Longeer dagje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 09:45

Sjuimpje schreef:
[
Dus ik vind dat je juist niet alleen maar in het klassieke moet blijven steken, juist dàn loop je naar mijn idee geheid vast.
[/quote]

Coby en Marlies zijn volgens mij nog nooit vastgelopen..... En hun trainer is toch klassieker dan klassiek.

Ik ben het met je eens Sjuimpje dat je altijd moet openstaan voor andere manieren. Prima dat jij zo diep en rond werkt, maar dat is nou eenmaal niet voor ieder paard de ultieme methode.

moekoekoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 09:53

Ik ben het met je eens Jura!
Ik heb ook een groen paard staan en die loopt lekker in de pessoateugel, op de onderste stand. Bovendien heeft dat paard een totaal andere bouw, waarbij hij bij deze trainingsmethode juist sterk wordt, dus die zou ik later zowiezo niet zo diep erdoor rijden. Sommigen maken zich sterk in de bovenlijn, sommigen juist in de onderlijn.
Daarom moet je niet aan 1 methode vasthouden, maar bekijken welke manier bij welk paard prettig werkt.
Ik krijg met Maril en Imi les op de sjuimpjemethode en dat werkt super.
Zoals Sjuimpje ook al vaak schreef wordt hij niet vanuit de box zo bijgezet, maar bouw je dat op. Voordat je paard zo loopt ben je niet een paar weken verder, maar eerder een jaartje of anderhalf.
Ik zie bij Ozep nergens een onderhals zitten op de foto;s en hij lijkt me ook prima in de bilspieren te zitten en dat krijg je niet voor elkaar als je hem in elkaar trekt met strakke touwtjes. Bovendien is hij dan ook niet in staat zijn achterhand zo eronder te zetten, maar zou hij gaan krabbelen.
Er zijn foto's van Anky met Bonfire in die houding, terwijl die passage doet.
Het gaat erom dat je niet trekt. Hij moet op het achterbeen zijn en gewoon 100 % nageven.
Ik zie trouwens op die foto de touwtjes ook zwieberen. Als alles helemaal loshangt kun je ook wel een halstertje pakken en hem rondslingeren, hij moet wel ergens op kunnen nageven.

Ik bedoel er trouwens niemand in het bijzonder mee dat ze het niet willen snappen. Maar iedereen die het WEL wil snappen en een andere methode respecteerd, hoeft zich ook niet aangesproken te voelen. Toch?

Nogmaals, je moet er goede begeleiding bij hebben, weten wat je doet. En een doorgetraind paard hebben waarmee je deze methode hebt opgebouwd. Mijn jonge paard is hiermee echt niet bezig. Die loopt vwnw en onder het zadel met het neusje er wat uit, naar voren, rechte lijnen. Die heeft totaal nog geen balans en kan nog nauwelijks onder het zadel galopperen.

Nog 1 ding...het gaat er ook om, dat het paard zich vanuit de schoft laat zakken, niet vanaf de zoveelste nekwervel.

Respecteer gewoon ieders methode. Als ik sommigen zie longeren met loshangende bijzetteugels, dat ik denk: waarom hangen ze er eigenlijk aan....een halstertje is op deze manier ook goed genoeg. Lips are sealed Verward dan laat ik ze ook. Ze hebben er misschien wel een reden voor, hebben het zo geleerd, of zweren er bij. Prachtig toch. Ieder zijn ding!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 10:03

suzanne schreef:
hij moet wel ergens op kunnen nageven.

Vraagje: moet het perse het touwtje zijn waar hij op nageeft, of zou dat ook je longeerlijn kunnen zijn?

moekoekoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 10:09

Ik gebruik de longeerzweep erbij, bwv been. Onder het zadel geeft hij ook na op het been en halve ophoudingen.
Ik kan niet voor Sjuim spreken, maar als ik met de zweep wijs, op de plek waar normaal je been ligt en ik maak halve ophoudingen (spelen, spelen, los...) met de longe, dan geeft hij na. Maar als je er alleen een longe aan zou hangen gebeurd er weinig.
Je zet hem bij met het touwtje, maar absoluut niet zo dat hij over de kop gaat. Het paard is de methode al gewend en komt eigenlijk vanzelf al in die houding. Maar je wilt dat hij niet hangt in die touwtje maar erop nageeft, dus moet je goed longeren.
Je bent stom bezig als je hem strak insnoert, zo van...nou, daar loopt ie dan. En vervolgens jakker je hem de bak door, maakt niet uit hoe.
Nee, je laat hem wat naar binnen en naar buiten gaan. Ik tik hem nog weleens zachtjes net boven het spronggewricht aan enz.
Je bedoeling is dat hij nageeft en niet hangt. Als je bij Lammert Haanstra kijkt zie je ook dat de touwtjes in het begin gespannen staan en na goed longeren het paard nageeft en de touwtjes doorhangen.
Op een foto van Ozep zie je dat ook. Een binnentouwtje hangt door.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 10:19

suzanne schreef:
Onder het zadel geeft hij ook na op het been en halve ophoudingen.
....
Je zet hem bij met het touwtje
.....
Maar je wilt dat hij niet hangt in die touwtje maar erop nageeft, dus moet je goed longeren.
....
Je bedoeling is dat hij nageeft en niet hangt.
....
na goed longeren het paard nageeft en de touwtjes doorhangen.

Maar wat ik nog steeds niet helder heb uit jouw verhaal: waar bepaal je nou de nageeflijkheid mee, waar is je paard nou nageeflijk op?
De zweep?
De touwtjes?
De longe?
Combinatie daarvan?
Of bepalen de touwtjes alleen de "houding" en de longe de nageeflijkheid? Of bepalen de touwtjes alles en hou je hem met de longe alleen maar op de volte en ter controle?
En hoe dan als die touwtjes doorhangen?
Of als je longe doorhangt?
Of....
Ik kan er toch niet echt wijs uit worden hoor, blijf het wat vaag vinden allemaal, maar ben wel erg nieuwsgierig!

Ik heb het voor mezelf wel helder in m'n eigen ding, maar dit systeem is blijkbaar zo revolutionair anders en helemaal goed, dat ik toch wel benieuwd ben of ik er wat nuttigs van mee kan pikken.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 11:10

Even goed lezen Sjuimpje...

Appie"]

[quote="Sjuimpje schreef:
Ik ben van mening dat er meerdere wegen naar Rome (de FEI erkende reglementen) lopen, en niet alleen de klassieke methode

Ik ben het er ook mee eens dat er meerdere wegen naar Rome leiden, maar met de klassieke methode wordt bedoeld: De klassiek rijkunst legt een onverbrekelijk verband tussen lichaam en geest van het paard, door systematische gymnastisering moet het paard in staat worden gesteld de van hem verlangde natuurlijke beweging schijnbaar moeiteloos uit te voeren. Ik heb niet de indruk dat je met deze manier van trainen zoals op de foto’s dit doel bereikt.
[/quote]

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 12:12

suzanne schreef:
Er zijn foto's van Anky met Bonfire in die houding, terwijl die passage doet.
Het gaat erom dat je niet trekt. Hij moet op het achterbeen zijn en gewoon 100 % nageven.

Precies, maar bij die foto's zit Anky er wel op! Ik vind niets mis met deze methode, maar zie het liever als iemand erop zit, dat is imo veel eerlijker dan 'vastgezet' met touwtjes.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 12:15

Appie schreef:
Ik ben het er ook mee eens dat er meerdere wegen naar Rome leiden, maar met de klassieke methode wordt bedoeld: De klassiek rijkunst legt een onverbrekelijk verband tussen lichaam en geest van het paard, door systematische gymnastisering moet het paard in staat worden gesteld de van hem verlangde natuurlijke beweging schijnbaar moeiteloos uit te voeren.

Dat dacht ik dus ook, klassiek betekent toch niet dat je je paard meteen opricht en dat hij meteen in de houding moet lopen?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 12:15

Citaat:
Het is niet mogelijk om een paard zonder zweep naar buiten te drijven, zodat de longe en de hand van de longeerder en de mond van het paard continu contact hebben. Ik ben er wel mee eens dat een paard moet terugkomen op de stem, maar het paard moet voorwaarts gaan op de geringste aanwijzing van de zweep. Hierbij moet je de zweep niet zien als strafmiddel, maar alleen als verlenging van de arm van de longeerder. Het paard heeft dmv de zweep de indruk dat de longeerder hem ten allen tijde kan aanraken.

Deze vind ik ook leuk. Want ook ik longeer vaak zonder zweep. In de NH wordt lichaamstaal beschreven. Niet dat ik NH aanhanger ben, maar in dit geval werkt het wel zo. Stem en het paard strak aankijken doen het versnellen. Of naar buiten wijken. Een minder agressieve lichaamshouding en rustige stem doen het paard terugkomen. Werkelijk waar, het kan uiteindelijk met hele subtiele hulpen, onzichtbaar. Waarbij een zweep dus niet noodzakelijk is.

Wel is het zo dat ik jonge paarden ook altijd met zweep longeer. Gewoon om duidelijker over te komen.

moekoekoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 12:35

Als je GOED longeert kun je hetzelfde bereiken als onder het zadel, Jura.

Het is een combinatie van die factoren Margreet. Als je hem bijzet met touwtjes en niks meer doet dan zal hij zich erop vastzetten. Je laat hem nageven...je longe dient in feite als teugel, je zweep als been. Die touwtjes zijn alleen maar bijzet. Geeft hij na, hangt het touwtje door!
Als je het eerste het beste paard zo bijzet als Ozep op de foto, dan gaat ie in verzet, omdat hij dat nog niet kwijt kan. Het is een kwestie van trainen en opbouwen.
Maar dat zei Sjuim ook al: niet bij het eerste het beste paard uit proberen.
Mijn paard is nooit vastgesnoerd in de touwtjes, omdat hij nageeft.
Maar nogmaals...ieder zijn ding hoor.

Groetjes Suzanne

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 12:51

suzanne schreef:
Die touwtjes zijn alleen maar bijzet. Geeft hij na, hangt het touwtje door!

En dan geeft hij dus nergens meer op na, dat touwtje hangt immers slap Verward Of toch op de longe dan?
Het moet toch ergens op zijn, anders heb je alleen maar een schijnhouding IMO.

Het verhaal van Lammert Haanstra snap ik, dat probeer ik zelf ook toe te passen, daar heb je uiteindelijk de aanleuning op je longe en hangt het touwtje idd slap (dat zie je ook op mijn rechterfoto), bij hem is de functie van de longe overduidelijk.

Maar bij jouw/jullie methode kan ik dat toch niet helemaal volgen hoor... Ik mis een duidelijke beschrijving van de longe (met alleen maar 'als teugel' kom ik niet zo ver, wat doe je daar dan mee?), het gaat alleen maar over die touwtjes, misschien kun je dat nog aanvullen?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-03 13:04

Ik denk dat Suzanne meer bedoelt dat er geen spanning op het touwtje staat aangezien er nog steeds over vastzetten gesproken wordt.

Om nog op klassiek terug te komen;
Tuurlijk voldoen de paarden van Coby en Marlies, alleen mis ik bij hen wel de elasticiteit die ik zie bij Bonfire, Salinero, Krack, Joker, Ictenos, Gribaldi, Goliath etc etc etc.
Ik zie bij deze paarden zoveel gummy en lossigheid, als ik dat vergelijk met een gespannen Ferro kan die daar niet aan tippen. Die paarden zijn daar ook echt naar toe getraind, de KRack van de HK was wel spectaculair, maar niet zo door het lijf als hij nu is.
Zelfde geldt voor Gribaldi, ik heb laatst weer het filmpje van hem bekeken toen hij een jaar of 5 was en net bij Mattias Jansson onder het zadel was. Toen was het eigenlijk een 'gewoontjes' paard, moet je hem nu zien...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 13:15

Oh dat zal best al heb ik het nooit over vastzetten gehad. Tussen dwingen dmv van vastzetten en aanleuning hebben ergens op en zo 'vragen' een bepaalde houding aan te nemen zit nogal een verschil he... (Al blijft hij zo bijgezet weinig keus over houden... Maar het uitsluiten van mogelijkheden is toch al een stuk vriendelijker dan direct dwingen)

Heb gewoon wat 'technische' vraagjes over de uitvoering van het geheel, misschien dat iemand ze kan beantwoorden?

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 13:57

Maar ik heb ook het idee dat Ozep zo over de kop slaat als hij struikelt, dan kunnen die touwtjes nog zo los schieten (ze kunnen btw niet heel los zitten anders zou dat gebeuren bij de minste druk die erop komt), hij is dan al uit zijn evenwicht, vind het daarom nogal riskant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 13:58

Volgens mij hoort je paard licht te worden op het touwtje, en als je die goed afstelt kan het paard een goede werkhouding vinden. De longe kun je gebruiken om te helpen die lichtheid te bewerkstelligen, je paard moet dus ook licht zijn op de longe,maar wel aangeleund, dat is namelijk de enige manier om middels een ophoudinkje te communiceren met de mond van het paard. Een longe houd je niet alleen maar vast, het is samen met de zweep een manier om je paard te bewerken of uit te nodigen. Als je zelf niet snel genoeg na kunt geven op de longelijn, zal je paard dat ook niet doen. De longe heeft dus wel degelijk in functie in het geheel. Het touwtje ook, maar het touwtje stuurt de houding van het paard. Het heeft geen zin een paard alleen maar vast te binden, dat lijkt op dwingen en dat leidt gewoon nergens toe denk ik.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 14:04

En jij zegt dus weer dat het touwtje in principe vrijwel alleen maar de houding van het paard stuurt en dat de longe dus eigenlijk het belangrijkste is voor de aanleuning, om te bewerken en te controleren....
Terwijl in de verhalen hierboven de longe amper ter sprake komt.

Ik snap er echt geen biet van zo! Verward

"Dit systeem" maar ik krijg de indruk dat niemand weet hoe het echt in elkaar steekt, diverse personen zeggen verschillende dingen of spreken elkaar zelfs tegen terwijl ze het over hetzelfde hebben, of denken te hebben. Ik word er iig niet echt wijzer van.
"Boek" schijnt een fout woord te zijn, maar ik krijg zolangzamerhand toch echt behoefte aan een duidelijke theoretisch onderbouwde 'handleiding'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 15:55

Oh sorry, ik had het niet goed gelezen, ik longeer niet in dit systeem. Het touwtje gebruik ik wel, maar dan even anders. De impuls wordt in wezen wel door het touwtje opgevangen en zo komt het paard bij elkaar en dan hoort ie zich licht te maken op het touwtje. Het touwtje heeft dan dus nauwelijks nog een functie en hou je alleen je longe nog over als verbinding met de hand. Daarom neem ik aan dat de longe daar wel een functie heeft.
Maar ik longeer niet in dit systeem, maar hardopdenkend kom ik hierop uit.

moekoekoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 15:55

En lang leve Lovely, die altijd weer in het kort precies weet te vertellen wat ik al alinea's lang bedoel!!!!!!
Applaus!!!! Haha!

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 16:56

germie schreef:
Citaat:
Het is niet mogelijk om een paard zonder zweep naar buiten te drijven, zodat de longe en de hand van de longeerder en de mond van het paard continu contact hebben. Ik ben er wel mee eens dat een paard moet terugkomen op de stem, maar het paard moet voorwaarts gaan op de geringste aanwijzing van de zweep. Hierbij moet je de zweep niet zien als strafmiddel, maar alleen als verlenging van de arm van de longeerder. Het paard heeft dmv de zweep de indruk dat de longeerder hem ten allen tijde kan aanraken.

Deze vind ik ook leuk. Want ook ik longeer vaak zonder zweep. In de NH wordt lichaamstaal beschreven. Niet dat ik NH aanhanger ben, maar in dit geval werkt het wel zo. Stem en het paard strak aankijken doen het versnellen. Of naar buiten wijken. Een minder agressieve lichaamshouding en rustige stem doen het paard terugkomen. Werkelijk waar, het kan uiteindelijk met hele subtiele hulpen, onzichtbaar. Waarbij een zweep dus niet noodzakelijk is.

Wel is het zo dat ik jonge paarden ook altijd met zweep longeer. Gewoon om duidelijker over te komen.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ook ik werk veel met mijn houding bij de paarden (vraag maar aan Jura en Anneke), eigenlijk is dat onmisbaar bij het longeren. Maar veel mensen zijn zich hiervan niet bewust. Paarden communiceren met hun soortgenoten d.m.v. lichaamstaal. Dus het is een heel natuurlijke manier van communiceren met paarden. Maar ook de nuances van de houding van je zweep in relatie met je lichaamshouding spelen een grote rol.

amberiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 17:05

deze manier van longeren past niet bij mijn paarden maar als die bij anderen mensen wel goed werkt zo ik zeggen ga er mee door ik denk dat iedereen het beste doet voor zijn of haar paard toch Verward

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 17:28

Krijg ik ook nog antwoord op mijn vraag? Heb hem al 2 keer gesteld.... Verdrietig

Citaat:
Maar ik heb ook het idee dat Ozep zo over de kop slaat als hij struikelt, dan kunnen die touwtjes nog zo los schieten (ze kunnen btw niet heel los zitten anders zou dat gebeuren bij de minste druk die erop komt), hij is dan al uit zijn evenwicht, vind het daarom nogal riskant.

Vind jij dit niet riskant Sjuimpje?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 17:49

Als ze het riskant vind, zou ze het niet doen denk ik.. Ozep is inmiddels zo doorgetraint dat hij goed op zijn 4 benen loopt en van achter naar voren loopt.. als een paard dat niet doet heb je inderdaad kans dat hij over de kop slaat..

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 17:51

Maar struikelen kan toch altijd, of zie ik dat verkeerd? Verward

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 18:04

Ja tuurlijk kan dat altijd, maar dat hoeft niet aan de manier van longeren te liggen, een paard kan ook struikelen als ze aan de lange teugel lopen..Dat wijst op een paard dat nog niet op vier benen loopt en dus niet in balans is..
Als jezelf struikelt is er ook altijd een reden voor..zwakke enkelbanden te snel iets willen doen wat je nog niet kan zoals een sprintje trekken..

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 18:10

Wat ik bedoelde is dat ik me af vroeg of ze hun balans dan wel kunnen houden en niet uit evenwicht raken.