoon onmogelijk.
We hebben het over paarden, niet over mensen. Als je dat onderscheidt gedurende de discussie al niet meer kunt maken houdt het voor mij op. :')

:7

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 23:21

Zoals je kan lezen vergelijk ik hier de mens niet met een paard, ik vergelijk dingen die schadelijk (kunnen) zijn ookal zie je dat niet altijd aan de buitenkant. Ook schadelijke dingen kunnen gewoon legaal zijn en verkocht worden in Nederland, of het nou met dieren of met mensen te maken heeft.

Zou het toch op prijs stellen om de vraag nog te beantwoorden, ookal is het alleen al omdat het nu erg lijkt alsof je er onderuit probeert te komen.
Zou het ook op prijs stellen dat je jezelf niet belachelijk maakt door te beweren dat anderen niet serieus zijn omdat ze misschien wel eens gelijk kunnen hebben of een andere mening dan jou hebben en dan zelf tig keer de smiley :') te gebruiken. Komt een beetje apart over :=

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 23:33

x_Marr schreef:
Je hebt geen enkele keer verteld waarom een paard opeens zou ontspannen in de rug met een hulpteugel eraan terwijl hij daarvoor aan het sterrenkijken was door de ruiter ;)

Ik hoef Mindfields toch niet te zijn? Die topic zijn er toch? Kan je toch zien met je eigen ogen?

Oooooh nu hebben we het over 9 van de 10 mensen? Nou prima hoor, ik geloof dat mijn mening dan nog gegronder staat, aangezien 9 van de 10 mensen, ik denk wel meer zelfs, hulpteugels toch echt sowieso verkeerd gebruiken.

Dat iets niet uiterlijk schadelijk is of lijkt zegt nog niet dat het dan maar goed is.
Gebruik van alchohol merk je ook niks aan.. toch breekt het je hersencellen af.
Roken? Merk je ook niks van, toch worden je longen zwarter en zwarter.

En iets gebruiken omdat het toegestaan is is wel het naiefste wat ik ooit heb gehoord....

Dit is overigens het laatste wat ik erover zeg, het dringt nl. toch niet door wat ik er ook over zeg. ;)
En ik ben blij dat jij allerlei wetenschappelijke onderzoeken en medische studies hebt gedaan, je hebt wel recht van spreken nu.. :7

Jij hoeft Mindfields niet te zijn, maar houdt er rekening mee dat Mindfiels iemand is met héél heel veel meer kennis en ervaring dan jij. Bovendien heeft zij ook paarden die in training komen, en die zij dus eerst zelf rijdt » alvorens zij les gaat geven. Dit dus om ongemakken te voorkomen. Nu zijn dergelijke dingen niet altijd mogelijk, en willen klanten het graag op hun eigen paard leren. Hulpteugels maken het dan idd beter en gemakkelijker voor het paard, zoals in voorgaande posts al meer dan eens beargumenteerd is.

Als 9 van de 10 mensen bij jou in de omgeving op een verkeerde manier gebruik maakt van hulpteugels, dan vraag ik me toch serieus af waar jij dan vredesnaam woont. :)
En ja, het gros van de mensen is niet aan het longeren, maar zijn of haar paard aan het laten rondhuppelen. En nee, daarbij worden dus geen spiergroepen getraind.

En daarvan is het bewezen dat het schadelijk is. Van hulpteugels is dit wel bewezen, maar alleen bij overmatig en verkeerd gebruik. Immers al onze toppaarden worden wel eens op een slofje gereden, en die doen het lichamelijk nog steeds heel goed en hebben een paard wat losser is als het jouwe..

En om het terug te koppelen aan mijn paarden, ja ik ben ervan overtuigd dat zij hier niks aan overhouden. Al onze paarden worden met regelmaat doorgelicht. :))
Daarbij, als ik van mezelf zou denken dat ik er nog niet klaar voor was met hulpteugels te trainen, dan had ik dit niet gedaan. Maar sinds een paar jaar acht ik mezelf als ruiter en nu tevens ook instructie wel degelijk handig genoeg om hiermee aan het werk te gaan. :) En aan jou niet de taak dat te ontkrachten, tenzij je anders gezien hebt. ;)

En je bent dus idd tegen de paardensport in het algemeen?
Daar je niet de moeite neemt om erop te reageren ga ik maar uit van een ja.

Wat mij af doet vragen waarom je dan er uberhaupt nog opzit, als je zo overtuigd bent van alle slechte dingen » die uiteindelijk de paardensport zo mooi maken als dat hij nu is -mbv zadels, bitten, sporen, dekens, ijzers etc bedoel ik dan ook. :) En dmv training, waarbij misschien zelfs wel extremere buiging wordt gevraagd..

Dus, dit was deze discussie voor mij. :)
Althans, tussen jou en mij, misschien dat anderen nog wat interessants hebben waar ik op in wil gaan.

Ik hoop dat ik je vragen nu weer beantwoord heb. En er staat weer veel herhaling in, dus wat je met dezelfde soort vragen steeds wilt snap ik niet helemaal, maar ik hoop dat alles beantwoord is! :)

Slaap lekker!

× + een kleine toevoeging op jouw reactie. Ik neem mensen met een andere mening als de mijne zeer serieus, vandaar mijn cursus Freestyle van Emiel -dat is eigenlijk niks voor mij, maar toch heel interessant. En zo nog een heleboel andere dingen. Maar dan moeten mensen wel de waarheid vertellen.

En je mening heeft een kern van waarheid, maar het meeste is gebaseerd op .. niks eigenlijk.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 23:49

Chaos schreef:
x_Marr schreef:
Setteke ik heb het idee dat je het topic niet goed hebt gelezen. Je reageert op dingen waar we het helemaal niet over hebben.

Hulp voor de ruiter? Waarom zou je als ruiter niks willen leren? Waarom zou je eeuwig op hetzelfde niveau blijven willen hangen terwijl je wel vind dat je paard vooruit moet?

Omdat je als ruiter beter kan leren voelen met een paard wat fijn over de rug loopt. Hierdoor word je gedragen door het paard, wat maakt dat je als ruiter fijn met je paard kan meezitten in de beweging.

Ben je als ruiter nog niet zo heel kundig, en heb je een paard wat op zo'n moment graag gaat sterren kijken, dan maak je het je ruiter dus idd gemakkelijker om een goed gevoel te leren krijgen, om fijn de bewegingen uit te kunnen zitten, én om mee te kunnen gaan in die bewegingen. Het paard ondervindt hier op zo'n moment echt weinig last van.

Wanneer je dan als ruiter beter hebt leren rijden, kunnen de hulpteugels er ook direct af. :))

En ik ben eigenlijk van mening dat Setteke júist wel ingaat op de inhoud van onze discussie. Ze noemt alleen hetgeen jij niet wilt lezen.

Precies, dat dacht ik ook al Chaos. Het is maar een hulpje. En als je maar blijft geloven, dat een 3 jarige vers uit de wei, gelijk het neusje richting bodem doet, bij onze longeerpogingen (singeltje om, hoofdstelletje om), euforie :D
Het heeft niet alleen te maken met ruitergewicht, een paard ontlast zich nou eenmaal graag. Wie werkt graag als het niet hoeft? Wie sport graag als het niet hoeft? Dus we hebben een hulpteugel uitgevonden (hulpje voor onszelf) om een paard zich beter te leren ontwikkelen in een normaal tijdplan voor ons ruitergewicht.
Verder houd ik me aan mijn eerdere berichten 8-) .

Als jullie discussie nu ten einde is, slaap lekker allebei ;)