Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
AngeliqueB schreef:Maar wat doe je dan als vent?? Zoals de mijne: 193 cm en 100 kg, en dan is hij echt niet dik, hij is lang en dan weeg je (de meeste mannen dan, sprietjes daargelaten) echt geen 60 kg. Volgens de theorie (plaatje en gewicht) mag hij dan alleen nog maar op een enorm groot trekpaard rijden???
)
Citaat:Waarom zou een pony geen last krijgen van het hefboom-effect als de ruiter te groot is?
Paard(je) zal harder moeten werken om z'n balans te houden en daardoor kan er overbelasting optreden.
Een lange ruiter heeft veel meer invloed als deze op het paard naar rechts hangt, dan een kleine ruiter... Een paard moet zijn en jouw gewicht verdelen en bij het corrigeren van het balans zal het dus niet evenredig op 4 benen rusten, vandaar overbelasting.
nobel1 schreef:Hoe zit het dan met springpaarden en hun ruiters?
Ik noem maar een RatinaZ met een schofthoogte van 1.62.
Piet Raymakers is nou niet bepaald klein.
Theoretisch zou dat paard dus constant last moeten hebben van het hefboomeffect, maar toch heeft ze aardige resultaten geboekt voor een paard wat uit balans zou moeten zijn.
Zo kan ik nog wel meer kleine maat springpaarden noemen met een grote, mannelijke ruiter die toch evenwichtig lopen.
Citaat:Ten eerste is het hefboom-effect wetenschappelijk.
?) en als een idioot heen-en-weer gaat zwiepen op zijn paard, dan krijg je misschien iets van een hefboomwerking.
) Tamadine schreef:Ik ben het er inderdaad mee eens dat je moet kijken naar het welzijn van de paard. Kan het paard het wel aan dat je er op rijd qua gewicht en lengte. Sommige paarden kunnen dat in de jongere jaren nog wel aan, maar als ze dan ouder worden, dan zal je het gaan merken!!
Ik heb tot op heden gereden op een 31 jarig paard. Ik ben toen ziek geraakt (eetbuistoornis) en nu ben ik te zwaar voor haar geworden. Ik weet zeker dat als ik er op stap dat ze even enthousiast weer zal gaan lopen hoor, maar ik weet dat het niet goed voor haar is, dus neem ik haar nu mee naast de fiets zodat ze toch zoveel mogelijk op conditie blijft.
MENSEN, DENK AAN JE PAARD!!!
Mary_Andor schreef:maar ik vind niet dat je zomaar kan zeggen dat iemand te groot of te zwaar is. denk dat het gewoon van de pony afhangt. die van mij is oersterk en heeft er toch plezier in als ik hem rij. ik zal er geen wedstrijden mee rijden omdat er altijd mensen zijn die er geen verstand van hebben en snel iets zielig vinden maar een buitenritje af en toe zit er echt wel in!
Askja schreef:Citaat:Ten eerste is het hefboom-effect wetenschappelijk.
Het hefboom-effect als natuurkundig fenomeen, ja. Het hefboom-effect van een ruiter op een paard, nee. Ik vind het in deze context een enigszins misplaatste term. Volgens mij behelst hefboomwerking ook eigenlijk iets anders dan waar jij op doelt. Ik denk eerder aan de werking van een stang met scharen bijvoorbeeld - door het hefboomeffect wordt de uitgeoefende druk groter. Dat heeft weinig met balans te maken. Ja, als de ruiter topzwaar is (cap met lood?) en als een idioot heen-en-weer gaat zwiepen op zijn paard, dan krijg je misschien iets van een hefboomwerking.
Verder beroep je je op je eigen ervaring. Tja, daar kan ik mijn eigen ervaring tegenover stellen, die dus voornamelijk IJslandse paarden betreft. Zelf heb ik nooit gemerkt dat een paard moeite had met mijn lengte of gewicht - en ik ben zeker iemand die daar op let. Ik heb het weleens gezien bij IJslandse paarden onder andere ruiters, maar dan heb ik het echt over erg grote en zware ruiters (meestal mannen). Er is heus wel een grens wat betreft het rijden op kleine paarden, ook voor IJslanders.
Overigens denk ik dat een IJslander heel anders aanvoelt dan een gewone (rij)pony van dezelfde stokmaat. Als je eropzit, voelt het juist helemaal niet klein, je voelt de enorme power van het paard onder je - dat maakt het juist ook zo gaaf om op deze paarden te rijden (maar daar zullen veel mensen nooit achter komen)
.. Nou was het bij mij ook niet superextreem (denk ik..
) .
DebjeDopje schreef:ik ben eigenlijk ook te groot voor mijn pony (ik ben 1,71 en pony 1,45)
maar het valt niet op want mijn pony is zal ik het zo noemen vry 'mollig' en ik weeg nog maar net 50 kg![]()
dus is het te groot? ik zou het zelf eigenlijk niet weten, te groot wel maar te zwaar..![]()
en als de beentjes in de weg zitten, gaatje korter die beugel riemen ik rijd toch alleen maar recreatief op kimberly
Menino schreef:En ik zie ook wel eens dingen op HAW waarvan ik denk 'oei, die heeft wel een beetje een bord voor z'n kop' . Maar eigenlijk blijf ik er bij dat er heel snel vanachter de computer wordt geoordeelt, terwijl de ruiter het veel beter aanvoelt denk ik. Tenzij het echt heel extreem is.