Heb niet het hele topic doorgelezen maar heb wel een beetje door wat de strekking van de reacties is hier

Ben het daar ook wel mee eens; dat de vorige eigenaren hem al vroeg hebben beleerd is eigenlijk niet echt een reden om hem meteen maar door te pakken na de koop.
Je had hem ook lekker op het land kunnen laten staan en rustig aan elkaar wennen en hem dan in de zomer rustig oppakken. Je bent volgens mij bang om de pony stil te zetten, misschien benje bang dat hij straks gaat bokken op het zadel of op de ruiter; dat is na een paar keer weer met zadel te hebben gelongeerd ook wel weer over hoor! Je hoeft ook echt niet bang te zijn dat hij wat hij nu leert straks weer vergeten is, dus oppakken kun je straks gerust doen.
Lekker aan de hand mee naar buiten nemen zodat hij wereldwijs wordt; iets waar je straks op concours ook veel aan zult hebben want een pony die van jongs af aan alle indrukken en enge dingen al ziet zal veel gemakkelijker zijn op vreemd terrein.
Ik denk dat je de pony overvraagt door het elastiek te gebruiken, en dit hem juist ook op een verkeerde manier laat lopen. Je krijgt dan een pony die in de krul gaat in plaats van een pony die over de rug loopt.
Voor het plaatje op wedstrijd misschien mooi genoeg, maar kan veel beter als je het rijtechnisch aanleert ipv met hulpmiddelen.
Af en toe een hulpteugeltje eraan met longeren zodat ze lekker lang en laag lopen vind ik prima, maar onder het zadel zou ik dat niet doen.
Verder weet ik niet hoe vaak je hem rijdt per week, maar als jij hem een kwartier longeert (met elastiek), daarna 10 minuten rijdt met elastiek en daarna nog zonder elastiek rijdt dan gok ik dat je zo'n 40minuten bezig bent met je pony.
Hiervan loopt hij 25minuten met elastiek. Hij loopt dus eigenlijk zo lang in dus een gedwongen houding. Dat hij op de foto's gedurende die 10minuten dat jij met elastiek rijdt losjes hangt is niet zo gek; hij heeft dan ok al een kwartier met elastiek gelopen aan de longe en weet dan ondertussen wel hoe hij moet lopen en bovendien zoek je toch altijd de mooste foto's uit om te plaatsen

Strekking van mijn verhaal; op de foto's zie ik een paardje dat al best netjes loopt, maar waar hij gewoon nog wat te jong voor is.
Ik zou hem lekker twee maandjes rust gunnen zodat hij zijn tijd in kan halen. Daarna weer opbouwen aan de longe (zonder hulpmiddelen) en vervolgens weer zadeltje erop en lekker aan losse teugel rustig rijden.
Een 3jarige rijdt je naar mijn mening 20minuutjes (incl in en uitstappen dus) en niet langer.
Dan zou ik de keuze maken of longeren of rijden maar niet beide; longeren is ook al zwaar genoeg.
Veel succes met je mooie pony!