3 Jarige Wiz-Kid gaat met sprongen vooruit!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:09

Jeetje wat een ontzettend mooi koppie heeft je pony zeg en die frontriem staat het echt geweldig!!!

Heb niet het hele topic doorgelezen maar heb wel een beetje door wat de strekking van de reacties is hier ;)

Ben het daar ook wel mee eens; dat de vorige eigenaren hem al vroeg hebben beleerd is eigenlijk niet echt een reden om hem meteen maar door te pakken na de koop.
Je had hem ook lekker op het land kunnen laten staan en rustig aan elkaar wennen en hem dan in de zomer rustig oppakken. Je bent volgens mij bang om de pony stil te zetten, misschien benje bang dat hij straks gaat bokken op het zadel of op de ruiter; dat is na een paar keer weer met zadel te hebben gelongeerd ook wel weer over hoor! Je hoeft ook echt niet bang te zijn dat hij wat hij nu leert straks weer vergeten is, dus oppakken kun je straks gerust doen.
Lekker aan de hand mee naar buiten nemen zodat hij wereldwijs wordt; iets waar je straks op concours ook veel aan zult hebben want een pony die van jongs af aan alle indrukken en enge dingen al ziet zal veel gemakkelijker zijn op vreemd terrein.
Ik denk dat je de pony overvraagt door het elastiek te gebruiken, en dit hem juist ook op een verkeerde manier laat lopen. Je krijgt dan een pony die in de krul gaat in plaats van een pony die over de rug loopt.
Voor het plaatje op wedstrijd misschien mooi genoeg, maar kan veel beter als je het rijtechnisch aanleert ipv met hulpmiddelen.
Af en toe een hulpteugeltje eraan met longeren zodat ze lekker lang en laag lopen vind ik prima, maar onder het zadel zou ik dat niet doen.
Verder weet ik niet hoe vaak je hem rijdt per week, maar als jij hem een kwartier longeert (met elastiek), daarna 10 minuten rijdt met elastiek en daarna nog zonder elastiek rijdt dan gok ik dat je zo'n 40minuten bezig bent met je pony.
Hiervan loopt hij 25minuten met elastiek. Hij loopt dus eigenlijk zo lang in dus een gedwongen houding. Dat hij op de foto's gedurende die 10minuten dat jij met elastiek rijdt losjes hangt is niet zo gek; hij heeft dan ok al een kwartier met elastiek gelopen aan de longe en weet dan ondertussen wel hoe hij moet lopen en bovendien zoek je toch altijd de mooste foto's uit om te plaatsen :)

Strekking van mijn verhaal; op de foto's zie ik een paardje dat al best netjes loopt, maar waar hij gewoon nog wat te jong voor is.
Ik zou hem lekker twee maandjes rust gunnen zodat hij zijn tijd in kan halen. Daarna weer opbouwen aan de longe (zonder hulpmiddelen) en vervolgens weer zadeltje erop en lekker aan losse teugel rustig rijden.
Een 3jarige rijdt je naar mijn mening 20minuutjes (incl in en uitstappen dus) en niet langer.
Dan zou ik de keuze maken of longeren of rijden maar niet beide; longeren is ook al zwaar genoeg.

Veel succes met je mooie pony!

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:12

pharagirlke schreef:
Goed, ik snap dat jij hem niet te vroeg ingereden hebt, en ik snap ook dat hij een pauze krijgt in de zomer. Fijn voor het dier, zonde van het vroege inrijden maar kan jij niets aan doen.

Wat ik niet snap is dat je een paard dat nog geen balans heeft en het begrip "been" nog niet door heeft al opknupt met een stiek. Een paard dat niet voor het been is, kan onmogelijk correct de rug gebruiken en daardoor onmogelijk correct in de aanleuning lopen. En of jij daar nu een elastiek aan hangt of niet, hij gebruikt nog steeds zijn rug en achterhand niet correct op de foto's. Het voelt zo misschien wel. De elastiek geeft nl een vals gevoel van "fijn lopen" doordat je minder gewicht in je handen hebt en meer controle hebt omdat hij dus geen andere keuze heeft dan laag. :) Maar correct rug of achterhand gebruik zie ik op de foto's helemaal niet.

Dus als ik jou was, als je hem dan vroeg rijd, geef hem dan aub de kans om jonkie te zijn, laat hem maar met die neus in de lucht lopen en laat hem maar zoeken naar hoe die nu precies zijn benen moet zetten om niet om te vallen zónder dat je hem daarin belemmerd met een elastiek. :) Elk paard dat begint met leren dragen van de ruiter, moet de kans krijgen om in een houding die het dier zelf fijn en makkelijk vind zich daarin te ontwikkelen. Als dát eenmaal in orde is, dan zal je vanzelf merken dat hij gaat zakken en in de aanleuning gaat komen en dan ga je ook correct achterhand en ruggebruik krijgen...

Dus ik zou, als ik jou was, gewoon die elastiek er af doen en kijken wat het over een paar maanden geeft als hij sterker is en heeft geleerd om ruitergewicht te dragen... Je hebt een onbeschreven, werkwillig dier in je handen... Geef hem de kans om te leren op zijn eigen tempo en je houd er een werelddier aan over :)

Hier ben ik het volledig mee eens!
Daarbij ben ik van mening dat gebruik van welke hulpteugel dan ook, een tekort koming is van een ruiter/amazone.

opisop_shop

Re: 3 Jarige Wiz-Kid gaat met sprongen vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:12

Mwah dat niet, wel bij verkeerd gebruik ervan.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:19

als je een goed rijtechnisch ontwikkeld gevoel hebt en je kan rijden heb je geen hulpteugels nodig. Dan kun je alles rijtechnisch oplossen zonder naar de hulpteugels te grijpen.

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:02

omg wat reageren jullie overdreven. Ze heeft echt wel het beste voor met haar paardje hoor, ze staat open voor commentaar en geeft aan dat ze misschien niet alles perfect doet maar hé zij moet ook leren. Ze doet vast net als iedereen waarvan zij denkt dat het het beste is voor haar paard. En als zij van een instructrice te horen krijgt dat ze haar pony met elastiek moet gaan rijden, mag ze er toch van uit gaan dat de instructrice weet wat zij zegt.

Een hulpteugel is eigenlijk iets om een 'rijtechnisch probleem' te verbergen. Het maakt niet uit welke hulpteugel je gebruikt, bij iedere hulpteugel word gebruik gemaakt van druk. Een ruiter die een paard in aanleuning rijd, maakt ook gebruik van druk.
Het verschil is:
Een ruiter laat los wanneer een paard op de juiste manier reageert op deze druk
De meeste hulpteugels blijven toch druk behouden (niet wanneer je ze op de juiste manier gebruikt, maar 9 van de 10 gebruiken ze niet juist)

En jong paard moet leren dat wanneer hij druk van het bit in zijn mond voelt, hij die niet meer voelt als hij zijn hoofd naar beneden doet. Sommige jonge dieren ontdekken dit zelf, en 'zoeken je hand' vrijewel snel zelf op, andere moet je een beetje helpen door wat te vragen. Dit is hetzelfde met bitloos rijden, alleen gaat het dan niet om druk in de mond maar op de neus.
Een paard zal altijd weg willen gaan voor druk, dat is hetzelfde met been geven, en dat begint al bij een veulentje die mee leert lopen aan een halstertje. Het moet leren wat hij moet doen om onder die druk uit te komen.

Een jong paard moet leren dat wanneer hij in aanleuning is, en zijn buikspieren kan aanspannen, hij zijn rugspieren kan ontspannen zodat hij de ruiter kan dragen.
Je begrijpt dan dus dat je dit nooit kunt vergrijgen met een hulpteugel. Je houd immers altijd druk in de mond waardoor je paard nooit kan onstpannen in de rug! Je zal dus met een hulpteugel nooit het gewenste effect krijgen van een paard die 'over de rug' loopt, wat eigenlijk gewoon betekend het onstpannen van de rugspieren.

Je kunt hulpteugels trouwens wel gebruiken, maar dan om je paard iets te leren. Zeker bij een jonkie moet je in je achterhoofd houden, en proberen dat hij van elke les die jij met hem doet iets kan leren. Mits je een hulpteugel los doet is het een hulp!teugel.
Dat wil zeggen dat een paard er steun aan kan ondervinden. Wanneer je een hulpteugel zo instelt dat als hij in normale rust positie staat geen inwerking heeft ben je goed bezig. Je paard leert zo, dat als hij zijn hoofd torenhoog in de lucht gooit hij druk voelt in zijn mond. En dat wanneer hij in normale positie gaat met zijn hoofd hij geen druk ondervind. Zo leer je je paard iets, je dwingt niets af..

Het is niet natuurlijk, en dat zal het ook nooit worden. Maar neem het alsjeblieft serieus, denk goed na voordat je iets doet of een beslissing neemt. Het gaat dan in eerste plaats al niet eens om het lichamelijke deel van je paard, maar om het mentale. Wanneer jij een jong dier een hulpteugel om hang, die hem constante druk in zijn mond geeft, leert hij niet dat geen druk meer voelt wanneer hij zijn hoofd omlaag doet. Ik hoop dat je dat snapt. :)

Er zijn veel instructeurs die het paard als dier niet voorop stellen, een instructrice die jou je paard een hulpteugel om laat doen is geen goeie. Al is het nog zo rot en kl*te. Ik zou in jouw plaats rustig op zoek gaan naar een nieuwe instructeur, iemand die bijvoorbeeld veel ervaring heeft met jonge paarden oid. Je hoeft bij wijze van spreken helemaal geen Grand Prix gereden te hebben om een goeie te zijn.

Vraag maar als iets niet duidelijk is of als je iets niet snapt, alles wat ik zeg is ook op basis van wat ik zelf meemaak. Maar vergeet nooit je paard op de 1e plaats te stellen, je wilt geen paard dat stuk gaat, niet mentaal en niet fysiek.
Laatst bijgewerkt door xxtesssss op 24-04-09 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:04

Ank89 schreef:
Heino, ze rijdt onder begeleiding van mensen die echt wel weten wat ze doet. Van de zomer krijgt hij zijn rust toch? Het is hoogstens nog een maandje of twee. Het is fijn voor zowel de amazone als de pony als het net wat meer bevestigd is. Zo wordt na de rustperiode (ben ik het met je eens dat rust zeker nodig is) het oppakken alleen maar gemakkelijker en fijner.

Maar er is toch tijd genoeg? Dus ook tijd genoeg om hem dan als dat nodig blijkt wat meer aandacht te geven wat betreft weer oppakken. Er is geen trein die je moet halen, je hoeft niet te haasten. Ja, het volgende wedstrijdseizoen misschien. Maar als je over een paar maanden begint race je met zo'n dier door de proeven en winstpunten heen. Nu misschien ook, tot het L/M. Daarna kom je nergens meer :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:04

Ik ga mee met de rest die dit dier te jong vind.
dit is in mijn ogen echt niet goed bezig. komop, laat dit diertje uitgroeien... laat hem het verwerken dat hij te vroeg beleerd is..

ik snap niet dat jij als paardengek dit kan doen... :n
heb er geen andere woorden voor dan dit...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:08

Mensen, als jullie haar allemaal zo persoonlijk aanvallen en uitmaken voor dierenmishandelaar, verwachten jullie dan echt nog normaal antwoord? Ik lees met stijgende verbazing de reacties.

Reageer zelf normaal als je wil dat er normaal op jou gereageerd word.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:13

pharagirlke schreef:
Mensen, als jullie haar allemaal zo persoonlijk aanvallen en uitmaken voor dierenmishandelaar, verwachten jullie dan echt nog normaal antwoord? Ik lees met stijgende verbazing de reacties.

Reageer zelf normaal als je wil dat er normaal op jou gereageerd word.

Op deze manier hoeft er op mij niet normala gereageerd te worden, dit is wat ik vind.
en ik hoop dat al deze reacties, de ogen van de ts-er zullen openen... want dit kan echt niet :n

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:16

Op elke mens hoort er normaal gereageerd te worden, het is door dat soort idioot onderscheid dat jij hier maakt dat de maatschappij naar de kl*te gaat en de mensen onderling niets meer van elkaar kunnen verdragen ;) Als je geen respect kunt hebben voor andere mensen, ondanks dat ze dingen doen die jou niet aan staan. Dan moet je zelf geen respect terug verwachten. Want weet je he, ondanks dat jij jezelf misschien zo perfect vind (want dat vind je blijkbaar, anders snapte je wel dat iedereen fouten kan maken) zijn er ook mensen die vinden dat jij dingen doet die niet kunnen. :)

Deze reacties openen haar ogen niet, deze reacties maken haar enkel pissed off. En mensen leren over het algemeen niet goed als ze pissed zijn of aangevallen worden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:19

Dan gaat de maatschappij maar naar de klote door MIJ :)
Heb prima respect voor mensen, maar laat die mensen ook eens respect hebben voor een paard...

Oke ik zal het anders opbouwen :

beste ts.
leuk paard, maar ik zou graag zien dat er minder mee gedaan word, gezien de leefdtijd, mischien kun je hem nog lekker even in het land doen vóór de zomer, zodat hij alles kan verwerken en kan uitgroeien.. wat ie heeft geleerd onthoud hij wel :j.

vind mezelf niet perfect, dat ben ik niet,m maak zelf ook fouten, groot en klein, dus ga geen dingen zeggen die niet kloppen ;) beetje respect mag wel :) als we respect erbij betrekken.

edit:
btw, wat ik wel even wil zeggen is dat ik eht een bloedmooi dier vind.. ben erg benieuwd hoe hij is als hij uitgegroeit is, de volledige bespiering heeft.
succes met jullie wedstrijden in oktober! :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:30

Wat Ts denk ik nog het meeste moet beseffen dat als ze hem stil zet en ze begint dadelijk weer, dat ze versteld zal staan hoeveel het paard onthouden heeft. Eigenlijk gewoon alles.
Ik heb zelf ondertussen best wat paarden zadelmak gemaakt.
De meeste gingen na ongeveer 1 maand rijden, dan konden ze alle gangen wat wat groot stuurwerk, nog lekker de hele zomer het land weer op.
En als je ze dan in het najaar het land uit haalde, je zadelde ze op, longeerde een keer en je reed gewoon weg in waar je gestopt was.
Alleen merkte je bijna altijd dat het paard er meer klaar voor was. Het klinkt misschien raar, maar net alsof ze het in hun koppie verwerkt hadden.
En daardoor de training veel beter vlotte dan bij de paarden die niet op de wei terug waren gezet.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:32

kazary schreef:
Wat Ts denk ik nog het meeste moet beseffen dat als ze hem stil zet en ze begint dadelijk weer, dat ze versteld zal staan hoeveel het paard onthouden heeft. Eigenlijk gewoon alles.
De meeste gingen na ongeveer 1 maand rijden, dan konden ze alle gangen wat wat groot stuurwerk, nog lekker de hele zomer het land weer op.
En als je ze dan in het najaar het land uit haalde, je zadelde ze op, longeerde een keer en je reed gewoon weg in waar je gestopt was.
Alleen merkte je bijna altijd dat het paard er meer klaar voor was. Het klinkt misschien raar, maar net alsof ze het in hun koppie verwerkt hadden.
En daardoor de training daardoor veel beter vlotte dan bij de paarden die niet op de wei terug waren gezet.

dat bedoel ik maar.
net als hier met het longeren, het paard snapte er niets van, deed het 1 rondje goed, we hebben hem een paar dagen vrij gegeven, om eht te verwerken.
en notabene deed ie het daarna prima!

een dier leert, onthoud... geef hem dan ook rust.. en de tijd om het te verwerken.. om erover na te denken.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:35

kazary schreef:
En daardoor de training veel beter vlotte dan bij de paarden die niet op de wei terug waren gezet.

Precies hier ben ik het helemaal mee eens.
Na een maand inrijden het land in en daarna zijn ze super te rijden.

Carolienn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:54

Waaaarom blijven jullie steeds maar hetzelfde zeggen?
dat heeft toch geen zin? Jullie mening is duidelijk.. waarom blijven jullie maar door gaan? :n

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:56

Omdat iedereen zijn of haar mening mag zeggen... Vrijheid van meningsuiting is zelfs opgenomen in de grondwet. En daar staat niet in dat die mening niet mag gezegd worden als het al duidelijk is.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:57

Op bokt mag je alleen niet 100x hetzelfde zeggen, dat was ik effe vergeten..
maargoed..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:59

Iedereen zegt iets anders. :) De kern is het zelfde maar iedereen komt met andere tips en op een andere manier. :)

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:01

Ik zit al een tijdje mee te lezen, en TS wat heb jij een geweldig paardje zeg! :+: pow!

Maar zoals iedereen al zegt.. 2 jaar is wel heel erg jong..denk eens aan z'n nog lang niet uitgegroeide botten en gewrichten en alles.. z'n hele lichaam is er nog niet aan toe.

Verder ga ik mee met pharagirlke op pag. 8 ..

Wel knap dat dit na 9 pagina's nog niet gesloten is, en de TS nog steeds reageerd..!

Carolienn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:05

tuurlijk mag iedereen zijn mening geven of zeggen.
dat is het probleem denk ik ook niet ;)
maar jullie blijven dezelfde punten steeds maar herhalen
en dat heeft toch geen zin? :)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 16:00

Waarom heeft dat geen zin? Het heeft ook niet zoveel zin telkens te herhalen dat het geen zin heeft om te herhalen ;)
Ik voel me toch geroepen nogmaals te reageren; blij te lezen dat in ieder geval veel anderen ook vinden dat het dier lekker nu de wei in moet. Alles laten bezinken en dan weer aan de slag.
Las in een ander topic waarin TS een post plaatste dat ze mensen aanraadde hier eens te gaan kijken omdat er hier veel te lachen valt; ik geloof dat ze het allemaal niet zo serieus neemt en het kwartje nog niet is gevallen.
Haar instructrice dacht dat hier veel mensen zonder paard reageerden en niet weten waar ze het over hebben. Dan vraag ik me af wat zo'n instructrice denkt te weten... Kennis over het volwassen worden van een pony lijkt mij toch wel handig als je je bezig houdt met het ondersteunen van het berijden van jonge dieren. Het is leuk als mensen hier hun geld mee verdienen, maar toch niet ten koste van? (of denk ik nu te slecht?)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 16:18

Tjonge, jonge.... Gaan jullie nu ook 9 pagina's volspammen als er weer foto's worden geplaatst van de hengsten die bezig zijn met het verrichtingsonderzoek? Daar zijn de meeste ook nog geen 3 jaar en die moeten heel wat harder aan het werk.
Bij het volgende fototopic daarover verwacht ik nu natuurlijk ook minimaal 9 pagina's waar mensen maar blijven herhalen hoe verschrikkelijk ze dat vinden. :+

TS stiek zou ik er aflaten. Verder vind ik het er netjes uitzien en denk ik dat jij (en je begeleiders) heel goed weet waar je mee bezig bent. Hele mooie pony ook! Fijn dat hij van de zomer weer een tijd het land in mag.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 16:18

ThePast03: het verschil is wel dat die mensen weten waar ze mee bezig zijn :) Als je professionele gaat vergelijken met TS + begeleiding ben je IMO niet reëel bezig.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 16:23

ThePast03 schreef:
Tjonge, jonge.... Gaan jullie nu ook 9 pagina's volspammen als er weer foto's worden geplaatst van de hengsten die bezig zijn met het verrichtingsonderzoek? Daar zijn de meeste ook nog geen 3 jaar en die moeten heel wat harder aan het werk.
Bij het volgende fototopic daarover verwacht ik nu natuurlijk ook minimaal 9 pagina's waar mensen maar blijven herhalen hoe verschrikkelijk ze dat vinden. :+

Gadver wat een dooddoener.
Dat het ergens anders ook gebeurt neemt niet weg dat we er hier best wat van mogen zeggen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 16:27

pharagirlke schreef:
[*olduser*]: het verschil is wel dat die mensen weten waar ze mee bezig zijn :) Als je professionele gaat vergelijken met TS + begeleiding ben je IMO niet reëel bezig.

Ik lees in haar profiel dat ze regelmatig begeleiding krijgt van Marrigje van Baalen, denk dat ze daar toch echt wel wat weten.
En je hebt het weg gehaald zie ik, maar het verrichtingsonderzoek is in maart al begonnen, van die hengsten zijn de meeste nog geen 3 jaar en die krijgen ook echt geen vakantie deze zomer.

Heino: Het zou een dooddoener van mijn kant zijn als jullie bij die andere topics ook zo heftig zouden reageren, maar daar zie ik nooit dit soort reacties. Hier is iemand die jullie persoonlijk kunnen aanvallen en die kan reageren en dan komen er ineens 9 pagina's vol te staan.

Je mag rustig zeggen dat je het zelf niet zo zou doen, zelf liever 2 jaar zou wachten etc. etc., maar je kunt de TS niet afdwingen om jouw mening over te nemen. En het heeft zelfs helemaal geen zin om dan maar steeds persoonlijker en steeds harder te worden of zelfs over dierenmishandeling te praten.