Niet zitten? Dan maar plakken!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Niet zitten? Dan maar plakken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:23

daNiielle_ schreef:
Wie zegt dat het prettig moet zitten dan?!
Zelfs op het ergste 'getalenteerde' hobbelpaard kun je leren stilzitten hoor, doe er toch eens wat moeite voor.

Ik denk dat paardrijden voor verreweg de meesten toch een hobby is, dus dat het een beetje prettig moet zijn, lijkt me niet vreemd. Overigens kan het voor de paarden dan ook wel fijner zijn Lachen

En dat mensen er geen moeite voor zouden doen lijkt me een te simpele aanname (die bovendien, door de manier waarop je het hier verwoordt, niet al te vriendelijk klinkt.)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:27

men mag gebruiken wat die wilt maar ik ga voor geen diepe zit, weinig wrong en goed leren zitten

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:27

Ja, waarom zou ik dit anders moeten verwoorden?
Ik snap best dat je niet 100% stil kunt zitten, maar stilzitten kan je leren. En dat je jezelf dan vast gaat plakken, vind ik nogal een vreemde oplossing.
Wat voor gangen het paard ook heeft, oefening baart kunst.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:32

daNiielle_ schreef:
Ja, waarom zou ik dit anders moeten verwoorden?

Het moet natuurlijk niet, maar persoonlijk zie ik niet in waarom het nodig is om zo aanvallend te doen?

Citaat:
Ik snap best dat je niet 100% stil kunt zitten, maar stilzitten kan je leren. En dat je jezelf dan vast gaat plakken, vind ik nogal een vreemde oplossing.
Wat voor gangen het paard ook heeft, oefening baart kunst.

En wat als het nu een manier is om het te oefenen, op een manier die zowel voor ruiter als voor paard prettiger is dan het steeds fout doen? Er zijn vele manieren om iets te bereiken, en een methode is in elk geval niet per definitie beter als deze ook moeilijker is. Dat jij er niet voor kiest is uiteraard prima, maar zolang het geen schade toebrengt aan het paard, zie ik geen principieel bezwaar? Dan lijkt het me vooral een kwestie van smaak, waarbij iedereen vooral z'n eigen keuze moet maken.

Robjedropje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:35

Ik gebruik het ook vaak als grapje, maar dat het echt gedaan word, tsjonge. Verdrietig
Ik vind dit eerlijkgezegd ook een beetje valsspelen, niet dan?

Zelf zou ik het nooit doen, vind het een beetje onzin. Ik weet van mezelf dat ik een goede zit heb, dus het is ook niet echt nodig bij mij denk ik..

Ghehe, hoe doet ze dat dan bij het lichtrijden, en bij het afstappen? Bloos

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 19:07

OMG zijn jullie nou nog steeds bezig Haha! Lach me telkens weer rot om die opmerkingen als "hoe kunnen ze dan afstappen/lichtrijden Blond " Hoe blond Clown

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 19:37

Super fijn spul hoor!
En mijn broek is gelukkig nog nooit aan mijn zadel blijven plakken. Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:40

daNiielle_ schreef:
Ik snap best dat je niet 100% stil kunt zitten, maar stilzitten kan je leren..

Omdat je op paarden met veel beweging dus altijd zelf ook meer zult blijven bewegen dan op een paard met minder beweging, hoe goed je zelf ook zit. En als een ruiter dan met behulp van laarzenwax toch net wat stiller zit dan zie ik daar geen bezwaar in. Komt het paard ook nog eens ten goede, hoe stiller je zit, hoe minder je stoort.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:43

Als je niet stil kunt zitten, dan ga je door dit spul echt niet stil zitten hoor! Zou wel heel erg makkelijk zijn.
Alleen als je zelf al heel behoorlijk stil zit, is het een extra ondersteuning om net wat stabieler te zitten. Denk dat het ook vooral voor je eigen gevoel is, de omgeving zal het verschil niet of amper zien.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:35

Zou het ook werken als je paard wel eens uit het niets 180 graden draait? Haha! Dan ga ik het namelijk meteen halen Clown

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:39

Ik moet wel lachen. Toevallig zie ik hier iemand reageren die meer ervaring heeft dan 90% van bokt bij elkaar en waarvan ik graag maar 10- % van haar prijzen had gewonnen. En die schaamt zich er niet voor, en ze geeft ook heel duidelijk de voordelen ervan aan. Beste stuurlui geloof ik Knipoog

En als je een 1.40 parcours makkelijk kunt rond sturen kun je echt wel zitten op je paard Knipoog

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 00:53

Dat is toch heel gewoon, ik spijker mijn voeten ook altijd vast aan mijn beugels Gestoord

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 08:43

Ik geloof dat de meeste mensen hier totaal niet weten wat voor spul het is en hoe het werkt.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:29

ze hebben wel eens tegen mij gezegd op de manege dat ik aan het zadel blijf plakken(ik zit alijt op de moeilijke, bokkende rodeo pony's Tong uitsteken )
maar ik gebruik het spul niet ofzo ik denk oefenen oefenen oefenen en zo lukt het Tong uitsteken

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:28

Goh, dat dat ook al bestaat.
Even een nieuwsgierigheidsvraagje voor de kenners. Mijn paard gooit enorm hoog op. Er hebben in het verleden ruiters opgezeten die op welk paard dan ook ijzig stille benen hadden, behalve op mijn paard. Zou dit spul die ruiters dan helpen om alsnog hun benen stil te houden?

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:16

Het zal helpen je benen stiller te houden, maar het is niet zo dat je vastgeplakt zit als ware het lijm (zoals sommigen hier nog steeds schijnen te denken). Het maakt je zit en/of laarzen gewoon wat stroever.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:57

Bij mij zal het niet helpen hoor, ik heb helaas enorme wiebelbenen en zit nog steeds op de gouden tip om me daar vanaf te helpen te wachten Bloos .
Maar ik vind het wel grappig om te lezen dat er ook veel proffesionele ruiters mee rijden. Die rijden, lijkt mij, vaak paarden met een betere beweging die mischien ook hoog opgooien. En als ik dan zie dat iedereen op mijn paard al wiebelbenen heeft, kan ik me zo voorstellen dat je dan als topruiter ook graag een extra "steuntje" hebt.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:04

het klinkt als goed spul en zal zeker sommigen helpen.
Daarentegen heb ik ook mensen zien rijden die met wat oefening een heel stuk verder kwamen.
Wat me wel wat ver ging was dat ze zonder dat voor geen goud op een onbekend paard ging zitten. Weinig vertrouwen in je eigen rijkunsten, of in het wezen paard.
Maar goed ik leef nog altijd in de overtuiging dat geen enkel paard een mens dood zal maken om niets en dat het altijd eerst proberen is met wederzijds vertrouwen (noem me naief maar het werkt prima voor mij)

rosannev

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:37

Paardrijden doe je omdat je het leuk vindt denk ik. Als iemand het leuker vindt met allerlei hulpmiddelen dan moet hij/zij dat zelf weten vind ik Lachen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:21

Tja, wat valt er dan allemaal onder hulpmiddelen
Een kunstleren zitvlak? Handschoentjes? Springteugels met nopjes, of rubberen teugels? Leren laarzen?

Winnetou__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 16:57

Lijkt me erg onhandig, ook met het lichtrijden bijvoorbeeld, ik weet niet of ze dat nog moet in de proefjes? Ook erg zonde van je zadel en broek, haha. Zou je, als de jury dat weet, minder punten krijgen? Je doet het namelijk niet zelf, maar de lijm doet het werk voor je. Niet al het werk, maar het doorzitwerk. En ook met afstappen, haha. Dan gaat ze even in de beugels staan, plakt haar broek nog aan het zadel, lijkt me er erg grappig uitzien, maar ik zou het zelf nooit doen.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:11

Andalusians schreef:
Lijkt me erg onhandig, ook met het lichtrijden bijvoorbeeld, ik weet niet of ze dat nog moet in de proefjes? Ook erg zonde van je zadel en broek, haha. Zou je, als de jury dat weet, minder punten krijgen? Je doet het namelijk niet zelf, maar de lijm doet het werk voor je. Niet al het werk, maar het doorzitwerk. En ook met afstappen, haha. Dan gaat ze even in de beugels staan, plakt haar broek nog aan het zadel, lijkt me er erg grappig uitzien, maar ik zou het zelf nooit doen.

Zucht........... Gaaaap

Winnetou__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 18:06

Roxx schreef:
Andalusians schreef:

Zucht........... Gaaaap

Wat? Vork

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:59

Als je het topic even had doorgelezen had je geweten dat het niet om lijm gaat en dat er dus geen sprake is van vastplakken.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:16

Idd, diepe, diepe, hele diepe zucht!