[Discussie] Rijden op het heetst van de dag..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deri

Re: [Discussie] Rijden op het heetst van de dag..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 15:12

het verschilt per paard.
vergeet ook niet dat paarden een heel andere gevoelstemperatuur hebben dan mensen...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 16:32

Ik heb vandaag gewoon 3 kwartier gereden in de bak en behoorlijk fanatiek, want meneer wilde alleen maar rennen. Dan gaan we maar goed aan het werk in plaats van te gaan racen.

Daarna lekker buiten uitgestapt. Hij was uiteraard wel bezweet, maar nog lang niet moe
Pff ik daarintegen wel....
Lekker gedouched en weer fijn de wei in, waar hij heel hard naar de andere kant galopeerde en de rest van de kudde meekwam Haha!

carisback

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 16:33

tjonge.. wat was het vandaag heet zeg...
mijn paard had allemaal zweetplekken!!
ik had hem even afgesponst...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 16:38

Ik rijd op een manege van half 2 tot half 3. We stappen langer in, en stappen vaker tussen door uit. Ook stappen we langeren uit, en soms stappen er nog een paar mensen aan de hand nog een paar rondjes. En dan moet je ze af spuiten. De lessen zijn wel wat milder voor de paarden, dan in de herfst/lente/winter Lachen

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 17:41

Ik doe met dit weer wel wat rustiger aan dan normaal. Ik vind het zelf ook niet fijn om me kapot te sporten in deze warmte. Mijn paard maakt het niet veel uit volgens mij. Tijdens het opzadelen staat ie me aan te kijken met een 'spoor jij wel?'-blik in zijn ogen, maar als ik er op zit is hij nog fanatieker dan ik. Zolang het zo gaat, blijf ik gewoon rijden wanneer dat het beste uitkomt.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 17:45

Ik probeer ook gewoon 's ochtends te rijden. Natuurlijk is dat wel het fijnst, of 's avonds. Maar als het niet anders kan rijd ik gewoon 's middags. Natuuriljk lekker rustig aan.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 09:01

's ochtends of 's avonds heeft de voorkeur. Maar dat gaat helaas niet altijd.
Training wordt dan wel iets ingekort, meerdere stapmomenten.
Zweten doet ze wel, maar daarna heerlijk douchen en alles is weer o.k.!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 09:02

Rijden midden op de dag in deze hitte, dat doe ik absoluu tniet. Dan wordt het vroeg in de ochtend of savonds rond een uur of 8 a 9.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 12:00

Paulaa_ schreef:
De lessen zijn wel wat milder voor de paarden, dan in de herfst/lente/winter Lachen

Het ís nu lente Haha!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 12:16

ik zal zometeen de knollies gaan rijden.
trekpaard moet er toch aan geloven, maar die krijgt een rustig buitenritje, de fries mag gewoon aan de bak denk ik Haha!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 12:18

Ik rij ook niet op het heetst van de dag.
De manege waar ik heb leren lessen, zei zelfs alle lessen af als het warmer dan 25 graden was.
Zelf vind ik het niks, zelf doe ik ook niet veel als het zo heet is, dus waarom wel mijn paard.
Nu rij ik op dit moment sowieso niet, op wat bosritjes na. Maar dat word allemaal bewaard voor in de avonduren.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 12:24

Ik heb zondag van 15:00 tot 16:00 gereden, les nog wel.
Ben ik nu een dierenbeul ts? Clown

We hebben veel stapwerk gedaan, ook wel gewoon draf en galop. Hij had meer last van zijn allergie dan van de warmte. Hij was niet buiten adem ofzo, dus het viel reuze mee.
Daarbij heb ik hem naderhand helemaal afgespoten, en hij vond het héérlijk!

Als het warm is, moet ik ook gewoon doorwerken hoor. Heb op een lab stagelopen waar de airco kapot was, het was toen wel 30 graden op het lab. Geloof me, dan is een labjas niet leuk meer hoor!

Ik vraag me meer af welke idioten in godsnaam hun paard mét deken in de wei zetten met dit weer? Verward
Want ik heb al een aantal van die beestjes zien staan.. De prullen!

Wat ook nog is; als je het zo zielig vind dat je paard moet werken als het warm is, laat je hem dan maar heel de dag op stal staan? (tegen niemand in het bijzonder hoor, maar dat vind ik persoonlijk zieliger, vind dat het beestje de keus moet hebben)

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 12:43

ik kan me voorstellen dat mensen die een behoorlijke heethoofd hebben midden op de dag gaan rijden.

Ik denk dat ik dit zelf ook zou doen in zo'n situatie.
gelukkig heb ik geen heethoofd en rijd ik sochtends of savonds Ja
Dit vind ik zelf lekkerder en ik geloof dat mijn pony het helemaal met me eens is.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 13:35

Alleen zijn die heethoofden vaak zo heet dat ze zich door de warmte echt niet laten afremmen; die zweten zich vaak kapot (tot het onder de buik vandaan loopt) maar lopen er geen milimeter langzamer om... Is des te harder zweten voor de ruiter...
Vaak zijn dat ook de bloedpaardjes die al beter hun warmte kunnen verliezen. Helpt geen zier; die lopen op karakter, en dus ook bij ongeloofelijk warm weer, gewoon door. (Helaas hoor, als dàt toch e truuc zou zijn....)

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 13:37

Ik rij niet op het heetst van de dag omdat ik dan snel een lichte zonne-allergie kan krijgen, waar ik niet op zit te wachten. Bovendien staat hij nu lekker in het land te grazen, wat hij nu vast veel liever doet als rijden!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 13:39

Mijn paard loopt 24/7 in de wei (het hele jaar door) en ik heb nu een week helemaal niets met hem gedaan. Veel te warm om in de bak te gaan 'werken', dus hij heeft lekker een weekje vakantie en dat bevalt hem prima. Morgenochtend hebben we wel les, maar dan is het nog wel te doen. Als we zo het bos in hadden gekund, hadden we nog wel lekker wat stapritjes kunnen maken ofzo, maar zo in de bak met de brandende zon er op, vond ik niet kunnen. Ik baalde er wel van, want ik vind het heerlijk om lekker samen bezig te zijn, maar ach, mooi weer is ook lekker. Haha!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 13:42

Ik doe het niet simpelweg omdat ik de keuze heb en daarom kies ik voor een koeler tijdstip. Voor mij en mijn paard fijner. Zo ik écht geen andere keuze hebben dan pas ik mijn training er op aan.

Maar dat is nu niet meer van toepassing. Ik zorg nu vooral dat hij lekker in de schaduw kan staan, hij krijgt waterijs, waar ie dol op is, en als het té gek wordt, mag hij even op stal, die lekker koel is, in de wind en in de schaduw.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 13:44

Heb zonet ook weer les gehad; om 11uur, kon niet eerder.
Daarna nog met een jong dier in de weer geweest, dat was tegen 13uur en is nog niet echt werken; alleen leren waar het stuur zit en stap en drafwerk. Maar aangezien deze nog geen conditie heeft, had die ook aardig het zweet op het lijf staan; maar dat is nog meer door de onwennigheid dan door de warmte. Heb die maar 15minuten gedaan.
Ik blijf erbij; moet gewoon kunnen, als het maar met beleid gebeurd.

Jenny00

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 14:03

Ik doe wel wat rustiger aan als ik 's middags rij.. maar meestal dan toch 'savonds of 's ochtends!

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 14:05

Nee ik rijd ook niet op het heetst van de dag... en als ik het doe dan rustig aan. We rijden meer 's avonds.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 14:15

Momenteel kan ik niet rijden, omdat de osteopaat net is geweest, dus ik heb dat probleem niet. Normaal gesproken rijden we dan ook 's avonds, maar dat is niet omdat ik er problemen mee heb hoor. Wat mij betreft is het hoe warmer hoe beter, maar daar denkt het paard anders over. Prima toch? Overdag lig in dan wel in mijn tuin, 's avonds hobbelen. Bij de clublessen doen we het gewoon rustig aan met rijden. Meteen beginnen met rijden om 10 uur, beetje zonder zadel stappen. Gisteren echter gingen de andere dames gewoon op 't warmst van de dag een buitenritje maken. Nou, die pony's waren wild enthousiast hoor.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 14:17

Irma_Maandag schreef:
Alleen zijn die heethoofden vaak zo heet dat ze zich door de warmte echt niet laten afremmen; die zweten zich vaak kapot (tot het onder de buik vandaan loopt) maar lopen er geen milimeter langzamer om... Is des te harder zweten voor de ruiter...
Vaak zijn dat ook de bloedpaardjes die al beter hun warmte kunnen verliezen. Helpt geen zier; die lopen op karakter, en dus ook bij ongeloofelijk warm weer, gewoon door. (Helaas hoor, als dàt toch e truuc zou zijn....)

Hihi inderdaad, zo die van mij ook. Hoe warm ook, die gaat er echt niet minder door lopen. Baasje daarintegen wel.. Knipoog

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:31

Vanmiddag les gehad van half 1 tot kwart over 1... tuurlijk was het zwaar maar daarna lekker uitgestapt, afgesponst, gerold in het paddock en het land in...

Ik vind het prima ik was net zo nat als hij dus we hebben ons er samen doorheen geslagen.

Morgen mag hij weer met mijn bijrijdstertje rondhobbelen... die doet lekker rustig aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:32

4EverHobbes schreef:
Paulaa_ schreef:
De lessen zijn wel wat milder voor de paarden, dan in de herfst/lente/winter Lachen

Het ís nu lente Haha!

Oooh ja tuurlijk Tong uitsteken Maar het lijkt wel zomer Tong uitsteken

stefluffmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:59

ik rijd wel afentoe in de middag met dit weer mijn paard heb er helemaal geen problemen mee of ik nou savonds of smiddags rijd ze is even actief en tenslotten moet ik op wedstrijden ook soms smiddags rijden en dan zou me paard het dus helemaal niet gewend zijn om dat nog even haar best te doen in de warmte en nou is ze er gewoon aan gewend okeej als het echt heel warm zou zijn dan zou ik zelf ook geen zin hebben om wat te doen dus dan hoeft me paard pas savond maar hier staat ook nog een beetje een windje dus zo heel warm is het nou ook weer niet dan ben ik zelf ook wel een typje die het niet snel koud of warm heb