Stelling: recreatieruiters hebben geen les nodig.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Stelling: recreatieruiters hebben geen les nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:05

en ook dat weet ik niet. Bij de een moet er koste wat kost nog een schouderbinnenwaarts uit getrokken worden, de ander scheurt ene uur door het bos in volle galop en neemt de moeite niet om even netjes uit te stappen.

IL, eigenlijk bevestigt je reactie mijn mening. "De hulpen niet meer weten voor de oefeningen", daar gaat het niet om. Een proef neerzetten met de gevraagde impuls, tact, aanleuning, lengtebuiging, dat is wat ik onder een bepaald niveau versta. En dat is iets anders dan hem in het bos een pasje opzij zitten om ergens omheen te gaan.

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:05

ik ben het er niet mee eens,
maar als je echt alleen maar in het bos "rondhobbelt" heb je denk ik wel genoeg aan een keer in de week een lesje (op de club), maar helemaal zonder les is echt niet goed

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:07

Ik heb een knie blessure, ik heb gemerkt dat ik van het rijden in de bak ontzettende last krijg (drijven en veel sturen: lees beenhulpen) dus ik heb noodgedwongen geen les meer als recreatie ruiter.

Dat vind ik erg jammer want ik zou graag les hebben op de lange lijnen (rechtuit) en worden gewezen op mijn houding.....dus de leswijzen vind ik erg beperkt. Bloos

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:07

houdinglessen zijn best te regelen, daar komt zelfs steeds meer van.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:08

Lielle dat snap ik ook wel, maar ik heb het in een ver verleden wel geleerd alleen niet de behoefte gehad om het op te slaan. Dressuur kan me echt gestolen worden.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:09

hihi ik men me in een andere discussie sorry!! Clown
Laatst bijgewerkt door larrylurex op 20-06-08 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Banditto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:10

De Stelling is echt absolute onzin. Ik ben zelf ook een recreatie ruiter maar ik heb wel elke week prive les. Zo leer je je paard zijn juiste spieren te gebruiken en hem op de juiste mannier te belasten............ook in het bos of strand!!!! Op deze mannier kun je jaren plezier van je beestje hebben en rij je hem niet binnen een jaar kapot. Ook vind ik dat IEDEREEN les kan gebruiken en dat je kunt leren tot dat je bejaard ben. Dus neem les! Er is altijd wat te leren.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:11

IndianLady schreef:
Lielle dat snap ik ook wel, maar ik heb het in een ver verleden wel geleerd alleen niet de behoefte gehad om het op te slaan. Dressuur kan me echt gestolen worden.

dat volste recht heb je. begrijp me niet verkeerd. Ik zeg alleen dat ik aan de hand van je berichten verwacht dat je de eisen aan een goede B proef onderschat.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:12

Lielle schreef:
en ook dat weet ik niet. Bij de een moet er koste wat kost nog een schouderbinnenwaarts uit getrokken worden, de ander scheurt ene uur door het bos in volle galop en neemt de moeite niet om even netjes uit te stappen.

IL, eigenlijk bevestigt je reactie mijn mening. "De hulpen niet meer weten voor de oefeningen", daar gaat het niet om. Een proef neerzetten met de gevraagde impuls, tact, aanleuning, lengtebuiging, dat is wat ik onder een bepaald niveau versta. En dat is iets anders dan hem in het bos een pasje opzij zitten om ergens omheen te gaan.

Mijn gevoel is dat dressuur, en wat mij betreft dan klassieke dressuur gemengd met wat grondwerk/ freestyle, de basis is van alles: dressuur, springen, boshobbelen.... Een wielrenner traint ook niet alleen op de fiets, maar versterkt ook zijn spieren in een sportschool, doet oefeningen om soepeler en gebalanceerder te worden. Les dient gewoon een doel, en dat doel is 'gezond buiten rijden'. Overigens moet je die rem erop hebben zitten in de bak voordat je naar buiten gaat, en dat leer ook op een correcte manier te doen wanneer je les krijgt. Ben het wel met IL eens dat er nog steeds veel slechte instructie bestaat die erg leunt op dwang en kracht.

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:13

Cassidy schreef:
...
Werk je aan verzameling, rechtrichten, gymnasticeren van je paard?
...

Volgens mij is verzamelen een aspect van dressuurmatig rijden, en niet van recreatief. Althans, in míjn ogen!

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:13

Banditto sommigen ruiters zijn fysiek niet in staat om les te nemen omdat de meeste instructrices dressuur gericht zijn....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:16

Ninx, volkomen mee eens. In het Engels heet dat schooling of flat work, en dat is de basis voor alle disciplines. Maar het is niet zo dat wat voldoende is om verantwoord buiten te kunnen rijden ook meteen voldoende is voor een dressuurproef (springparcours, cross, whatever). Dan komen aspecten als tact, impuls, aanleuning etc om de hoek. En ik ken maar heel weinig ruiters die in staat zijn om dat zelf op lange termijn goed voor elkaar te krijgen en te houden, en ik kan dat iig niet Knipoog

R0X, als je onder verzameling de verzameling zoals je die in het Z en hoger ziet verstaat, ben ik het met je eens. Maar 'verzamelen' kan ook al betekenen dat je paard met een aangespannen rug en een actief dragende achterhand loopt, en dat is IMO een basisvoorwaarde.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:27

Zo rijden vriendinnen van mij 1 keer per week in een les bij de vereniging. (ik weet dat de beste stuurlui aan wal staan) maar die instructrice let dus totaal NIET op hun houding, alleen maar de dressuurdingen. Beide hebben ze tinkers, maar ze krijgen geen aandacht. Het is ook weer niet zo dat ze hondsberoerd zitten, maar er zijn aandachtspunten. Ik ben bijna elke week meegeweest en elke week gaf ze hun niet de verdiende aandacht, er zaten toen 5 tot 7 mensen in de les. 1 meisje (R) zit voorover, kijkt de hele tijd naar de grond, pony heeft de martingaal, sporen en zweep echt niet nodig. Ze hebben een keer onderling geruild en het meisje (T) wat toen op die pony reed, reed de sterren van de hemel, en het andere meisje (R) kreeg de pony niet vooruit waar ze toen op zat. Duidelijk? Haha!
Het lijkt af en toe wel alsof de instructrice dwars door hun heen kijkt, alsof ze helemaal niet meerijden.

Heb 1 keer meegedaan met mn fjord en hij kan vanuit stap in de galop aanspringen. Persoonlijk vind ik dit normaal, maar de instructrice was erg verbaasd dat hij dat kon. Ze heeft behoorlijk veel vooroordelen over koudbloeden, in de les gaat haar aandacht dan ook echt naar de dressuurpony's uit en niet wat daarbuiten valt.

Meisje T heeft toen nog een tijdje met mijn fjord meegereden in de les, maar ik was degene die na en soms tijdens de les aangaf wat ze verkeerd of juist goed deed.
Dus om nou weeklijks lessen te gaan volgen om vervolgens geen les te krijgen vind ik doodzonde van mn geld.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:29

Lielle schreef:
met alle respect (en idem voor IndianLady), hier geloof ik dus niet in. Je verzandt zo snel in foutjes als je er niet regelmatig op gewezen wordt. En je stalgenoten zullen best de grote dingen zine, maar de 'kleinere' probleempjes merk je pas als je er echt op gaat letten.

Welke kleinere probleempjes, want dan ga ik er opletten. Van jullie goedbedoelde adviezen, leer ik namelijk ook.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:31

runningkawa schreef:
En de bosrukkers dan die hun paard niet kunnen houden..dat zijn er ook iets meer dan een paar....
Als je het dan hebt over er doorheen trekken...

En ja er zijn ook wedstrijd ruiters die het doen.

maar ik ben het er totaal niet mee eens dat in de ene groep dat meer is dan in de andere..

Paar weken geleden met stalgenoot op buitenrit, lekker gezellig samen aan het kletsen en de paarden liepen lekker ontspannen in stap aan de lange teugel. Horen we ineens achter ons een gerommel, hoop kabaal en gegil. Komt er dus een ruiter aan die haar paard niet kon houden, paard kwam in volle galop achter ons aan en zij maar roepen tegen het paard en trekken om m tot stilstand te krijgen. Bleek later een van de rijvereniging te zijn die fanatiek wedstrijden rijdt in de klasse M...

Schoot me ineens te binnen toen ik RK haar stukje las, vandaar dat ik m aanhaal!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:32

HAHA, sorry maar dat is behoorlijk lachwekkend. Dat zal mijn boscrosspony zonder les dus niet snel doen
Laatst bijgewerkt door Onali op 20-06-08 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:33

[quote="IndianLady"]Zo rijden vriendinnen van mij 1 keer per week in een les bij de vereniging. (ik weet dat de beste stuurlui aan wal staan) maar die instructrice let dus totaal NIET op hun houding, alleen maar de dressuurdingen. Beide hebben ze tinkers, maar ze krijgen geen aandacht. Het is ook weer niet zo dat ze hondsberoerd zitten, maar er zijn aandachtspunten. Ik ben bijna elke week meegeweest en elke week gaf ze hun niet de verdiende aandacht, er zaten toen 5 tot 7 mensen in de les. 1 meisje (R) zit voorover, kijkt de hele tijd naar de grond, pony heeft de martingaal, sporen en zweep echt niet nodig. Ze hebben een keer onderling geruild en het meisje (T) wat toen op die pony reed, reed de sterren van de hemel, en het andere meisje (R) kreeg de pony niet vooruit waar ze toen op zat. Duidelijk? Haha!
Het lijkt af en toe wel alsof de instructrice dwars door hun heen kijkt, alsof ze helemaal niet meerijden.

Heb 1 keer meegedaan met mn fjord en hij kan vanuit stap in de galop aanspringen. Persoonlijk vind ik dit normaal, maar de instructrice was erg verbaasd dat hij dat kon. Ze heeft behoorlijk veel vooroordelen over koudbloeden, in de les gaat haar aandacht dan ook echt naar de dressuurpony's uit en niet wat daarbuiten valt.

Meisje T heeft toen nog een tijdje met mijn fjord meegereden in de les, maar ik was degene die na en soms tijdens de les aangaf wat ze verkeerd of juist goed deed.
Dus om nou weeklijks lessen te gaan volgen om vervolgens geen les te krijgen vind ik doodzonde van mn geld.[/quote]

Maar dit is dan ook een voorbeeld van hoe het vooral NIET MOET. Hopelijk bekleed deze instructrice een uitzonderingspositie.... klinkt iig niet al te best. Ik zie je eigen houding als een basisvoorwaarde, je moet goed zitten anders kan je paard nooit 'vrij bewegen'.
Ik heb ook dit soort instructeurs gehad, en ik heb een arabier gehad en een haflinger en rijdt nu weer haflinger. En ja, sommige piepersnijders zien zo'n elegant paardje wel staan en een koudbloed niet. Gelukkig zijn er ook heel vele goede instructeurs, en de laatste tijd treft ik gelukkig alleen maar dat soort fijne mensen. Ik heb altijd 1 op 1 les, en betaal 15 euro per keer. Dat vind ik niet duur. Ik les wekelijks. Maar zelf 1x id maand lessen zal al veel verbeteren, en wie kan er nou niet 15 euro missen voor een les per maand?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:33

opala schreef:
Lielle schreef:
met alle respect (en idem voor IndianLady), hier geloof ik dus niet in. Je verzandt zo snel in foutjes als je er niet regelmatig op gewezen wordt. En je stalgenoten zullen best de grote dingen zine, maar de 'kleinere' probleempjes merk je pas als je er echt op gaat letten.

Welke kleinere probleempjes, want dan ga ik er opletten. Van jullie goedbedoelde adviezen, leer ik namelijk ook.

Mijn ervaring is dat je niet snel iemand ergens op wijst, je wordt te snel als bemoeierig gezien. Van een instructeur/trice pik je dat wel terwijl een stalgenoot het net zo goed kan bedoelen alleen zegt die het vaak zonder dat er om gevraagd wordt...(als ze het al durven zeggen)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:35

dat hangt helemaal van de ruiter in kwestie af. Maar bv constant drijven op een paard dat niet voorwaarts is, paard dat scheef is (en dat is niet eens een klein foutje), wendingen op de binnenteugel rijden, voorover zitten, en zo zijn er nog wel 100 dingen.

IL, dat is dan slecht les. Maar IMO heb je daar als ruiter zelf ook een verantwoodelijkheid in, dan zoek je toch iemand anders?

meggiemeg, ik snap alleen je punt niet helemaal. Is het anders omdat ze M rijdt, en niet 'alleen maar' boshobbelt?

Als ik het lachwekkend zou vinden als iemand met een scheef en onregelmatig paard door het bos sloft, wordt me arrogantie verweten en terecht.

@meggiemeg, dat denk ik dus ook. Stalgenoten bemoeien zich er meestal niet mee (of achter je rug Knipoog )

Ninx, idem hier. 15 euro voor drie kwartier.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:37

Lielle schreef:
dat hangt helemaal van de ruiter in kwestie af. Maar bv constant drijven op een paard dat niet voorwaarts is, paard dat scheef is (en dat is niet eens een klein foutje), wendingen op de binnenteugel rijden, voorover zitten, en zo zijn er nog wel 100 dingen.

IL, dat is dan slecht les. Maar IMO heb je daar als ruiter zelf ook een verantwoodelijkheid in, dan zoek je toch iemand anders?

meggiemeg, ik snap alleen je punt niet helemaal. Is het anders omdat ze M rijdt, en niet 'alleen maar' boshobbelt?

Als ik het lachwekkend zou vinden als iemand met een scheef en onregelmatig paard door het bos sloft, wordt me arrogantie verweten en terecht.

@meggiemeg, dat denk ik dus ook. Stalgenoten bemoeien zich er meestal niet mee (of achter je rug Knipoog )

Ninx, idem hier. 15 euro voor drie kwartier.

Zo bedoel ik m niet! Zij lest dus wekelijks zeer fanatiek, zowel op de rijvereniging als privé thuis. Zodra ze dus met het paard het bos in gaat kan ze m niet meer houden. Wat ik er mee wil zeggen is dat les krijgen goed is maar geen garantie geeft dat je je paard buiten dus net zo lekker kunt rond sturen als dat je thuis in de bak kunt!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:40

Lielle dat is waar, maar ze zitten beide op school en dit is de enige dag dat het uitkomt. Een instructeur van buitenaf kan ook, maar die moet dan weer meebetalen aan de vereniging en zie maar eens een gek die dat doet. De bak van de boer zelf waar ze staan is niet aan te raden om in te rijden. Heb ook wel 100 keer gezegd dat ze beter iemand anders kunnen vinden, maar ja ze zijn jong en hun ouders beslissen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:41

meggiemeg schreef:
Zo bedoel ik m niet! Zij lest dus wekelijk zeer fanatiek, zowel op de rijvereniging als privé thuis. Zodra ze dus met het paard het bos in gaat kan ze m niet meer houden. Wat ik er mee wil zeggen is dat les krijgen goed is maar geen garantie geeft dat je je paard buiten dus net zo lekker kunt rond sturen als dat je thuis in de bak kunt!

Nee, maar weet jij wat er gebeurd is? Mss was het zonder les nog wel veel erger geweest Knipoog
En ik ken ook echt wel dressuurruiters die er buiten idd niets over te vertellen hebben, maar dat geldt niet alleen voor dressuurruiters.

IL, oke, dat is helder. Maar het is niet eerlijk om daar dan al het les geven op af te rekenen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:43

Dat snap ik, maar de dicipline waar ik les in wil hebben kost mij iets te veel. Centered Riding

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:46

Lielle schreef:
meggiemeg schreef:
Zo bedoel ik m niet! Zij lest dus wekelijk zeer fanatiek, zowel op de rijvereniging als privé thuis. Zodra ze dus met het paard het bos in gaat kan ze m niet meer houden. Wat ik er mee wil zeggen is dat les krijgen goed is maar geen garantie geeft dat je je paard buiten dus net zo lekker kunt rond sturen als dat je thuis in de bak kunt!

Nee, maar weet jij wat er gebeurd is? Mss was het zonder les nog wel veel erger geweest Knipoog
En ik ken ook echt wel dressuurruiters die er buiten idd niets over te vertellen hebben, maar dat geldt niet alleen voor dressuurruiters.

IL, oke, dat is helder. Maar het is niet eerlijk om daar dan al het les geven op af te rekenen.

Paard gaat buiten gewoon zijn eigen gang, hij flikt het haar altijd. Zodra hij meent ergens in de verte andere paarden te zien gaat hij er heen in volle galop. Ze heeft nog een stukje met ons mee gereden omdat we gestopt waren om te voorkomen dat het eventueel fout zou gaan als we gewoon waren door gereden. 2 paarden die stil staan zijn altijd aantrekkelijker voor een paard om bij te blijven.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:50

IndianLady schreef:
Dat snap ik, maar de dicipline waar ik les in wil hebben kost mij iets te veel. Centered Riding

Centered Riding is geen discipline, CR is een methode. En die kun je integreren in je dagelijkse manier van rijden. Mijn instructrice heeft behalve de ORUN ook de CR-opleiding gevolgd (level 1) en is actief geweest als jurylid in de landelijke dressuur. Ik krijg van haar 'gewoon' dressuurles, vooral gericht op soepelheid en ontspanning, met daarin CR-elementen geïntegreerd. Voor mij en mijn paard werkt dat heel goed. Maar 't is dus geen discipline zoals dressuur, springen, eventing en endurance dat wel zijn.