"Een goede ruiter kan op elk paard rijden"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shadowprince

Re: "Een goede ruiter kan op elk paard rijden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:35

Fake schreef:
runningkawa schreef:
hij heeft er veel werk aan, maar hij kan het paard dan toch verbeteren? (uiteraard na behandeling fysio of wat medisch nodig is)
Waarom dan een Nee?

Mee eens.
Misschien heeft de ruiter inderdaad erg veel werk aan het paard, maar dat wil niet zeggen dat het paard niet meer verbeterd kan worden.
Ik vind dat dit een goede ruiter dan ook moet lukken.

dus met andere woorden een goede ruiter komt nooit een paard tegen die ze niet kunnen verbeteren, nou ik ken er wel een paar paarden waar de besten zich niet eens aan wagen.... Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:40

nooit heb ik niet gezegd...
Maar idd wel maar weinig Lachen

Misschien ken jij andere besten dan ik Lachen
En niet aan wagen heeft niets te maken met niet kunnen, maar met niet willen. En daar kan ik soms wel inkomen hoor...je moet maar zin hebben de puinhopen van andere op te ruimen...want daar komt het in de praktijk op neer Lachen
En heb jij dan bijv je eigen stal heb je geen zin om in risico om in de kreukels te liggen en daarbij het bedrijf ook niet meer optimaal draaiend.
Want ook dat risico bestaat, zonder dat je het daarbij niet kunt, want een flink verknipte heb je niet in 1 keer goed Lachen

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:44

ja idd het risico is te groot dan, dus kunnen ze er niet op rijden haha

en de stelling was een goede ruiter kan op elk paard rijden

okey volledig ontkracht nu dus lol, nee kan niet ivm risico's voor de ruiter zelf, als ze tenminste snugger genoeg zijn om bij hoge risico's nee te zeggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:45

Citaat:
want ook dat risico bestaat, zonder dat je het daarbij niet kunt, want een flink verknipte heb je niet in 1 keer goed

dat een goed ruiter nooit kan vallen is niet de stelling

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:10

shadowprince schreef:
ja idd het risico is te groot dan, dus kunnen ze er niet op rijden haha

en de stelling was een goede ruiter kan op elk paard rijden

okey volledig ontkracht nu dus lol, nee kan niet ivm risico's voor de ruiter zelf, als ze tenminste snugger genoeg zijn om bij hoge risico's nee te zeggen

Kan wel, Wil niet. Ik kán ook van het appartement springen. Daarom wil ik dat nog niet. Maar omdat ik nu zeg "Ik wil niet van het appartement springen" ga jij beweren "ha! Je kan het niet!"

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:11

nee idd laat maar zien dat je het kunt dan hahaha, dat paard rijden dan he.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:12

shadowprince schreef:
nee idd laat maar zien dat je het kunt dan hahaha, dat paard rijden dan he.

Wil je dan ook zien hoe ik van dat appartement kan springen? Of heb je liever geen dode op je geweten?

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:15

we zullen er wel nooit uitkomen he....

en we weten nooit wat er achterschuilt als een goede ruiter niet op elk paard wil stappen.

gewoon door het risico kan je dan niet rijden(en ook niet van het appartement springen) maar doordat je dit niet wilt om het risico, kun je niet zeggen dat je het wel kan.
je kan het wel zeggen maar niet bewijzen

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:17

Sommige ruiters hebben in het verleden wel op alle paarden gekropen maar doen het nu liever niet meer omdat ze nu het risico niet meer willen lopen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:21

shadowprince schreef:

en we weten nooit wat er achterschuilt als een goede ruiter niet op elk paard wil stappen.

gewoon door het risico kan je dan niet rijden(en ook niet van het appartement springen) maar doordat je dit niet wilt om het risico, kun je niet zeggen dat je het wel kan.

Er zijn tal van ruiters die dat meer dan genoeg bewezen hebben dat ze het kunnen maar die met ouder worden en kindjes krijgen het risico niet wilen nemen datkindjes ee paar maanden zonder moeder zitten omdat ze het pootje gebroken hebben. Knipoog

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:26

Daar ben ik ht niet echt mee eens, je kunt toch niet élk paard (onbeleerde paarden, bange paarden, ..) zomaar gaan berijden, gewoon omdat je een goede ruiter bent??

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:26

xMRGANx schreef:
Daar ben ik ht niet echt mee eens, je kunt toch niet élk paard (onbeleerde paarden, bange paarden, ..) zomaar gaan berijden, gewoon omdat je een goede ruiter bent??

als je las, zag je dat er "uitzonderingen" waren zoals onbeleerde paarden, paarden die door omstandigheden niet gereden kunnen worden (hetzij medisch, hetzij door een mentale opdoffer) Enneh, waarom zou je niet op bange paarden kunnen rijden? Zijn tal van bange paarden die met de juiste ruiter toch fijn gereden kunnen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:27

Moeilijke stelling, maar ik ben het er wel mee eens dat een goede ruiter op bijna elk paard kan rijden.
Zelf ben ik volgens die kwalificatie geen goede ruiter. Ik heb 9 jaar rijervaring, tot M2 dressuur. Ik heb op een aantal verschillende pony's en paarden gereden. Mijn eigen pony's, verzorgpony en paarden van mensen die bijvoorbeeld op vakantie waren. Op al die paarden kon ik (bij wijze van spreken) opstappen en wegrijden. Je moet je natuurlijk altijd wat aanpassen maar eigenlijk was dat nooit een probleem. Behalve bij het paard van mijn zusje.
Toen ik daarop zat leek het wel of ik chinees tegen hem sprak Clown Hoewel ik meer paarden van zijn niveau had gereden kon ik met hem helemaal niks beginnen, terwijl het geen bijzonder moeilijk paard was. Hij was eigenlijk best braaf, in de zin van niet schrikken, wegrennen etc.
Toch kreeg ik het met hem niet voor elkaar, en ik vertrouwde hem ook niet. Het klinkt misschien stom, het was een braaf paard, maar ik voelde me er absoluut niet veilig op. Na twee keer met hem te hebben gereden heb ik het dan ook opgegeven. Ik rijd voor mijn plezier en met hem had ik dat helemaal niet.
Ik heb toch al heel gauw dat ik voel of het klikt met een paard of juist niet. Maar bijna alle paarden waarmee ik niet klikte kon ik toch wel met vertrouwen rijden. Dit paard niet. Waarom weet ik eigenlijk nog steeds niet, maar hij voelde om een of andere reden echt "eng".

mvkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:35

Barco schreef:
Ik vind een goede ruiter iemand die zich aan kan passen aan het paard. En lekker aan het lopen krijgt. Daar heb ik echt bewondering voor. Of het nu eentje is die wat flegmatieker is of juist een sensibel paard.
Dat iemand voorkeuren heeft lijkt me logisch en normaal.

Zo denk ik er ook over..

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:46

Amadeo schreef:
EHm, even kijken....In elk geval een Shauni en een krak....

ooh!. dus nu ligt het aan mij dat mijn paard niet door andere gereden kan worden Vork , En mij hoor je NOOIT zeggen dat ik goed kan rijden!. Je moet mijn paard kennen en vertrouwen geven. Vroeger is hij mishandelt en daarom niet door andere te rijden!. ja ik heb er 6 jaar over gedaan om er ook normaal op te kunnen rijden zonder dat hij overal van schrikt!.
maar nee het zal natuurlijk wel het ligt natuurlijk aan mij, want mensen kijken nooit verder of vragen waarom niet!. achnee Clown

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:54

Ik ben het er niet helemaal mee eens. Een goede ruiter...wat is nou een goede ruiter. Ik ken mensen die hun paard goed aan het lopen hebben maar op een totaal respectloze manier met hun paarden omgaan.
Het is dan misschien karakter van je paard. De een is veel makkelijker als de ander. Ik had eerst een hele flechmatieke brave sukkel. Ik dacht dat iedereen daarop kon rijden. Dat kon ook wel....hobbelen. Om hem aan het werk te zetten moest je technisch erg sterk zijn en het kostte heel veel lkracht en moeite.
Nu heb ik een heel vlug en sensibel paard. Dat klinkt veel enger, maar is in mijn ogen veel makkelijker. Als je maar rustig en met respect met hem aan het werk gaat dan doet hij echt alles voor je..Maar met dit soort paarden moet je om kunnen gaan anders verongeluk je.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:00

Op een enkel gestoord beest na kan een goede ruiter ze in principe allemaal kunnen rijden (of je daar behoefte aan heb is wat anders).

Maar de een heeft gewoon liever een flegmatiek paard, de ander een sensibel paard. Die voorkeur mag je blijven houden.

Ik rijd nu 4 pony's.
Een super flegmatieke waar ik na jaren nog niet verder mee gekomen ben dan rond hobbelen en ben bang dat ik met hem nooit verder zal komen (al zal hij nooit wat geks doen ondanks dat het een dekhengst is).
Nummer 2 is een verschrikkelijk dominante merrie, eentje met een gouden randje, met deze merrie kan ik lezen en schrijven maar beledig haar niet (ben nu van groen naar Z dressuur voor de wagen en ong L nivo ohz gekomen).
Nummer 3 is een hele groene onzekere 14 jarige. Hele harde werker, heel bang om iets fout te doen, daardoor snel in de stress. Is niet heel loperig, maar wel heel gevoelig.
Nummer 4 is net zadelmak, kan heel apart reageren op helemaal niets, maar is aan de andere kant zo makkelijk en heeft nog geen pas fout gezet. In de omgang soms heet en drammerig, ohz braaf, meegaant en een fijne werker.

4 heel verschillende type's. Nummer 1 en 2 hebben mij echt zo veel geleerd. Nummer 2 kan ik echt mee lezen en schrijven. De andere 3 rijd ik net zo lief, maar heb ik nog een hele lange weg mee te gaan. (nummer 2 en 3 zijn trouwens mijn wedstrijd pony's).

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:04

een goede ruiter kan niet op elk paard rijden, een perfecte ruiter wel.

zo daar heb ik 2 dagen over na kunnen denken hihi

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:07

Een goede ruiter kan op elk paard rijden...
Maar wanneer ben je goed? Knipoog

@ shadowprince, perfect kan niet Knipoog iedereen maakt foutjes Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:07

dan bestaan er best wel perfecte ruiters Lachen

En dat is dan iets wat ik weer niet geloof dat iemand perfect kan rijden, dus hou ik het toch bij goede Haha!

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:09

he betweters heb ik eens een goochem antwoord hahahhha.

je rijd zoals je rijd en als je maar wilt leren ben je voor mij al goed bezig

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 07:05

shadowprince schreef:

ik stap niet op als ik het idee heb dat mijn opstappen het probleem erger maakt........ maw als paard en ik qua karakter zo botsen dat dit niet goed gaat komen.

Een keer heb ik er een laten staan die niet steigerde, bokte of ging rennen....... maar gewoonweg scheit aan de hulpen had...... maar wel een vreselijke dominante dame was. Peerd had een hekel aan me, en ik aan het peerd Lachen kan ik wel op gaan stappen, en ik krijg dat meiske echt wel aan het lopen......... maar die zou zich zo vreselijk gaan verzetten tegen mij dat ze gewoonweg domme dingen zou gaan doen....... dan heeft het geen zin om op te stappen, dan kan ik dat beter door iemand anders laten doen waar ze meer mee klikt.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 08:20

ik denk dat een echt goede ruiter zich wel zal proberen aan te passen aan ieder paard en er fantsoenlijk ermee rond zou kunnen rijden. Echter zul je van ieder paard niet het beste eruit kunnen halen, omdat niet ieder paard bij je klikt qua karakter.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:36

Ík stap in de regel niet op een paard wat ik niet ken omdat

- ik niet de ´knoppen´ wil bedienen zoals de modale paarden dit geleerd hebben en ik hen niet in verwarring wil brengen

- ik de individuele gebruiksaanwijzing van het paard niet ken en ik deze respecteer, niet míjn gebruiksaanwijzing wil opleggen

- ik er vanuit ga dat het paard geen vreemden op de rug hoeft te willen

Ik kan prima overweg met vreemde paarden. Waarschijnlijk omdat ik er niets van vraag en dat prima vind.
Vind het ook prima als dit mij ´geen goed ruiter´ maakt.

hc

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:08

als je je eigen grenzen kent, en je respecteerd daarbij het karakter van het paard............ naast je eigen tekortkomingen, kunsten en/of manieren van rijden... en je concludeerd daaruit dat de combinatie niet past......

en je stapt daarom niet op......... dan ben je een betere ruiter dan iemand die respectloos zomaar overal opstapt