Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Hinke schreef:Ik ken niemand die zijn paard beleerd door eerst links en dan rechts te gaan hangen.

, deed ik meestal links opstappen en rechts afstappen. Zo wennen ze ook. __Nathalie__ schreef:De longeerlijn is niet gevaarlijk die mensen zijn gevaarlijk.

Buitenzorg schreef:Hinke schreef:Ik ken niemand die zijn paard beleerd door eerst links en dan rechts te gaan hangen.
Zeker niet bekend in de westernwereld?
Omdat je de fenders (beugelriemen) bij een westernzadel niet kan wisselen moet je zowel links als rechts kunnen op- en afstappen en zet je dit er dus bij de basis al in.
Omdat ik zelf niet rechts kan opstappen, deed ik meestal links opstappen en rechts afstappen. Zo wennen ze ook.
Hinke schreef:@fireandice: heb je alle reacties gelezen van de eigenaar? Ze zijn heel erg lang bezig geweest met hangen, en dat ging goed, dat was geen probleem.
Citaat:Maar op een bepaald punt moet je er toch op gaan zitten, en zodra ze dat deden ging hij uit zijn dak. Hoe hadden ze dat volgens jou dan moeten doen?
) en het touw/beugelriem om de hals zet ik vast aan het bokriempje. Dat heeft 2 voordelen: paard trekt nooit die riem over de kop heen, en als blijkt dat ie zich op heeft lopen blazen en je zadel gaat aan de schuif bij een bokpartij- dan komt ie nooit onder de buik terecht.
..... Hoe bedoel je een jong paard meteen al zo overvragen........ En ook nog eens in zo'n omgeving met zoveel onrustige en gevaarlijke factoren. Ongelofelijk!
. Nee, ik vind dit dus absoluut geen veilige manier, niet voor de ruiter en niet voor het paard, en met de longeerlijn an sich heb ik dan nog niet zoveel problemen. Al heb ik het met mijn eigen paard totaal anders gedaan (NH gericht) en dat is me eigenlijk het allerbeste bevallen. Gewoon veel grondwerk doen van tevoren, daarnaast veel rechtuit leren lopen, het paard leren wijken voor druk. Vervolgens eens wat hangen en dat rustig opbouwen tot er op gaan zitten. En als dat goed gaat, ga je stappen met lichte hulpen en dat rustig uitbouwen tot meer. Het paard geeft het aan, zo benader ik het zelf. Gewoon rustig aan, niet overvragen, de tijd nemen en vooral ook niet zo hard 'BRAAAAAAF' gaan bleren, want dat komt zo agressief over op een paard (zeker met die lichaamstaal erbij in die filmpjes
).