Ongeluk met slof --Wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:03

Larissa3 schreef:
Amadeo schreef:
Als je verder bent dan de basis? Dan heb je mi zeker niets meer nodig. Waarom zou je nog wat nodig hebben, dan?????

Voor de ondersteuning op sommige momenten.

WELKE ONDERSTEUNING??? Wat vind jij ondersteunend dan? Op welke momenten?

Oeless

Re: Ongeluk met slof --Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:04

Denk je dat ik daar nog antwoord op ga geven, als je zo te keer gaat???

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:04

ondesteuning zou het kunnen zijn als een paard zijn hoofd zo hoog werp dat de ruiter een paar
tanden kan gaan missen hierdoor :Y) ..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:07

Ik was altijd antislof, maar heb er zelf laatst ook een tijdje één gebruikt voor mijn eigen veiligheid, ik kon er echt niet normaal opkomen zonder slof. Het is echter alleen symptoombestrijding, het werkelijke probleem ligt nooit in het feit dat het paard zijn hoofd omhoog doet...Die van mij ligt dus weer ergens achter in een la; het is echt niks voor mij en dat mensen ermee gaan springen, dàt begrijp ik al helemaal niet...

En mensen; als je de slof NOOIT strak hebt of hem niet gebruikt om te voorkomen dat een paard tegen de hand gaat/uitbreekt/in verzet gaat; dan kan hij er ook wel af, toch..?

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:07

Amadeo: ik respecteer allereerst je mening. Ik zal voor een gedeelte nooit dezelfde mening krijgen. Ik blijf van mening dat bij goed slofgebruik en slof niet beperkend en niet dwingend hoeft te zijn. Ik heb niet het idee dat ik mijn paard in dingen beperk of dwing. Ik hoop dat je mijn meing ook respecteert :)

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:08

Larissa3 schreef:

Geen punt als je dat niet doet. Ik probeer je gedachtegang te volgen, begrip te krijgen voor je standpunt omtrent de slof. Maar dat heb ik niet en uit niets wat je onlangs in deze topic schrijft kan ik daar meer van maken. (en dit is niet tekeer gaan hoor.....)
Probeer dan ook geen begrip van mij te krijgen.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:08

Niene06 schreef:
hoii

ik hoop dat jullie ff willen lezen *D : (ik hop dat jullie wel de moeite nemen!)
ik weet niet zo goed hoe ik moet beginnen dus ik begin maar ergens:

ik rij op een stal waat ze handelen in paarden. Bij die paarden zitten soms nogal wat probleem paarden die we dan wel verder kunnen helpen met hun problemen en hun goed kunnen rijden. Nu is er laatst iets voor gevallen en daar wilde ik het ff over hebben:
er was dus weer een paard met een probleem het paard had nogal last van steigeren en dan lekker onverwachts, paard helemaal na laten kijken geen problemen gewoon vorm van staking. Nu is het paard spring-gefokt dus wilde ze hm daar verder in rijden en zijn met hem gaan springen nu komt het probleem. Omdat die ook dresuur matig doorgereden moest worden en nogal sterk was reden ze hem met slof (verder weet ik niet waarom ze hem verder met slof reden!, kan k verder ook geen info over geven) nu waren ze met slof gaan springen en toen is die dus weer omhoog gekomen en achterovergeslagen door de planken heen. Nu is de eigennaresse daar erg van geschrokken en wil dat we niet meer met slof rijden.

nu is zijn mijn vragen:
-Kan je uberhaud met slof springen
-Wat is jullie mening over de slogteugel?

p.s: ik zelf heb met dit paard helemaal niks te maken maar wil heel graag weten of dat dit gewoonlijk is dat je met slofspringt of dat je het gebruikt met dressuur ikzelf alleen als ik les heb en de instructrise het aangeeft

Hou het vriendelijk en aardig

Geen tijd om het helemaal te lezen, maar heb de man wiens paard ik reed zien vallen na sprong omdat hij de slof zo strak had dat het paard alleen nog maar voorover kon na landing. Man en paard over de kop, man been op twee plekken gebroken (eigen schuld dikke bult)

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:09

Viootjuh schreef:
Amadeo: ik respecteer allereerst je mening. Ik zal voor een gedeelte nooit dezelfde mening krijgen. Ik blijf van mening dat bij goed slofgebruik en slof niet beperkend en niet dwingend hoeft te zijn. Ik heb niet het idee dat ik mijn paard in dingen beperk of dwing. Ik hoop dat je mijn meing ook respecteert :)

Respecteren doe ik je wel. Ieder zijn eigen mening en eigen manier van rijden. Dat houdt het zo leuk bij het voeren van discussies! :D

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:12

Larissa3 schreef:

Je voelt je mss aangevallen, maar ik had dezelfde bedenking.
Ik kan me niet inbeelden dat ik met mijn verder afgerichte paarden een slof nodig zou hebben.
Ik gebruik het enkel in heel uitzonderlijke gevallen bij het herscholen van misreden paarden. Daar moet het gewoon dienen om terug vertrouwen te krijgen in de ruiterhand en het lichaam de kans geven van het functioneel te gebruiken.

Maar nogmaals bij een correct afgericht paard heb je geen slof nodig. Door de activiteit in de achterhand en een paard dat over de rug loopt, kom je vanzelf geen problemen in het front tegen, of alleszinds niet van die aard dat je een slof nodig hebt.

Ondersteuning heeft een paard niet nodig, het is juist de kunst van ze op eigen benen te laten lopen, waarbij ze zich bewust zijn van hun houding. Idd vraagt dat veel geduld en vooral gevoelsmatig is dat telkens een streven
Laatst bijgewerkt door bulck op 30-09-09 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:14

Amadeo schreef:
Viootjuh schreef:

Respecteren doe ik je wel. Ieder zijn eigen mening en eigen manier van rijden. Dat houdt het zo leuk bij het voeren van discussies! :D

Helemaal mee eens! Ik denk dat elke manier van rijden goed kan zijn zolang je maar respect/liefde hebt voor je paard. Als je dat hebt zal je je paard ook nooit pijn doen of fysiek/mentaal "dwingen".

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:18

Hoe je het ook wend of keert, een slofteugel dwingt een paard en dat is ook je bedoeling, want je hebt 'm er niet voor de versiering aanhangen. Problemen zitten echter meestal niet in het feit dat een paard in verzet gaat, het hoofd omhoog doet, niet nageeflijk wil lopen o.i.d. Het zit vaak in het feit dat het niet over de rug van achter naar voren toe naar de hand gereden wordt. Wat Bulck opmerkt over verreden paarden, ja, daar kan ik me iets bij voorstellen, dan is het een TIJDELIJK hulpmiddel. Helaas zijn er veel mensen die standaart altijd met slof rijden, behalve als ze een wedstrijd hebben.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:21

Lante schreef:
Hoe je het ook wend of keert, een slofteugel dwingt een paard en dat is ook je bedoeling, want je hebt 'm er niet voor de versiering aanhangen. Problemen zitten echter meestal niet in het feit dat een paard in verzet gaat, het hoofd omhoog doet, niet nageeflijk wil lopen o.i.d. Het zit vaak in het feit dat het niet over de rug van achter naar voren toe naar de hand gereden wordt. Wat Bulck opmerkt over verreden paarden, ja, daar kan ik me iets bij voorstellen, dan is het een TIJDELIJK hulpmiddel. Helaas zijn er veel mensen die standaart altijd met slof rijden, behalve als ze een wedstrijd hebben.

Juist! +:)+ En dan mag ik een beetje doorslaan naar aversie, maar dat komt precies door wat je schrijft, Lante!

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:21

Amadeo schreef:
Larissa3 schreef:

Geen punt als je dat niet doet. Ik probeer je gedachtegang te volgen, begrip te krijgen voor je standpunt omtrent de slof. Maar dat heb ik niet en uit niets wat je onlangs in deze topic schrijft kan ik daar meer van maken. (en dit is niet tekeer gaan hoor.....)
Probeer dan ook geen begrip van mij te krijgen.

Ik snap dat je een begrip wil, maar ik kan er helaas geen begrip voor tonen.
Ik blijf bij mijn eerdere punt. :)

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:24

Wat jij wilt.

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:24

;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:15

Bandida schreef:
KiWiKo schreef:
nee hoor :) maar ik laat met die foto zien dat je een slof niet gebruikt om een paard in een krulletje te dwingen

Nee, blijkbaar als noodrem op een geflipte puppy van 4 die daar al met twee benen in het slachthuis stond, en door jou omdat het zogezegd financieel niet anders kon wat rond gereden werd voor de bange eigenaar, ..als ik het goed samen vat.
Maar dan zet je dat hier neer als een goed voorbeeld van hoe het wel moet?
Sorry hoor, ik vat het niet.. dat hele verhaal is een opeenstapeling van hoe het niet moet, van de regen in de drup. Inderdaad een ander referentiekader.

sorrie Bandida :) maar ik denk dat je de plank met betrekking tot dit paard behoorlijk misslaat :) niks geflipt, wel vrolijk jolig en retevlug.

en he, ik ben niet verantwoordelijk voor de eigenaren hun acties, ik brei het alleen weer recht :) (en dat was ook niet bij dit paard aan de orde overigens :D )

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:50

Amadeo schreef:
Nee? Daar kun je niet bij? Dan zal ik je mijn visie hierop geven;

De basis van het hele rijden is gebassert op wederzijds vertrouwen en respect. Bij het goed rijden samen is het de kust om het paard te leren meer gewicht op de achterhand te krijgen (nou, dat hele verhaal ken je, neem ik aan). Dat betekend dat dit tijd kost, immers de spieren en pezen moeten deze verschuiving van het gewicht van de voorhand naar de achterhand aan kunnen. MAAR naast dit fysieke gebeuren is er ook nog de psyche van het paard! En die kan meer tijd nodig hebben dan het fysieke gedeelte van het paard. Als je dan dus een paard DOOR WAT VOOR EXTERN middel tot iets dwingt OF verhindert dat het paard iets door, ben je m.i. verkeerd bezig.

Maar wat nou als je paard "verreden is en er geen mens meer opdurft en hij met 2 benen in het slachthuis staat"? Geldt m.i. hetzelfde voor. Je moet eerst de psyche weer op orde krijgen, grondwerk waarschijnlijk eerst, en niet er meteen op stappen. En dan volgt een (langdurige) periode van herstel, revalidatie! Daar komt geen hulp/dwang of voorkom middel aan te pas!

Maar dit alles kost tijd, en dat hebben mensen niet meer. Alles moet snel, sneller, snelst. Dus ook de problemen moet niet vandaag, niet morgen, maar gisteren opgelost zijn!

Kun je daar met je kop bij, Larissa3?
Ah, ook meteen antwoord op de vraag van Viootjuh ;-)

Ik ben het eens met je over je herstel, en manier van rijden en...
Maar jij vind dan dat een slof hierin niet kan meewerken? Op een zachte manier?
Wel, daarin verschil ik van mening.
Hoe leer je een paard iets aan? Ook op een zachte manier? Idd niet door hem te dwingen, maar door hem te begeleiden, en hem te leren hoe hij het zichzelf gemakkelijker maakt.
Waarom willen we hem op de achterhand laten lopen? Omdat hij zo zichzelf en ons makkelijke draagt, en de oefeningen die we van hem verlangen makkelijker kunnen uitvoeren.

De slof, zoals IK en een aantal andere ruiters die ik persoonlijk ken hem SOMS gebruiken (dus zeker niet elke x !), kan mij daar juist bij helpen. IK gebruik de slof op zo'n manier, dat hij mijn paardje begeleid naar de "ontspanning" in zijn rug en lengte in zijn hals. Bij MIJ heeft een slof niets met controle, of "aan de teugel" rijden te maken.

Wanneer mijn paard zijn rug wegdrukt en zijn kop in de lucht steekt, werkt de slof in, en "dwingt" hem op dat moment weer de juiste, makkelijkere houding in, dat is zeker waar, dit gebeurt met dwang! Maar als je die lijn van dwang gaat doortrekken, gebeurt alles wat we met een paard doen toch onder dwang?
Ik ken weinig paarden die uit zichzelf een hindernis van 120 gaan springen, een piaffe uitvoeren, gaan galopperen op een warme dag als ze geen gevaar zien en zich ontspannen voelen, ...
Maar uiteindelijk kunnen vele paarden in al deze dingen die we hen "dwingen" toch wel plezier vinden, en vinden ze het leuk om te werken/springen/galopje doen, ...

Zo kunnen ze naar MIJN mening ook door een slof leren, dat het voor hen aangenamer is om op die manier te lopen (en dan bedoel ik niet een foutief slofgebruik, maar een slofgebruik dat ontspanning en losheid in het lichaam aanmoedigt).

Ruiters die al 10tallen jaren op een paard zitten en elke dag verschillende knollen onder hun kont hebben, die een paard maw perfect aanvoelen. Die zullen idd geen slof nodig hebben om die ontspanning op een relatief snelle manier te bewerkstelligen. (stomme is dat je bij zo'n ruiters net vaker wel een slof ziet maar goed, dat is een andere discussie)

Maar voor ruiters die wel weten waar ze mee bezig zijn, maar daarom niet meteen DIE ervaring hebben, dat gevoel (veel mensen zullen het nooit hebben, ik heb het bvb absoluut niet), die kunnen door de slof makkelijker en idd sneller naar die ontspanning toerijden.

Is het dan fout om "sneller" ontspanning en vooral lossigheid te willen in je paard? Mijn inziens niet! Het is natuurlijk fout om zowel mentaal als fysiek veel van je paard te gaan vragen en verlangen, maar ontspanning en losheid in het lichaam, maakt het voor het paard zooooooooooooooooo veel aangenamer om voor ons te werken! Dus dat door middel van een slof even duidelijk maken vind IK dan echt niet zo verkeerd.

Natuurlijk, dit is mijn mening, en eventjes hoe IK in MIJN omgeving slofgebruik zie en tegenkom, of toch goed slofgebruik! Foutief slofgebruik kom ik ook tegen, maar iedereen is het er over eens, dat dat natuurlijk niet de manier is!

Hopelijk wordt mijn mening hier gewaardeerd en niet aangevallen :).

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:07

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en jouw manier keur ik niet af hoor. Het is alleen niet mijn manier. :)
Ik zie toch liever iemand zo nu en dan een slof eraan doen en daar dan respectvol mee omgaan, dan iemand die continu aan het zagen is met de handen o.i.d.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:06

Lante schreef:
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en jouw manier keur ik niet af hoor. Het is alleen niet mijn manier. :)
Ik zie toch liever iemand zo nu en dan een slof eraan doen en daar dan respectvol mee omgaan, dan iemand die continu aan het zagen is met de handen o.i.d.

Liever geen van beiden! Maar goed, ik denk dat ik mijn visie wel enigzins duidelijk (doch kort) heb weergegeven.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:10

Steph1989 schreef:
Ik ben het eens met je over je herstel, en manier van rijden en...
Maar jij vind dan dat een slof hierin niet kan meewerken? Op een zachte manier?
Wel, daarin verschil ik van mening.
Hoe leer je een paard iets aan? Ook op een zachte manier? Idd niet door hem te dwingen, maar door hem te begeleiden, en hem te leren hoe hij het zichzelf gemakkelijker maakt.
Waarom willen we hem op de achterhand laten lopen? Omdat hij zo zichzelf en ons makkelijke draagt, en de oefeningen die we van hem verlangen makkelijker kunnen uitvoeren.

De slof, zoals IK en een aantal andere ruiters die ik persoonlijk ken hem SOMS gebruiken (dus zeker niet elke x !), kan mij daar juist bij helpen. IK gebruik de slof op zo'n manier, dat hij mijn paardje begeleid naar de "ontspanning" in zijn rug en lengte in zijn hals. Bij MIJ heeft een slof niets met controle, of "aan de teugel" rijden te maken.

Wanneer mijn paard zijn rug wegdrukt en zijn kop in de lucht steekt, werkt de slof in, en "dwingt" hem op dat moment weer de juiste, makkelijkere houding in, dat is zeker waar, dit gebeurt met dwang! Maar als je die lijn van dwang gaat doortrekken, gebeurt alles wat we met een paard doen toch onder dwang?
Ik ken weinig paarden die uit zichzelf een hindernis van 120 gaan springen, een piaffe uitvoeren, gaan galopperen op een warme dag als ze geen gevaar zien en zich ontspannen voelen, ...
Maar uiteindelijk kunnen vele paarden in al deze dingen die we hen "dwingen" toch wel plezier vinden, en vinden ze het leuk om te werken/springen/galopje doen, ...

Zo kunnen ze naar MIJN mening ook door een slof leren, dat het voor hen aangenamer is om op die manier te lopen (en dan bedoel ik niet een foutief slofgebruik, maar een slofgebruik dat ontspanning en losheid in het lichaam aanmoedigt).

Ruiters die al 10tallen jaren op een paard zitten en elke dag verschillende knollen onder hun kont hebben, die een paard maw perfect aanvoelen. Die zullen idd geen slof nodig hebben om die ontspanning op een relatief snelle manier te bewerkstelligen. (stomme is dat je bij zo'n ruiters net vaker wel een slof ziet maar goed, dat is een andere discussie)

Maar voor ruiters die wel weten waar ze mee bezig zijn, maar daarom niet meteen DIE ervaring hebben, dat gevoel (veel mensen zullen het nooit hebben, ik heb het bvb absoluut niet), die kunnen door de slof makkelijker en idd sneller naar die ontspanning toerijden.

Is het dan fout om "sneller" ontspanning en vooral lossigheid te willen in je paard? Mijn inziens niet! Het is natuurlijk fout om zowel mentaal als fysiek veel van je paard te gaan vragen en verlangen, maar ontspanning en losheid in het lichaam, maakt het voor het paard zooooooooooooooooo veel aangenamer om voor ons te werken! Dus dat door middel van een slof even duidelijk maken vind IK dan echt niet zo verkeerd.

Natuurlijk, dit is mijn mening, en eventjes hoe IK in MIJN omgeving slofgebruik zie en tegenkom, of toch goed slofgebruik! Foutief slofgebruik kom ik ook tegen, maar iedereen is het er over eens, dat dat natuurlijk niet de manier is!

Hopelijk wordt mijn mening hier gewaardeerd en niet aangevallen :).

Ik wil je niet aanvallen. Laat ik dat eerst even zeggen. Maar toch denk ik dat ook wanneer je een ruiter bent met minder goed gevoel voor het rijden je beter de tijd kunt nemen om tot die rust en ontspanning te komen dan met een hulpmiddel. En ja, dat gaat soms moeizaam en of duurt lang en of gaat soms eerst mis voordat het goed gaat.... Maar ik begrijp je wel, hoor. Gemak dient de mens. Persoonlijk los ik het gewoon liever rijtechnisch op, zonder hulpmiddelen, al zijn ze nog zo zacht, bijvoorbeeld met een slof met elastiek.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:26

De keren dat ik met slof gereden heb zijn op 1 hand te tellen per paard maar als ik denk dat het nodig is knoop ik hem er wel aan.
Mijn oude paard had op een dag een heel leuk trucje verzonnen om onder de travers uit te komen omdat ze dat lichamelijk heel moeilijk vond. Ze klapt er ineens met de kop omhoog al stuiterend tussenuit omdat ze de bedoeling nog niet helemaal snapte en het haar wsl. ook in het lijf wel wat spierpijn bezorgde.

Ipv uren klieren met een paard wat het niet snapt heb ik toen even de slof gepakt en begrenst op het moment dat ze eruit wilde klappen. Na twee keer de slof te zijn tegengekomen snapte ze ineens wel waar ze met haar lijf naartoe moest om de oefening correct te kunnen uitvoeren. Probleem opgelost, kwartje gevallen bij het paard en geen lange strijd gehad of weken fustratie bij ruiter en paard.

Vervolgens slof weer in de kast gehangen en later geprobeerd een auto mee aan te slepen; daar kon hij niet tegen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:28

Anne_GTI schreef:
Vervolgens slof weer in de kast gehangen en later geprobeerd een auto mee aan te slepen; daar kon hij niet tegen.

:D

Afbeelding

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:31

met een slof springen?
Das toch ook heel gevaarlijk?!Paard kan daarmee finaal over de kop slaan
Brrrrr nee ik hou niet van al die dwangmiddelen maar goed,ieder zijn ding.......

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:11

Anne_GTI schreef:
Mijn oude paard had op een dag een heel leuk trucje verzonnen om onder de travers uit te komen omdat ze dat lichamelijk heel moeilijk vond. Ze klapt er ineens met de kop omhoog al stuiterend tussenuit omdat ze de bedoeling nog niet helemaal snapte en het haar wsl. ook in het lijf wel wat spierpijn bezorgde.

Ipv uren klieren met een paard wat het niet snapt heb ik toen even de slof gepakt en begrenst op het moment dat ze eruit wilde klappen. Na twee keer de slof te zijn tegengekomen snapte ze ineens wel waar ze met haar lijf naartoe moest om de oefening correct te kunnen uitvoeren. Probleem opgelost, kwartje gevallen bij het paard en geen lange strijd gehad of weken fustratie bij ruiter en paard.

Kijk, en dat snap ik dus niet. Als je zelf aan aangeeft dat je paard het niet begreep en er ws spierpijn van kreeg, dan ga je hem toch niet geforceerd die oefening laten doen? Dan ga je aan het nut van de oefening voorbij. Je moet juist WEL uren "klieren" om te bereiken waar de oefening voor staat! Het is geen truukje dat je wilt uitoefenen, toch? Het gaat er juist om dat het dier de spierkracht en psychische staat heeft óm die oefening uit te voeren! En als hij het (nog) niet begrijpt en het doet hem pijn, dan los je dat rijtechnisch op, en niet met hulpmiddelen. Hoe dan? Nou, door meer schouderbinnenwaarts te doen, de achterhand sterker te maken, meer lengte buiging vragen, zodat het paard soepeler wordt en meer appuyementen te doen, zodat het hele paard al de bedoeling kent van "zijgangen". En als dat allemaal goed gaat dan neem je de tijd, niet urenlang geklier, maar de tijd om iedere dag enkele malen de oefening in te zetten en bij ieder pasje wat er ook maar enigzins op lijkt (op de gevraagde oefening) beloon je het paard. En zo kom je iedere dag een klein eindje verder. Totdat het paard begrijpt wat je bedoelt en ook kwa spieren in staat is om te doen wat je van hem vraagt.

Is het daarom zo moeilijk om te begrijpen waarom ik het liefst geen slof in gebruik zie?!?!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:25

appuyementen begin ik niet aan voor de travers bevestigd is. Lichamelijk vond ze het moeilijk omdat ze het niet snapte. Na twee keer in de slof gelopen te zijn snapte ze het wel en heb ik haar uiteraard uitbundig beloond. Waarom zou ik dan al die fustraties van weken klooien op mijn nek halen als het op deze manier snel duidelijk is en het paard ook weet wat er verwacht wordt. Daarbij train je onbewust verkeerde spieren doordat het paard er steeds uitklapt en wordt de weg naar een goede travers nog langer. Door even die slof in te schakelen op het moment dat ze eruit wilde klappen door de onderhals erop te zetten en van het achterbeen af te springen.

Heb gewoon even de slof gepakt om te voorkomen dat op een T-splitsing in de training het paard de verkeerde afslag zou nemen ipv rondjes lopen draaien voor de T-splitsing tot ie toevallig de goede afslag zou inschieten.