3 jarige @ les!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:17

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:19

@Juangi, het gaat er niet om, het gaat om gewone hulpmiddelen! een voorbeeld. snapje?

Juangi

Re: Phoebe,3 jarige @ les! (Veenstra's PromisexCasper)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:21

Dat weet ze nu al.... na 9 pagina's. Dat zijn 9x25= 225 berichten met alles erin verwerkt wat je nu zegt......

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:21

Je word een team met je pony door samen te werken en samen te leren. Niet door er een elastiek (te strak) om te knuppen. (imo ook een erg slechte keuze van intructrice)

Leer je pony goed te laten lopen door zelf eerst goed te leren rijden. Dan word je samen een team.
Op het moment dat jij op de juiste manier rijd (en dus goed les krijgt) kom je vanzelf op het punt met je pony waar je wilt komen. En dan loopt jou pony met haar hele lichaam goed ipv alleen in de krul. En dan rijd je haar op een eerlijke vriendelijke manier.

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:22

@Juangi. niet alles. moet je maar goed leze!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:24

Ik zie niks nieuws,, maar weer ontopic:

Heel veel succes met je peerdje en komt wel goed, eerst dat veulen maar laten komen en dan weer langzaam opbouwen met de (meeste! ) beste tips die hier hebt gelezen. Succes ;)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:30

TS: ik zeg nog maar 1 ding, je bent jong en beseft wellicht niet wat voor schade je kan aanrichten, bovendien is je pony drachtig, een vrouw die zwanger is zet je ook niet aan de zware arbeid of zet je in een bepaalde houding een uur lang. Toen ik zelf een jaartje of 12 was, reed ik eens een paard met slof, behoorlijk strak, toen wist ik niet beter en werd me dat geleerd, in mijn ogen was ik super bezig, want de juf zei dat. Nu ik bijna 30 ben en meer geleerd heb, schaam ik mij heel diep dat ik dat ooit gedaan heb, ondanks dat ik net als jij oh zo tevreden was over mijn lesgeefmens. Iets wat nu goed lijkt, kan heel fout zijn, alleen ga je dat pas inzien als je meer ervaring hebt, een stukje die jij nog lijkt te missen, dat geeft niks, iedereen moet leren. Maar neem alsjeblieft van mensen aan dat dit niet goed is voor je pony en dat mensen hier het beste met je voor hebben en met je pony. Als zoveel mensen allemaal hetzelfde advies geven, moet er toch wel een kern van waarheid inzitten? Of zijn wij allemaal fout? Je instructrice kan overal wel lesgeven, maar of ze ook de juiste informatie overbrengt is een tweede.
Ik zou als ik jou was toch even verder kijken dan je neus lang is, ik durf te wedden dat je later je wel voor je kop kan slaan als je eenmaal beter weet dan nu. ;)

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:36

Mm oke een hele discussie. Er hangt een boogje in het elastiek opdat je pony daar veelste diep loop. Hij loopt achter de teugel.Met deze houding worden ze niet sterker en krijgen ze ook geen spieren. Je kan zelfs problemen krijgen als hij in deze houding blijft lopen. Als je hem dan echt zograag in de krul wil hebben longeer hem dan met een elastiek, maar ga er niet opzitten. Omdat de pony nog zo jong is kunnen ze nog niet goed evenwicht bewaren en dit word niet beter als hij in een houding geknoopt word. Namate de pony meer vertrouwen krijgt en een beter evenwicht zou hij vanzelf naat beneden komen. Het kost wat tijd maar dat is beter als dat hij achter de teugel loopt. Zo rijgt hij namelijk echte sprieren

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:44

Het ziet er nog niet echt perfect' uit.
En dat hoeft ook niet voor een 3jarige!
Laat die pony eerst even lekker onspannen rijden zonder die elastiek.
Bij mijn vorige verzorgpony's leerde ik altijd:
-niks moet je met een paard on natuurlijk doen.
-je moet geen sporen, bijzet dingen enz gebruiken.
(natuurlijk kan dat wel, maar later. Je pony is nog maar bijna 4 jaar.)
Stel je voor je wilt een keer gewoon normaal rijden (zonder die elastiek). Dat wil dan echt totaal niet meer. (elke pony verschilt natuurlijk maarja)
Ik had laatst een keer een pony die had mijn vriendin ook met elastiek vaak gereden.
Was toen óók bijna 4 en begon met elastiek.
Ze wou 'm ontspannen rijden. Nouu, ja! dat lukte! Máár toen die elastiek een maandje daarna d'r afging toen was het echt bagger.
Hoofd in de lucht, ging d'r vandoor enzovoort.
Mijn tip: gewoon meteen d'r af doen, afgesproken? Later kan je d'r altijd nog mee rijden.

Ik vind het echt een super mooi paardje :)
En jullie passen leuk bijelkaar!
<3 Hoop (en denk) dat jullie ver komen naar een paar lessen.
Succes :)!

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:48

Rody01 schreef:
Mo0wtjee schreef:
iedereen probeert je alleen maar te helpen door advies te geven. en jij schiet gelijk in de verdediging met je 'Hoezo beginneling' ik heb het met mijn pony ook een tijdje zo geprobeert. maar ik zal je 1 ding zeggen achteraf krijg je de rekening ze heeft maanden daarna slecht gelopen, dus 1 advies laat 'm lekker op zn eigen benen lopen, lekker neusje eruit, daar heb je op de lange termijn veel meer aan.

het is zonde van zoon leuke pony!

Het is alleen een vraag. Dat het zo over komt is niet de bedoeling. En ik rijd al een jaar voorwaarts met neus er uit. Ik vind het nu de tijd om lekker aan het werk tegaan.

En ze wordt bíjna 4!? Dus je wilt zeggen dat je er al opzat toen ze 2 was ..? :=

Toch vind ik het er beter uitzien op de filmpjes, ga zo door! Lekker dat ding eraf en lang en laag rijden ;)

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:49

ts als je in de toekomst wedstrijden gaat rijden zul je in de b en l1 nog wel winstpunten rijden en dan kom je in de m en dan zul je merken dat je misschien jaren verkeerd bezig bent en om dan de pony opnieuw goed te leren lopen , tja dat gaat veel meer tijd kosten dan je er nu in moet steken om haar nu al voor elkaar te krijgen.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:55

Moderatoropmerking:
Het is op bokt de bedoeling elkaar in waarde te laten. Ik denk dat het de TS inmiddels wel duidelijk is dat het niet verstandig is met een strak elastiek te rijden. Ook is het de TS haar eigen keuze om over te stappen naar een andere instructrice. Topic graag met net en onderbouwd commentaar voortzetten (Denk er om dat herhaling van tips ook niet mag.)

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 22:12

Ik wil allereerst even zeggen dat ik het super vind dat je het elastiek losser hebt gedaan. En ik vind het hoopgevend dat je instructrice ernaar wil kijken en hem nu ook losser doet :)

Ik vind de discussie over of TS nou wel of niet ervaren is een beetje vaag, we kennen haar niet, zijzelf kan ook niet over zichzelf zeggen dat ze ervaren is. Dat kan uiteindelijk niemand, iedereen blijft fouten maken of heeft fouten gemaakt.

Over die fouten, wil ik graag iets over mezelf vertellen.
Ik heb ook onder begeleiding van een goede instructrice met een halsverlenger gereden, ook met een redelijk jong paard dat gewoon net dat ene hulpje nodig had om echt na te geven (dacht ik) en het ging super! ik stoomde binnen een paar maanden in de training door tot M1 niveau. Mijn paard verzette zich ook helemaal niet, en hij liep als een trein!
Maar op een dag was het pats boem veranderd. Hij liep niet meer. En de veeartsen zeiden dat ik hem beter af kon maken omdat hij onherstelbaar beschadigd was in zijn rug. (Gelukkig niet gedaan, maar heb wel drie jaar moeten wachten tot hij weer hersteld was) Ik heb toen mijn trainingsmethode omgegooid en alle rijtechnische problemen bij mezelf gezocht (he, hij geeft niet na, wat doe ik verkeerd?)

Hiermee wil ik je zeggen: maak niet dezelfde fout als ik, bedenk goed wat je besluit te doen met je paard. Soms lijken dingen mooier dan het is.

Nogmaals, ik wil je niet afkraken, ik vind je serieus een topper dat je de adviezen voor een groot deel aanneemt, en op dat filmpje is het stukken beter. (Dat mag ook wel benadrukt worden, vaak worden alleen de minpunten benadrukt op HAW)

Jouw keuzes, jouw verantwoordelijkheid.
Ik ben niet trots op de keuzes die ik heb gemaakt, ben alleen blij dat ik alles recht heb gezet.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 07:23

Bedankt voor je reactie :)
Wij hebben nu de halsverlenger lekker los staan, dat ze er niet meer op steunt, maar wel nageeft. Snap je? Zonder halsverlenger vindt ze dat nog heel moelijk. We hebben ook eerst mijn houding verbeterd. Die kleine dingetjes zijn nu ook weer goed. Mijn instructrice heeft zelf ook velen paarden ingereden, en zelfs ik heb een aantal pony's ingereden.
Ik vind het fijn om van haar les te krijgen, en mijn pony pakt alles snel aan. Mijn ouders hebben 4 jaar les betaald voor eigenlijk niets! Ik heb echt helemaal niets geleerd. Nu ik eindelijk een beetje vooruit ga ben ik daar ook heel erg blij mee. Heb echt een beetje het gevoel van; Ja, dit is het!
Natuurlijk neem ik alle punten mee, maar of ik er NU ook wat mee doe is de vraag. Ik ga lekker door rijden, en na het veulentje gaan we er weer lekker tegenaan. Ik ga dan ook een Dressuur zadel kopen, dus dan ga ik gauw weer een topic openen! :D

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 08:33

Wat nu zo jammer is is dat je eigenlijk achterstevoren werkt.

Je pony geeft niet na maar loopt in de krul. Als je pony nageeft komt hij uit zich zelf naar beneden. En dan is het een teken dat jij het goed doet. Als je pony niet na geeft zonder elastiek is dat een teken dat jij het niet goed doet.

Als je van achter naar voren rijd en je pony op eigen benen heeft leren lopen zoekt hij vanzelf je hand op en gaat hij vanzelf na geven.

Dan geeft ze na omdat jij het goed doet, nu loopt ze in de krul omdat ze gedwongen word.
Dat is voor nu voor jou handig. Maar straks krijg je haar zonder niet goed aan het lopen omdat het nu niet de goede manier is.
Wil je straks geen wedstrijden rijden? Want op wedstrijd mag je er ook niks aan hebben, dan moet je het ook zelf doen.

Toen ik mijn pony kreeg was ik 2 jaar jonger als jij nu bent.
Pony was net 3 en net zadelmak.
Ik heb in het begin 3 keer per week prive les gehad om goed te leren rijden.
Het heeft ongeveer een half jaar geduurt voor ik mijn pony toen de tijd goed had lopen (nagevelijk). Zonder hulpmiddelen.
Als mijn pony iets niet goed deed, was dat mijn schuld, Ik reed haar dan niet goed. Ik was jong en zocht alles bij mijn pony, ik heb ook weleens de slof er om gehad, en te strak gehad om mijn pony naar beneden te krijgen. Maar dat was mijn onkunde op dat moment. Ik reed niet goed en daarom liep zij net goed.

Dat zelfde geld voor jou. Als jij op de juiste manier rijd komt je pony vanzelf naar beneden.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 08:46

Rody01 schreef:
Wij hebben nu de halsverlenger lekker los staan, dat ze er niet meer op steunt, maar wel nageeft. Snap je? Zonder halsverlenger vindt ze dat nog heel moelijk. We hebben ook eerst mijn houding verbeterd. Die kleine dingetjes zijn nu ook weer goed. Mijn instructrice heeft zelf ook velen paarden ingereden, en zelfs ik heb een aantal pony's ingereden.
Ik vind het fijn om van haar les te krijgen, en mijn pony pakt alles snel aan. Mijn ouders hebben 4 jaar les betaald voor eigenlijk niets! Ik heb echt helemaal niets geleerd. Nu ik eindelijk een beetje vooruit ga ben ik daar ook heel erg blij mee. Heb echt een beetje het gevoel van; Ja, dit is het!
Natuurlijk neem ik alle punten mee, maar of ik er NU ook wat mee doe is de vraag. Ik ga lekker door rijden, en na het veulentje gaan we er weer lekker tegenaan. Ik ga dan ook een Dressuur zadel kopen, dus dan ga ik gauw weer een topic openen! :D

Ik dacht eerlijk gezegd dat je wat met het commentaar deed maar blijkt dat je er toch niks mee doet. Je heb nog steeds die halsverlenger om, terwijl je hem nog verkeerd gebruikt want het is een hals verlenger maar ze loopt nagevelijk! Jammer. Ik wens je veel succes met het paard, ben blij dat ze straks een veulen krijgt en vrij heeft, want vind het eerlijk gezegd toch best zielig voor het beessie.

Melanievs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:12

luffwinny schreef:
Denk niet dat dit de manier is om haar sterk en lening te maken!Waarom heb je stiek nodig om haar sterk te maken?Ze is 3 jaar, laat haar eerst lekker op der eigen benen lopen en over een jaar meer trainen op het sterker worden (hoop zonder stiek).

Inderdaad. Het is nog een jonge pony! Laat het eerst leren op eigen benen lopen. Dat jou instructrice dit ook zo toelaat zegt mij al genoeg...

zwarte_veer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 13:01

Dit heeft geen mooi beeld naar mij toe,

je paardje zit helemaal in een krul gedwongen.

Een jong paard moet leren vooruit lopen, pas rond 4jaar start ik met verzameling.
Daarbij is drie jaar nog zeer jong.

Wanneer je pony ontspannen begint te lopen zal hij wel vanzelfs zakken naar onderen.

Laat hem vlot vooruit lopen zodat hij op eigen benen kan lopen, zal nog zo fijn aanvoelen ;)

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 14:08

Eciara05 schreef:
Rody01 schreef:

Ik dacht eerlijk gezegd dat je wat met het commentaar deed maar blijkt dat je er toch niks mee doet. Je heb nog steeds die halsverlenger om, terwijl je hem nog verkeerd gebruikt want het is een hals verlenger maar ze loopt nagevelijk! Jammer. Ik wens je veel succes met het paard, ben blij dat ze straks een veulen krijgt en vrij heeft, want vind het eerlijk gezegd toch best zielig voor het beessie.

Wat is het probleem, hij staat hartstikke los! Ze steunt er niet meer op. Waarom zou een halsverlenger bestaan terwijl je hem niet mag gebruiken en het geen zin heeft? De hals is nu lekker lang.
En ze is over 2 weken 4!!!!!!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:10

Dat iets gemaakt is wil niet zeggen dat het ook goed gebruikt word.

Waarom wil je haar niet een tijd zonder halsverlenger rijden? omdat dat voor jou zelf moeilijker is? Daar leer je juist van rijden!

Als jij je pony goed rijd heb je die verlenger helemaal niet nodig, dan volgt jou pony jou hand uit zichzelf.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 14:20

Om spieren te kweken. Ik zie haar spieren pas NU, en nu moet je niet zeggen dat ze hier geen spieren van krijgt, want ik zie ze zitten!
Meerdere instructeurs hebben gezegt dat ik met elastiek moest gaan rijden.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:33

Pas nu? De pony is 4. Spieren kweken heeft tijd nodig zeker bij een jong dier, ze is nog in de groei. Daarbij is ze drachtig. Ik zou me nog helemaal niet druk maken om die spieren.
Die spieren komen vanzelf.

Ze krijgt ook spieren zonder die halsverlenger.
Als jij haar maar op de goede manier rijd.

Nu heeft ze haar hoofd naar beneden, loopt ze te opgekropt (te kort in de hals) en achter de teugel. En verder doet ze niks.

Als je met haar aan het werk gaat zonder de halsverlenger, van achter naar voren zal ze vanzelf jou hand op gaan zoeken en zal ze vanzelf zakken met haar hoofd en dan loopt ze wel nagevelijk.
Dan loopt ze met haar achter hand er beter onder, gebruikt ze haar rug en loopt ze nagevelijk ipv in de krul zonder dat de rest wat doet. Want met die stiek er zo aan loopt ze in de krul en niet nagevelijk.

Dan zet je haar hele lichaam aan het werk ipv alleen de hals.

Normaal rijd je van achter naar voren. En nu ga je andersom van voor naar achter.

Edit ik kwam een bericht van je tegen dat je in 4 jaar bij een ander niks geleerd had en nu eindelijk wat leert.
In feite leer je nu nog niks, je pony heeft zijn hoofd naar beneden omdat er een stiek aan zit die hem daar toe dwingt. En niet omdat jij hem zo rijd dat hij nageeft.
Je leert nu dus niet hoe je je pony zelf van achter naar voor nagevelijk rijd. En dat word een probleem op het moment dat de stiek er af gaat!
In feite leer je nu dus net zo min wat. Je leert misschien hoe je er netjes op moet zitten omdat je pony toch wel met zijn hoofd naar beneden loopt. Maar vind je het niet veel leuker als jij je pony zelf door jou eigen harde werken nagevelijk kan rijden? Dat als je op wedstrijd gaat je trots kunt zijn op wat jij door jou rijden met je pony hebt bereikt?

Ik zou tegen je intructrice zeggen dat je graag zelf leert om je pony goed aan het lopen te krijgen zonder stiek ;) En als jou intructrice echt zo goed is als je zegt dan kan ze je dat prima leren zonder stiek ;)
Laatst bijgewerkt door __Nathalie__ op 17-04-09 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:39

Rody, je stelt je wel erg defensief op moet ik zeggen, mensen geven je alleen maar tips die ze uit hun ervaring hebben geleerd.

Ik vind je een mooie pony hebben maar ik ben wel akkoord met wat het ongeveer iedereen zegt in dit topic, ergens is er iets verkeerd met die 'halsverlenger', het woord zegt het trouwens zelf, het hoort de hals te 'verlengen' en kijk nog is even terug naar jouw foto's, daarin zie je dat je pony z'n hals niet verlengt maar eerder het omgekeerde effect heeft, je pony loopt met de schoft laag en met de nek naar boven gekrult...
Misschien gaat het zonder die halsverlenger ook niet goed maar misschien heb je zelf eigenlijk nog niet voldoende ervaring om je pony correct aan te rijden en is dat de reden dat die instructeurs dan ook zeggen dat je die halsverlenger moet gebruiken.

Sorry als dit niet is wat je wil horen, en met alle respect, maar als je een eerlijke mening wil moet je ook kunnen verdragen dat mensen je die ongezoute mening geven...

Verder een leuke pony hoor en je moet dit alles met een korrel zout nemen, iedereen leert van z'n fouten! Af en toe moet je even kritisch naar jezelf kijken en nagaan of er geen zaken zijn waar je aan moet werken...

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 14:40

Ik heb hem toch goed nu?????? De hals is LANG!!!

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:45

Als je hem nu langer hebt zal het ongetwijfeld beter zijn... :-)