Type instructeur..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bikkellove

Re: Type instructeur..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 20:41

Ik wil en heb een nummer 2, zegt gewoon eerlijk waar het op slaat, en ik heb dat ook wel nodig, heb ook wel een nummer 1 gehad, maar ik word dan veel te makkelijk. Nu heb ik in een paar maanden meer geleerd dan in al die jaren

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 20:44

ik wil dan nummer 2. ik weet wat wel en niet goed is en dan is er ook duidelijkheid..
ik heb nu iemand en die zegt vooral het is flut, en af en toe goed,, dat werkt ook niet

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 20:49

absoluut nummer 2
je kunt wel zo'n 'milde' instructeur hebben, maar daar heb je toch niets aan. Je lest om beter te worden, als het fout is is het fout, en dan heeft het geen nut als een instructeur erom heen draait. Wat ik wel heel belangrijk vind is dat je wel wordt beloond wanneer het goed gaat. Als het dan goed gaat, is het ook wel heel goed. En niet een krap 6je. Zo ga je ook fijn op concours, dan weet je dat je goed voorbereid op pad gaat (of niet Haha! )
Anders wordt je op concours alsnog hard afgestraft en dat is dan helemaal een shock, dus dan hoor ik het liever thuis Lachen

Christieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 21:19

Ik zou zelf graag type 2 willen, maar dan wel dat ze het óók zegt als ik iets wél goed doe.
Dus zeggen als ik iets fout doe, en hoe het beter kan. Maar het ook zeggen als ik iets goed doe.
Dat is precies hoe mijn instructrice is, perfect voor mij.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:23

Ik heb les van nummer 2. Lachen

En ik denk dat ik zelf ook een beetje nummer 2 ben, behalve in de eerste paar lesjes of bij hele jonge meiden, dan nummer 1 Lachen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:40

Ik heb les van een nummer 2. Zij zegt wanneer ik iets fout doe, hoe het moet en beter kan, maar zegt ook iets wanneer ik iets goeds doe.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:47

Ik heb 2 instructeurs die me iets net zo lang laten doen tot het lukt, en die het ook zeggen als het niet gaat, ik kan ze niet onderverdelen in type 1 of type 2.

laurabob

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:55

Nummer 2! Haha!

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:04

ik heb les van een nummer 2 en dat vind ik erg fijn. Als iets fout is zegt zei dat, maar niet op een manier dat ik me gekleineerd voel Lachen

Kristel_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:06

nummer 1! en een heel klein beetje van nummer 2
Ik ben erg perfectionistisch en kan me daarnaast héél erg schuldig voelen tov het paard als ik er niks van bak. Als ik dan ook nog een instructrice had die alleen maar zei: Nee nu doe je het nog steeds niet goed. Je bakt er niks van... Dan zou ik niet verder komen.
Ik heb juist een instructrice nodig die zegt: Het ging niet goed, maar goed geprobeerd. Probeer nog hier extra op te letten en als je je been of handen zo houdt dan gaat het beter en makkelijker.
Of te wel iemand die WEL eerlijk is maar het op een opbouwende manier brengt.
Ik denk dat ik meer leer als iemand rustig verteld wat ik eventueel wel goed doe, MAAR ook hoe ik het beter zou kunnen doen.

Groetjes, Kristel

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:11

nummer 2; dan weet je wat je zwaktepunten zijn. Ik kan wel tegen commentaar dus dat maakt niet uit:P

Championn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:55

Ik kies zeker voor nr. 2!
Omdat ikzelf ook zo'n soort instructeur heb,hij zegt alles eerlijk en daar heb ik heel erg veel aan.
Hij zegt vaak ook dingen als:
-Je lijkt wel een aardappelzak,BLIJF ZITTEN!
Haha! Ik trek me daar niks vanaan,en lag er gewoon om Haha!
2 minuten later zegt ie weer dat we zo naar de Olympische Spelen kunnen.
Ik denk als je zo'n typ als nr 1 hebt denk je dat je het goed doet,wat dan dus niet zo is..
Nee,geef mij maar nr. 2! Haha!

Anouk__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:55

Ik zou ook liever nr 2 hebben, want dan weet je tenminste wat je echt fout doet en daar moet je tenslotte aan gaan werken toch?

Nieeenkeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:26

ik zou denk ik 1 willen,
maar aan de andere kant ook niet, want als je gewoon veel dingen verkeerd doet, terwijl je het zelf niet door hebt dan is het wel beter als iemand dat eerlijk zegt.
als ze op een geven moment wel erg gaat zeuren, raak ik mijn vertrouwen denk ik wel een beetje kwijt.
maaar het is wel het beste als het eerlijk wordt gezegt.
dus aan de adnere kant ook wel weer 2

Jacobeho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 09:43

Ik heb een instructrice die er een beetje tussen in zit eigenlijk. Ze geeft je wel een compliment omdat je het goed geprobeert hebt maar ze verteld je er ook bij wat je nog kan verbeteren enz. Je moet het ook vaker proberen en dan gaat het meestal ook vooruit. Ze zegt dan ook Nu gaat het al een stuk beter maar je kunt dit en dat nog wat beter doen. Probeer nog maar eens.

Zelf vind ik het wel fijn dat instructrices eerlijk zijn Knipoog

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 09:48

Vindt die types eerlijk gezegt een beetje onzin. Als instructeur zijnde vind ik dat je moet kunnen inspelen op je pupil. De ene kan beter omgaan met een type 2 als een type 1, en dit kan dan ook nog per dag verschillend zijn.

Het is maar net wat je pupil nodig heeft en waar deze het beste op reageert, maar belangrijk is dat je ten alle tijden eerlijk bent.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 09:49

Absoluut nummer 2! Als ik ergens een hekel aan heb dan zijn het wel van die feelgood-lessen zoals ik ze altijd noem... Ik les juist om mijn mindere kanten te verbeteren, wat heb ik er nu aan om heel de tijd maar te horen hoe goed ik het doe terwijl dat helemaal niet het geval is??? Geeft mij een beetje ''kop-in-het-zand-steken'''gevoel. Nee, ik wil graag gewoon een eerlijke instructeur die zegt waar het op staat zodat ik er van kan leren. De manier waarop het gebracht wordt is natuurlijk wel heel belangrijk.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 16:59

Ik denk dat nummer 1 zeer geschikt is voor beginnende of
onzekere ruiters.
Wanneer een instructeur tegen zo'n schattig 8 jarig meisje
dat net 4 maanden rijd zegt dat haar volte waardeloos was
ben ik benieuwd of zo'n meisje de volgende week terug komt.

Voor mezelf als particulier met een eigen pony wil ik graag
een mengeling van de 2 beschreven instructeurs.

Wanneer ik een oefening belabbert rijd mag dat gezegd
worden, maar aan de andere kant bij dingen waar mijn pony
en ik moeite mee hebben en ik toch de juiste hulpen gaf maar
ik bijvoorbeeld toch met iets meer been had mogen komen dan
is 'goed geprobeert' een fijnere opmerking als 'je bakt er niks van'.

IlseEnMonti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 09:46

Persoonlijk ga ik voor 75% nummer 2, met 25% nummer 1. Lessen doe je om te leren en je wordt alleen maar beter door aan je zwakke punten te werken. Kritiek is daarbij een belangrijk element. Echter is het leerproces effectiever wanneer er ook duidelijk wordt aangegeven wanneer het goed gaat (positieve bekrachtiging). Het is hierbij niet relevant of je nu recreatief of wedstrijdgericht rijdt. Wanneer het je niet kan interesseren hoe je zit of hoe je paard loopt, dan zou je je zowieso niet aanmelden voor lessen lijkt mij.

Algemeen gezegd zou de ervaring van het paard en/of de ruiter de leidraard moeten zijn niet zozeer de leeftijd. Een twaalfjarig meisje die bijvoorbeeld Z-dressuur rijdt zou het beste gebaat zijn bij instructeur 2, hoe kun je anders je niveau houden? Een 50-jarige man die voor het eerst op een paard stapt, heeft meer baat bij een instructeur 1. Een ervaren ruiter die op een groen paard stapt, zou in het begin ook een instructeur 1 nodig hebben, omdat het paard het nog moet leren. Zodra het paard de hulpen begint te begrijpen en voortgang laat zien en omdat de ruiter het niveau al heeft, kan de lat van kritiek omhoog en mag instructeur 1 zich gaan ontwikkelen naar een instructeur 2.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 10:49

We zijn inmiddels op pagina 8 en het misverstand blijkt geloof ik nog steeds te leven. Een goede 'instructeur 1' is niet een instructeur die gewoon nooit kritiek geeft en alles maar goed vindt. Een instructeur die dat doet is gewoon een slechte en onverschillige instructeur Lachen

Nee, wat volgens mij het verschil is, is het uitgangspunt. Bij een 'type 1' zou dat eerder zijn het gebruiken van de goede punten om die uit te bouwen, waarbij de 'type 2' veel meer de confrontatie zoekt.

In de geschiedenis van het onderwijs is allang bewezen dat de eerste methode vrijwel altijd effectiever is. Het is dan ook wel opmerkelijk dat de meesten hier toch vasthouden aan type 2.

Want eigenlijk, eigenlijk doen je fouten er niet toe. Je wilt het uiteindelijk goed doen. Dat betekent dus ook dat daar de meeste nadruk op komt te liggen, niet door te zeggen dat het prima is als dat niet zo is (da's gewoon onjuist en dus geen goede instructie), maar wel door het aanleren van goede gewoonten te stimuleren.

En dat is trouwens ook hoe ik het paard zelf rij: niet door voortdurend af te straffen wat 'ie fout doet, maar door de goede punten te gebruiken en uit te bouwen. Niet door alles meteen te eisen, maar door er naartoe te werken. Oefeningen inbouwen waardoor het paard leert het goed te doen. Uitnodigen om lekker ontspannen te gaan, ipv straffen als het niet zo is. Etc. Dat is volgens mij de kern van type 1, en als een instructeur dat goed kan, is dat heel waardevol.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 10:51

Ik ben van mezelf best snel negatief en perfectionistisch, dus je denkt 1 is beter, maar toch zou ik me prettiger voelen bij 2, want ik kan er gewoon niet tegen als mensen gaan zeggen; goed geprobeerd, terwijl het eigenlijk nergens op leek.

IlseEnMonti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:13

@Shadow0: ik ben het met je eens hoor, maar ik vind dat ze in de basisstelling erg zwart-wit afgetekend worden. Zoals ik ook al aangaf en wat jij bevestigd, is dat bij training positieve bekrachtiging beter werkt dan straffen.

Toch is het wel zo dat soms fouten duidelijk aan je moeten worden gemaakt op een minder fijne manier. Wat daar wel aan gekoppeld moet worden, is een onderbouwing van je harde reactie en op een normale manier duidelijk maken aan de ruiter hoe het dan wel moet wanneer het goed gaat en wat hij wel goed doet. Echter kun je een paard niet op deze wijze confronteren met zijn fouten (taalbarrière) en moet je inderdaad het toespitsen op hetgeen wat goed gaat. Gaat een oefening vaak niet goed, wanneer de ruiter wel goede hulpen geeft, dan overvraag je je paard en zul je even een stapje terug moeten nemen in je training. Maar dat is weer een andere discussie.....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:20

IlseEnMonti schreef:
Toch is het wel zo dat soms fouten duidelijk aan je moeten worden gemaakt op een minder fijne manier.

Is dat zo? Ik weet het niet, bij mij is dat volgens mij niet nodig. Maar goed, ik las ook in het topic dat een aantal mensen het nodig hebben om min of meer 'gedwongen' te worden om hun best te doen, terwijl ik me daar niets bij voor kan stellen: ik rij paard als hobby, het plezier staat voor mij voorop en ik doe automatisch mijn best. Bij mij zou zo'n 'minder fijne manier' gewoon niet aanslaan.

Maar goed misschien dat dat bij anderen dus anders ligt. Alleen dan nog lijkt me dat te gelden voor bijzondere situaties, en niet als normaal uitgangspunt.

IlseEnMonti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:49

Nee, inderdaad niet als normaal uitgangspunt, vandaag ook mijn "soms" Knipoog

Ik ben zelf ook van het "hou het leuk, hou het positief" etc. Maar ik heb bijvoorbeeld ook zelf fouten gehad die mijn oude instructeur (al heeeel lang geleden) eerst probeerde te negeren door inderdaad te focussen op het positieve. Ik wist dat ik het fout deed, maar hij probeerde mij daar op een andere manier uit te krijgen dan zijn leerling "af te zeiken". Echter werd één van mijn mijn fouten niet minder en ging op den duur het paard tegenwerken. Op dat moment heeft hij me even flink de waarheid verteld en er ging een wereld voor me open: ik had nooit het idee dat mijn fout zo erg was, juist omdat hij er niet veel waarde aan hechtte. Op die manier bedoelde ik dat het soms echt even duidelijk moet worden gemaakt, bijvoorbeeld wanneer het welzijn van het paard ermee wordt aangetast.

Horse_lover3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:02

als je instructeur alleen maar zegt dat je alles goed doet dan leer je er toch helemaal niks van, en het is toch juist de bedoeling dat je beter word van je lessen.
maar ik vind wel dat je instructeur je niet hoeft te gaan afsnauwen alsof je helemaal niks kan, maar ze moeten je wel helpen met je fouten zodat je jezelf kan verbeteren, wat heb je anders aan je les??