Citaat:
Het is niet mogelijk om een paard zonder zweep naar buiten te drijven, zodat de longe en de hand van de longeerder en de mond van het paard continu contact hebben. Ik ben er wel mee eens dat een paard moet terugkomen op de stem, maar het paard moet voorwaarts gaan op de geringste aanwijzing van de zweep. Hierbij moet je de zweep niet zien als strafmiddel, maar alleen als verlenging van de arm van de longeerder. Het paard heeft dmv de zweep de indruk dat de longeerder hem ten allen tijde kan aanraken.
Deze vind ik ook leuk. Want ook ik longeer vaak zonder zweep. In de NH wordt lichaamstaal beschreven. Niet dat ik NH aanhanger ben, maar in dit geval werkt het wel zo. Stem en het paard strak aankijken doen het versnellen. Of naar buiten wijken. Een minder agressieve lichaamshouding en rustige stem doen het paard terugkomen. Werkelijk waar, het kan uiteindelijk met hele subtiele hulpen, onzichtbaar. Waarbij een zweep dus niet noodzakelijk is.
Wel is het zo dat ik jonge paarden ook altijd met zweep longeer. Gewoon om duidelijker over te komen.