Ik ben het eens met je over je herstel, en manier van rijden en...
Maar jij vind dan dat een slof hierin niet kan meewerken? Op een zachte manier?
Wel, daarin verschil ik van mening.
Hoe leer je een paard iets aan? Ook op een zachte manier? Idd niet door hem te dwingen, maar door hem te begeleiden, en hem te leren hoe hij het zichzelf gemakkelijker maakt.
Waarom willen we hem op de achterhand laten lopen? Omdat hij zo zichzelf en ons makkelijke draagt, en de oefeningen die we van hem verlangen makkelijker kunnen uitvoeren.
De slof, zoals IK en een aantal andere ruiters die ik persoonlijk ken hem SOMS gebruiken (dus zeker niet elke x !), kan mij daar juist bij helpen. IK gebruik de slof op zo'n manier, dat hij mijn paardje begeleid naar de "ontspanning" in zijn rug en lengte in zijn hals. Bij MIJ heeft een slof niets met controle, of "aan de teugel" rijden te maken.
Wanneer mijn paard zijn rug wegdrukt en zijn kop in de lucht steekt, werkt de slof in, en "dwingt" hem op dat moment weer de juiste, makkelijkere houding in, dat is zeker waar, dit gebeurt met dwang! Maar als je die lijn van dwang gaat doortrekken, gebeurt alles wat we met een paard doen toch onder dwang?
Ik ken weinig paarden die uit zichzelf een hindernis van 120 gaan springen, een piaffe uitvoeren, gaan galopperen op een warme dag als ze geen gevaar zien en zich ontspannen voelen, ...
Maar uiteindelijk kunnen vele paarden in al deze dingen die we hen "dwingen" toch wel plezier vinden, en vinden ze het leuk om te werken/springen/galopje doen, ...
Zo kunnen ze naar MIJN mening ook door een slof leren, dat het voor hen aangenamer is om op die manier te lopen (en dan bedoel ik niet een foutief slofgebruik, maar een slofgebruik dat ontspanning en losheid in het lichaam aanmoedigt).
Ruiters die al 10tallen jaren op een paard zitten en elke dag verschillende knollen onder hun kont hebben, die een paard maw perfect aanvoelen. Die zullen idd geen slof nodig hebben om die ontspanning op een relatief snelle manier te bewerkstelligen. (stomme is dat je bij zo'n ruiters net vaker wel een slof ziet maar goed, dat is een andere discussie)
Maar voor ruiters die wel weten waar ze mee bezig zijn, maar daarom niet meteen DIE ervaring hebben, dat gevoel (veel mensen zullen het nooit hebben, ik heb het bvb absoluut niet), die kunnen door de slof makkelijker en idd sneller naar die ontspanning toerijden.
Is het dan fout om "sneller" ontspanning en vooral lossigheid te willen in je paard? Mijn inziens niet! Het is natuurlijk fout om zowel mentaal als fysiek veel van je paard te gaan vragen en verlangen, maar ontspanning en losheid in het lichaam, maakt het voor het paard zooooooooooooooooo veel aangenamer om voor ons te werken! Dus dat door middel van een slof even duidelijk maken vind IK dan echt niet zo verkeerd.
Natuurlijk, dit is mijn mening, en eventjes hoe IK in MIJN omgeving slofgebruik zie en tegenkom, of toch goed slofgebruik! Foutief slofgebruik kom ik ook tegen, maar iedereen is het er over eens, dat dat natuurlijk niet de manier is!
Hopelijk wordt mijn mening hier gewaardeerd en niet aangevallen

.