Kinderen en pony's: Waarom zou je slaan waarvan je houdt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:44

MarcR schreef:
Fidele schreef:
Zelf rijd ik al een jaar of zes niet meer actief, maar mijn dochter des te meer. Dressuur is mijn grote passie en taferelen zoals jij die omschrijft zijn mij volkomen vreemd, zulke dingen heb ik nog nooit meegemaakt, niet op pensionstallen waar wij vroeger stonden en ook niet op de pesionstal die ik zelf 10 jaar runde. Al met al ben ik nu 25 jaar zeer actief in de paarden (de manege jaren ervoor vergeet ik even) En heb zulke toestanden nooit gehoord of gezien.

Wel kan ik mij voorstellen dat jullie frustratie deels voortkwam uit de omgang met jullie BWP, die misschien ook door gebrek aan ervaring en of begeleiding zulk gedrag ging vertonen?

Fijn is het voor jullie dat jullie nu een paard en een manier van omgang hebben gevonden die voor beide prettig is, en als het werkt op deze manier dan is dit voor jullie de juiste manier.

Een paard dat met behulp van twee longes op een trailer wordt gedwongen.
Een paard dat voor de zoveelste keer een ruiter afwerpt.
Een paard dat langst een "bakspook" wordt gedwongen met de zweep.
Een ruiter die hangend aan een halstertouw door de weide wordt gesleurt.
Een hele groep mensen nodig hebben om een paard uit de weide te halen.
Een paard zadelmak maken op enkele dagen tijd.
Paarden die bijten, trappen, schooien, kopstoten geven.
Een top dressuur wedstrijdpaard dat bij applaus na de wedstrijd uit zijn bol gaat.
En zo kan ik nog even door gaan, heb je dit echt nooit gezien ? Of heb je er nooit bij stilgestaan dat het anders kan ?
Inderdaad kwam een deel van onze ontevredenheid voort uit onze bwp'er maar wij zijn gaan zoeken naar iets anders en met wat we nu weten hadden we het toen helemaal anders aangepakt.

De wijze waarop we nu met paarden omgaan heeft geen verband met het western rijden, je kan dit bij elke rijstijl toepassen en zal bij iedereen goede resultaten geven.

Natuurlijk zie ik deze dingen wel eens, maar ik breng ze niet specifiek in verband met 'de Engelse wereld' Ik denk dat dit soort gedrag vaak voortkomt uit onkunde, onmacht en gebrek aan ervaring, en in alle takken van de paardensport voorkomt.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:47

Zilfstar schreef:
_rosita_ schreef:
IK sluit me aan bij de TS.
Mijn buurmeisje gaat al vanaf haar 3e elke vakantie mee naar mijn paarden. Daar is ze zó vreselijk lief voor, ze is inmiddels 9.
Nog steeds is het een knuffel hier, respect voor de ruimte van de paarden, de paarden worden bedankt voor de leuke middag etc etc...
Nu zit ze sinds een jaar op paardrijden en de klappen met de zweep vliegen rond, eigenlijk wil ze niet, maar ja.. het moet!
Ze wil toch graag blijven rijden, dus tsja... dan zit er niets anders op dan de zweep te moeten gebruiken.

De scheiding die ze maakt tussen de manegepaarden en tussen die van mij is bizar en haar gedrag die ik bij mijn knollen zie is veel meer vanuit haarzelf.

Heb ik maar 1 woord voor: ZONDE!!!

En 1 advies: andere les of priveles...

Weet zeker dat mijn zoon het niet over zijn hart zou kunnen verkrijgen om Jippe met een zweep te slaan.

Maar ja er IS wel een verschil tussen manege paarden en eigen paarden. Zo moet ik er zelf nog aan wennen hoe ontzettend gevoelig mijn eigen paard op mijn been en teugelhulpen reageert... even de kuiten aanknijpen en Zoefffffff volgende versnelling in draf (hij heeft er een stuk of 4, in de draf dus)

Eens, maar ja.... Mama van buurmeisje is degene die betaald en niet inziet dat het zo vreselijk zonde is van dat kind! En dat ze tegen haar zin de dierne moet meppen...Behalve haar laten zien en ervaren hoe het ook kan, kan ik niet veel meer.

Wanneer ik ooit kinderen zou hebben, weet ik wel dat ze niet op de standaard huis-tuin-en zwepen manege gaan rijden...

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 08:37

Fidele schreef:
Natuurlijk zie ik deze dingen wel eens, maar ik breng ze niet specifiek in verband met 'de Engelse wereld' Ik denk dat dit soort gedrag vaak voortkomt uit onkunde, onmacht en gebrek aan ervaring, en in alle takken van de paardensport voorkomt.

Inderdaad komt dit gedrag vooral voort uit onkunde maar dit is geen verontschuldiging om het te blijven doen.
Mijn ervaring is dat dit sort gedrag in de engelse wereld courant is en door de meeste geaccepteerd wordt.
In de western wereld is dit een uitzondering en wordt algemeen afgekeurt. De meeste western ruiters hebben een engelse voorgeschiedenis en zijn daar vertrokken om dezelfde reden als wij en zullen dus niet vervallen in hun oude gewoontes.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 09:28

MarcR ten eerste dit; dat ge-Engelse wereld gedoe, daar baal ik van, generaliseren daar houd ik niet van. Bovendien rijdt 80 % van Nederland op die manier dus dat is gewoon Nederlands rijden. Bovendien de Engelsen lopen hopeloos achter op ons :D

Nogmaals ik ken de Western tak, niet genoeg om te kunnen oordelen, ik zie wel eens wat voorbij komen en daar word ik ook niet altijd vrolijk van. Al dat geneuzel over natural, en grondwerk en weet ik wat dat is gewoon niets voor mij, ook de outfits niet, nou dat kan toch. Zo heb jij duidelijk niets met de reguliere manier. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die verkeerd met hun dieren omgaan maar die zijn er in alle takken van sport.

En hebben we niet allemaal iets gemeen, en hetzelfde doel??? Het welzijn en welbevinden van onze dieren staat toch voorop? En hoe we dat doen? Whatever......................

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:52

Western ruiters noemen de rijstijl die hier algemeen gereden wordt "engels" het is geen verwijzing naar Engeland.
Western is geen sinoniem voor natural maar grondwerk maakt wel een belangrijk deel uit van de opvoeding, training en wedstrijden bij ons. Goed uitgevoerd grondwerk is een ideale aanvulling op de rijtraining van gelijk welke rijstijl.
Western rijden is veel meer dan western tuig en een losse teugel, dit is het stadium waar sommige blijven in hangen en dat dan western noemen.

Ik heb geen probleem met jullie rijstijl maar wel met de wijze waarop veel mensen omgaan met hun paarden, lees maar eens de talrijke topics, in de verschillende afdelingen van bokt, die terug zijn te voeren op een gebrek aan opvoeding van paarden, meestal door onwetendheid.
Ik hoop dat topics zoals dit sommige mensen hun ogen zal openen en dat ze zelf op zoek gaan naar anders en beter.

Gentlegiant

Re: Kinderen en pony's: Waarom zou je slaan waarvan je houdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:59

ik heb niet alles helemaal doorgelezen....

Hier bij mijn eigen lessen die ik geef krijgen de kids echt nog geen zweep in hun handen

mijn shetlander is makelijker te rijden met een zweep maar dat draven stappen en galloperen doet hij zonder moeit op het been en ik vind ook dat de meeste manege paarden dit moetten kunnen
maar dit is mijn mening
daar bij word mijn tinker ook gebruiikt in prive lessen die door mezelf gegeven worden je hoeft nog niet aan een zweep te denken of hij gaat er al vandoor
hij heet z gelopen en kent alles en is super goed voor het been

maar het moet natuurlijk niet te goed zijn want dan kunnen de kindertjes ook niets

het is maar een mening
Marcr ik weet zeker dat hier andere oplossingen voor zijn maar voor vele mensen is dit sneller ''zeggen ze'' maar uiteindelijk los je niets er niets mee op...

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:18

MarcR schreef:
Western ruiters noemen de rijstijl die hier algemeen gereden wordt "engels" het is geen verwijzing naar Engeland.Dat weet ik, maar ik vind de term irritant

Western is geen sinoniem voor natural,dat zeg ik ook niet,ik zei IK heb er niets mee, niet met western,niet met natural en niet met grondwerk etc ( mijn mening)[b/]

maar grondwerk maakt wel een belangrijk deel uit van de opvoeding, training en wedstrijden bij ons. Goed uitgevoerd grondwerk is een ideale aanvulling op de rijtraining van gelijk welke rijstijl.
Western rijden is veel meer dan western tuig en een losse teugel, dit is het stadium waar sommige blijven in hangen en dat dan western noemen.

Ik heb geen probleem met jullie rijstijl maar wel met de wijze waarop veel mensen omgaan met hun paarden, lees maar eens de talrijke topics, in de verschillende afdelingen van bokt, die terug zijn te voeren op een gebrek aan opvoeding van paarden, meestal door onwetendheid.[b] Komt dat in jou stijl niet voor dan?

Ik hoop dat topics zoals dit sommige mensen hun ogen zal openen en dat ze zelf op zoek gaan naar anders en beter.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:23

Sorry, voor het onbegrijpelijke ge-qoute in bovenstaand antwoord, ik wilde het weghalen maar dat ging niet meer!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:31

Ik heb praktisch het hele topic doorgelezen en vind het een zeer interresant onderwerp. Momenteel volg ik een opleiding tot docent en heel veel van de lessen didactiek die ik nu volg kan ik nu ook toepassen in het lesgeven met paarden.
Ik ben van mening dat het 'standaard manegewereldje' niet zo geschikt is voor de meeste kinderen. In de afgelopen jaren heb ik wel gezien dat de meeste kinderen wel willen leren. Maar kleine kinderen begrijpen dingen vaak slechts goed als je het op henzelf betrekt. Echter ben je dan alweer bezig met het paard vermenselijken. Iets dat je denk ik ook niet graag wilt doen.

Ik vind dit onderwerp wel zo interresant dat het me erg leuk lijkt om een dag te organiseren waar geïnterreseerden samen kunnen komen om te discusieren. Het lijkt mij leuk om dan ook enkele gastsprekers uit te nodigen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een basisschool docent en Josien en Trudy van paarden met plezier (http://www.stichtingpaardenmetplezier.c ... deren.html).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:32

Ik zou dat leuk vinden om naar zoiets toe te gaan.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 15:25

dat hou ik even in mijn achterhoofd.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 16:56

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 08:59

Fidele schreef:
MarcR schreef:
Western ruiters noemen de rijstijl die hier algemeen gereden wordt "engels" het is geen verwijzing naar Engeland.Dat weet ik, maar ik vind de term irritant

Wat moet ik dan zeggen : de rijstijl die in Europa door het overgrote deel van de ruiters, amazones en paarden wordt beoefend.
Wat mij irriteert is de wijze waarop er gereageerd wordt door sommige mensen op bokt als je zegt dat je western rijdt. De termen cowboy en rodeo staan dan direkt klaar, vergezeld van de nodige negatieve smilies en / of comentaar.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 10:36

tja dat is natuurlijk niet aardig. Misschien moeten we gewoon dressuur springen western nh zeggen?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 10:36

oja en serieuze recreatie ruiter want dat ben ik

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:06

Laten we even on-topic blijven???

Malenka, het onderwerp didactiek is iets waar het inderdaad vooral aan schort bij de meeste instructeurs/-trices. Ben zelf 3ejaars student pabo.

Heb hier laatst contact over gehad met het KNHS hoe dat in het programma van de ORUN zit verweven, kon er niet een duidelijk antwoord op krijgen. Wat is lesgeven zonder didactiek denk ik dan???

Duidelijk opbouw en redenen waarom je iets doet is er niet meer bij. Even referent aan de titel: een kind is niet achtelijk. Wanneer jij geen doel ziet in het slaan van je pony moet je dat ook niet doen. En al helemaal wanneer degene die jou de stof bijbrengt niet kan uitleggen waarom. Als je iets doet, doe je dat met een reden. Heb je die niet, dan doe je het niet.

Juist bij die kleintjes is het van belang dat zij een duidelijke basis krijgen met een goede uitleg. Het is daarom ook een werkelijke schande dat de jongste ruiters tegenwoordig les krijgen van 'meisjes' die het leuk vinden om in het midden van de bak te staan. Zal echt niet overal zo zijn, maar zie het echt te vaak. Zie vaak topics op bokt van 'meisjes' die spelletjes zoeken om met kinderen te doen, of wat ze in de les moeten doen?!?!?!?!? Excuses, maar wanneer je niet weet wat je met je groep gaat doen moet je eens bij jezelf te raden gaan of JIJ wel op de goede plaats bent.

(Oke, zie nu dat ik ook redelijk offtopic ben gegaan :o laatste stuk is relevant voor openingspost ts :j )

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:26

Moet eerlijk toegeven dat ik niet alles heb gelezen, maar vind het erg interessant!
Ik heb een paar keer gezien dat bokkers aangeven dat slaan e.d van de pony tegennatuurlijk gedrag is voor kinderen...helaas zie ik het tegenovergestelde... wij proberen de kinderen bij te brengen dat als er iets fout gaat met het rijden, dat het 99 van de 100 keer aan de ruiter ligt en dat je dus niet boos moet worden op het paard/pony maar dat ze het probleem bij henzelf moeten zoeken. Alleen als je even niet kijkt of als je geen lest geeft, zie ik trekken in de mond, onnodig schoppen enz. de frustratie van het kind op de pony zeg maar.

Daarom vind ik het wel interessant wat jij zegt Malenka...
Ik zou wel eens (meningen) willen weten hoe je door kan dringen tot de kleine ruitertjes onder ons.

Over de openingspost...denk dus niet dat het tegennatuurlijk is als een kind wordt verteld dat de pony een tik of een andere correctie nodig heeft. MITS goed uitgelegd en op het goede moment! Maar dat is weer het punt van goede begeleiding wat Petulan al aangeeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:47

Petulan schreef:
Laten we even on-topic blijven???

Malenka, het onderwerp didactiek is iets waar het inderdaad vooral aan schort bij de meeste instructeurs/-trices. Ben zelf 3ejaars student pabo.

Heb hier laatst contact over gehad met het KNHS hoe dat in het programma van de ORUN zit verweven, kon er niet een duidelijk antwoord op krijgen. Wat is lesgeven zonder didactiek denk ik dan???

Duidelijk opbouw en redenen waarom je iets doet is er niet meer bij. Even referent aan de titel: een kind is niet achtelijk. Wanneer jij geen doel ziet in het slaan van je pony moet je dat ook niet doen. En al helemaal wanneer degene die jou de stof bijbrengt niet kan uitleggen waarom. Als je iets doet, doe je dat met een reden. Heb je die niet, dan doe je het niet.

Juist bij die kleintjes is het van belang dat zij een duidelijke basis krijgen met een goede uitleg. Het is daarom ook een werkelijke schande dat de jongste ruiters tegenwoordig les krijgen van 'meisjes' die het leuk vinden om in het midden van de bak te staan. Zal echt niet overal zo zijn, maar zie het echt te vaak. Zie vaak topics op bokt van 'meisjes' die spelletjes zoeken om met kinderen te doen, of wat ze in de les moeten doen?!?!?!?!? Excuses, maar wanneer je niet weet wat je met je groep gaat doen moet je eens bij jezelf te raden gaan of JIJ wel op de goede plaats bent.

(Oke, zie nu dat ik ook redelijk offtopic ben gegaan :o laatste stuk is relevant voor openingspost ts :j )

Juist.

Jij snapt het......

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:55

Vesceron schreef:
Moet eerlijk toegeven dat ik niet alles heb gelezen, maar vind het erg interessant!
Ik heb een paar keer gezien dat bokkers aangeven dat slaan e.d van de pony tegennatuurlijk gedrag is voor kinderen...helaas zie ik het tegenovergestelde... wij proberen de kinderen bij te brengen dat als er iets fout gaat met het rijden, dat het 99 van de 100 keer aan de ruiter ligt en dat je dus niet boos moet worden op het paard/pony maar dat ze het probleem bij henzelf moeten zoeken. Alleen als je even niet kijkt of als je geen lest geeft, zie ik trekken in de mond, onnodig schoppen enz. de frustratie van het kind op de pony zeg maar.

Daarom vind ik het wel interessant wat jij zegt Malenka...
Ik zou wel eens (meningen) willen weten hoe je door kan dringen tot de kleine ruitertjes onder ons.

Over de openingspost...denk dus niet dat het tegennatuurlijk is als een kind wordt verteld dat de pony een tik of een andere correctie nodig heeft. MITS goed uitgelegd en op het goede moment! Maar dat is weer het punt van goede begeleiding wat Petulan al aangeeft.

Volgens mij zijn sommige mensen / kinderen gewoon verknipt, gefrustreerd. Die zouden nooit een zweep in handen moeten krijgen of teugels. Daar is geen kruid tegen gewassen, is karakter. Verder is kinderen voorlichten heel belangrijk en in de opvoeding dingen meegeven als dat je anderen en ook geen dieren mag pijn doen. Van mij mogen ze geen insect doodtrappen. Als ze dat doen houdt ik ze een spiegel voor en zeg tegen ze dat als de wereld anders was en zijzelf zo klein waren als de insect dat ze ook liever bleven leven. Mijn 3 kids zijn 6, 8 en 14 en zouden nooit een dier slaan. (zijn inmiddels zo ver gekomen met ze)
Op manegelessen zou de instructeur heel duidelijk moeten zijn op welke momenten een tik mag en op welke momenten niet. Meer kun je m.i. niet doen.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:13

Ja is lastig, het gaat hier niet om manegelessen hoor, een kleine privestal met maar 2 kids 10 en 12 jaar, die zeker niet "verknipt" zijn!
Weet wel dat ik het op de manege vroeger heel veel zag maar daar is het overzicht en dus de begeleiding niet te doen met zoveel kinderen, zonde dat wel.
Maar zou je dat er niet meer uit krijgen dan? Of is het wachten tot ze 18 zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 14:08

Volgens mij is het heel menselijk om, als iets niet gaat, de schuld bij een ander te zoeken ipv jezelf.

Dat doen kinderen dus ook. En juist daarom is het zo belangrijk dat ze zo jong als kan en verantwoord is, leren goed om te gaan met de pony's, leren wat lichaamstaal doet, leren dat als jij teveel aan die teugels zit, een pony daarop reageert..... én het kind leren dat alles aan henzelf ligt, omdat de pony het allemaal wel weet.
En dat is een moeilijke les, maar als een mens het als kind niet leert, zal hij/zij het als volwassene zeker niet meer leren.

Ik geloof niet zo dat dat trekje om altijd anderen de schuld te geven, alleen maar bij verknipte mensen voorkomt, volgens mij is het gewoon een heel naar menselijk trekje. Dat maakt het uiteraard niet goed, maar het is wel iets wat je eruit kunt krijgen. Een kind slaat net zo makkelijk als een volwassene. Het kind slaat broertjes en zusjes (en soms de ouders) ook, ook al is hij/zij daar dol op. Kind slaat uit frustratie, onmacht.... en een gebrek aan respect.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 14:45

Daar kan ik me wel in vinden Yamcha...denk dat je daar een punt hebt,dat het in de mens zelf zit.
En denk dat er vele volwassene zijn die zichzelf er weleens op betrappen oneerlijk tegenover het paard te zijn simpel door frustratie of ongeduld...
Maar vindt het bij kinderen wel lastig...ben zelf nog niet zo oud ;) dus kan me nog een beetje herinneren hoe ik dacht rond de leeftijd van 10 en snapte allemaal wel wat er tegen me gezegd werd maar ik vond het belangrijker dat het er mooi uitzag en dat het naar MIJN zin ging..en dat zie ik nu terug bij anderen. Nu reed ik bijna altijd onder begeleiding dus had de kans zelden om het op het paard af te reageren maar toch, als ik daar aan terug denk schaam ik me diep maar toendertijd vond ik het 'normaal' denk ik.
En ik vraag me af of je het dus wel uit een kind kan krijgen, zou het niet zo zijn dat (heel cliche) naarmate ze ouder, ze wijzer worden en in gaan zien dat het gene wat al jaren (voor hen tot vervelends aan toe) gezegd wordt, toch wel belangrijker is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:06

Er zullen er zijn die dat zelf inzien, ik denk alleen dat er velen zijn die daar hulp bij nodig hebben :)

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:12

Zonder hulp of iemand die het erin prent zou ik het knap vinden als ze zelf tot dat inzicht komen! Maar ook met hulp is het een flink karwei vind ik!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:23

écht, de meeste komen zelf wel een keer tot inzicht maar beter natuurlijk als ze gewoon begeleiding krijgen en duidelijke uitleg hoe een paard "werkt". Ik zie zoveel topics voorbij komen van jongeren met rijproblemen en eigenlijk alles ligt altijd aan de ruiter of aan de verkeerde scholing van het paard.
Goede instructie die begrijpelijk gebracht wordt voor een kind is zo belangrijk. Als ik mijzelf naga heb ik jaren in clublesjes gereden en ik geloof best dat degenen die les gaven het goed bedoelde en zelf best aardig konden rijden maar het overbrengen ging niet goed en tja als dingen niet lukken wordt je als kind toch echt wel gefrustreerd en natuurlijk zoek je dan de fout vooral bij de pony. Toen ik 18 was trof ik een keer een instructrice die duidelijk kon uitleggen en corrigeren en toen ging het meteen super. Achteraf vind ik het doodzonde van die 8 jaar daarvoor. Denk dat mijn pony er best onder geleden heeft toen. (niet dat hij nou verrot geslagen werd o.i.d. en ik zorgde in verhouding tot de anderen heel goed voor hem maar verkeerd rijden belast het paard nou eenmaal ook), als ik aan de teugel reed had ik kilo's in mijn handen en ik dreef niet maar trapte hem meestal aan.