Fantast voor het eerst op de foto

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

patsur

Re: Fantast voor het eerst op de foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 17:54

Fantastico schreef:
Oke, nu raak ik dus in de war.. eerst wordt constant gezegd: teugels niet te kort , laat ze maar wat langer *niet te lang natuurlijk*. Nu krijg ik steeds te horen dat me teugels te lang zijn..

Wat moet ik nou??

Contact houden, en van daaruit vragen of hij steeds iets lager met zijn neus wil. Verder denk ik dat het ook belangrijk is dat hij goed aan het been is, en dat jij je betonnen handjes even langs de bakrand zet. Licht contact (5 gram bij wijze van), zodat je kunt voelen wat er gebeurd in de mond. Als je paard goed aan het been is kun je gaan schakelen en overgangen rijden, waardoor het acterbeen geactiveerd wordt en er dus correct over de rug gegaan kan worden.
Een paard dat niet aan het been is gaat niet fijn over de rug.

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 18:21

Even over dat Fantast moet leren op zijn eigen benen te lopen.. volgens mij kan hij dit wel..
Als ik naar het bos ga zijn mijn teugels waslijnen en naar mijn idee loopt hij dan gewoon goed..

Ben gisteren met hem naar het bos gegaan *z'n vriendin ging mee* en als hij dan eenmaal op dreef is loopt hij bijna alleen maar te strekken.. maar wel altijd met zijn neus in de lucht, zelf in het bos laat hij deze niet zakken *alleen in stap dan..*

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 18:41

Misschien toch maar is een idee om wat filmpjes te maken? Bloos

Als ik naar de foto's kijk vind ik een heleboel advies, waaronder het mijne toepasselijk. Maar soms zeg jij dingen die daar weer niet geheel bij aansluiten. De vraag is alleen of dat jou interpetatie is of dat het werkelijk zo is. Sigaar

Het is zo jammer dat uit een foto zo weinig af te lezen valt.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 18:47

Nou bubsj, denk dat de interpretatie van de TS niet helemaal goed is..

Fantastico schreef:
Het bijdrijven en afremmen was ik al aan het oefenen met mijn instructrice. het probleem is dat Fantast mij uit mijn zadel probeert te trekken. Ik moet dit corrigeren door tijdens het afremmen een klein tikje te geven op zijn billen zodat hij van achter actief blijft..

Vinden jullie dit een goede methode?

Zelf op je kont blijven zitten en op je zit gaan rijden ipv op je handen..
Bijdrijven en afremmen als activeren van de achterhand geloof ik niet in, het trekken kun je juits verminderen door zelf rechtop te gaan zitten en wederom de achterkant te activeren. COnstant bezig zijn met overgangen, schakelen en figuren rijden. Iedere lange zijde waarop je niks gedaan hebt is verloren tijd.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:11

Ashley__ schreef:
Dat ben ik niet met je eens Tong uitsteken

Ze kan haar handen best verder naar voren plaatsen met de lengte teugels die ze nu heeft. Ze heeft nu haar ellebogen ook achter haar lichaam. Die moet ze iets gestrekter houden, dus dat er een rechte lijn in komt met iets een buiging.

Ik weet dat het niet bij elk paard hetzelfde werkt, maar 1 ding is zeker, je moet je paard eerst goed voorwaarts neerwaarts kunnen rijden (het liefst met wat langere teugel, zodat je goed kunt uitschuiven) voordat je wat korter en opgerichter kunt beginnen. En bij ieder paard werkt dat toch door hem/haar richting het halsstrekken te rijden?

Ik zeg toch ook niets over oprichting met mijn eerste opmerking? Haar teugels zijn gewoon te lang. Zie je dan niet dat ze haar ellebogen op sommige foto's gewoon áchter d'r heeft? Ze moeten gewoon wat korter; daarmee ook je handen naar voren, zodat deze boven de schoft komen. Zo rij je correct. Ik weet niet hoe jij zit, maar het moet wel zo. Nagelbijten / Gniffelen

Daarmee heb ik het niet over de halshouding... Haar teugels zijn gewoon te lang. Snappie?

Daarbij komt dat ik absoluut geen voorstander ben van laag en diep rijden. Je kunt niet alle paarden over een kam scheren doordat er een aantal wel laag en diep gereden moeten worden om over de rug te komen...
Zoals je kunt zien zit de amazone veels te veel in de mond te klooien bij dit dier (sorry). Door te zeggen dat dit paard voorwaarts neerwaarts moet rijden, bevorder je juist dat ze gaat zitten poeren in die mond om 'm lager te krijgen. Ze heeft geen les, dus is er niemand die haar ter plekke corrigeert...
Dus vind ik dat het in haar geval verstandiger is dat ze eerst zorgt dat dit paard lekker ontspannen van achteren naar voren gaat lopen. Goed aan een been en met voldoende lengtebuiging. Dán kom je pas met je hand in. Niet eerder. De oplossing zit niet in de mond; het zit in de achterhand.
Als het achter voor elkaar is, merk je vanzelf dat 'ie een stuk fijner in de mond wordt en makkelijker 'te bewerken' is. Lachen

Als een paard goed aan een been is en 'voor' je loopt, dan mag je er gerust wat doorheen vragen om 'm wat nageeflijker te krijgen. Maar niet eerst vragen en dan schoppen, want dat is fout.
Laatst bijgewerkt door smeetjoew op 06-06-08 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:15

Fantastico schreef:
Even over dat Fantast moet leren op zijn eigen benen te lopen.. volgens mij kan hij dit wel..
Als ik naar het bos ga zijn mijn teugels waslijnen en naar mijn idee loopt hij dan gewoon goed.

Dat was ik geloof ik Tong uitsteken
Ik vind dat hij heel verkrampt loopt en ik denk dat hij zichzelf dit als verdedigingsmechanisme aangeleerd heeft, wat jij in stand houdt. Maar daarom vroeg ik dus ook of hij op andere momenten wél ontspannen en op zichzelf kan lopen Knipoog

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:20

Oh, en wat ook een goede oefening is.
Halthouden en dan je hand sluiten, net zolang totdat 'ie nageeft. Doet 'ie dit, dan ontspan je je hand en beloon je 'm met je stem of een aai met je vinger over z'n schoft. (zou niet een teugel loslaten).

Dit helpt ook nog wel eens, maar nogmaals. Ik ken je paard niet in het echt en beoordelen vanaf een foto is niet helemaal de ideale situatie. Knipoog

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:32

smeetjoew schreef:
Halthouden en dan je hand sluiten, net zolang totdat 'ie nageeft. Doet 'ie dit, dan ontspan je je hand en beloon je 'm met je stem of een aai met je vinger over z'n schoft. (zou niet een teugel loslaten).

Dit helpt ook nog wel eens, maar nogmaals. Ik ken je paard niet in het echt en beoordelen vanaf een foto is niet helemaal de ideale situatie. Knipoog

Daar hou ik dus helemaal niet van. Hoe wil je een paard laten nageven zonder het voorwaartse?
Zeker bij iemand die al veel aan de voorkant doet Nagelbijten / Gniffelen

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:32

is het misschien verstandig om eens wat grondwerk te doen?

als jij zegt dat hij zo moeilijk is is in zijn rug,waarom longeer je hem niet 1 of 2 x in de week?

onze Mapke word er heerlijk los van.
zo kun je je paard ook mooi observeren.
zo weet je precies hoe hij loopt en beweegt.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:52

patsur schreef:
smeetjoew schreef:

Daar hou ik dus helemaal niet van. Hoe wil je een paard laten nageven zonder het voorwaartse?
Zeker bij iemand die al veel aan de voorkant doet Nagelbijten / Gniffelen

Ja, maar icm veel geschop en in een gang, kan dit juist lastig zijn, daarom [lees ook dat ik zei dat ik het dus lastig vind om te beoordelen, want ik ken het paard niet!] is het misschien makkelijker in stilstand....

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:56

Fantastico schreef:
Over mijn houding: Ik zeg zelf dat ik weet dat die slecht is.. Dus jammer dat iedereen daar alleen maar commentaar op heeft en maar enkele tips hoe ik het kan veranderen. Daar heb ik meer aan dan dat je zegt: je zit niet goed.
Over het wel/niet aankomen van Fantast: hij is altijd al heel dun geweest, maar door de zware behandeling voor zijn straalkanker is hij nog meer afgevallen, ik ben hem hierdoor extra muesli bij gaan geven en lekker veel hooi en hij was aangekomen. Maar nu we op een nieuwe plek staan waar hij hele dagen op de wei staat is hij toch weer wat afgevallen, ik denk door het wandelen want eten doet hij genoeg!
Over mijn strenge hand: Aller eerst wil ik niks goed praten wat ik doe, maar ik wist zelf eigenlijk al wel dat ik een strenge hand heb. Maar Fantast heeft een erg moeilijke rug waardoor hij zich moeilijk kan ontspannen, gevolg is: lange nek en neus hoog en vooruit. Hierdoor is het lastig om hem naar beneden/rond te krijgen. Daarom rij ik in het begin met langere teugel, simpelweg omdat korter niet lukt bij hem. Dan ga ik ze niet korter nemen.
Met mijn instructrice ben ik bezig om meer met mijn buitenhand te rijden omdat hij idd daar doorheen loopt.
Over de galopwissel: Ik hoop dat ik binnenkort een filmpje heb over de wissel op de goede hand, die hij perfect uitvoert. Dit staat al bovenaan, maar blijkbaar leest iedereen alleen maar dat hij hem op 1 hand doormiddel van een bok doet.. jammer.
Over mijn schoenen: Ik heb geprobeerd met laarzen te rijden, maar ik kan het gewoon niet, dit vind ik zelf ook vervelend maar als het niet gaat, dan gaat het niet. In de winter rij ik met chaps, maar in de zomer vind ik dit te warm. Ik zal op zoek gaan naar betere rijschoenen!

Ik zal proberen vaker foto's te laten maken zodat ik ze hier kan tonen. Ik hoop dan alleen wel dat alles wordt gelezen, en niet alleen de slechte dingen.

Hejj meid

ik vind ehct dat je goed met je kritiek om kan gaan !!
maar goed dat ter zijde

Ik weet nikies zitten lekker Tong uitsteken maar het klopt wel zo als je in je beugel blijft hangen ben je verder
van huis .. en een cap oke daar rij ik ook niet altijd mee maar goed ik denk dat de helft van bokt ook wel zonder helm rijden .. Vork

Verder zijn er al genoeg tips en kritiek gekomen dus dat laat ik maar eventjes zitten..

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:58

smeetjoew schreef:
Ja, maar icm veel geschop en in een gang, kan dit juist lastig zijn, daarom [lees ook dat ik zei dat ik het dus lastig vind om te beoordelen, want ik ken het paard niet!] is het misschien makkelijker in stilstand....

Imo heeft het geen zin m een paard in halthouden te laten nageven en vervolgens wegstappen. Dan lopen ze aan de voorkant in de krul maar gebeurd er achter zo weinig.
Vanuit het voorwaartse, goed aan de hulpen staan kan een paard pas nageven en niet vanuit halthouden. Daar worden ze niet losser in de rug van Lachen

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 22:07

Ik heb vandaag Fantast gelongeerd.. gewoon aan de longeerlijn zonder poespas erbij aan..
Ging opzich wel goed, alleen had hij soms *Lees: meeste van de tijd* nogal veel aandacht voor de omgeving waardoor hij dus constant met zijn hoofd omhoog bleef lopen. Soms liet hij zijn hoofdje lekker zakken, maar schoot het ook al snel weer omhoog, maar misschien dat dit door vaker longeren beter gaat..

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 07:49

smeetjoew schreef:
Ik zeg toch ook niets over oprichting met mijn eerste opmerking? Haar teugels zijn gewoon te lang. Zie je dan niet dat ze haar ellebogen op sommige foto's gewoon áchter d'r heeft? Ze moeten gewoon wat korter; daarmee ook je handen naar voren, zodat deze boven de schoft komen. Zo rij je correct. Ik weet niet hoe jij zit, maar het moet wel zo. Nagelbijten / Gniffelen

Daarmee heb ik het niet over de halshouding... Haar teugels zijn gewoon te lang. Snappie?

Daarbij komt dat ik absoluut geen voorstander ben van laag en diep rijden. Je kunt niet alle paarden over een kam scheren doordat er een aantal wel laag en diep gereden moeten worden om over de rug te komen...
Zoals je kunt zien zit de amazone veels te veel in de mond te klooien bij dit dier (sorry). Door te zeggen dat dit paard voorwaarts neerwaarts moet rijden, bevorder je juist dat ze gaat zitten poeren in die mond om 'm lager te krijgen. Ze heeft geen les, dus is er niemand die haar ter plekke corrigeert...
Dus vind ik dat het in haar geval verstandiger is dat ze eerst zorgt dat dit paard lekker ontspannen van achteren naar voren gaat lopen. Goed aan een been en met voldoende lengtebuiging. Dán kom je pas met je hand in. Niet eerder. De oplossing zit niet in de mond; het zit in de achterhand.
Als het achter voor elkaar is, merk je vanzelf dat 'ie een stuk fijner in de mond wordt en makkelijker 'te bewerken' is. Lachen

Als een paard goed aan een been is en 'voor' je loopt, dan mag je er gerust wat doorheen vragen om 'm wat nageeflijker te krijgen. Maar niet eerst vragen en dan schoppen, want dat is fout.

Als je goed leest zie je dat ik zelf ook al had gezegd dat ze haar ellebogen achter haar lichaam heeft, dus snap niet waarom je dat eerste vetgedrukte onderlijnde aanhaald.

Over dat vetgedrukte, ik zit niet met mijn ellebogen achter mijn lichaam en heb de teugels heus wel korter als de TS heeft, maar mijn paard is ook los in zijn rug, dus kan ik met een kortere teugel rijden.

Over het onderlijnde, ik zeg ook niet laag en diep!! Ik zeg laag en lang!! Daar zit wel even verschil tussen!

Over het schuingedrukte, ik bedoel ook met dat voorwaarts neerwaarts rijden (ben het er vergeten bij te zeggen) dat ze dat natuurlijk alleen moet gaan doen als ze daar hulp bij krijgt, hetzij door instructie. Sorry, dat had ik even verkeerd uitgedrukt.

Over dat van achteren naar voren rijden. Ik snap je punt heel goed! Wat ik gewoon bedoel is dat ze (natuurlijk vanuit haar been!!) haar paard voorwaarts neerwaarts moet rijden, maar dan wel de achterhand er goed bij.

Marcha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 09:37

Ow deze Fantast ken ik.......... wel van alweer een behoorlijk aantal jaar geleden. In die tijd was het echt een leuk te rijden paard, dus ik denk dat je met goede les een heel eind komt! (als er natuurlijk niets medisch aan de hand is) Mag ik vragen van wie je les hebt?

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 10:01

Ik heb les van Sylvia, zij heeft altijd op Keytenburg gestaan en haar paard heet Mister DJ.
Van welke plek ken je Fantast precies? Want ik denk dat hij moeilijker is geworden doordat hij 2 voor een langere periode *minstens 6 maanden* stil op stal heeft gestaan omdat er niks mee werd gedaan.. Dit is natuurlijk niet erg bevorderlijk voor een paard. Leuk dat je hem kent!

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 10:02

Heeft hij in die 6 maanden alleen maar op stal gestaan?

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 10:04

Ja naja heeel soms ging hij even de wei op, en de eigenaar kwam zo soms is als hij zin had en dan ging hij er mee crossen in de bossen..

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 10:06

hmm, niet zo gek dan dat hij ernstig snel stijf is of dat hij er moeite mee heeft.

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 10:11

Ja daarom.. het heeft me eerst al ong. een half jaar geduurd voordat hij een beetje conditie had opgebouwd en er wat snelheid in kwam.. Hij is nu vooral in stap nog niet echt actief, maar ik weet ook niet of dat ooit zal komen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 10:42

Moderatoropmerking:
En opnieuw berichten verwijderd die niet aan de nieuwe HAW regels voldoen, wellicht kan men de nieuwe regels even doorlezen alvorens te reageren.

panter1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 11:55

Wat vindt je er zelf van?
Hoe je rijd, en hoe je paardje loopt?

Groetjes,

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 12:20

Ik vond het niet zo goed gaan, dus ben ik les gaan nemen. Hierdoor merkte ik heel veel vooruitgang.
Toen deze foto's zijn gemaakt vond ik het zelf ook niet zo lekker gaan, maar ik deed gewoon de dingen die mijn instructrice zei die ik moest doen waardoor hij losser werd. Dus ja dan neem je maar aan dat het zo goed is.
Al merk ik wel soms als het een goede dag is, dat hij anders loopt dan op de foto's.. qua gevoel dan, van de zijkant kan ik het natuurlijk niet zien..

Kimmy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:25

Hey meis, wat me opvalt is dat je zelf erg veel naar beneden kijkt. Ik deed die zelf ook vaak. maar heb geleerd door de oren van het paard te kijken vooruit. en niet naar de grond. je kijkt waar je naartoe gaat en ik dnek dat je niet graag naar de grond wil.
Ik weet zeker dat het goed komt, goed lesnemen en rustig in je hand worden.

groetjes

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:27

Ik wou nog even ingaan op dat teugelverhaal en vwnw.

Ik rij meestal alle paarden eerst naar het vwnw toe voordat er iets anders gebeurt. Maar een paard wat nog niet fijn aan de hulpen is zal je nog helemaal niet vwnw kunnen rijden, zeker niet met lange teugel. Je begint daarom met je teugels "op maat", licht contact zonder dat je paard zijn hals inkort of zichzelf (duwerig) lang maakt. Je vraagt hem dus zich niet op te krullen en ook niet lang te maken. Vwnw moet namelijk ook helemaal van achteruit gereden worden, wat je er aan de achterkant inrijdt moet je weer aan de voorkant terugkrijgen en vandaaruit kun je je paard lager gaan instellen en uiteindelijk met de neus over de grond met lange teugel rijden.

Dus ik zou zeggen, begin met je teugels "op maat" (dus niet "kort" in de zin van "trekken"/"in de krul") en probeer vervolgens hem lager in te kunnen stellen, hij moet zijn koppie lekker ontspannen laten hangen als het ware, net of ie gras gaat eten.